Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Presbiopia - la 43 ani ?

Termen transcriere autovehicul

Cazare Timisoara pe 4-5 zile

Primele zile ale internetului per...
 Ditra 25

Casti USB-C ptr A-54

Aplicatie medicala / asistent med...

De ce vor atația politicieni...
 ERR_ADDRESS_UNREACHABLE

Legea 18/1968 Se mai aplica?

Digi conectare 2 routere prin fir

Succesiune notar versus instanta ...
 Montaj aer conditionat in balcon ...

Cont curent mulți valuta far...

Sugestii plan casa

Experiente cu firme care cumpara ...
 

Curiozitati despre carburanti si combustibili fosili in general

* * - - - 3 votes
  • Please log in to reply
56 replies to this topic

#1
Neaceasca85

Neaceasca85

    Muzeul Lampilor

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 88,725
  • Înscris: 14.10.2008
Salutare,

daca mi-am intrat in mana greu ca sofer, avand permis de la 19 ani (2004) dar conducand singur si fara teama abia de pe la 29-30 ani (2014-2015), in schimb ce ma pasiona cand eram mic si tata avea Dacia (dar si un tractor la tara, nu era el tractorist dar mai putea motorina) era alimentarea cu carburant. Mai voiam sa vad si motorul functionand cu capota ridicata.

Mi-au placut mirosurile de motorina, GPL si gaz lampant, dar cel de benzina mereu mi-a facut rau, unul din motivele sa urasc Dacia si sa adopt doar motoare diesel dupa anul 2005.  

Benzina, motorina, GPL, astea se folosesc la autovehicule. Deschid acest topic si pentru ca se apropie era electricelor, mult mai neinteresanta pentru mine. De altfel nu sunt fan acumulatori/baterii.

Eh, la chimie in liceu ni s-a spus ca petrolul, dupa ce se extrage gazul petrolier (GPL-ul obisnuit la butelie in copilaria mea de la tara) este supus unui proces de distilare fractionata din care ies pe rand:

- benzina usoara
- benzina grea
- white spirit
- lampant (iarasi in copilarie la tara aveam de-a face si cu asta, "lamba" folosita cand se lua curentul)
- motorina (ea distileaza ultima)
- pacura (asta e ceea ce ramane dupa distilare)

OK, dar kerosenul folosit la avioane (fie cu elice, fie cu reactie, jet engines) unde este? O vreme ma gandeam ca benzina usoara este kerosenul, dar am citit apoi ca are miros de motorina.

White spirit si lampant la ce se (mai) folosesc? Bunica la tara aprindea focul cu lampant, apoi cu motorina, in scurta perioada in care tata a incercat un business agricol cu tractorul.

Trabantul, desi un motor in 2 timpi (mie imi plac motoarele in 4 timpi), avea marele avantaj ca mergea aproape cu orice lichid petrolier. Benzina sau lampantul nu erau o problema. Functiona si cu motorina, dar mai greu si trepida volanul. Asa mi-a spus un utilizator de Trabant de-o viata intreaga.

Deci la Trabant nu era o problema daca faceai missfueling, situatia jenanta de a gresi carburantul masinii. Eu ma uit de 3 ori sa scrie Diesel pe pistol, desi la OMV mereu ultimele 2 pistoale sunt motorinele. Si negre, benzinele sunt verzi.

Benzina mai iau la bidon de 5 L pentru motocoasa si atomizor, acesta din urma e in 2 timpi.

#2
Mike1alike

Mike1alike

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,010
  • Înscris: 02.08.2020
"Frumos" topic!
Cred insa ca ai uitat sa formulezi si intrebarile care te framanta, legate de acest subiect.

#3
costaan

costaan

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,683
  • Înscris: 04.01.2005
Ai omis biodizãlu'... Scos de la pompã..în vitezã....de dragul ecologicului...
Scopul topicului...cred cã este ....episodic?

Edited by costaan, 11 July 2021 - 19:52.


#4
Neaceasca85

Neaceasca85

    Muzeul Lampilor

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 88,725
  • Înscris: 14.10.2008
Am un Golf 5 1,9 TDI din 2008. Pe capacul de la rezervor scrie nu biodiesel.

Avioanele, vapoarele si TIR-urile sunt cele mai interesante, fa-le tu pe astea electrice daca poti.

Am vazut si la avioane cum se "pune benzina". Posted Image

Pe aeroportul din Antalya am prins alimentari.

#5
lucianburjuiul

lucianburjuiul

    Unserious member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,604
  • Înscris: 12.06.2010
Petrosin, ce misto mirosea parchetul cand eram mic, o nebunie!

#6
Mike1alike

Mike1alike

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,010
  • Înscris: 02.08.2020
Si mai sunt si avioane care se alimenteaza in zbor. Vine un avion mai mic langa ele, cupleaza mufa si baga. Despre alea ce spui?

#7
adip1962

adip1962

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,487
  • Înscris: 01.07.2020
Nu-i taman corect, dar pe acolo.
Din petrol rezulta (sunt mai multe procese, nu o simpla distilare):
- Benzine. Ele se redistileaza si rezulta benzina usoara (neofalina) si restul benzinelor, inclusiv kerosen.
- Petrol lampant
- Motorina
- Pacura
- Parafina
- Uleiuri, unsori
- Asfalt

Edited by adip1962, 11 July 2021 - 20:03.


#8
Neaceasca85

Neaceasca85

    Muzeul Lampilor

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 88,725
  • Înscris: 14.10.2008
Nu am vazut asa ceva la cursele mele anuale de Antalya incepand cu 2008. Am vazut in aeroport o cisterna mica cu OMV sau Petrol Ofisi scris pe ea cum conecta un furtun la aeronava.

Pornirea dieselului iarna, alt aspect ce m-a pasionat, pe langa consumul sau mic fata de benzinar. Inainte dieselul nu prea pornea iarna. Culmea ca nici Dacia lui tata nu pornea iarna, iti lua 20-30 minute. Din 2005 dieselurile nu am avut probleme cu ele, ador cold start-ul.

#9
lucianburjuiul

lucianburjuiul

    Unserious member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,604
  • Înscris: 12.06.2010

View PostNeaceasca85, on 11 iulie 2021 - 19:54, said:

Avioanele, vapoarele si TIR-urile sunt cele mai interesante, fa-le tu pe astea electrice daca poti.
La camioane exista motoare diesel in combinatie cu uree. Vezi ad-blue.
La vapoare exista deja motoare electrice. Sunt convins ca exista si alte linkuri. https://www.renk-gro...ulsion-systems/

#10
Neaceasca85

Neaceasca85

    Muzeul Lampilor

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 88,725
  • Înscris: 14.10.2008

View Postadip1962, on 11 iulie 2021 - 20:02, said:

Nu-i taman corect, dar pe acolo.
Din petrol rezulta (sunt mai multe procese, nu o simpla distilare):
- Benzine. Ele se redistileaza si rezulta benzina usoara (neofalina) si restul benzinelor, inclusiv kerosen.
- Petrol lampant
- Motorina
- Pacura
- Parafina
- Uleiuri, unsori
- Asfalt

Da, petroluri asfaltoase si petroluri parafinoase. Asa zicea manualul de chimie.

Cand eram mic am invatat ca si plasticul se face din petrol. Sau prostia aia de polistiren "spuma de mare", gasita ca ambalaj la electronice. Ma rog nu ambalaj, ci ca sa stea fix aparatul in cutie.

View Postlucianburjuiul, on 11 iulie 2021 - 20:05, said:

La camioane exista motoare diesel in combinatie cu uree. Vezi ad-blue.
La vapoare exista deja motoare electrice. Sunt convins ca exista si alte linkuri. https://www.renk-gro...ulsion-systems/

Poate vapor hybrid. Posted Image Unde realimentezi electric intr-o cursa trans-oceanica?

Cand eram mic, ma fascina tot ce arde cu fum negru. Asa ca am alimentat soba bunicii si cu alte materiale, gen jucarii de plastic sau incaltaminte uzata. Posted Image

Edited by Neaceasca85, 11 July 2021 - 20:11.


#11
baribalu

baribalu

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,664
  • Înscris: 23.10.2006
Sunt vapoare si submarine care folosesc motoare electrice si sunt alimentate de reactoare nucleare, de multi ani. De asemenea au aparut camioane electrice.

#12
Neaceasca85

Neaceasca85

    Muzeul Lampilor

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 88,725
  • Înscris: 14.10.2008
Ah da, ca in 2000 submarinul Kursk a avut probleme cu un reactor.

#13
Mike1alike

Mike1alike

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,010
  • Înscris: 02.08.2020

View PostNeaceasca85, on 11 iulie 2021 - 20:04, said:

Din 2005 dieselurile nu am avut probleme cu ele, ador cold start-ul.
Cold start-uri care de fapt pornesc tocmai pt ca nu mai sunt cold, odata cu introducerea bujiilor incandescente.

#14
Neaceasca85

Neaceasca85

    Muzeul Lampilor

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 88,725
  • Înscris: 14.10.2008
Motorul cu reactie de la avioane pare sa fie dependent de carburantul fosil. Cica ar fi existat si jet diesel candva. Posted Image Elice diesel cu siguranta se poate si a existat. Dar tot kerosen folosesc si elicopterele sau aeronavele cu elice.

View PostMike1alike, on 11 iulie 2021 - 20:58, said:

Cold start-uri care de fapt pornesc tocmai pt ca nu mai sunt cold, odata cu introducerea bujiilor incandescente.
Fara glow plugs cred ca nu aveai nicio sansa la diesel iarna la -20 C. Am vazut cand eram mic faze cu foc facut sub motorul diesel pentru a porni. Americanii au demult sisteme de incalzire a blocului motor conectate la curentul din casa in zonele cele mai geroase.

Motorina a inceput sa fie aditivata. La OMV observ iarna motorina cu -26 C si cu -38 C. Evident ca pun doar de -26 ca doar nu innoptez la Miercurea Ciuc. Posted Image

Mai era mitul sa pui kerosen in motorina iarna.

Aditivii folositi in motorina astazi au uneori un iz de benzina de te sperii si te uiti iar ce pistol ai bagat. Posted Image

#15
xcit

xcit

    afara ninge linistit si in casa arza-te-ar focu'

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 12,890
  • Înscris: 29.06.2006

View PostNeaceasca85, on 11 iulie 2021 - 19:41, said:

Trabantul, desi un motor in 2 timpi (mie imi plac motoarele in 4 timpi), avea marele avantaj ca mergea aproape cu orice lichid petrolier. Benzina sau lampantul nu erau o problema. Functiona si cu motorina, dar mai greu si trepida volanul. Asa mi-a spus un utilizator de Trabant de-o viata intreaga.
sa-mi arati si mie cum se aprinde motorina de la bujie, aia nu se aprinde nici de la bricheta, dar la bujie....spune-i lu ala sa cante la alta masa

#16
AlexD2

AlexD2

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,563
  • Înscris: 10.01.2019

View Postadip1962, on 11 iulie 2021 - 20:02, said:

Nu-i taman corect, dar pe acolo.
Din petrol rezulta (sunt mai multe procese, nu o simpla distilare):
- Benzine. Ele se redistileaza si rezulta benzina usoara (neofalina) si restul benzinelor, inclusiv kerosen.
- Petrol lampant
- Motorina
- Pacura
- Parafina
- Uleiuri, unsori
- Asfalt
Adip nici unul din produsele astea nu rezulta direct din procesele de prelucrare a titeiului (numite generic de rafinare). In rafinarii pe diverse instalatii se obtin o serie de subproduse (la o parte din astea tot generic li se spune benzine, motorine, keroseni, petrol etc.) care apoi se amesteca si se obtin combustibilii bruti care, o parte din ei care sunt destinati publicului (benzina si motorina) sunt timimisi in depozitele tip Peco. In depozite pe langa rezervoare exista niste instalatii (skiduri), un fel de pompe mai sofisticate care pe langa ca masoara cantitatea livrata in cisterna, dozeaza o serie de aditivi obtinandu-se direct in compartimentele cisternei tipurile de benzina si motorina care apoi sunt comercializate la pompe. Nu am mai lucrat destul de demult in acest domeniu si nu stiu daca biocombustibilii (bioetanol pt benzina si biodiesel pt motorina) se dozeaza in combustibili tot in depozitele tip Peco, in rezervoare sau in cisterne la incarcare sau in rafinarie.

#17
costaan

costaan

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,683
  • Înscris: 04.01.2005

View PostNeaceasca85, on 11 iulie 2021 - 20:04, said:

Din 2005 dieselurile nu am avut probleme cu ele, ador cold start-ul.
nu are cold....dar la -20° o ia la sfert cu baterie cărată din casă....polo 9n 2002.
E chestia de motorină...nu se face margarină la ger....si mai e pompa diuze de înaltă...sa nu piardă presiune.
Ca idee...aveti habar cat fum scoate un cargo? Unii spun ca unul poluează cat 1 meleon de autoturisme. Câte cargouri există?

#18
connectorxp

connectorxp

    Avid mountaineer.

  • Grup: Moderators
  • Posts: 14,898
  • Înscris: 14.11.2004

View PostNeaceasca85, on 11 iulie 2021 - 19:41, said:

OK, dar kerosenul folosit la avioane (fie cu elice, fie cu reactie, jet engines) unde este? O vreme ma gandeam ca benzina usoara este kerosenul, dar am citit apoi ca are miros de motorina.

Avioanele cu reactie cat si turbopropulsor folosesc un carburant numit Jet-A1 (pentru Europa) si Jet-A in State. Carburantul mai se gaseste si sub diferite denumiri folosite de armata precum JP-8 si altele, el este inrudit cu motorina si miroase ca atare, dar este mai uscat ca aceasta si are un punct de inghet mai scazut, de -40 gr. C pentru Jet-A si -47 pentru Jet-A1, mai este si Jet-B cu punct de inghet la -60, dar este folosita in foarte putine locatii.
Carburantul Jet-A se poate folosi in anumite motoare diesel direct sau in dilutie cu motorina, fara efecte secundare. Problema este ca legal nu se poate obtine pentru asemenea scopuri.

Avioanele de transport de la noi, Airbus A320, Boeing 737 si ATR functioneaza cu Jet-A1, chiar si avioanele business precum Embraer Phenom 300.

Avioanele de agrement precum Cesna 172 au motoare cu piston care functioneaza cu benzina speciala numita AvGas (mai scumpa si contine plumb) sau au motoare ce consuma benzina normala, de la orice benzinarie. Exista si avioane cu motor diesel dar sunt rare, fiind vorba de motoare care sunt greu de omologat. De aici si pretul mare al pieselor.

Anunturi

Chirurgia spinală minim invazivă Chirurgia spinală minim invazivă

Chirurgia spinală minim invazivă oferă pacienților oportunitatea unui tratament eficient, permițându-le o recuperare ultra rapidă și nu în ultimul rând minimizând leziunile induse chirurgical.

Echipa noastră utilizează un spectru larg de tehnici minim invazive, din care enumerăm câteva: endoscopia cu variantele ei (transnazală, transtoracică, transmusculară, etc), microscopul operator, abordurile trans tubulare și nu în ultimul rând infiltrațiile la toate nivelurile coloanei vertebrale.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate