Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Cum sa elimini urmele de acnee?

Wc Geberit

Routere detinute in trecut si in ...

Teii din fața casei
 E-Mail in serie prin Excel si Out...

Modul alimentare rulou/jaluzea ex...

Recuperare fișiere dupa form...

Aplicatii stress test RAM
 Asigurare auto hibrid

Asus B550M - PC-ul nu porneste di...

Tzanca Uraganu - Inconjurat de Fe...

explicatie montaj breadboard
 3 Doors Down - Kryptonite

Semnalizati cand virati pe un dru...

Succesiune - mostenire apartament...

Donez Siofor de 1000mg ( diabet t...
 

Compresie de voce pe backbone-ul național al RCS-RDS

- - - - -
  • Please log in to reply
41 replies to this topic

#19
MELODY

MELODY

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,539
  • Înscris: 21.03.2005

View Postgalsven, on 20 septembrie 2018 - 12:24, said:


Am observat că Digi aplică compresii agresive de voce pe backbone-ul național, ceea ce nu ține de partea radio ci este din core și vă demonstrez mai jos de ce.


intrebari:
Asa, si?
Care e smecheria?
Vrei sa ne batem cu ei ca ai tu o impresie sau alta?
Dar timp vad ca ai destul sa faci "teste", o fi in timpul programului? Sau e overtime?
Zau ca alte probleme nu aveam, decat sa ma gandesc la nu stiu ce compresie care i se pare unui pafarnist ca ii face apelul sa se auda "infect"...

#20
biogood

biogood

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,609
  • Înscris: 22.01.2011

View PostMELODY, on 21 septembrie 2018 - 12:37, said:

nu stiu ce compresie care i se pare unui pafarnist ca ii face apelul sa se auda "infect"...
Nu i se pare, ci chiar exista, am experimentat-o si eu saptamana trecuta. Si da, se aude infect. Absolut infect.

#21
emanu900

emanu900

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 15,280
  • Înscris: 03.04.2004
Chiar acum am testat de vreo 15 ori dinspre VDF spre nr Rel. Clienti la Digi si se aude parca ceva mai infundat decat daca sun din Digi direct, dar nu e suparator. Poate nu m-am nimerit direct in perioada problema.

#22
biogood

biogood

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,609
  • Înscris: 22.01.2011
Sigur nu ai nimerit, asa am discutat si eu de cateva ori cu un apelant aflat in zona periurbana a Bucurestiului si intamplator s-a auzit bine. Convorbirea de saptamana trecuta a fost insa dezastru.

#23
yblu

yblu

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,548
  • Înscris: 30.08.2006

View Postgalsven, on 20 septembrie 2018 - 12:50, said:

@yblu poți confirma/infirma că inclusiv vocea e afectată când e congestie masivă pe radio pe date pe acea celulă ? Eu așa am observat. Iar dacă datele merg la 8 Mbps sau cu viteze bune niciodată nu am pățit ca vocea să aibe congestie radio.

Vocea poate fi afectata cand este congestie masiva intr-o celula, insa nu poate fi cazul daca tu prindeai 8Mbps. Trebuie sa ai foarte multi utilizatori/gen un eveniment ca sa intre celula in congestie(cel mai adesea da rejectii in putere->la 3G nu este ca la 2G unde ai niste timesloti, iar utilizatorii stau cuminti la locul lor. Din pacate se partajeaza spectrul de catre toti si nu sunt resurse infinite(sunt niste limite de putere)).In functie de hard-ul existent pe site, pot fi si alte probleme de capacitate(gen rejectii in CE-uri atunci cand ai doar o placa si setezi toate purtatoarele pe acelasi pool.Serviciile HSxPA sug multe CE-uri, dar acolo ajungi sa iti fie refuzat un apel nou.Daca s-a facut apelul ai luat CE-ul si gata este al tau nu ti-l fura sa il dea la date).
Oricum atunci cand este rau de tot vei vedea apeluri rejectate(fie nu poate sa accepte RRC-ul, fie nu poate sa stabileasca RB-ul).Vei simti acest lucru intrucat nu ajungi sa primesti revers/sa raspunda celalalt.
Daca congestia creste, cel mai adesea intervine RNC-ul (CAC->call adimission control) pe partea de NRT prin scaderi de debit/reconfigurati de coduri/drop de sesiuni de date...sunt mai multe pe care le poate face intrucat vocea are prioritate!
In realitate, plecand de la premiza ca tu probabil ai testat intr-o zona normala, nu ar trebui sa fie impactata vocea din perspectiva radio.Sunt alte lucruri ce fac rau de tot la voce:
->probleme de zgomot in uplink(high RTWP) din considerente de material/hard(de regula PIM) sau pur si simplu o perturbatie externa dorita/involuntara
->planning prost de PSC-uri si statii apropiate ajunga sa aiba celule cu acelasi PSC(HO cu probleme)
->probleme de trans(BER pe MW sau pur si simplu o configuratie gresita a porturilor...gen 10Mbps pe WMPT/UMPT-ul din BBU si pe IDU/ONT 100Mbps full duplex)
->semnal slab(asta e cel mai adesea) sau semnal slab de la mai multe statii(asa zisul fenomen de suprapunere a celulelor din cauza overshooting-ului dat de tilturi puse/ramase la valori neadecvate) fara a avea un best server/dominant in zona(mobilul sta non-stop in SHO...si la un moment dat se duce legatura radio).

View PostMembruAnonim, on 20 septembrie 2018 - 13:38, said:

Datele pleaca intr-un fel din Node-B. Cum? Nu am idee. Nu am gasit pe nimeni sa imi explice cum functioneaza jucaria si la cate am de facut asta imi lipseste sa ma apuc si de telefonie mobila si daca sunt aici sa ma apus si de SS7 / Tekelek (parca asa se scrie). Donno stiu ca datele mobile ajung separat de la nodeB sau asa am trait eu cu impresia ca asa ar functiona jucaria.
Datele pleaca din nodeB catre RNC pe interfata Iub care este una fizica(nu pune nimeni FO-uri separate/MW independente...una pentru voce si alta pentru date). Ca orice legatura ea este caracteriza prin mediul de transmisiune(aer->satelit/MW, terestru->Cupru/FO) si prin parametri de perfomanta(debit/latenta).
In general azi se merge pe legaturi IP(la 100 sau 1000Mbps). Desi avem debit pot aparea probleme, mai ales pe MW, din cauza lantului de transmisiune pana la RNC(in zonele in care nu este FO pentru a prelua traficul).Topologia este asemanatoare unui arbore si fiecare nou nod agrega minim traficul propriu precum si pe cel de la statiile pentru care este un nod upstream.Chiar daca urcam de la 2 statii terminale catre acelasi nod prin legaturi MW la 100Mbps, nu inseamna ca din acel nod se va merge mai sus pe o legatura de 300Mbps!
Sunt diferite politici de QOS ce se aplica peste aceste legaturi, iar la baza sunt 2 idei generale:
->traficul de voce(asa zic si RT->real time) este sensibil la delay/erori/retransmisii.Chiar daca sunt algoritmi ce detecteaza erorile, degeaba faci retransmisie, daca pachetul ajunge tarziu.Este necesar un anume delay si o ordine a pachetelor, iar daca apare coada de asteptare el sa aiba o prioritate mai mare pentru a trece repede/a se evita drop de pachete!
->traficul de date(asa zis si NRT) mai merge la delay/erori intrucat mai bagi un pic de buffering si faci retransmisii(chiar daca mai sunt pachete eronate sistemul cere retransmisii) si te mai ajuta si faptul ca la 3G, daca stai pe H+(ideal) beneficiezi de niste avantaje ale tehnologiei:TTI de 2ms, HARQ la nivel MAC ce detecteaza repede erorile si nu mai sta sa astepte alt protocol din stiva sa ceara retransmisie, scheduler in nodeB mai aproape de user...etc).

View Postgalsven, on 21 septembrie 2018 - 10:39, said:

Da, așa e!
Și mi-a mai tunat o idee de verificat. Am apelat simultan, deci apel peste un apel deja ĂŽn desfășurare către același număr și apoi am comutat ĂŽntre apeluri, unul pe hold și celălalt activ și tot așa, deși erau originate de pe același telefon de altă rețea către același număr de Digi mobil și chiar către IVR 0314007777 am testat cu două apeluri simultante către același număr și schimbate pe hold ĂŽntre ele (și eu și interlocutorul schimbam apelurile și treceam celălalt pe hold).
Și s-a nimerit ca unul să se audă lacrimă de clar și celălalt ĂŽnfundat dacă schimbam de pe hold, deși erau 2 apeluri pe aceeași conexiune radio. Deci asta clar nu mai e din interfața radio.
Avand in vedere acest test precum si faptul ca s-a incercat din mai multe locuri...este clar ca nu este o problema de radio punctuala!
Probabil ca s-au facut teste si pe RNC-uri separate de la vendori diferiti.
Si eu am sesizat aceste probleme de calitate, la apelurile intre retele! In weekend am primit 2 apeluri din Orange si la ambele se auzea...ca intr-un butoi! Am inchis/sunat inapoi si totul a fost ok! La fel si cu Vodafone! Nu pot spune un anume pattern!
In general pe Digi-Digi se aude rau punctual, cel mai probabil cand sunt probleme de semnal. Daca nu inchizi, de multe ori, isi revine de la sine si apoi iar se poate degrada->aici poate fi ceva pe radio(la nivel de Uu interface).

Din pacate nu cred/stiu sa fie posibil(doar prin monitorizare radio pe telefonul mobil) sa te prinzi ce este in core! Pe telefonul mobil nu il intereseaza daca iese prin MSC sau nu stiu ce MGW!
In plus acel AMR de 12.2kbps care este afisat de telefon vine de la RNC prin perspectiva control plane(mai departe RAB-ul este dat de core).
Daca vocea efectiva a ajuns in niste pachete iar bitii nu mai sunt ce trebuie, degeaba ai 12.2kbps!

Legat de :

View Postgalsven, on 21 septembrie 2018 - 10:54, said:

Prostia cu tichetul doar la Oranj este. Doar ei sunt așa de bătuți ĂŽn cap astfel ĂŽncât să-ți ceară un număr de telefon când vrei să faci o reclamație pe motiv că nu este deloc semnal ĂŽn localitatea X, că altfel tămpiții nu au auzit de altă posibilitate de a putea trimite la tehnic fără a deschide un tichet ĂŽn mizeria aceea de Vantive. Că de mail nu au auzit! Iar dacă nu e semnal, evident că nu ai ce număr să le dai, nu folosește nimeni rețeaua. Doar nu o să mă apuc să cer numărul cunoscuților din altă localitate doar să poată ei ĂŽnregistra un tichet. Logic. Dar ei nu pot să trimită numai cu tichet cică...
Ei s-au rigidizat doar ĂŽn jurul Vantive-ului și a tichetelor deschise ĂŽn acesta sau altă aplicație pe care o mai au ca singura opțiune de comunicare ĂŽntre departamente. La ei totul trebuie transmis ĂŽntre departamente doar pe tichet iar când sunt depășiți sau nu se poate, altă soluție nu au decât să lucreze după șablon!
De mail n-au auzit ca la orice firma normală, ĂŽn cazul ĂŽn care problema nu e particulară pe un anumit număr sau e o problema mai complicată/ciudată. La ei totul e birocratic mai rău decât la orice instituție de stat sau ex-comunistă, dar ei se consideră multinațională cu pretenții care are idei flexibile de gestionare a oricărei probleme, dar e mai inflexibil și mai birocratic gândit decât la oricine. Dar Oranj zice că nu, că ei consideră asta o ordine ĂŽn relația cu clientul cu super modernele lor softuri care dacă problema e mai dificilă imediat nu mai nici știu cum să o gestioneze. Nimic nu e flexibil ci doar după șablon apoi au pretenții de multinațională deschisă la minte. Evident, mă refer la Oranj' și sper ca Digi să nu fie la fel.
Din nefericire, văd că problema asta se molipsește și la alte rețele.
Revenind la topic, problema cu calitatea apelurilor doar la ureche se simte. La *#0011# tot AMR-NB 12,2 Kbps apare și la cele comprimate și la cele care se aud clar! E normal, că doar e de prin backbone și nu din radio.
Asa cum am mai spus si Speedo, toti au sisteme de ticketing! Nu poti sa mergi pe e-mail din mai multe motive:
->exista departamente de radio/core/trans...cum treci de la unul la altul? Dai e-mail? Cui? Pe o adresa generica? Cum vezi ora la care s-a dat ACK? Se aa e-mail inapoi->da am citit incidentul?
->totul are un SLA/ETR cum se calculeaza acel lucru daca doar dam e-mailuri? Sta cineva sa noteze intr-un excel ora la care a venit incidentul/reclamatia si cand/unde a plecat? Ce faci daca trebuie plimbat intre entitati?
->cum se face contorizarea muncii? Cum se numara productia? Cum se calculeaza cat a stat acel tichet in coda X? Cum se afla dupa cat timp de la data de receptionare a tichetului s-a pus primul comentariu? Pai dai un export din acel program, cateva filtre/un pivot si gata ai totul! Mai mult, poti vedea de cate ori a intrat/iesit acel tichet dintr-o anume coada! S-au dus vremurile in care aveai echipe si incercai sa lucrezi pe o problema/era important rezultatul! Acum, cu atatea externalizari, conteaza numarul! Mai mult, daca esti la un prestatar si te trezesti cu un contract din asta, cum iti dimensionezi echipa? Angajezi din ochi/din prima X oameni? Nici vorba/nu ti se va aproba! Un export din partea de tichete pe x sapt/luni iti va da cateva idei atat despre ce a fost(daca ai acces/primeste) dar mai mult despre ce este/ce se intampla.
->cum iesi din propria organizatie si mergi catre diversi prestatari? Tot pe e-mail? Aceeasi poveste de mai sus legat de SLA. Daca tu ai SLA si depinzi de alt vendor(sa zicem ca TT e la Erisson, dar lucreaza Prime Telecom ca e un fiber cut), se poate bloca curgerea SLA-ului tau(nu depinde de tine oricum).Cum se face acest lucru prin e-mail?

Cat priveste felul in care este tratat un caz/apelul la CC sunt multe lucruri la mijloc:
->ai extrem de multe situatii in care efectiv clientul e praf(gen aveti curent/e bagat in priza) sau cere informatii generale(oferte, a vazut el nu stiu ce, a auzit el nu stiu de la cine).Apelati *100#....pai ce e ala #? Pui un om cu 10 ani de telecom in spata sa stea la telefon cu acel client? Nici vorba!
->acele sabloane/intrebari sunt pentru a standardiza cazul si a-l incadra in anumite categorii.Crezi ca seful X este interesat de ce te plangi tu? Deloc! Cate apeluri au venit/cate s-au rezolvat/cate au mers mai departe/cate plangeri+escalade/ce fel de escalade sunt! Ce concluzie poti trage daca luna asta ai 1200 de plangeri si luna trecuta ai avut 200.Ok a crescut cu 20% si? De unde sunt? Viteza slaba/nu au semnal/calitate scazuta...Asa se pot seta niste directii/pot anticipa unele lucruri(daca se doreste normal)
->standardizarea cazului face ca munca depusa sa fie, teoretic, calificata, insa fara un nivel ridicat de cerinte/studii/capacitate .Astfel te ajuti pe tine intrucat poti angaja de pe strada si implicat dai salariu mic(daca mai muti si prin nu stiu ce oras din estul tarii e si mai bine.Doar nu o sa angajezi 1000 de oameni in Bucuresti la call center)
->standardizarea aceasta + munca semi-calificata fac sa scada dependenta de un angajat X->din nou iei oameni de pe strada/dai salariu mic si nu exista riscul sa te blochezi daca pleaca Y+Z! Nu doresti acest lucru! In cazul de fata om=resursa(ca si ONT-urile puse pe retea). La fel la training nu pierzi timpul.Il pui langa cineva sa invete ce si cum si gata ->repede in productie, TIME is MONEY!

Legat de faptul ca trebuie neaparat un numar de telefon:
->poate tine de procedura(vezi mai sus)
->este necesar in cazul etapelor de investigatii
->poate nu permite sistemul de tichete(este camp obligatoriu)...asta nu stiu!
Nu cred sa fie un capat de lume in a da un numar de telefon! Daca nu ai , poti lua o cartela la magazinul de la colt(sunt si ceva oferte la 2-3 euro) si asta este! Ai si numar!


Cel mai probabil este ceva pe core, fie intre MSC->GMSC, fie la nivel de MGW-uri(daca au asa ceva).
De cealalta parte, este ciudat faptul ca se aude doar in anuminte momente(in general ziua).Daca e BER pe un flux dintr-o problema fizica, pai e acolo, nu se sperie de trafic mult si gata fuge! Mai mult pare a fi pe directia "others"->Digi(cand suni din Digi nu prea am vazut asemenean probleme) si de aici ma intreb daca nu cumva interconectarile catre Digi sunt cam la refuz si se trage de ele la BH! Din ce mi-a trecut pe la urechi, cei rosii au avut in trecut astfel de probleme dar ar fi pus un STM-1 catre Digi....acum daca mai e asa nu, nu stiu sa zic exact! Repet:mi-a trecut pe la urechi!
Inca un lucru dubios este dat de faptul ca apelurile nu par sa fie rejectate(cum s-a intamplat in trecut cand se primea retea ocupata sau pe vremea revolutie Cosmote).Daca era la 100% legatura aparea acest lucru! Probabil ca se aplica diferite compresii tocmai pentru a nu ajunge acolo.
Overall, nu trebuie sa te asteptati la un raspuns pe forum, poate niste pareri, puncte de vedere da.
Problema trebuie investiga de operator pe bucati!
Ar fi interesant de stiut arhitectura de core a celor de la Digi(care normal ca nu e publica si asa trebuie sa ramana).

Recomandarea mea este sa documentezi acest caz(lucru pe care l-ai facut deja) si eventual sa inregistrezi cu telefonul unele apeluri. Apoi scrie o reclamatie catre RDS cat mai clara/cu cat mai multe detalii(legat de apeluri/ora/ce tip sunet este intrucat si acolo sunt mai multe variante:se aude ca atunci cand tragi apa/se aude gen mikey mouse...etc. Sunt sanse ca la L2 sa fie deja documentate unele lucruri, pe baza a ceea ce au patit in trecut). Aceasta reclamatie trebuie sa fie orientata pe problema, nu sa le arati ca poate sti tu mai multe decat ei(sfat personal). Apoi lasa-i sa isi faca treaba! Poti apela si la helper! Chiar este foarte ok!
As zice ca cei de la Digi nu sunt chiar aiurea, cel putin cat am vazut eu(sunt altii mai...) si la cat am interactionat cu ei(putin ce-i drept).Uite am deschis o sesizare in martie pentru repetoarele B1 din cele 3 Kauflanduri din Timisoara! Am avut cateva schimburi cu ei(mai mult prin helper) si aia a fost, nu am stat calare pe ei! Pana acum a fost la fel de rau in Gara de Est, dar sambata cand am trecut pe acolo...impecabil tot.Sper sa nu fi fost doar de moment. In alte dati au fost mult mai prompti(niste reselectii 3G->4G care lipseau)...depinde de problema! Unele sunt simple(pentru cine are tangenta cu domeniul, altele sunt foarte grele). Daca iei un om de pe strada si ii zici ca in centru Aradului  este o statie macro de 3G cu 6 celule si toate au SIB19 gol la nivel de EARFCN-uri...o sa se uite lung. Daca dai de un om care dat in clape/citit la viata lui despre 3G/4G va sti imediat ca sunt probleme la reselectarea 4G-ului din 3G!

Edited by yblu, 24 September 2018 - 13:28.


#24
galsven

galsven

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 207
  • Înscris: 11.12.2007
Am mai testat și observat ceva.

Dacă închizi telefonul de Digi, indiferent unde este el în ce județ, mesajul robotic dat de Digi acela cu "Abonatul are telefonul închis sau nu se află în aria de acoperire a rețelei mobile" se aude extrem de clar, chiar dacă suni de zeci de ori, din orice rețea ai suna, fără să apară diferențe audio.

Dacă suni un număr Digi nealocat, la fel se aude de clar mesajul dat de robot "Numărul format este incorect/The number you have called is incorect".

Dacă în schimb pornești telefonul Digi și suni dar nu răspunzi pe Digi, ci după ce se aude de 10 ori tonul de revers apel, începe robotul să zică "Abonatul nu răspunde vă rugăm reveniți". Aici vocea robotului se aude diferit în funcție de numărul de apeluri, dacă prin un apel la care și tonul se aude comprimat și atunci și robotul se aude comprimat/sau dacă persoana apelată răspunde se aude comprimat iar dacă la alt apel tonul se aude înalt și clar, atunci și robotul care zice "Abonatul nu răspunde" se aude clar și necomprimat dar și interlocutorul dacă răspunde.

Am observat problema și sunând în Prahova pe cineva care era acolo la rude.
Și dacă și sunând IVR-ul se întâmplă la fel, cel cu 0314007777, dar sunând IVR-urile județene și regionale, precum 03xy400401 nu se întâmplă niciodată, nu deducem că problema ar fi mai largă decât regiunea Transilvania sau unde Digi e predominant ?

Dacă interconectările ar fi subdimensionate, de ce se vocea robotului la un telefon închis se aude clar indiferent de câte ori se sună ? De ce la un număr nealocat se aude clar, că doar tot prin acea interconectare trece ? De ce pe fixurile județene care sună ca pe vremuri tonul de revers apel se aude clar, dar pe fixurile care au ton ca și mobilul se aude cu compresie ?

Deci nu cred că sunt interconectările dar și de ar fi, nu ar fi din toate rețelele, mai ales că ORO știm că-s căpoși și-și fac interconectări dimensionate pentru nivelul de trafic.

Edited by galsven, 24 September 2018 - 14:30.


#25
yblu

yblu

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,548
  • Înscris: 30.08.2006
Am frecat si eu un pic(Digi pe mod avion si sunat din Orange) atat aseara cat si azi la pranz->cristal! Se aude tare fara nicio pacanitura! Urmeaza sa testez mai tarziu si cand nu raspund(dar am devieri pe un alt numar).
Acum la oprire telefon/mod avion se face IMSI detach care se duce direct in HLR.
In cazul in care vine un apel din alta retea, la GMSC trebuie sa se ia decizia unde se duce mai departe->aici GMSC trebuie sa apeleze la HLR si sa intrebe unde este userul X pentru a putea trimite apelul.Daca tu ai flag de IMSI detached atunci GMSC-ul ar trebui sa raspunda cu acel ton generic(intrucat nu mai are de ce sa plece apelul spre retea):abonatul nu poate fi contactat sau ce mai zice pe acolo.
Sa zicem ca nu ai flag de IMSI detach si esti in retea. La fel vine apelul din alta retea la GMSC:
->se intreaba HLR, acesta raspunde ca tu esti pe VLR Y
->se da apelul catre MSC Z unde este VLR Y
->acel MSC Z intreaba VLR Y unde esti tu
->priveste LAC-ul(sau mai bine zis LAI-ul) unde te afli si trimite paging-ul spre elementul de retea care administreaza celulele aflate in acel LAC(sa zicem ca un RNC A in cazul asta)
->RNC A se uita in tabela interna si vede care celule sunt in acel LAC si trimite la toate statiile de baza ce tin acele celule mesajul de paging...apoi asteapta dupa tine
->tu raspunzi si se face call flow din celula x aflata pe statia y
->reversul ar trebui sa vina de la MSC-ul catre a trimis apelul la controlerul ce administra statia de la care primesti tu mesaj(eu asa vad lucrurile, dar nu sunt 100% sigur).Practic MSC-ul cel mai aproape de user ar trebui sa dea reversul


Overall se pare ca daca intram intre GMSC spre MSC-uri apare problema de mai sus!
Acum....aici este scenariul simplu/clasic! Daca ei au cine stie ce MGW-uri si se interconecteaza prin ele e oarecum altceva(desi din perpectiva call flow-ului tot trebuie sa intre dupa tine la HLR..etc).Ramane intrebarea cum se interconecteaza si daca fac ceva transcodari(si intre ce puncte).

Edited by yblu, 25 September 2018 - 15:46.


#26
galsven

galsven

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 207
  • Înscris: 11.12.2007

View Postyblu, on 25 septembrie 2018 - 15:44, said:

Am frecat si eu un pic(Digi pe mod avion si sunat din Orange) atat aseara cat si azi la pranz->cristal! Se aude tare fara nicio pacanitura!



Bun, deci e cum am observat și eu. Dacă închizi telefonul de Digi (sau mod avion), atunci dacă suni din orice altă rețea înspre Digi se aude robotul foarte clar.
Ceea ce înseamnă că interconectările nu au nimic dinspre alte rețele înspre Digi.

Ziceai în alt post că pentru apelurile din Digi în Digi nu se întâmplă problema cu compresia. Am observat și eu că acestea se aud mult mai clar, dar mă gândesc la o chestie: Dacă apelurile din Digi în Digi se aud clar pentru că marea majoritate a apelurilor le facem în cadrul aceleiași regiuni deservite de același MSC ?

Probabil dacă am suna de la Digi în altă zonă a țării ar fi probleme.

Cum e drumul unui apel în cadrul aceluiași MSC ?

Știu că pe vremuri Vodafone aveau mari probleme cu calitatea audio la apelurile între MSC-uri diferite, adică la apeluri către clienți aflați temporar în zone geografice deservite de alte MSC-uri.

O dovadă clară sunt postările din topicul Calitatea vocală la Connex și Orange, la care am pus link-ul în postările mele anterioare din acest topic. Și mai este un topic în care spune că Vodafone comprima, pachetiza vocea pe backbone cu echipamente Nortel când era Connex deoarece Connex nu aveau inel de FO pentru a transporta apelurile național și atunci aplicau compresii pe backbone. Dar nu e cazul la RDS acest lucru, ci cel mai probabil echipamente incorect dimensioate sau cine știe..

Poate are și RDS ceva de genul din cauza multor apeluri sau poate pur și simplu scade debitul din cauza multor apeluri transportate între MSC-uri diferite...
Dar ceea ce e clar este că dacă sun local nu se întâmplă problema, în schimb nu am avut pe cine să sun din Digi în Digi aflat temporar în altă regiune acum.


https://forum.softpe...nsport-network/

#27
MELODY

MELODY

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,539
  • Înscris: 21.03.2005
Daca nu va suparati, mai alea yblu, sa scrii mai putin si mai clar, ca radio-amatoristul-pafarnist din Slatina a adormit la capitolul al doilea din telenovela, a zis ca la el la magazin se aude clar cand intra cineva sa cumpere o eugenie si se interconecteaza cu cardul la POS.
Idem galsven, mai usor cu mobila prin casa ca se zgarie parchetul. Dar e interesant ca nu te plictisesti... poate esti intre joburi? A dat catalinman info ca angajeaza, da-i un PM si vezi ce iese.
Acum ca tot vorbirati de incident management, ticketing, servicenow sau remedy, itil (v3 minim), hai sa o bagam in pat si pe aia cu intermediaru' (m i m), ca poate-s si serviciile pe acolo si e important sa se auda clar cine pe cine toarna, ca altfel n-are proba valoare la dosarele de pe anumite noptiere.
Oricum yblu e pe drumul cel bun, daca isi da interesul poate le configureaza reteaua pe bani putini sa auzim si noi mai clar, ca incep sa nu dorm noaptea de grija... plus ajutorul de caine lup cu testele... ne scoatem anul asta!
Zic si eu...

Si mai spre ontopic... lansezi un subiect pe forum, pleci de la o premise nedovedita si incerci (parca in disperare) sa afirmi ca e compresie si se aude "infect" cand de fapt nu ai nici cea mai mica idee despre ceea ce vorbesti, spui backbone de parca ai cel mai mic habar despre topologia retelei... plus ca backbone-ul in general (indiferent de serviciu) nu aplica compresie asa, din avion, ca zecile de gigabiti pe care ii au prin Junipere (cel putin pe fo) zic eu ca-s destule pentru traficul a catorva sute de apeluri simultane...

#28
KyKyKyKy

KyKyKyKy

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 23,156
  • Înscris: 18.04.2008
Surprinzător, nici noaptea și nici întâmplător nu am mai întâmpinat chestia asta.

Chiar azi am sunat în Telekom și a mers totul lună. Posted Image

#29
MotanS_ReD

MotanS_ReD

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 353
  • Înscris: 09.08.2018
Trebuia sa apara si vajnicul aparator al patriei, el si mircea badea :)) pe aici nu se trece :)

#30
Neaceasca85

Neaceasca85

    UE se va scinda pana in 2040

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 88,380
  • Înscris: 14.10.2008
Nu m-am framantat vreodata asupra calitatii apelurilor telefonice in general, domne se intelege bine ce zice, e suficient, dar nu am avut cum sa nu remarc cand am sunat pe cineva pe Whatsapp pentru ca la parter nema semnal GSM, cat de misto se auzea si am zis de ce mai folosesc legacy voice call, pai pentru ca minute nationale. Plus ca cel mai mult vorbesc cu un interlocutor cu telefoane 2 G deci nu am pretentii de HD Voice.

M-au framantat insa in 2011-2013 interconectarile dintre operatori la traficul de net(dadeam speed test intr-una sa vad pana la cat poate scadea, ora 21 era critica), pentru ca seara si in weekend nu-mi mergea supravegherea video (mergea sacadat de la ora 18 pana la ora 23) ce pleca din RDS spre Telekom, iar din RDS in Akta la Olanesti in 2013 a fost si mai praf, acum tot la Olanesti a mers super, nu mai sunt problemele de peering care erau in trecut, cel putin nu pentru un stream de 3 mbps, dar inainte cand se congestiona peeringul RDS/Telekom nici amaratele alea de camere de microrezolutie plantate de RDS prin tara nu mai mergeau bine.

Edited by Neaceasca85, 26 September 2018 - 01:08.


#31
July02

July02

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,661
  • Înscris: 19.11.2010
Acum se aude mai bine sunetul in DIGI? sau tot asa infundat si neclar ?

Edited by July02, 27 September 2020 - 01:00.


#32
Neaceasca85

Neaceasca85

    UE se va scinda pana in 2040

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 88,380
  • Înscris: 14.10.2008
Se aude bine. Pe 2 G in rural poate sa o mai dea in infundat ca pe vremuri la Connex si Dialog.

#33
mtuchendria

mtuchendria

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 764
  • Înscris: 01.05.2016
Important ca ai acoperire mai buna, cel putin pe voce! Daca ai VoLTE si esti in zona de acoperire 4G este calitate superioara.

#34
July02

July02

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,661
  • Înscris: 19.11.2010

View PostNeaceasca85, on 27 septembrie 2020 - 13:09, said:

Pe 2 G in rural poate sa o mai dea in infundat ca pe vremuri la Connex si Dialog.

De ce sa se mai auda infundat , distorsionat daca au toate codecurile care trebuie.

Chiar nu sunt in stare sa rezolve problemele sa se auda bine?

Sau au echipamente ieftine pe 2G hauwei si deasta se aude in halul asta ?
probabil restul operatorilor au pe 2G Nokia nu Hawuei si deasta se aude mai bine la restul operatorilor?

View Postmtuchendria, on 27 septembrie 2020 - 13:18, said:

Pe 2 G in rural poate sa o mai dea in infundat ca pe vremuri la Connex si Dialog.

am inteles ca cea mai buna acoperire o are Vodafone pe Romania, apoi Orange

Edited by July02, 27 September 2020 - 13:53.


#35
gestt

gestt

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,864
  • Înscris: 09.10.2009

View PostJuly02, on 27 septembrie 2020 - 13:54, said:



De ce sa se mai auda infundat , distorsionat daca au toate codecurile care trebuie.

Chiar nu sunt in stare sa rezolve problemele sa se auda bine?

Sau au echipamente ieftine pe 2G hauwei si deasta se aude in halul asta ?
probabil restul operatorilor au pe 2G Nokia nu Hawuei si deasta se aude mai bine la restul operatorilor?



Digi foloseste Nokia, Ericsson si Huawei in funcție de zone, dar nu echipamentul/producătorul sunt de vina. Digi are doar 2MHz pe 2G in timp ce ceilalți au 5/10MHz pe 2G iar de aici apar compresiile care se observă in calitatea codecului audio.

#36
July02

July02

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,661
  • Înscris: 19.11.2010

View Postgestt, on 27 septembrie 2020 - 16:01, said:

are doar 2MHz pe 2G
aveam o harta la un moment dar , un tabel cu culori unde arata dar nu era actual

- Mai nou poate cei de la Digi si-au extins si au mai mult cumva mai mult de 2mhz pe 2G dupa 2019 acum in 2020?

Edited by July02, 27 September 2020 - 16:41.


Anunturi

Bun venit pe Forumul Softpedia!

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate