Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Recomandare anvelope lexus rx

Extindere rețea wireless int...

Mufa TV

PPC Energy
 Camera conferinta Tenveo tevo-vl12u

Recomandare rulouri exterioare us...

Telefon performant pe parte audio...

Aspecte legale https://registratu...
 Filtru de apa curata apa de miner...

Unde gasesc borcane mari 5 - litr...

sfat achiziție bicicleta pli...

NVIDIA Shield Programe Romania IP
 Se opreste motorul in mers Golf 5

Probleme cu instalator Casa verde

Linie vinetie mana stanga

Opriri și reporniri dese
 

Ce inseamna cuplu maxim?

- - - - -
  • Please log in to reply
52 replies to this topic

#1
Luke

Luke

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 747
  • Înscris: 20.12.2002
Tot vad in specificatii.
Am vazut ca is mai multe:
- la motor
- la cutie
- la masina
????

#2
Speedo

Speedo

    Super Moderator

  • Grup: Super Moderators
  • Posts: 9,061
  • Înscris: 26.11.2001
Cuplu  la masini inseamna in fizica momentul fortei : M=F x d F=Valoarea Fortei, d=distanta dintre bratul fortei (tangent la roata) si axul de rotatie.

Cuplul se exprima la masini ca si in fizica in Newton x Metru = Nm.

Este un indicator important al masinii, al doilea dupa puterea motorului in unele cazuri, pentru ca de cuplu depind in mare parte performantele si evolutia automobilului.

Daca ma gandesc acum la o exprimare plastica si adaptata la masini, "cuplul reprezinta capacitatea unei masini de a trece de la o viteza mai mica la una mai mare, capacitatea de a depasi anumite obstacole in teren, sau chiar posibilitatea de a-si pastra viteza in conditii de teren diferit, de la un moment la altul ."   
Nu judecati fizic ce-am spus, doar incerc sa explic.

Stiti ca e foarte importanta curba de cuplu, si turatia la care cuplul este maxim.
Sunt motoare, mai ales japonezele, care au cilindree mica dar puteri destul de mari, cu un cuplu mic la turatii mici, iar cuplul maxim se atinge undeva pe la 3500-4000rot/min, ceea ce inseamna ca va trebui sa turati puternic un asemenea motor pentru a putea depasi anumite obstacole in teren cand e masina incarcata sau pentru acceleratii bune trebuie sa retrogradati intr-o treapta inferioara si sa urcati mult in turatii.

Sau, sunt motoare nobile care au cuplu inca de la turatie mica si nu e nevoie sa le omorati pentru cazurile mai deosebite de trafic, de obicei de cilindree o idee mai mare.

Din aceste considerente, expuse mai sus, se prefera un motor de capacitate cilindrica mai mare, care ofera implicit un cuplu "elegant" inca de la turatie mica, astfel acest motor sigur va rezista mai mult in timp fata de unul pe care tot timpul il "impuscati" la 4000.


Cuplul se exprima doar pentru motor, daca ai vazut tu exprimat si pentru cutie de viteze, acolo se referea la altceva, si anume pana la ce motor rezista angrenajul cutiei fara sa se "barbereasca" rotile dintate.

Un Mercedes bricolat de Brabus ajunge la un cuplu de 750Nm, ori aici se impune o cutie de viteze refacuta cu totul, una care sa fie capabila sa "ia in dinti" o asemenea forta.

Un buldozer mare, are un cuplu aproape constant de 500Nm, ati vazut ca motorul toarce la fel, indiferent ce obstacol intalneste in cale cand rade cu cupa, fie copac, fie pamant, fie arocament, el merge cam la fel.

Greets,
Speedo

#3
Luke

Luke

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 747
  • Înscris: 20.12.2002
Thanks.

#4
bibicu

bibicu

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,341
  • Înscris: 28.11.2001
Si este vreo relatie intre turatia motorului la cuplu maxim si turatia la care se schimba intr-o treapta superioara?

#5
regedit

regedit

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 63
  • Înscris: 01.07.2003
...in principiu ar trebui sa se schimbe la cuplu maxim ... dar se iroseste momentul de forta ... in general se schimba mai sus in turatie ... pentru a face un balans fara de cuplu care il ai in treapta superioara.

#6
Luke

Luke

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 747
  • Înscris: 20.12.2002
Exista o curba de cuplu care nu o prea dau producatorii. In general motorul tre sa functioneze in jurul turatiei de cuplu maxim. Atunci e economic si si si power.

#7
ady_botos

ady_botos

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 128
  • Înscris: 17.07.2003
Eu am un Alfa 33 1.7 IE . Cuplul maxim il are la 4500 rpm si puterea maxima la 5800 rpm. Chestia e ca aprox 95 % din cuplul maxim il atinge incepand de la 3000 rpm. Sa inteleg ca ar trebui sa schimb treptele pe la 3000-3500 de ture?     :yeah baby

Ar fi o chestie tare.....in oras as merge numa cu treptele 1 si 2 !!!


Eu le schimb pe la 2200-2500 in oras.

#8
Speedo

Speedo

    Super Moderator

  • Grup: Super Moderators
  • Posts: 9,061
  • Înscris: 26.11.2001
Daca ai vrea sportivitate de la masina ar trebui sa schimbi numai "sus", asa este clar ca n-are rost sa urci in ture cand masina e usoara si poti s-o misti imediat, si nici nu ai nevoie de puteri si evolutii spectaculoase.
De aia sunt diesel-urile bune pentru oras, pentru ca ai cuplu maxim jos, la 1800-2000, si se conduc foarte usor la viteze mici, sunt nervoase.

Greets,
Speedo

#9
Antaris

Antaris

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 497
  • Înscris: 04.01.2002
Iara observ ca unii nu se prea pricep la mecanica.Problema la motoarele cu ardere interna este ca puterea generata de ele nu este constanta cu turatia.La turatii mici au puteri mici.Puterea creste o data cu turatia pina la un anumita turatie, punct care este numit CUPLU MAXIM.De aici in sus puterea motorului scade.Din acest motiv este necesara existenta cutiei de viteze.Aceasta are rolul de a reduce turatia motorului crescind astfel puterea transmisa rotilor pentru ca masina sa poata sa accelereze.In ultima treapta de viteza raportul de transmisie in cutie este de 1 la 1.Adica nu se mai reduce turatia.In plus randamentul motoarelor cu ardere interna nu depaseste NICODATA 50 %.Din aceste motive aceste motoare nu sunt prea stralucite.In comparatie cu acestea motoarele electrice au randamente de peste 90 % si puterea constanta functie de turatie.Adica nu este neaparat necesara existenta unei cutii de viteze.De acest lucru sunt perfect constienti producatorii de masini care au inventat masinile cu motoare hibride.Acestea au fie doua motoare unul electric alimentat din baterii si unul cu ardere interna; fie un grup turbogenerator format din un motor de antrenare care poate fi cu ardere interna sau o turbina cu gaze si un generator electric.Curentul astfel generat actioneaza unul sau mai multe motoare electrice montate direct la roti.

#10
Speedo

Speedo

    Super Moderator

  • Grup: Super Moderators
  • Posts: 9,061
  • Înscris: 26.11.2001

Quote

Originally posted by Antaris
Iara observ ca unii nu se prea pricep la mecanica.Problema la motoarele cu ardere interna este ca puterea generata de ele nu este constanta cu turatia.La turatii mici au puteri mici.Puterea creste o data cu turatia pina la un anumita turatie, punct care este numit CUPLU MAXIM.De aici in sus puterea motorului scade.Din acest motiv este necesara existenta cutiei de viteze.Aceasta are rolul de a reduce turatia motorului crescind astfel puterea transmisa rotilor pentru ca masina sa poata sa accelereze.In ultima treapta de viteza raportul de transmisie in cutie este de 1 la 1........


Doamne Antaris , sunt numai prostii, te rog, esti om serios, intreaba un inginer mecanic macar, daca pe noi nu ne crezi.
O chestie foarte importanta care o stie si un taximetrist este ca, virgula, curba de cuplu nu e aceeasi cu aceea pentru puterea motorului, cuplu si puterea fiind notiuni distincte si diferite.

Greets,
Speedo

#11
driverx

driverx

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,083
  • Înscris: 22.07.2002
@Antaris, aberezi la greu domle. ti sa intamplat vreodata sa fugi foarte repede si la un moment dat sa simti ca pici in nas si picioarele raman in spate, oricat de mult ai vreat tu sa mergi mai repede? Daca da, noah, tocmai trecusesi de cuplul maxim al picioarelor tale.

Pentru motoare ti-ash putea explica multe motive pentru care dupa o anumita turatie (difera in functie de config motorului) puterea scade o data cu cresterea turatiei. Dar mai invata ceva fizica pana atunci, dupa aia invata cei ala avans, inertie termina si mai vorbim. SI NU MAI ABERA.

:cya:

#12
Speedo

Speedo

    Super Moderator

  • Grup: Super Moderators
  • Posts: 9,061
  • Înscris: 26.11.2001
Un grafic sugestiv, curba de cuplu si cea de putere la motorul de 1,9TDI , cel nou de la Passat de 130CP, acum si pe Octavia.

Cu albastru cuplul , si cu rosu puterea motorului .

[ http://www.skoda-auto.cz/share/model/engine/graf/big/1U96.jpg - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]



Greets,
Speedo

#13
Antaris

Antaris

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 497
  • Înscris: 04.01.2002
Pentru driverx.Sa stii ca eu cunosc mai multa fizica si mecanica dechit i-ti inchipui tu.Cuplul maxim este in primul rind dependent de puterea motorului dar si de alte caracteristici din care cel mai important este transmisia. Speedo m-a facut atent ca ceea ce am scris nu era intrutotul corect.Si are perfecta dreptate.Puterea motorului si cuplul maxim nu sunt intrutotul similare.Dar nenea driverx are impresia ca stie totul despre motoare.Nu vreau acum sa i-mi exprim o parere care nu cred ca ii va face placere.I-ti spun numai o chestie.Printre alte specializari pe care le am,cea initiala pe care o am din liceu este de termomecanica,motoare cu ardere interna si turbine.Deci credema stiu destul de multe in domeniu.Intradevar nu am fost foarte explicit in postul anterior omitind ceea ce mi-a spus Speedo.Dar cel care habar nu are mecanica s-ar parea ca esti tu driverx.

#14
beastoff

beastoff

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 218
  • Înscris: 18.07.2003
Dragul meu Antares, spui ca te  pricepi de minune la motoare, dar citez din ce ai scris un pic mai sus "Puterea creste o data cu turatia pina la un anumita turatie, punct care este numit CUPLU MAXIM."  Cum POTZI sa confuzi curba de putere cu cea de moment!!!!!???  Fiecare curba are maximele ei, separate, diferentiate pe intervale de turatie, separate, de obicei de 2000-3000 rpm.  Acel punct la care tu te referi se numeste "puterea de moment maxim"

#15
Antaris

Antaris

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 497
  • Înscris: 04.01.2002
Noi despre ce discutam aici? Puterea motorului separat de transmisie este una si cea pe care o transmite la roti prin transmisie este alta.Si aici exista fel de fel de tipuri de transmisie,cu fel de fel de raporturi de transmisie care trebuiesc luate in calcul.Eu nu am vrut sa intru in amanunte din astea,eu am vrut sa spun niste concepte generale.Niciodata nu am fost maniacul amanuntelor.Unde am gresit recunosc,nu am fost foarte clar in explicatiile pe care le-am dat in primul post.

#16
driverx

driverx

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,083
  • Înscris: 22.07.2002
Antaris,

Nu stiu eu totul despre motoare cum zici tu, dar invat aproape zilnic lucruri noi despre ele, mai ales ca ma paste un set motor nou la masina mea si incerc sa asimilez cat mai multe informatii. Dacia mea e 1300 ar trebui sa aiba 45 HP, dar cred ca mai are 30. Te-as invita sa o conduci prin munti si atunci vei simti pe pielea ta cei ala cuplu maxim. Am fost pana la Oradea cu ea si a fost enervanta la inceput, dar cand incepi sa simti ce face motoru la diferite turatii te obisnuiesti si poti merge repede si cu 30 HP, depasiri, etc. Tre sa stii sa scoti tot ce poti din motor.

:cya:

#17
driverx

driverx

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,083
  • Înscris: 22.07.2002
Antaris,

Poate iar imi zici ceva pe privat dupa ce zic acum ca o sa zici ca is nebun, DAR se pot depasi trailere la 70-80 km/h cu 30 HP. Tot ce tre sa stii e sa simti cand esti nevoit sa schimbi din viteza 3 in 4, ca pe mine nu ma mai tine motoru sa tot accelerez. Dar presupun ca tu nu stii de ce tre sa faci asta.....nu? :ciocan:

:cya:

#18
bevx

bevx

    New Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1
  • Înscris: 02.01.2004
Salut,
Am citit acst thread si nu am inteles exact cum as putea sa maximizez performantele masinii sau durata de viata a motorului tinand cont de cuplu maxim. Poate puteti sa ma ajutati cu o sugestie. Am o Skoda Fabia Sedan cu motor de 1,9SDI (64CP). In primul rand, in specificatiile tehnice, cuplu maxim este de 126Nm/1600 - 2800 rot. Pana acum am vazut ca (virgula) cuplu maxim se atinge la o anumita turatie; la motorul meu este o plaja destul de mare in care s-ar atinge acest cuplu: intre 1600 -2800 rotatii.
De ce?

Puterea maxima se atinge la 4000 turatii. In general, schimb treptele de viteza in jur de 2900 turatii.
E ok asa?

Thanks

Anunturi

Chirurgia cranio-cerebrală minim invazivă Chirurgia cranio-cerebrală minim invazivă

Tehnicile minim invazive impun utilizarea unei tehnologii ultramoderne.

Endoscoapele operatorii de diverse tipuri, microscopul operator dedicat, neuronavigația, neuroelectrofiziologia, tehnicile avansate de anestezie, chirurgia cu pacientul treaz reprezintă armamentarium fără de care neurochirurgia prin "gaura cheii" nu ar fi posibilă. Folosind tehnicile de mai sus, tratăm un spectru larg de patologii cranio-cerebrale.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate