Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Info Coronavirus/Vaccinare vs Fake News

Intrebare productie invertor, imp...

Transfer GBP din cont .RO in UK

Logitech g502 lightspeed
 30 sau 90 de zile pentru inmatric...

Ecograf portabil pentru acasa

Recomandare powerbank usor <1...

Probleme parchet!
 O lectie pe Autostrada!

Xiaomi 12S Ultra

Anvelope si jante iarna Suzuki Sw...

PSD, PNL si UDMR ingroapa si PNRR.
 2 pages view

Seat Leon 2010 probleme Turbina

Se restarteaza incontinuu

Îmi poate explica cineva de ce VMw...
 

Montare stație încărcare EV la bloc

- - - - -
  • Please log in to reply
136 replies to this topic

#1
Courage

Courage

    Founder

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 21,023
  • Înscris: 26.11.2001
Incetisor, tot aud întrebări despre cum sa faci legal sa poți sa iei pui o stație de incarcare la bloc vechi și e panica, pe buna dreptate.

Practic oamenii se gândesc ca vor sa tragă un cablu de undeva, pana afara, în apropierea mașinii (pe domeniu public) și cer voie.
Bine, ca locul e parcare rar e garantat, ceea ce ridica probleme juridice care blocheaza demersul birocratic. Vedeti mai jos.

Exista doua situatii:


A. Daca TOT traiectul e pe domeniu privat si exista putere instalata local si disponibila pe transformator, NU e nevoie de autorizatie bransament electric nou.

Ai nevoie de:
- declaratii de la proprietarii spatiului pe unde trece cablul ca sunt de acord (asoc de proprietari)
- aprobare punct consum nou (ATR) de la ENEL, cu puterea dorita/disponibila.
Lucrarea va fi facuta de o firma agreata ANRE, tu platesti tot: ATR, proiect, solutie tehnica, implementare etc

B. Daca punctul terminus e pe domeniul public, e durere mare.
De obicei treaba se blocheaza aici.
Nu se poate.

======  Explicatii ale blocajului ======
Cum gândește statul roman și furnizorii

1. E vazut ca un bransament electric NOU, asemanator unuia pentru o casa noua.
2. Trebuie sa dovedești ca legal ai voie sa pui acolo branșamentul si e greu sa dovedesti asta pe domeniul public, chiar si la marginea sa.
Chiar daca ai loc de parcare platit acolo, tot nu se considera cava permanent.

Pe scurt, daca cablul SFARSESTE (EVSE) pe domeniul public, dpdv legal e momentan imposibil.

C. Daca locul unde e pusa statia de incarcare este domeniu privat, atunci e permisa traversarea domeniului public, cu autorizatie constructie bransament, cu alimentarea de unde propune ENEL (e ca un bransament de casa noua).

Edited by Adm, 02 September 2021 - 23:20.
Editat pt claritate


#2
pasilla

pasilla

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 42,564
  • Înscris: 31.03.2012
Nu exista legislatie si cand se va face, nu cred ca te  va lasa sa iti faci benzinarie in fata blocului.
Cel putin pe infrastructura existenta lucrurille nu pot functiona. E nevoie de investitii serioase si asta aduce si o crestere masiva a pretului la energia electrica.
Ma intreb cum vor merge benzinariile cand vor fi de ex. 500.000 masini electrice in B.

#3
mihaicozac

mihaicozac

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 14,408
  • Înscris: 05.12.2005
Majoritatea se vor încărca noaptea când proprietarii dorm, deci consumul nu afectează reţeaua, mai mult, o echilibrează oarecum.

#4
andreyvsjoker

andreyvsjoker

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,154
  • Înscris: 25.01.2007
Pana la punctul 5 totul e corect. De acolo e cam ......

De unde vine asta cu autorizatie e constructie pentru bransament nou? Nu stiu sa existe asta ceva.
Am intrebat firma care mi-a facut bransamentul, la bloc, daca a intalnit asa ceva. Intotdeauna e vorba despre declaratie notariala si nimic mai mult.
Firma mai face un plan de situatie si inca ceva hartii dar nici vorba de Cert. Urbanism sau autorizatie de constructie.

PS: Am bransament nou, trifazat cu totul facut legal. Costul a fost de aprox 6000 lei, dar asta depinde de distanta pe care trebuie mers cu cablul, daca e trifazat, de putere....

Edited by andreyvsjoker, 02 September 2021 - 20:29.


#5
apocalipsul

apocalipsul

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,468
  • Înscris: 26.01.2014
de cele mai multe ori si in marea majoritate a cazurilor, infrastructura nu tine...

#6
crocko.dilul

crocko.dilul

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,838
  • Înscris: 30.07.2007
Incet, incet, ne mai trezim la realitatea tarii si avremurilor, ceea ce e de bine.

View Postandreyvsjoker, on 02 septembrie 2021 - 20:23, said:

De unde vine asta cu autorizatie e constructie pentru bransament nou? Nu stiu sa existe asta ceva.
Am intrebat firma care mi-a facut bransamentul, la bloc, daca a intalnit asa ceva. Intotdeauna e vorba despre declaratie notariala si nimic mai mult.
Firma mai face un plan de situatie si inca ceva hartii dar nici vorba de Cert. Urbanism sau autorizatie de constructie.

PS: Am bransament nou, trifazat cu totul facut legal. Costul a fost de aprox 6000 lei, dar asta depinde de distanta pe care trebuie mers cu cablul, daca e trifazat, de putere....
Poate bransamentul ala e la o locuinta individuala si are suficienta putere pentru scop.
La un bloc ce a fost construit acum 3-4 ani, intr-un loc cu posibilitati reduse ale retelei e alta mancare de peste.

LE: e la bloc, vad. Bransamentul e comun, inseamna.

Edited by crocko.dilul, 02 September 2021 - 20:32.


#7
Hansolo

Hansolo

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,892
  • Înscris: 17.09.2007
Eu sunt optimist ca se vor schimba candva procedurile astea birocratice.
Nu mi se pare normal sa se faca interventii de oricine/oricum in instalatia electrica dar furnizorii nu prea vor sa faca nimic pentru a moderniza instalatia.
Am cerut pentru apartamentul unde locuiesc (Tg-Jiu) o marire de putere/ATR nou contra cost (de la 2,4kw la minim 4kw pt consum casic) si mi s-a spus ca nu se poate (panoul general la parter, nemodernizat), ba functionarul mi-a dat o solutie sa vorbesc cu cei de la intretinere sa puna o siguranta mai mare (ii plang pe cei care asculta de astfel de sfaturi si se mira de ce li se arde conductorul dintra apartament si panoul general).
Pentru 5 si 6 e de asteptat sa se ceara acte, in fond sa tragi un cablu electric subteran pe domeniul public (pana la locul de parcare) e lucrare care trebuie autorizata atat cu CU/AC cat si aviz furnizor (ceva imi spune ca avizul asta e cel mai imbecil de obtinut).

Asta cu avizele o stiu bine in Bucuresti mai ales la case/imobile noi, furnizorii de electricitate eludeaza cu buna stiinta normele ANRE care mentioneaza ca la aviz trebuie sa indice nu doar posibilitatea de amplasare cladire in raport cu reteaua ci si posibilitatea tehnica de alimentare cu energie electrica (putere maxima, posibilitate de racordare). Motivatia e simpla: spaga la functionar, chiar daca e firma privata: fie platesti un transformator la un pret de exceptie, fie ai nevoie de un aviz de subtraversare care nu se poate elibera ca e nu stiu ce retea acolo, fie te descurci cu un prieten...

Edited by Hansolo, 02 September 2021 - 20:39.


#8
andreyvsjoker

andreyvsjoker

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,154
  • Înscris: 25.01.2007

View Postcrocko.dilul, on 02 septembrie 2021 - 20:29, said:

Incet, incet, ne mai trezim la realitatea tarii si avremurilor, ceea ce e de bine.


Poate bransamentul ala e la o locuinta individuala si are suficienta putere pentru scop.
La un bloc ce a fost construit acum 3-4 ani, intr-un loc cu posibilitati reduse ale retelei e alta mancare de peste.
Pai in functie de disponibilitate si se aproba o putere sau deloc.

View Postapocalipsul, on 02 septembrie 2021 - 20:28, said:

de cele mai multe ori si in marea majoritate a cazurilor, infrastructura nu tine...
Ceva cifre ca sa sustina prostia asta ai? Care-s alea marea majoritate a cazurilor?
Nu zic ca reteaua ar tine fara investitii la o migrare masiva catre EV, vb acum cand cate un gigel vrea supliment de putere.

View PostHansolo, on 02 septembrie 2021 - 20:31, said:

Pentru 5 si 6 e de asteptat sa se ceara acte, in fond sa tragi un cablu electric subteran pe domeniul public (pana la locul de parcare) e lucrare care trebuie autorizata atat cu CU/AC cat si aviz furnizor (ceva imi spune ca avizul asta e cel mai imbecil de obtinut).
Nici vorba aici de domeniull public. Poti sa faci bransament doar daca esti proprietar pe parcare. Daca esti proprietar pe parcare zona din jurul blocului pana la parcari e proprietate comuna a asociatiei.
Nu iti imagina blocurile vechi din orase, acolo nu esti prorietar pe locul de parcare.

Edited by andreyvsjoker, 02 September 2021 - 20:39.


#9
Adm

Adm

    Property Caretaker

  • Grup: Administrators
  • Posts: 20,966
  • Înscris: 22.05.2003
@andreyvsjoker
Aici se dezbate problema omului care sta la bloc, pre '89 la modul general, adica majoritatea blocurilor.

Curentul intra pe undeva in bloc subteran, apoi se imparte la apartamente.

Teoretic, ar trebui sa te legi dupa contorul tau, dar contorul tau e la et 10 cu cablu tras prin pereti -> daca trebuie contor nou, e alt bransament, alt proietct etc.

Nu te apuci tu sa tagi cabluri cum te taie capul, domle!
Daca il taie copiii? (cu autorizatie nu il taie)

Da, infrastructura nu tine pt ca e veche si cererea a tot crescut, dar depinde despre ce infrastructura vorbim si de cate masini vorbim, la ce putere si la ce ora.

Liniile de inalta tensiune si de medie tensiune nu sunt treaba noastra.
De la medie se pune transformator si primesti 3x230 sau 1x230 acasa.

Problema este ca transformatoarele asta au o anumita capacitate de transformare si sunt calculate cu un coeficient de simultaneitate, adica sa zicem ca unul mare transforma maxim 600kva => poti lega la el bransamente de 600 * X kva => de ex poti pune 1200 kVA (x=2), pentru ca sansele ca toti sa consume deodata toata puterea care le-a fost instalata e foarte mica.

Cand sansele cresc, transformatorul face bum ca e cald si toti au bagat 2 AC in priza => transformatorul si poate +/- cablurile, trebuiesc marite.

In unele cazuri nu mai duce linia de medie tensiune ce alimenteaza transformatoarele (vezi ce probleme a avut Lake Mall, care a tras cablu de la km departare cu milioane de EUR).

Pe scurt, noapte e destula putere disponibila, dar asta nu insemna 22kW pt fiecare, blana.

#10
andreyvsjoker

andreyvsjoker

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,154
  • Înscris: 25.01.2007
NU poti sa tragi bransament unde NU ESTI prorietar. Iese din discutie blocul dinainte de 89, acolo n-ai cum sa fii prorietar pe parcare.
Pentru astfel de situatii singura solutie e un program de investitii la nivelul fiecarei primarii, care sa se ocupe de construirea unei zone de incarcare EV pentru atfel de blocuri.

Edited by andreyvsjoker, 02 September 2021 - 20:47.


#11
apocalipsul

apocalipsul

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,468
  • Înscris: 26.01.2014

Quote

Ceva cifre ca sa sustina prostia asta ai? Care-s alea marea majoritate a cazurilor?
pe un bransament monofazat, puterea maxima instalata e de 7.3KW, sau max, max 9kw
marea majoritate a cazurilor e cand infrastructura abia rezista cu cârpeli si sincope la consumul actual. (vara cu aere conditionate..)
cad statiile de transformare non stop... astea e cifrele... cene vrea sa le vada, le vede... cine e orb... vede el...

#12
Adm

Adm

    Property Caretaker

  • Grup: Administrators
  • Posts: 20,966
  • Înscris: 22.05.2003
Ma voi sunteti surzi sau tineti cu ursul?

Cad statiile cand e consum f mare si simultan!

Noaptea consumul e spre 0 in locuintele din Romania!
O priza de 230v si 10A (cu granny charger aflar in orice masina), iti incarca 23 kW intr-o noapte tipica de 10 ore.

Daca nu esti comis-voiajor, inseamna minim 100km!

Investitile se fac doar daca face bum, atat! ( sau pe banii dezvoltatorului)

#13
apocalipsul

apocalipsul

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,468
  • Înscris: 26.01.2014
una? pai de ce una si nu 10? nu 100?!?
cum una?
garantezi tu ca tine? ca nu ramane juma de cartier fara curent cum se intampla deobicei?!?
infrastructura e de mult overloaded... chiar si noaptea...

Edited by apocalipsul, 02 September 2021 - 21:03.


#14
Thunder_McQueen

Thunder_McQueen

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 38
  • Înscris: 28.07.2012

View PostHansolo, on 02 septembrie 2021 - 20:31, said:

Asta cu avizele o stiu bine in Bucuresti mai ales la case/imobile noi, furnizorii de electricitate eludeaza cu buna stiinta normele ANRE care mentioneaza ca la aviz trebuie sa indice nu doar posibilitatea de amplasare cladire in raport cu reteaua ci si posibilitatea tehnica de alimentare cu energie electrica (putere maxima, posibilitate de racordare). Motivatia e simpla: spaga la functionar, chiar daca e firma privata: fie platesti un transformator la un pret de exceptie, fie ai nevoie de un aviz de subtraversare care nu se poate elibera ca e nu stiu ce retea acolo, fie te descurci cu un prieten...

Situatia e cam asa:
Furnizorii abia te asteapta sa pici de fraier si sa dezvolti reteaua pe banii tai; ei e saraci.

Cum te prind ca vrei sa faci un bloc sau ceva care cere niste curent decent (ex productie sau statii de incarcare), sa zicem 50-100 kW, pac iti trantesc ca nu se poate, ca nu e putere disponibila in zona => daca vrei, pe terenul tau, pe banii tai pui un punct de transformare, care va deveni in X ani al Enel.]
Daca unii vin si vor si ei sa se racordeze, iti platesc niste tarife de racordare cf norme ANRE (nu cat ai platit tu ca prostul).

Toata tarasenia, un mizilic de cca 100 000 eur si curtea fututa, mai ales in orase, ca nu poti sa il pui in spate, trebuie sa fie acces rapid.
Pct de transformare trebuie sa fie agreat ENEL si nou (de fapt doar firmele ENEL/Italiene mai sunt permise), cu costuri ff umflate teribil.

Acum depinde daca vrei sa fii hot sau prost, ai de ales.

In practica se face cam asa: firma executoare cunoaste parghiile necesare pt a primi puterea ceruta la  transformatorul vechi, iar costul se va regasi in factura de efectuare bransament, dar va fi sub 10% din propunerea fantezista a furnizorului.

Desigur, candva transformatorul vechi va face BUM si va fi intr-un final (cand nu mai poate fi carpit) schimbat de furnizor cu unul mai nou si mai mare.

All HAPPY!

View Postapocalipsul, on 02 septembrie 2021 - 21:02, said:

una? pai de ce una si nu 10? nu 100?!?
cum una?
garantezi tu ca tine? ca nu ramane juma de cartier fara curent cum se intampla deobicei?!?
infrastructura e de mult overloaded... chiar si noaptea...
Man, stai calm, chiar esti depasit de cunostiinte si logica.
Cand pica curentul problemele sunt de obicei altele, nu consumul enorm. Pur si simplu se merge pana in panzele albe cu lipsa reparatiilor, pana se rupe ceva.

Aceasta problema am discutat-o cu oameni care se ocupa sus de parti tehnice Enel si mi-au spus clar ca noaptea nu e nicio problema daca toti baga in priza masinile din Bucuresti la 10A
10A inseamna 2.3 kW

Edited by Thunder_McQueen, 02 September 2021 - 21:12.


#15
pasilla

pasilla

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 42,564
  • Înscris: 31.03.2012

View PostAdm, on 02 septembrie 2021 - 20:51, said:

Cad statiile cand e consum f mare si sumultan!
Adica atunci cand isi pun toti EV in priza.(  ma refer la viitor)

View PostAdm, on 02 septembrie 2021 - 20:51, said:

Noaptea consumul e spre 0 in locuintele din Romania!
Depinde de Romanie.
In B cred ca cel mai mare consum casnic e pe timp de noapte.
Ziua oamenii umbla, iar noaptea gatesc, spala, AC, etc.

Edited by pasilla, 02 September 2021 - 21:11.


#16
andreyvsjoker

andreyvsjoker

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,154
  • Înscris: 25.01.2007
Pasilla.....Consum noaptea inseamna dupa ora 22 cand apare tariful diferentiat de noapte( la pret mai mic), nu dupa ce se lasa seara. Cine gateste, spala dupa 22?


Cum ati ajuns voi de la procesul de montare statie incaracre  EV la bloc la Transformatoare, dezvoltatori....fiecare subiect de genul asta se polueaza aiurea cu idei de genul asta si cu blocurile dinainte de 89, care oricum ies din discutie.
Chiar n-au nici o relevanta.

Creca ideea Topicului era buna, chiar daca cu niste greseli in punctele esentiale. Topicul asta il putea ajuta pe om sa isi faca o idee de ce implica o statie de incarare.

Edited by andreyvsjoker, 02 September 2021 - 21:16.


#17
Adm

Adm

    Property Caretaker

  • Grup: Administrators
  • Posts: 20,966
  • Înscris: 22.05.2003
Detaliaza plz care sunt greselile.

#18
andreyvsjoker

andreyvsjoker

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,154
  • Înscris: 25.01.2007
Am zis de 2 ori deja, de la puctul 5 incolo sunt greseli.
Nu ai nevoie de Autorizatie de contructie sau CU pentru a-ti trage bransament nou la locul de parcare.
Daca esti prorietar pe locul de parcare, nu e bloc dinainte de 89, e bloc nou construit unde tot ce e in jurul blocurilor, pana la locul de parcare, e proprietatea asociatiei. Toate lucrarile se fac cu declaratia notariala pentru acordul asociatiei.

Din nou, sunt niste exagerari a timpi. In cazul meu cred ca cel mai mult timp s-a pierdut cu firma contractata, care a pierdut mai bine de o luna cu dosarul.
Daca bine tin minte ATR a dura vreo 2 sapt. Certificatul de racordare vreo 3 iar de la semnarea contractului de furnizare in 1,5 sapt am avut contor.


Tot ce este necesar ca si documentatie iti este comunicat in ATR care costa undeva sub 100 lei.

Edited by andreyvsjoker, 02 September 2021 - 21:32.


Anunturi

Neurochirurgie minim invazivă Neurochirurgie minim invazivă

"Primum non nocere" este ideea ce a deschis drumul medicinei spre minim invaziv.

Avansul tehnologic extraordinar din ultimele decenii a permis dezvoltarea tuturor domeniilor medicinei. Microscopul operator, neuronavigația, tehnicile anestezice avansate permit intervenții chirurgicale tot mai precise, tot mai sigure. Neurochirurgia minim invazivă, sau prin "gaura cheii", oferă pacienților posibilitatea de a se opera cu riscuri minime, fie ele neurologice, infecțioase, medicale sau estetice.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate