Cine e vinovat pentru ca 80% din abolventi nu lucreaza in domeniul studiat ?

#37
Posted 20 January 2020 - 11:36

Daca oamenii isi descopera vocatia mai tarziu, care e problema? Faptul ca scoala nu ti-a descoperit talentul, este o problema a scolii. Nu asta ar trebui sa fie rolul profesorului, sa iti descopere vocatia ? |
#38
Posted 20 January 2020 - 11:40

Io zic ca-s 2 chestii diferite:
1 O reasezare a vechilor industrii la nivel global: citeam pe undeva o statistica facuta in Occident, North America cum ca multe ramuri industriale, in unele de domenii pt care azi concureaza candidatii la admiterea in colegiu/facultate nu vor mai exista pe cand respectivii termina studiile. Alt studiu citit pe undeva (statistica facuta in Vest) spunea ca in decursul vietii un angajat vestic isi schimba cu 180 grade job-ul/profesia intre 2 si 3 ori. 2. Un invatamant romanesc care in 1990 era perimat/caduc, in 2020.......... |
#39
Posted 20 January 2020 - 11:45

Asta este intrebarea, daca nu cumva e vina scolii ca nu ti-a descoperit vocatia in programare cand ai fost la scoala. Faptul ca scoala nu ti-a descoperit talentul, este o problema a scolii. Nu asta ar trebui sa fie rolul profesorului, sa iti descopere vocatia ? Oamenii se schimba. Apar lucruri noi pe care nu le faceai la scoala atunci cand erai la scoala sau nu erau incluse in programa. La modul in care avanseaza societatea mi se pare ca 'recalificarea' este o metoda buna de adaptare la schimbare. P.S: lucrez in IT dar nu sunt programator. IT nu inseamna doar programare. Nu se preda la scoala ce fac eu acum ![]() Edited by AlexEn, 20 January 2020 - 11:46. |
#40
Posted 20 January 2020 - 11:49

Atunci care mai este rolul scolii ?
Scoala nu poate sa prevada, nu se preda la scoala asta, nu se preda alta, pentru ce mai mergem la scoala ? |
#41
Posted 20 January 2020 - 12:13

Ca sa gusti cate putin din toate si sa vezi ce iti place. Nu vad nicio problema in a merge catre alt domeniu daca ti se ofera oportunitate si asta incercam sa subliniez. Scoala nu presupune specializare decat eventual in liceu, unde te indrepti catre o filiera anume.
Banuiesc ca nu te refereai la scoala elementara unde inveti sa scrii, sa citesti, sa socotesti... Edited by AlexEn, 20 January 2020 - 12:16. |
#42
Posted 20 January 2020 - 12:15

Am terminat chimia, lucrez in IT (ca asa s-a nimerit) si fac bine ceea ce fac. Daca oamenii isi descopera vocatia mai tarziu, care e problema? Practic tu mi-ai spune ca daca termin medicina nu pot lucra ca instalator. De ce nu? Inteleg ca tu ai stiut toata viata ce vrei si ai si avut noroc ca specializarea ta sa fie pe val atunci si sa te poti intretine din ce faci. Nu toata lumea are norocul asta. Referitor la exemplul tau cu economia: expertiza o prinzi cel mai bine practic, lucrand. Din exprimarea ta se intelege ca daca ai terminat o facultate pe o anumita specializare nu mai avea voie sa faci nimic altceva. Da, suna a comunism, a pierdere a valorilor. La ce nivel lucrezi IT cu chimia? Ce angajator te-a acceptat? Eu am terminat poli TCM si ase contab si inform de gestiune, abs in anul 2002, am intrat cu 10 pe loc. Lucrez in IT ca am specialitate de informatica. Pana acum cativa ani erai scutit de impozit cu anumite facultati printre care si Contab si inf de gest, apoi Ponta a anulat acesta decizie asa incat poti lucra in IT cu agronomie. E normal? La ce am mai terminat facultati mai grele ca altii, in IT? Lasa-ma cu descoperirea vocatiei ca nu tine...Daca termini medicina si lucrezi ca instalator , asta e. Dar daca esti instalator, nu-mi spune ca poti lucra medic ca asta e vocatia ta.. |
#43
Posted 20 January 2020 - 12:18

Aș fi interesat să văd și eu statisticile acelea, pe care, de fapt, nu le-a făcut nimeni. S-au făcut cel mult estimări, pentru că o statistică, un sondaj, costă și nu e nimeni interesat să afle ... nimic nou. Faptul că sunt prea multe locuri la facultățile de științe economice, față de alte țări, față de orice, nu înseamnă nimic rău. Asta înseamnă că vor fi mai mulți absolvenți și sita va avea din ce cerne. Doar în comunism totul era planificat. Avem nevoie de 100 de ingineri, avem 100 de locuri la facultățile de profil... Acum are loc un fel de reglare a pieței, pentru că, cel puțin la noi, din cauza stupizeniei introduse de Funeriu și Băsescu, pentru a face economii și anume finanțarea per capita, învățământul superior românesc nu mai funcționează conform principiului intră cine vrea, iese cine poate, cum e normal, ci conform principiului intră cine vrea, iese cine vrea! Astfel singurul filtru care rămâne este piața muncii, care reglementează situația. Apoi, nu știu de ce te deranjează că lucrătorii la raft din supermarket au studii superioare ... ![]() Cât privește jurnaliștii și politicienii, trebuie să ții cont că, până în 1990 nu aveam facultăți de jurnalistică, iar studii politice se făceau doar la Academia de învăţămînt social-politic Ștefan Gheorghiu și acum la fel, doar că acum îi spune Scoala Națională de Studii Politice și Administrative. În concluzie, nu căuta vinovați, acolo unde nu există! |
#44
Posted 20 January 2020 - 12:19

Atunci care mai este rolul scolii ? Scoala nu poate sa prevada, nu se preda la scoala asta, nu se preda alta, pentru ce mai mergem la scoala ? Rolul scolii ar trebui sa fie sa te invete sa gandesti, sa-ti cultive inteligenta sa te adaptezi oricarei meserii. Ingineria este scoala unde era pe vremuri vorba "Esti inginer, descurca-te". Si in adevar, un inginer bun poate aborda multe domenii ingineresti. De exemplu, la inginerie textila sau alimentara se studia mecanica (pentru intelegerea functionarii utilajelor). La facultatile electrice se studia si mecanica, pentru intelegerea utilajelor si tehnologiilor de fabricare a componentelor etc. etc. Mai recent s-au introdus studiile postuniversitare si de master. Nu e nimeni de vina ca nu-ti practici specialitatea. De multe ori, oamenii singuri constata ca vor sa faca altceva. Alteori, te bagi la inceputul studiilor intr-o specialitate ce se cere pe piata, si dupa ce termini constati ca nu se mai cauta, deci te apuci de altceva. Sfatul meu este in final sa plecati de la premisa ca lumea e foarte schimbatoare si sa nu va temeti de asta, sa aveti incredere in voi si sa abordati viata cu optimism, cu ideea ca puteti face si adapta la orice. |
#45
Posted 20 January 2020 - 12:19

La ce nivel lucrezi IT cu chimia? Ce angajator te-a acceptat? Eu am terminat poli TCM si ase contab si inform de gestiune, abs in anul 2002, am intrat cu 10 pe loc. Lucrez in IT ca am specialitate de informatica. Pana acum cativa ani erai scutit de impozit cu anumite facultati printre care si Contab si inf de gest, apoi Ponta a anulat acesta decizie asa incat poti lucra in IT cu agronomie. E normal? La ce am mai terminat facultati mai grele ca altii, in IT? Lasa-ma cu descoperirea vocatiei ca nu tine...Daca termini medicina si lucrezi ca instalator , asta e. Dar daca esti instalator, nu-mi spune ca poti lucra medic ca asta e vocatia ta.. La nivelul la care am salariul in jur de 2000 de euro (net), doar ca am ajuns la nivelul asta dupa vreo 11 ani, adica am inceput de jos si am invatat. Nu am profesat deloc ca chimist. Ce companie m-a angajat? Evident una destupata la minte care nu se uita doar la diplome. Ca sa nu moara cineva de curiozitate, sunt business analyst.
Lasa-ma cu descoperirea vocatiei ca nu tine...Daca termini medicina si lucrezi ca instalator , asta e. Dar daca esti instalator, nu-mi spune ca poti lucra medic ca asta e vocatia ta.. In cazul asta nu tine afirmatia ta cum ca ar fi bine sa nu poti face altceva decat ce ai terminat ca specializare la facultate. Vad ca exista exceptii de fapt. Ti-am scris si mai sus: problema e cu cei care fac munca specializata si care nu au in spate o baza solida de cunostinte teoretice si practice. Edited by AlexEn, 20 January 2020 - 12:23. |
#46
Posted 20 January 2020 - 12:22

Pai se uita si ei sa vada ce cere piata. Fiind baieti destepti, pot sa prevada cam in ce directie se indreapta economia, ce meserii se vor cere in viitor, care vor disparea. Facultatile cred ca sunt cele mai flexibile, isi structureaza materia in functie de ce e pe piata. Insa mai jos la licee si in clasele primare e dezastru. Cel mai rau e ca elevul nu e consiliat deloc, sa fie incurajat sa se indrepte in domeniul care are inclinatie, nu sa fie lasat sa creada ca el ajunge mare director, dar habar n-are sa se organizeze singur. In principiul, pentru randament maxim, omul trebuie sa faca ce-i place. Apoi, daca mai multora le place acelasi lucru, concureaza si cel mai bun acstiga. Ceilalti ori asteapta alta sansa, ori isi schimba calificarea. In Romania nu o sa prea vezi asa ceva. Dpdv cultural este cumva inadmisibil sa urmezi alta cariera decat prima. Dar lucrurile se schimba. Raman la parerea mea cu omul potrivit la locul potrivit. |
|
#47
Posted 20 January 2020 - 12:23

Ca sa gusti cate putin din toate si sa vezi ce iti place. Exceptând copiii cu talente native, care din start trebuie îndrumaţi către acel domeniu - de părinţi, mai întâi - sunt acei copii care manifestă dorinţa, poate chiar pasiunea, pentru un anumit domeniu. IT-ul, fiindcă tot îţi este familiar. Luăm ca exemplu un copil care e mereu cu smartphone-ul în mână. Ce fac părinţii, de regulă? Îl critică. Dar de ce nu-l îndrumă către cineva care i-ar putea arăta mai multe despre acel smartphone? Fie cum se produce, fie dezvoltarea de aplicaţii, fie testări - se pot face multe. Părinţii, însă, au moştenit un obicei provenit din socialism-comunism: trebuie să "te faci" inginer/avocat/doctor ca să fii cineva în viaţă. De ce să fie cineva în viaţă? Răspuns: pentru a fi acel cineva care părinţii nu au reuşit să fie. Variantă: pentru că aşa e tradiţia în familie. Nu! Copilul, dacă vrea să devină gunoier, trebuie lăsat să-şi urmeze visul. Nicio muncă nu e umilitoare. Poate că va veni cu idei noi despre salubritate, poate va inventa pubela inteligentă, ştiu eu... |
#48
Posted 20 January 2020 - 12:28

Rolul scolii ar trebui sa fie sa te invete sa gandesti, sa-ti cultive inteligenta sa te adaptezi oricarei meserii. Inteleg ca scoala te invata sa gandesti critic si iti dezvolta un anumit mod de gandire astfel incat tu sa inveti eficient dupa ce termini scoala, dar ma indoiesc ca este nevoie de 8 ani (liceu + facultate) pentru asta. Din cate am vazut eu, mare parte din informatie se memoreaza atat la liceu cat si la facultate, prea putin se intelege logic. Si atunci ce mod de gandire poti sa ai daca tu ai memorat fara sa intelegi ce ai memorat ? Edited by PlatonX, 20 January 2020 - 12:29. |
#49
Posted 20 January 2020 - 12:31

Draga mea colegă, asta merge numai până la un punct. Nu ştiu care e acel punct, însă este o anumită vârstă la care copilul începe să dovedească afinitate pentru un anumit domeniu. Exceptând copiii cu talente native, care din start trebuie îndrumaţi către acel domeniu - de părinţi, mai întâi - sunt acei copii care manifestă dorinţa, poate chiar pasiunea, pentru un anumit domeniu. IT-ul, fiindcă tot îţi este familiar. Luăm ca exemplu un copil care e mereu cu smartphone-ul în mână. Ce fac părinţii, de regulă? Îl critică. Dar de ce nu-l îndrumă către cineva care i-ar putea arăta mai multe despre acel smartphone? Fie cum se produce, fie dezvoltarea de aplicaţii, fie testări - se pot face multe. Părinţii, însă, au moştenit un obicei provenit din socialism-comunism: trebuie să "te faci" inginer/avocat/doctor ca să fii cineva în viaţă. Pe de alta parte nu pune egalitate intre a sta cu smartphone-ul in mana si a freca jocuri/retele de socializare cu pasiunea pentru IT. Sunt inca atatia tineri care fac o facultate sau se duc la o specializare anume doar 'de gura parintilor'. Cea mai buna dovada ca invatamantul nu are nicio legatura cu ce se cere pe piata de munca este desfiintarea scolilor profesionale si lipsa de meseriasi buni (electricieni, producatori de mobila si altii). Numai pe softpedia am vazut nu stiu cate topicuri in care se cere recomandare de electricieni seriosi si buni.
Copilul, dacă vrea să devină gunoier, trebuie lăsat să-şi urmeze visul. Nicio muncă nu e umilitoare. Poate că va veni cu idei noi despre salubritate, poate va inventa pubela inteligentă, ştiu eu... Total de acord cu tine. Nici eu nu consider ca e rusinoasa vreo munca.
Inteleg ca scoala te invata sa gandesti critic si iti dezvolta un anumit mod de gandire astfel incat tu sa inveti eficient dupa ce termini scoala, dar ma indoiesc ca este nevoie de 8 ani (liceu + facultate) pentru asta. Din cate am vazut eu, mare parte din informatie se memoreaza atat la liceu cat si la facultate, prea putin se intelege logic. Si atunci ce mod de gandire poti sa ai daca tu ai memorat fara sa intelegi ce ai memorat ? Fiindca trebuie o reforma serioasa in invatamant, care sa nu puna accent pe teoretic ci pe practic, adica asa cum nu se intampla acum. Scoala nu te invata sa gandesti critic, din pacate. Ar trebui insa dar mai avem mult pana acolo. Edited by AlexEn, 20 January 2020 - 12:33. |
#50
Posted 20 January 2020 - 12:45

In mod normal legea nu ar trebui sa-ti permita sa lucrezi in alt domeniu. Pana in 1989 daca erai inginer, nu puteai fi ziarist. Poate veti spune ca era comunism atunci. Dar acum e normal sa fii medic stomatolog fara fac de medicina cum au dat la tv una cu cabinet medical si culmea colegiul medicilor stia. Acum vreaun an era o ginecoloaga Barsan la spit. Ilfov ce opera desi avea 8 clase si o scoala de ucenici neterminata. Avem absolventi de marketing, dar la firmele de marketi sunt cu filosofie angajati... - presupui ca e "normal" ceea ce nu e normal - sa iti interzica legea sa profesezi altceva decat ai studiat - nu se intampla nicaieri in lume, cu exceptia CATORVA meserii reglementate cam peste tot - afirmi in mod fals ca e "normal" ca unii sa profeseze ca medici(meserie REGLEMENTATA) cand e de-a dreptul ilegal |
#51
Posted 20 January 2020 - 12:47

|
#52
Posted 20 January 2020 - 12:50

"Cine e vinovat pentru ca 80% din abolventi nu lucreaza in domeniul studiat ?"
DE CE ar trebui sa fie cineva "vinovat"? De ce sa aducem conceptul de vinovatie in discutie? Iar daca tot e sa gasim vreun vinovat, probabil e societatea in ansamblul ei, caci majoritatea oamenilor ii desconsidera pe cei fara facultate in raport cu cei cu facultate - astfel incat multi se simt fortati de societate sa faca "o facultate"(oricare ar fi) pentru a nu fi desconsiderati de pulime! Apoi intrebarea ta duce in directia "de ce nu e economia planificata, iar invatamantul planificat dupa economie" - ceea ce e o prostie care a cam dat chix! ar trebui sa stii asta! ![]() |
#53
Posted 20 January 2020 - 12:50

Faptul ca e gratis sau costa infim. Ciclul primar - 690 €/lună Ciclul gimnazial - 730 €/lună Deci pretul este pe luna. Cred ca la banii astia, parintii se gandesc de 10 ori ce si cum atat inainte cat si in timpul scolii.
Apoi intrebarea ta duce in directia "de ce nu e economia planificata, iar invatamantul planificat dupa economie" - ceea ce e o prostie care a cam dat chix! ar trebui sa stii asta! ![]() - ce stie studentul sa faca dupa ce termina facultatea ? - ce intelege studentul si de ce nu intelege tot ce se preda, este metoda de predare a profesorilor, materialele didactice, capacitatea lui intelectuala, lipsa de tealent, lipsa de cunostinte din liceu ? Daca nu are talent si cunostinte din liceu, de ce l-am admis ? - de ce avem materii care nu au nici o legatura cu specializarea facultatii ? - de ce chiar si studentii care invata nu folosesc mai mult de 10% din ce au invatat in facultate ? Daca as fi student, angajator, ministrul educatiei - mi-as pune aceleasi intrebari. Edited by PlatonX, 20 January 2020 - 12:57. |
#54
Posted 20 January 2020 - 12:50

Anunturi
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users