Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Schimbare adresa DNS IPv4 pe rout...

Recomandare Barebone

Monede JO 2024

Suprasolicitare sistem electric
 CIV auto import

Mutare in MOZAMBIC - pareri, expe...

Scoatere antifurt airtag de pe ha...

Magnet in loc de clește pent...
 Cumparat/Locuit in apartament si ...

Pot folosi sistemul PC pe post de...

Sokol cu distorsiuni de cross-over

Filtru apa potabila cu osmoza inv...
 Kanal D va difuza serialul “...

Upgrade xiaomi mi11

securitate - acum se dau drept - ...

Farmacia Dr Max - Pareri / Sugest...
 

Tips & Tricks masini electrice

- - - - -
  • Please log in to reply
15 replies to this topic

#1
Ahasverus

Ahasverus

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,360
  • Înscris: 22.10.2006
Aici voi scrie (si voi ruga adminul sa editeze completari) despre folosirea masinilor electrice sau hibride plug-in electrice.
Sunt posesor de Nissan Leaf editia 2019 dar voi incerca sa scriu ceea ce stiu din practica si din ceea ce am citit.

1. Standardele de incarcare.

Tipuri de mufe comune:
- Type 1 (abandonat, majoritat US) - curent alternativ
- Type 2 (universal in US si Europa) - curent alternativ
- Type 2 + CCS (mufa ce accepta curent alternativ pe Type 2 si continuu pe CSS)
- CHAdeMo (standarul Japonez) - curent continuu
- CCS - curent continuu

Attached File  mufe.jpg   41.51K   139 downloads

CSS se pare ca va deveni universal, pentru ca combina incarcarea de curent alternativ cu cea de curent continuu.

2. Din punct de vedere al puterii (vitezei) de incarcare, avem:

- slow charging (acasa, pe mufa schuko), de obicei charger de 10A (240V x 10A = 2.4 kW)
- fast charging

Quote

7kW fast charging on one of three connector types (adica pe o faza sau trifazic)
Nissan Leaf este limitat la incarcarea pe curent alternativ la o singura faza si maxim 6.6 kW

22kW fast charging on one of three connector types (de obicei se foloseste conexiune trifazica si se considera a fi o priza safe pentru viitor daca puteti trage acasa o asemeneea putere instalata (insemna conductori de 5 x 6mm si sigurante de 32-40A)


- Supercharger (rapid)
Sunt incarcari pe curent continuu, cu standard CHAdeMO sau CCS.
Nu sunt pentru acasa, pentru ca necesita putere instalata foarte mare si statie de incarcare de zeci de mii de euro.

Timpul de incarcare se calculeaza usor:
- capacitatea bateriei, impartita la puterea oferita de priza sau de limitarile masinii.

Pentru o baterie de 40 kW, cu slow charger avem 40/2.2 = 16h

Quote

E important să știi că timpul de încărcare pentru o mașină electrică depinde de trei parametri importanți:
1) Capacitatea bateriei (cât e de mare);
2) Puterea prizei/stației la care încarci (între 3,7 kW și 50 kW);
3) Puterea încărcătorului integrat în mașina ta electrică.

======
Ca si la telefoanele mobile, pentru a putea pastra bateria cat mai multa vreme, e de dorit sa nu scadeti sub 20% incarcare.
Cand incarcati acasa (slow sau fast), opriti incarcarea la 80-90%
Incarcati de cateva ori pe luna 100% la Supercharger.

=====

3. Priza de incarcare pentru acasa

Prizele de incarcare nu sunt nimic minunat sau mirobolant, indiferent ce vor incarca sa va vanda instalatorii din Romania.

E foarte important sa vorbiti cu un electrician sa va verifice instalatia, pentru a vedea ce putere maxima suporta, iar apoi cereti distribuitorului de energie electrica sa va mareasca puterea instalata (vedeti costuri si daca e posibil).
Puterea instalabila e limitata, deci primul sosit, primul servit.
Daca apar consumatori mari in zona, nu mai ramane puterea instalabila in transformatorul ce va deserveste.

Preturile cerute in Romania pt o priza banala, minima dpdv al facilitatilor oferite este de 2-3x mai mare decat ar trebui.
Vedeti o oferta atasata.

Attached File  oferte.jpg   153.35K   148 downloads

Exista pe Amazon si Aliexpress destule oferte, la care nu trebuie decat sa tragi cablul de incarcare si sa legi 3-5 cabluri!

Eu am preferat un transformator portabil cu alimentare trifazica (chiar daca masina mea suporta doar monofazat pe AC), cu reglaje de putere.

AC charging type 2 ev charger evse wallbox 22kw with red plug charger ~450 USD din China cu DHL.
Un review aici (am studiat pe forumuri si nu par sa existe probleme).



Exista si un produs ce se foloseste de 2 faze (daca aveti trifazic), pentru a creste amperajul, dar e unicat si cam piperat.

Cine doreste Open Source si WIFi, poate studia OpenEVSE sau SmartEVSE

4. Retele de incarcare:

- folositi aplicatia PlugShare pentru a gasi statiile de incarcare si a marca cand folositi o statie.
- in Bucuresti exista destul de multe chargere, majoritate fiind 22kW Type 2.
- gratuite sunt momentan cele de la Kaufland, dar vestea buna este ca au supercharger (CHAdeMO), deci incarca rapid, fix cat iti faci cumparaturile.
Eu nu foloseam Kaufland, dar acum o fac.
- benzinariile au inceput sa monteze si ei timid statii de incarcare, de tip Fast charge ~20 Kw si taxeaza intre 0.88 si 1.1 lei/kw, depinde de retea.
- reteaua e-Charge e cea mai raspandita, dar nu stiu ce e in capul lor.
Pare a fi o bataie de joc pe bani europeni, adica nici macar nu mai au pe site tarifele, iar site-ul e o jignire pt utilizatori.

Eu platesc brut la Digi Energy 0.62 lei/kW curent alternativ.

De citit un articol despre e-charge si nu numai, aici.

Edited by Adm, 11 June 2019 - 13:37.


#2
george_alexandru

george_alexandru

    Mwe Austria

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 32,514
  • Înscris: 30.08.2017
Eu sunt tare curios cum va suporta reteaua incarcari simultane. La mine in zona (Bucuresti, Aparatorii Patriei) am aerian trifazicul...putere maxima 12-15 kw da Enel, mai mult 12 decat 15. Pentru subteran e traseu lung, nu cred ca se baga nimeni la ce costuri se anunta. Asa ca vor trage toti din ce avem...si nu cred ca va face fata reteaua.

Edited by george_alexandru, 11 June 2019 - 12:36.


#3
Ahasverus

Ahasverus

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,360
  • Înscris: 22.10.2006
Chargerele oficiale sunt noi, cu bansamente noi si in zone cu transformatoare noi, deci acestea nu vor avea probleme.

Utilizatorii casnici vor fi problematici pe infrastructura actuala, daca masinile electrice devin din ce in ce mai populare.

In februarie se scria asta: "în România cifrele au crescut de la 188 de mașini în 2017, la 605 mașini in 2018", deci insignifiant.

Nu uita ca noaptea consumatorii casnici sunt ~0, dar depinde de starea infrastructurii existente.

Acasa real 6 Kw, insemna ca in 7 ore incarci o baterie de Leaf de 40 kW, ceea ce e super ok pt oras, iar bateria aia nu o lasi pe 0, deci in 4-5 ore se incarca la 6 kw, avand o autonomie de minim 200 Km (pesimist).

Edited by Ahasverus, 11 June 2019 - 12:42.


#4
ducutu

ducutu

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 203
  • Înscris: 15.03.2005
Total gresit, statiile de acasa sunt doar niste simple adaptoate inteligente care comunica masinii puterea maxima pe care o poate trage din retea si pot fi comandate/urmarite prin diverse aplicatii pe mobil/web prin WiFi sau BT.
Statiile de acasa alimenteaza masina cu CURENT ALTERNATIV din retea.
Masina isi transforma onboard curentul din alternativ in continuu cu transformatorul din dotare (a nu se confunda cu incarcatorul livrat impreuna cu masina)!

Edited by Adm, 11 June 2019 - 12:49.
editat postul initial


#5
Ahasverus

Ahasverus

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,360
  • Înscris: 22.10.2006
Corect, limita este data de capacitatea transformatorului de curent continuu din masina.
Ce comunica exact priza aia, ma depaseste.

La unele masini pate fi reglat din meniu ce putere maxima de incarcare sa foloseasca.


Cam asa arata interiorul unui Smart EVSE, daca aveti cunostiintele electrice necesare.
Nu iese mult mai ieftin decat o chinezarie...

[ https://www.smartevse.nl/wp-content/uploads/2014/01/SmartEvsev2_in_enclosure-1024x768.jpg - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

#6
Neaceasca85

Neaceasca85

    Gaz ieftin si curent ieftin

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 88,798
  • Înscris: 14.10.2008
Stecherul de incarcare e musai trifazic? Eu am in curte 2 bransamente trifazate, eu si fratele, si doar al meu are o priza trifazica montata.

Fusese pregatita priza trifazica pentru tencuiala mecanizata care nu a mai avut loc. E de 16 A.

#7
Ahasverus

Ahasverus

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,360
  • Înscris: 22.10.2006
Stecherul de incarcare este cum vrei tu.

Masina vine cu:

- cablu simplu Type 2, care intra intr-o priza Type
- cablu cu adaptor de 10A, ce e folosit intr-o priza normala de 240V.

Daca tu iti cumperi alt box, iti alegi sa fie monofazat sau trifazat (32A/16A - sunt prize diferite).
Chiar daca ai trifazat, Leaf nu foloseste decat una din cele 3 faze si max 6.6 kW, dar am luat adaptorul pt viitor + am afara prize trifazate de 32/16A -> am facut si un adaptor de la 16 => 32 A pt prize.

Poate fi confuza treaba, dar e simpla.

Cel mai safe ramane totusi in techer tirfazat pt ptueri mari, pt ca in Romania ai putere instalata mica casnic, deci risti sa ia foc ceva, daca tragi prea mult pe monofazat.

Cand ai trifazat, de obicei ai macar 6-15 kw.

Edited by Ahasverus, 11 June 2019 - 13:00.


#8
Viorelsolar

Viorelsolar

    ”Dă sfaturi numai celor ce știu sa le primească”

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,237
  • Înscris: 03.03.2010
Dacă aș avea mașina Leaf aș prefera să încarca acumulatorii din trifazic, în schimb am avantajul că pot face demersuri să injectez în rețea vreo 20kWh din tot atâta putere fotovoltaică care stă pe tușă ( lipsa rețelei în zonă ), legal ți se permite max.27kWh injecție on-grid ca producător casnic ! Oricum și eu visez la o electrică care nu se va lăsa prea mult așteptată ! Posted Image

#9
Adm

Adm

    Property Caretaker

  • Grup: Administrators
  • Posts: 24,132
  • Înscris: 22.05.2003
Tu poti visa, doar ca Leaf permite incarcarea doar monofazat pe AC, iar CHAdeMO pentru acasa costa portabil 2-5000 USD

#10
sdrc

sdrc

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 746
  • Înscris: 28.05.2008
@initiator : s-o stapaniti sanatos si sa va bucurati din plin de ea ! Felicitari, este de departe cea mai eleganta solutie pentru transport personal. Cred ca ar fi util sa furnizati detalii in cazul in care ati beneficiat de programul "Rabla Plus".

Cel putin pentru moment, in Bucuresti exista multe statii de incarcare cu acces gratuit, asa ca puteti profita din plin; pe langa cele de la Kaufland, exista (ma raportez doar la ce am vazut personal) alte statii la AFI Cotroceni, Cora Lujerului, Electromagnetica, PS1 ...
Toate noile cladiri de birouri vor avea statii de incarcare pt. masini electrice/hibride; daca nu ma insel, legea prevede un nr. minim de statii de incarcare (cel putin 1% din nr. de locuri de parcare) - evident, nu se respecta, dar e clar ca printre facilitatile oferite de companii se va regasi si aceasta. Trec des pe langa Campus6 (Skanska) si am vazut ca doua masini sunt zilnic "abonate".
Recent, Adrian Mitrea a publicat si un articol despre prima "iesire" in afara tarii (Bucuresti-Budapesta si retur), asadar se poate ! https://0-100.ro/201...atie-budapesta/
Daca adaugam si (cel putin) 3 business-uri de inchiriere trotinete electrice, iata ca se contureaza un firav ecosistem de transport electric in Bucuresti; mai e mult pana departe, dar inceputul a fost facut !

Edited by Adm, 11 June 2019 - 17:52.


#11
anaki

anaki

    IES-CONSULTANTA DE SPECIALITATE

  • Grup: Moderators
  • Posts: 11,255
  • Înscris: 17.03.2009

View PostNeaceasca85, on 11 iunie 2019 - 15:08, said:

Cum vor incarca cei care nu vor fotovoltaice si alte balarii (mai ales ca ziua sunt la job si cei mai multi incarca noaptea)? Cum vor incarca cei de la bloc care au monofazice comuniste de 5-6 KW in apartamente?

Cum vor incarca cei de la etajele superioare?

Daca-si permit  masini electrice sa fii convins ca  gasesc companii care sa dea solutii tehnice pt alimentarea in parcarile sub/supraterane
Pentru noile blocuri de locuinte in care parcarile sunt obligatorii exista tendinta de a asigura prize pt alimentarea masinilor electrice,e adevarat ca foarte putini dezvoltatori au in plan asa ceva dar piata ii va stimula spre astfel de investitii.

Edited by anaki, 11 June 2019 - 16:09.


#12
Viorelsolar

Viorelsolar

    ”Dă sfaturi numai celor ce știu sa le primească”

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,237
  • Înscris: 03.03.2010

View PostAdm, on 11 iunie 2019 - 13:34, said:

Tu poti visa, doar ca Leaf permite incarcarea doar monofazat pe AC, iar CHAdeMO pentru acasa costa portabil 2-5000 USD

Ce treabă are una cu alta ? Încarci din trifazic cu rectificare prin diode, că ai nevoie de CC la încărcare, sunt încărcătoare din trifazic dedicate sau chiar se pot construi cu puțină pricepere, nu-i problemă, sau tu crezi că acumulatorii ăia se încarcă cu AC !!! Posted Image

#13
Adm

Adm

    Property Caretaker

  • Grup: Administrators
  • Posts: 24,132
  • Înscris: 22.05.2003
Pe cc se incarca doar Chademo cu 50kw!
E nevoie de negociere intre computere.

Desigur, poti trage oricand 2 fire de sub masina... :o

#14
ducutu

ducutu

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 203
  • Înscris: 15.03.2005
https://www.juice-te...-phaser?lang=en

Now you can charge your single phase e-car nearly twice as fast.
The JUICE PHASER can supply single-phase electric cars with up to 25 amps from a 16-amp supply (three-phase).

Va apare in curand chestia asta interesanta dar mai intai sa o vedem in exploatare/review-uri, etc.

Pentru restul... mai pune 2 diode da-le naibii...
Totusi acum... acasa nu va incarca nimeni DC 50kw pentru ca nu ai atata putere instalata si nici echipamentele care pot costa inca odata cat masina Posted Image

Edited by ducutu, 12 June 2019 - 10:18.


#15
Viorelsolar

Viorelsolar

    ”Dă sfaturi numai celor ce știu sa le primească”

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,237
  • Înscris: 03.03.2010

 Adm, on 12 iunie 2019 - 06:16, said:

Pe cc se incarca doar Chademo cu 50kw!
E nevoie de negociere intre computere.

Desigur, poti trage oricand 2 fire de sub masina... Posted Image

Păi tragi 2 cabluri, asta e ! Doar așa poți să încarci moka din fotovoltaice cu încărcător DIY din trifazic, vreo 380VDC la Leaf dacă nu mă înșel ! Posted ImageOricum pentru protejarea chimiei acumulatorilor de litiu și prelungirea vieții, la modelul Leaf cu acumulatori de 24 sau 30kW , eu n-aș încărca acumulatorii de la un super charger public, le-aș de maxim 0.8C, adică un charger mai lent la vreo 20Kw putere ar fi ideal !

#16
ciupss

ciupss

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 126
  • Înscris: 20.02.2006
Fac și eu o întrebare: la o mașină electrică sau plug-in, bateria e asemănătoare cu bateriile telefoanelor? Mă refer la faptul că nu e bine să le lași la încărcat mult timp (de ordinul orelor nu al zilelor), riscând astfel să-i slăbești performanța? Poate s-a mai discutat. Recunosc că nu am verificat.
Mulțumesc

Anunturi

Bun venit pe Forumul Softpedia!

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate