Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Cost abonament clinica privata

Tremura toata, dar nu de la ro...

Renault Android

Recomandare bicicleta e-bike 20&#...
 Bing-Content removal tool

Nu pot accesa monitorulsv.ro de l...

Cum sa elimini urmele de acnee?

Wc Geberit
 Routere detinute in trecut si in ...

Teii din fața casei

E-Mail in serie prin Excel si Out...

Modul alimentare rulou/jaluzea ex...
 Recuperare fișiere dupa form...

Aplicatii stress test RAM

Asigurare auto hibrid

Asus B550M - PC-ul nu porneste di...
 

Ecartamentul feroviar larg in fostele tari comuniste

* - - - - 2 votes
  • Please log in to reply
49 replies to this topic

#1
foreverbanned

foreverbanned

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,965
  • Înscris: 06.05.2020
Asa cum sovieticii au impus (mai mult fortat de multe ori) multe obisnuinte de-ale lor in tarile din dreapta cortinei de fier, ma intreb cum de nu au obligat tarile nou-comunizate sa schimbe ecartamentul normal in ecartament larg.
Oare obiceiul de a controla tot ce intra si iese si a impiedica patrunderea in tara a trenurilor non-sovietice ?
Oare si faptul ca multe linii erau deja construite cu ecartament normal si ar fi fost mult prea costisitor sa reconfigureze sinele si osiile trenurilor ?

#2
razor01

razor01

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 11,071
  • Înscris: 01.03.2016
Stii ce inseamna sa schimbi sinele de tren in jumatate din tarile din Europa? Posted Image

Cine finanta o asemenea tampenie, ca tarile alea proaspat ,,eliberate'' cu siguranta nu aveau resursele sa faca asa ceva. In plus, la capatul unui asemenea efort, nu aveau nimic de castigat.

Edited by razor01, 17 March 2021 - 00:53.


#3
MikeSpike

MikeSpike

    Cinic real

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,654
  • Înscris: 22.01.2015
Dupa ce iau calcat francezii lui Napoleon strategii lor(aia adevarati,nu politruci numiti in functie de cat de bine ling c000ruri) au gandit ca da bine sa fie ,,mai altfel,,.    Miscari trupe si aprov9izionarea ingreunata.    Dar stati ca am avut si noi ,,strategii lu Peste,,   -  La Metrorex!   Au reinnoit ceva garnituri de metrou.  Partea proasta e ca nu au folosit banala ,,ruleta,,   Sau metrul de tamplarie/croitorie!   Nu puteau sa intre in statii ca erau mai late vagoanele  si platformele de calatori nu permiteau!!!!!    Rommanian stile,babi(gresit scris dar se vrea in stil balcanic)   Ps.  pe noi nu tre sa ne atace nimeni.  Facem noi in locul lor mai bine ca altii. Fura bastinasii tot.  Semne de circulatie cu tot cu stalp,parazapezi de langa strazi importante.

Am uitat de cuprul de pe langa liniile cfr.  Campioni mondiali de cel putin 15 ani.  Imbatabili!

#4
andreic

andreic

    Very OLD Member

  • Grup: Moderators
  • Posts: 122,287
  • Înscris: 07.02.2003

 foreverbanned, on 17 martie 2021 - 00:42, said:

Oare obiceiul de a controla tot ce intra si iese si a impiedica patrunderea in tara a trenurilor non-sovietice ?
Difereneta de ecartament nu e o piedica, de schimba boghiurile Posted Image Spaniolii au facut trenuri care isi pot ajusta ecartamentul aproape on the fly.

Edited by andreic, 17 March 2021 - 01:42.


#5
foreverbanned

foreverbanned

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,965
  • Înscris: 06.05.2020
Acum nu mai e, in anii aceia era.

Edited by foreverbanned, 17 March 2021 - 01:52.


#6
altuser09

altuser09

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 4,409
  • Înscris: 25.08.2009
A fost si la noi cale ferata pe ecartament lat pentru trenurile sovietice. De la fabrica de medicamente Iasi la granita cu urss. Fabrica a fost construita in colaborare cu urss. Nu stiu daca mai exista acea cale ferata.
Facand o paranteza, motivul oficial a fost facilitarea "ajutorului" tehnologic oferit de sovietici dar sunt convins ca trenurile plecau de aici mai incarcate decat veneau.

Edited by altuser09, 17 March 2021 - 06:40.


#7
foreverbanned

foreverbanned

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,965
  • Înscris: 06.05.2020
Încă sunt căi ferate duble pe care se circulă la Halmeu, Sighetu Marmației, Galați, Socola, iar de asta de la Antibiotice nu am știut.
Undeva prin Maramureș mai este una dezafectată.
Normal că trenurile au plecat pline și s-au întors goale sau pline cu nimicuri sau resturi.


#8
rinaldoparaipan

rinaldoparaipan

    Green member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,331
  • Înscris: 13.02.2006
Mai este una la Vadu Siret-Dornesti.

#9
Pololica

Pololica

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 8,806
  • Înscris: 04.01.2015
Schimbarea infrastructurii era o cheltuiala prea mare pentru URSS, chiar daca, dupa Razboi, a fost de partea castigatorilor. Infrastructura feroviara nu a fost dauna totala ca sa poata fi refacuta de la 0.

Totusi, ecartamentul rusesc (nu sovietic) nu are legatura cu vreo securitate nationala, ci cu o recomandare a constructorului (cand Rusia inca era Tarista).

#10
benis

benis

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 29,076
  • Înscris: 04.02.2011
Ecartamentul rusesc este superior pentru geografia lor, nu pentru geografia noastră. Ecartamentul rusesc este o chestiune pur tehnică, nu politică.

Edited by benis, 17 March 2021 - 08:21.


#11
Mount_Yerrmom

Mount_Yerrmom

    My ride is Yermom

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 23,127
  • Înscris: 05.08.2015
Cand nemtii au intrat in URSS au modificat ecartamentul pe mii de km

Cand i-au alungat, rusii le-au adus la starea initiala

Nu ecartamentul in sine e problema ci materialul rulant

#12
sas1975

sas1975

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,288
  • Înscris: 21.10.2013
Inca mai exista statii de transpunere si transbordare de la ecartament lat la ecartament normal in unele statii de la frontiera estica (Socola, Dornesti, Vadu Siret, s.a)

Iar legatura intre ecartament si curul calului :   :D

Quote

Ecartamentul standard al cailor ferate din Statele Unite este de 143.5 cm (acelasi este si la noi, si in majoritatea tarilor, mai putin fosta URSS si Spania) . Este un numar foarte ciudat.
De ce se foloseste acest ecartament?
Pentru ca asa se construiau in Anglia, iar primele cai ferate din SUA au fost facute de englezi expatriati.
De ce construiau englezii asa? Pentru ca primele cai ferate au fost facute de oamenii care construisera tramvaiele premergatoare trenului si acesta era ecartamenul folosit de ei. Dar de ce se folosea la tramvaie acest ecartament? Atunci cind au inceput sa se faca tramvaiele s-au folosit aceleasi scule si sabloane pe care le foloseau pentru a construi trasuri, iar la acestea, asta era spatierea rotilor.
Dar de ce aveau trasurile nevoie de aceasta distanta intre roti?
Ei bine, daca ar fi incercat sa foloseasca orice alta spatiere, rotile s-ar fi rupt in cele din urma pe vreunul din vechile drumuri din Anglia, pentru ca aceasta era departarea dintre santurile sapate de alte roti de-a lungul timpului.
Cine construise aceste drumuri?
Primele drumuri ce acopereau mari distante in Europa (implicit in Anglia ) au fost construite de Roma Imperiala, pentru legiunile ei. Multe drumuri au fost folosite de atunci pina in ziua de azi. Iar carele de lupta romane au sapat primele santuri in ele, si dupa aceea toata lumea si-a potrivit rotile dupa ele, ca sa nu riste sa si le strice. De vreme ce carele de lupta erau facute de romani (sau la comanda lor) erau toate la fel in privinta standardelor.
Ecartamentul cailor ferate din Statele Unite de 143.5 cm deriva din specificatiile originale pentru carele de lupta romane.. Birocratia este nemuritoare.
Astfel ca, daca vreodata va intilniti cu cine stie ce specificatii stranii si va intrebati "de unde curu' calului le-au scos astia?" este perfect posibil sa fie o intrebare corecta, pentru ca, de exemplu, carele de lupta romane erau facute astfel incit latimea lor sa fie cat fundurile celor doi cai. Astfel am gasit raspunsul la intrebarea de la care am pornit initial.
Si acum partea interesanta.
Cind privim naveta spatiala pe platforma ei de lansare, vedem doua rachete auxiliare atasate de rezervorul principal de combustibil. Acestea sunt "Solid Rocket Boosters" - SRB. SRB-urile sunt facute de Thiokol la fabrica din Utah . Inginerii care au proiectat SRB-urile ar fi vrut sa le faca mai mari in diametru, dar ele trebuiau transportate cu trenul de la fabrica pina la locul de lansare. Calea ferata trece printr-un tunel in munti. SRB-urile trebuiau sa incapa in tunel. Tunelul este facut pe masura caii ferate, care este la rindul ei cam cit dosurile a doi cai. Astfel ca, una din trasaturile esentiale ale propulsiei celui mai puternic mijloc de transport din ziua de azi a fost determinata acum mai mult de doua mii de ani, de latimea standard a unui dos de cal.

Attached Files


Edited by sas1975, 17 March 2021 - 08:45.


#13
Tankx

Tankx

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 649
  • Înscris: 23.02.2021

 benis, on 17 martie 2021 - 08:09, said:

Ecartamentul rusesc este superior pentru geografia lor, nu pentru geografia noastră. Ecartamentul rusesc este o chestiune pur tehnică, nu politică.

A fost politică la vremea respectivă - trebuiau să încapă tancurile ..

 andreic, on 17 martie 2021 - 01:41, said:


Difereneta de ecartament nu e o piedica, de schimba boghiurile .

Boghiurile nu le poți schimba ca pe izmene, ai nevoie de o uzină în acest sens amplasata fix la intrarea pe linia de ecartament lat. Iar acolo sovieticii planificau sa fie pregătiți cu tancurile in caz că vine vreun tren dinspre occident.


#14
sas1975

sas1975

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,288
  • Înscris: 21.10.2013

 Tankx, on 17 martie 2021 - 08:46, said:

A fost politică la vremea respectivă - trebuiau să încapă tancurile ..



Boghiurile nu le poți schimba ca pe izmene, ai nevoie de o uzină în acest sens amplasata fix la intrarea pe linia de ecartament lat. Iar acolo sovieticii planificau sa fie pregătiți cu tancurile in caz că vine vreun tren dinspre occident.
Sa stii ca dimensiunile de gabarit ale unui tren sunt aceleasi si pentru trenurile rusesti si pentru celelalte. Doar ecartamentul este altul. Practic transpunerea insemna ridicarea cutiei vagonului de pe  boghiuri cu ecartament larg si punerea ei pe boghiuri cu ecartament normal. Nu ai nevoie de o uzina pentru asta. Sunt suficiente niste perechi de vinciuri electrice.

Edited by sas1975, 17 March 2021 - 08:52.


#15
foreverbanned

foreverbanned

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,965
  • Înscris: 06.05.2020
Tankx, deci tot pe plan politic, ideologic, naționalist e și asta.
Mulțumesc pentru informație.

Zilele astea mi-a apărut la Recomandate:

[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/GHWox2ilvmI?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

#16
andreic

andreic

    Very OLD Member

  • Grup: Moderators
  • Posts: 122,287
  • Înscris: 07.02.2003

 Tankx, on 17 martie 2021 - 08:46, said:

Boghiurile nu le poți schimba ca pe izmene, ai nevoie de o uzină în acest sens amplasata fix la intrarea pe linia de ecartament lat. Iar acolo sovieticii planificau sa fie pregătiți cu tancurile in caz că vine vreun tren dinspre occident.
Astea sunt copilarisme... se schimba in triaj, aveau linii speciale, oamenii nici nu coborau din tren. Ridicau garnitura sincronizat, pe o directie bagau boghiurile cu noul ecartament si pe cealalta parte le scoteau pe cele vechi. Locomotivele le schimbau pur si simplu, la alea nu se umbla. Pe zona de schimb se foloseau sine cu dubluecartament.
Cum poti sa crezi tampeniile astea ca nu puteau aia sa vina cu tancurile din cauza ecartamentului... doamne ce propaganda penibila...

Edited by andreic, 17 March 2021 - 09:18.


#17
Fane

Fane

    cipat

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 28,104
  • Înscris: 05.06.2002
nici o problema de genul asta nu-i de nerezolvat, dar e o complicatie logistica in plus pt cine vrea sa invadeze urss. masura era menita sa protejeze urss, nu tot blocul estic.

probabil au fost mai multe considerente la alegerea ecartamentului dar acest considerent strategic cred totusi ca a fost si el unul dintre ele. un ecartament ingust face ca materialul rulant sa fie mai ieftin, dar transporta incarcaturi mai mici, un ecartament mai lat invers.

#18
Ion_Bumbu

Ion_Bumbu

    User asocial

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 19,436
  • Înscris: 31.01.2010

 andreic, on 17 martie 2021 - 01:41, said:

Difereneta de ecartament nu e o piedica, de schimba boghiurile Posted Image Spaniolii au facut trenuri care isi pot ajusta ecartamentul aproape on the fly.

La vagoane nu-i mare problema, sa ai boghiuri doar, la locomotive e balamucul!
Rusii aveau caii cu curu mai mare!
https://cisnadie.wor...e-curu-calului/

Edited by Ion_Bumbu, 17 March 2021 - 11:17.


Anunturi

Second Opinion Second Opinion

Folosind serviciul second opinion ne puteți trimite RMN-uri, CT -uri, angiografii, fișiere .pdf, documente medicale.

Astfel vă vom putea da o opinie neurochirurgicală, fără ca aceasta să poată înlocui un consult de specialitate. Răspunsurile vor fi date prin e-mail în cel mai scurt timp posibil (de obicei în mai putin de 24 de ore, dar nu mai mult de 48 de ore). Second opinion – Neurohope este un serviciu gratuit.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate