Ce inseamna cuplu maxim?
Last Updated: Sep 06 2010 09:07, Started by
Luke
, Apr 16 2003 11:45
·
0
#19
Posted 02 January 2004 - 16:56
@bevx:
"la motorul meu este o plaja destul de mare in care s-ar atinge acest cuplu: intre 1600 -2800 rotatii. De ce?" pentru ca e diesel si asta este o caracteristica a acestor motoare. daca vrei sa maximizezi viata motorului ar trebui sa schimbi la o turatie cat mai mica (2000 rpm), sa nu bagi piciorul tare in pedala ci sa accelerezi f usor. bineinteles ca vei merge mai incet. motorul tau nu va ceda prea repede nici asa cum schimbi acum, la 2900rpm, asa ca stai linistit:) |
#20
Posted 05 January 2004 - 14:23
Nu e bine sa schimbi la 2900 decat in cazul in care tu conduci sportiv, dar nu cred.
Ideea este sa fii tot timpul in turatia de cuplu maxim, si daca se poate sa te incadrezi in plaja de la inceput, sa nu stresezi motorul in ture ... este excelent. Sa schimbi vitezele la 1800-2000, nu mai jos, mai sus da, daca vrei sa fii mai agil pe sosea. Greets, Speedo |
#21
Posted 05 January 2004 - 18:15
Speedo, recunosc ca m-ai incuiat, cf. graficului de jos, eu unde schimb
[ http://radu.ro.umt.com/books/tech_eng_18t_110kw_big.gif - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] |
#22
Posted 06 January 2004 - 10:15
Pai se vede acolo ca ar fi un motor pe benzina (6000rot/min) turboalimentat (de asta plaja aceea constanta de cuplu).
Trebuie remarcat totusi ca acesta este un grafic stilizat pentru ca nu s-a inventat motorul cu palier perfect liniar la curba de cuplu, oricum, e aproape de adevar. Ce rezulta foarte clar este ca motorul poti sa-l utilizezi foarte bine in plaja de cuplu maxim cca. 1750 - 4600 rot/min, iar in functie de stilul de condus si consumul pe care vrei sa-l obtii schimbi in partea de jos a plajei sau mai sus pentru sportivitate. Probabil ca producatorul a masurat consumul atunci cand schimbarea vitezei se face in jurul turatiei de 3200 rot, turatie la care sunt sincronizate perfect probabil si etajele cutiei de viteze (adica ai putea schimba trepetele fara sa mai apesi ambreiajul), oricum, fiind o "benzina" e normal sa mearga mai mult in ture. Ai inteles... vrei sa mergi molicel si sa consumi putin, schimbi imediat in plaja de la inceputul palierului curbei de cuplu, vrei un mers viguros si sigur (ai si putere mai multa), schimbi la 3200 rot, iar daca esti sportiv atunci e pacat de motor sa nu-l duci pana la 4600 rot. Ce-i asta, Passat? Greets, Speedo |
#23
Posted 07 January 2004 - 01:02
Si totusi eu nu inteleg care este diferenta dintre cuplu maxim si putere maxima.
|
#24
Posted 07 January 2004 - 10:05
thx speedo, e o octavia.
hhhhhro, eu vad lucrurile asa: daca tragi o sanie dupa tine, cuplul maxim se atinge la viteza la care tu depui cel mai mic efort (asta pt. ca tu nu ai cutie de viteze, dar la masini e o turatie anume), puterea maxima este atunci cand tu poti sa accelerezi sania cel mai rapid (in ambele cazuri, cand tu sau o masina, produci o acceleratie maxima), parerea mea .... |
#25
Posted 07 January 2004 - 12:45
Explicatia care am dat-o la inceputul thread-ului despre cuplu ramane, iar ca sa fac analogie cu sania...ar veni cam asa.
Luam o sanie pe care sta cineva de 90Kg, deci greu, ca sa miscam sania avem nevoie atat de putere cat si de cuplu (la picioare, consideram aderenta foarte buna la talpi), astfel incepem sa tragem de ata progresiv...nu se misca nimic...asta e ca si cum am tura motorul, creste puterea si cuplu (impingem mai tare in picioare), la un moment dat sania se misca, asta inseamna ca am ajuns la o putere suficienta la care am fost in stare sa impingem (cuplu) prin picioare in pamant incat sa invingem fortele de frecare ale saniei si s-o miscam. Cand vrem sa urcam un deal cuplul nu mai este prioritar in ecuatie, aici intervine puterea motorului, care trebuie crescuta progresiv pana se inving componentele fortei gravitatiei si cele de frecare. Spre exemplu, cand se trage o masina inzapezita de catre un tractor U65 (65CP), sau acesta ara, nu conteaza puterea ci cuplul, care la tractor este foarte mare (parca 250Nm), oricum la un buldozer este de cca. 500Nm. O sa mai caut pe net o explicatie mai stiintifica, poate ajuta. Greets, Speedo |
#26
Posted 07 January 2004 - 22:41
VA MULTUMESC LA AMANDOI PENTRU EXPLICATIE.
IN MARE AM SI EU IDEE LA CE E BUN CUPLUL SI LA CE E BUNA PUTEREA DEFINITIA CUPLULUI O STIU ACUM; MI-AR PLACE SA O STIU SI PE CEA A PUTERII CA SA POT SA-MI DAU SEAMA DE ANUMITE CHESTII. |
#27
Posted 06 May 2005 - 11:28
nu stiu daca am ajuns in locul potrivit.
eu sunt incepator. parintii au un opel astra(din 2000) diesel 2.0 95cp parca. si e destul de puturos. sau nu stiu eu sa merg cu el. nu am reusit decat foarte greu sa plec cu el cu "scart". imi explica careva ? si la ce turatii se schimba vitezele pentru un shift perfect. in cazul meu cu opelul. multumesc. |
#28
Posted 09 May 2005 - 13:37
va salut,
observ ca sunt ceva pers pe aici care au cunostinte tehnice. am si eu o mare problema. spuneti-mi unde gasesc un manual de energetica. am gasit unul , este de energetica...al universitatii Bio-terra, dar nu prea m-a ajutat. acolo sunt doar informatii de cultura generala. eu vreau ceva, unde sa gasesc absolut tot ( ) despre motoarele cu ardere interna. ma gandeam sa vb cu cineva de la politehnica si sa imprumut carti de la biblioteca lor, dar nici nu stiu ce sa caut. |
|
#29
Posted 09 May 2005 - 13:42
eu vreau de fapt sa imi modific motorul motocicletei mele...
1. vreau sa micsorez camera de ardere, dar nu stiu cat pot lua din chiuloasa. am un avantaj - motorul meu e mai vechi, are raportul de compresie mic caci e facut sa mearga si cu benzina de proasta calitate, iar eu ma gandeam sa micsorez camera de ardere si foloseam benzina cu co 100 pt a nu aprea autoaprinderi. - ok, dar cat pot lua din ea...??? 2. as vrea sa ii mai maresc si galeria de admisie. dar motorul este in 2 timpi si are o "gramada" de galerii pe acolo...si nu stiu de unde sa ma apuc si unde sa termin... de aceea - imi tebuie neapara un manual ceva, care sa-mi spuna totul despre aceste motoare.. (m.a.i.) |
#30
Posted 25 June 2005 - 12:59
Hai sa va zic o formula d calcul a momentului de torsiune(cuplu):
M=955*10000*Puterea/Turatie Asta e formula momentului care dupa cum vedeti depinde si de putere si de turatie daca puterea creste,creste si cuplul,iar daca turatia creste momentul(cuplul)scade. |
#31
Posted 25 June 2005 - 13:13
Speedo exemplul ala cu sania nu e bun de loc!
Puterea si turatia conteaza si la urcare si la coborare a dealului! In primul rand ca la o masina nu exista frecare de alunecare intre roti si asfalt decat daca vrei sa o impingi cu frana trasa,rotile au o frecare de rostogolire care are valori mici! La urcare pe un deal conteaza ungiul de inclinare al dealului. Forta care trebuie invinsa la urcare este F=G*sinus de alfa(ungiul de inclinare) G-forta de gravitatie G=m*g adica masa masinii inmultit cu acceleratia gravitationala(9.81) Sinus de 0 grade e 0 si el creste pana la 90 de grade unde are valoarea 1,asta inseamna ca cu cat dealul este mai abrupt cu atat forta care trebuie invinsa creste. |
#32
Posted 25 June 2005 - 13:38
1cartman, on Jun 25 2005, 14:13, said: Forta care trebuie invinsa la urcare este F=G*sinus de alfa(ungiul de inclinare) G-forta de gravitatie prima se cheama greutate tangentiala, a doua se cheama greutate simpla. |
#33
Posted 25 June 2005 - 13:55
cuplu se refera la un ansamblu de doua forte actionand in sensuri opuse asupra unui acelasi obiect, aici o roata.
una este rezultanta fortelor de frecare si inertie si ce mai e acolo, a2a este forta dezvoltata de motor. presupunand ca privim o roata ce se roteste in sens orar pentru a merge inainte (spre dreapta imaginii), forta de frecare actioneaza la baza rotii spre inainte, iar forta dezvoltata de motor spre inapoi. cand astea doua sunt cel mult egale nu se intampla nimic, in schimb, pe masura ce puterea motorului creste, roata incepe sa se miste inainte. bun, acum c-am desprins roata de pe sol sau am urnit-o peste obstacolul dificil nu mai avem nevoie de atata cuplu. ne mai ajuta si inertia, roata se misca. pentru a accelera in continuare avem nevoie de putere. putere se refera la cantitatea de energie (lucru mecanic) efectuat intr-o unitate de timp. cu cat avem mai multa putere disponibila, cu atat putem ceda mai multa rotii, imprimandu-i o viteza de rotatie mai mare, deci mai multa viteza. pentru invartirea rotii efectuam lucru mecanic, de fapt motorul, prin explozii repetate in cilindri, ale caror biele actioneaza arborele cotit, care mai departe cutia de viteze, care transmite puterea al roti prin planetare si cardani, unde e cazul, etc |
|
#34
Posted 25 June 2005 - 16:27
e relativ complicat de explicat exact chestia asta cu cuplul... in mare:
cuplul = forta (statica) aplicata asupra unui obiect (de ex o greutate care sta pe o carut...sa zicem 50 kg)... calul putere = forta aplicata asupra unui obiect pe o anumita distanta/perioada de timp... de ex. impingerea unui carut cu o forta constanta pe o anumita distanta... tot 50 kg sa zicem... deci exista o relatie directa intre cuplu si putere... |
#35
Posted 25 June 2005 - 20:16
exact.
cuplu, forta aplicata unei parghii calul putere, lucru mecanic efectuat intr-o durata de timp |
#36
Posted 26 June 2005 - 01:38
Speedo, on Sep 4 2003, 22:43, said: Daca ai vrea sportivitate de la masina ar trebui sa schimbi numai "sus", asa este clar ca n-are rost sa urci in ture cand masina e usoara si poti s-o misti imediat, si nici nu ai nevoie de puteri si evolutii spectaculoase. De aia sunt diesel-urile bune pentru oras, pentru ca ai cuplu maxim jos, la 1800-2000, si se conduc foarte usor la viteze mici, sunt nervoase. Greets, Speedo vai vai vai, speedo. ti-ai dat cu firma-n cap. cum poti sa spui ca diesel e nervos ? Are randament de pana la 70% la turatii inalte. Dimpotriva, Diesel e tare puturos. Daca ar fi nervoase, s-ar folosi la cursele de viteza. Am avut un Diesel (fara turbo) si mancai o paine pana ajungea la viteza rezonabila. |
Anunturi
Bun venit pe Forumul Softpedia!
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users