Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Ce tip de monitor am nevoie pt of...

Resoftare camera supraveghere

Cu ce va aparati de cainii agresi...

Nu imi platiti coletul cu cardul ...
 Mi-au disparut amigdalitele ?

Exista vreun plan de terorizare p...

Schimbare adresa DNS IPv4 pe rout...

Recomandare Barebone
 Monede JO 2024

Suprasolicitare sistem electric

CIV auto import

Mutare in MOZAMBIC - pareri, expe...
 Scoatere antifurt airtag de pe ha...

Magnet in loc de clește pent...

Cumparat/Locuit in apartament si ...

Pot folosi sistemul PC pe post de...
 

Diverse teorii ale legăturilor de continuitate între populația traco-romanică și poporul român

- - - - -
  • Please log in to reply
117 replies to this topic

#109
Iochanan

Iochanan

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,843
  • Înscris: 28.04.2011
Petru Caraman: „(...) Când examinăm grupul slav ne frapează în primul rînd unitatea perfectă din punct de vedere fonetic: toate denumirile slave descind din același prototip vechi slav koleda - formă care s-a păstrat până azi în polonă și slovenă. De aceea putem trage concluzia cu cuvîntul koleda împreună cu datina au păstruns la popoarele slave încă în perioada când alcătuiau o comunitate unitară.

Să ne întoarcem acum la problema anterioară. Care sînt căile prin care datina a ajuns la slavi, sau, mai exact, unde s-a aflat, după toate probabilitățile, locul în care s-a petrecut împrumutul și de la cine. Putem emite ipoteza că e vorba de Peninsula Balcanică, mai precis de Grecia, cu toate că acolo colindele nu erau cunoscute, nu numai în perioada anterioară stăpînirii romane, dar și în timpul acestei stăpîniri. (...) De aici rezultă că trebuie exclusă posibilitatea unui împrumut slav prin intermediar grecesc. În privința acelorași cuvinte la alte popoare, est-europene, se observă că toate sînt luate de la slavi, fiindcă în toate apare fonetismul slav. (...) Iar la români colinda prezintă fonetism vechi-bulgar, precum îl dă și Berneker. Deci, toate celelalte națiuni din răsărit, afară de greci, par a fi primit datina colindatului de la slavi (ba și grecii sînt influențați de ei).

Deci slavii n-au putut primi datina indirect de la romani, prin intermediul vreunei alte națiuni, ci direct, deoarece din citatele expresii am văzut că de fapt se disting numai două tipuri diferite: tipul grec, foarte restrîns; tipul slav, care are o uriașă răspândire. Prin urmare, avem de a face cu două serii de împrumuturi paralele și cu totul independente unul de altul, ambele primind datina de la izvor, adică de la romani.

Rămâne dar de discutat acum de la care anume populație romană sau romanizată au împrumutat slavii datina și de examinat încă locul probabil unde s-a făcut împrumutul. Populație romanizată definitiv au găsit slavii la venirea lor în părțile de sud-est ale Europei, atât în  D a c i a, cât și la sud de Dunăre, pe strămoșii românilor de astăzi. Poate n-a fost alt popor cu care slavii să fi avut mai viu contact și mai strînse legături (afară bineînțeles de bulgari, care s-au contopit cu totul cu ei devenind slavi) decât acea populație traco-romanică, vorbitoare de limbă latină, răspândită pe spații foarte întinse, pe care au întîlnit-o la năvălirea lor către sudul Europei slavii. (...) Ei bine, de la acești traci romanizați, purtători de datini și credințe romane și vorbitori de limbă romană, cu care au venit în atingere slavii atât la nord cât și la sud de Dunăre, încă din perioada slavă comună, credem că au primit slavii atât datina colindatului cât și expresia ce o desemnează. Ipoteza aceasta ar fi perfect de acord cu cea a istoricilor citați și ar împăca două păreri extreme: una, că slavii au primit cuvîntul la sud de Dunăre, alta, că l-au primit la nord de Dunăre.”

Edited by Iochanan, 28 December 2018 - 15:28.


#110
enough1453

enough1453

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 8,109
  • Înscris: 29.07.2017

 Iochanan, on 28 decembrie 2018 - 15:27, said:


Rămâne dar de discutat acum de la care anume populație romană sau romanizată
Populație romanizată definitiv au găsit slavii la venirea lor în părțile de sud-est ale Europei
acea populație traco-romanică
acești traci romanizați
sud de Dunăre, alta, că l-au primit la nord de Dunăre.”
gargara multa pentru o chestie simpla:
populatia latinofona a Balcanilor le-a pasat slavilor o gramada de vocabular:
colinda, ulei, vin, cezar, etc

ca populatia aia latinofona era musai sa fie traco-romanica e o imbecilitate
populatia aia latinofona in mare parte era formata din colonisti italici.

si poate fi reperata doar la dreapta Dunarii.

 cirus6, on 26 decembrie 2018 - 15:26, said:

Fals, așa ceva nu spune.
cand sustii ceva, demonstreaz-o

#111
Iochanan

Iochanan

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,843
  • Înscris: 28.04.2011

 enough1453, on 28 decembrie 2018 - 16:18, said:

ca populatia aia latinofona era musai sa fie traco-romanica e o imbecilitate
populatia aia latinofona in mare parte era formata din colonisti italici.
Evident că au fost și coloniști italici, pe lângă traci, geți, iliri, daci, carpi etc. O întreagă sinteză traco-romanică din care a rezultat de fapt nucleul fundamental al ginții române, altoită mai târziu și cu însemnate elemente slave.

#112
enough1453

enough1453

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 8,109
  • Înscris: 29.07.2017

 Iochanan, on 28 decembrie 2018 - 16:44, said:

Evident că au fost și coloniști italici, pe lângă traci, geți, iliri, daci, carpi etc. O întreagă sinteză traco-romanică ...
adica cum?
pe de o parte au fost tot felul de colonisti din toate partile,
iar final sunt corcituri traco-romane?
cam absurd!
mai degraba elementul trac s-a dezvoltat in cel slav.

#113
tflorin40

tflorin40

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,436
  • Înscris: 22.10.2007
Nu stiu daca isi are locul pe acest topic dar totusi:

[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/ycgzJHRxRKY?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

Scuze daca linkul a mai fost deja postat pe softpedia

#114
Iochanan

Iochanan

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,843
  • Înscris: 28.04.2011

 From 25 mai 2018 - 22:20:

Un alt exemplu al teoriei continuității, pe lângă cel mai răspîndit de care am vorbit mai sus este:

„Teoria continuității în tot bazinul Dunării de Jos
Este teoria adoptată de numeroși istorici români actuali, în frunte cu Florin Constantiniu[17], dar încă din prima jumătate a secolului XX, a fost susținută de Theodor Capidan, Constantin Daicoviciu, Nicolae Iorga și Vasile Pârvan. Etnogeneza proto-românilor prin romanizarea Tracilor (Dacii fiind, după Herodot, partea de nord a Tracilor și „cei mai viteji dintre Traci”) a avut loc pe ambele maluri ale Dunării, între frontiera de nord a Imperiului și Linia Jireèek, indiferent de durata dominației romane. Separarea Daco-Românilor nord-dunăreni de Istro-Românii, Aromânii și Megleniții sud-dunăreni nu provine din migrații ale proto-românilor, ci din imigrația în zonă a Slavilor, care au izolat diferitele populații est-romanice unele de celelalte, ceea ce explică diferențele observate între cele patru limbi romanice orientale. Nicolae Iorga denumea bazinul Dunării de Jos : „Vatra străromână”.”
https://ro.wikipedia...

O altă teorie a continuității este teoria admigrației a lui Dimitre Onciul.

Mai sînt și altele și propun o discuție pe marginea acestor teorii și evaluări, aprecieri ale lor, propuneri proprii.
Faptul că se încearcă reducerea teoriei continuității la ceea ce au învățat unii prin manuale de gimnaziu sau de școală primară, ori la ceea ce PARE că au vehiculat unii în perioada „național-comunistă”, deși este evident din scrierile a destui istorici români că există de fapt mai multe teorii ale continuității, este mai mult decât vizibil în cazul unor elemente ale așa-zisei istoriografii recente, spre exemplu cazurile Boia Lucian și Sandache Cristian. Este absolut evident că această tentativă reducționistă, neavînd suport istoriografic, ci probabil ideologic, fiind irațională din punctul de vedere al întregii istoriografii românești, are niște rațiuni ascunse, sau mai bine zis nu chiar atât de ascunse pe cât își închipuie unii.

Boia Lucian: „Ajungem acum la problema cea mai delicată a istoriei românești: chestiunea „continuității”. S-au format românii, ca popor, pe teritoriul fostei Dacii, respectiv al României de astăzi, sau au venit, la mai multe secole după retragerea aureliană, de undeva, de la sud de Dunăre? Teza „imigraționistă” a fost argumentată de istoricul austriac Robert Roesler, el însuși precedat, cu un veac înainte, de alți istorici de expresie germană, pentru a fi împărtășită în cele din urmă de întreaga istoriografie maghiară. E lesne de înțeles: ungurii doresc să fie primii, și nu românii, în Transilvania! Românii, pe de altă parte, susțin continuitatea; la fel de lesne de înțeles: și ei doresc să fie primii, și nu ungurii, tot în Transilvania!” (ed. Humanitas, 2018, p. 19)
„Constat însă că sînt istorici români care, vorbind despre continuitate, nici nu mai pomenesc teoria imigraționistă, fie și doar pentru a o combate. Socotesc probabil că nici măcar nu merită să fie combătută! Dar atunci de ce insistăm atât de tare asupra continuității, odată ce punctul advers pur și simplu s-a volatilizat?” (ibidem, p. 25)

Sandache Cristian: „Între anii 271-272 (după Christos), împăratul roman Aurelian a luat decizia părăsirii Daciei de către armata și administrația romană, în condițiile amplificării năvălirilor barbarilor, provincia fiind considerată a fi tot mai greu de apărat. Și aici intrăm dintr-o dată, într-o chestiune extrem de controversată, cunoscută mai ales ca dezbaterea legată de tema existenței (continuității) sau nu, a daco-romanilor în provincia Dacia și după plecarea armatei și administrației romane.
Teza „imigraționistă”, conform căreia elementul etnic român s-ar fi cristalizat la sud de Dunăre (probabil prin nord-vestul peninsulei Balcanice) a fost susținută pentru prima dată de către istoricii austrieci Joseph Sulzer și Johann Christian Engel (sfîrșitul secolului al XVIII-lea), însă în anul 1871, un alt austriac (Robert Roesler) va publica lucrarea intitulată „Romanische Studien”, care proba o capacitate speculativă remarcabilă și oferea o serie de argumente de natură filologică, deloc de ignorat.
În perspectivă, teza imigraționistă va fi preluată de către istoriografia maghiară, devenind o adevărată dogmă sacrosanctă a acesteia (dar și de către unii istorici nemaghiari), după cum istoriografia română se va înverșuna să o combată pe toate căile posibile și în toate ocaziile, considerând un sacrilegiu, fie și practicarea unui exercițiu de imaginație, în cadrul căruia poporul român ar proveni din sudul Dunării.” (ed. Argonaut, 2018, p. 20)

Or dacă studiem ceea ce au spus și demonstrat istorici ca Iorga sau Onciul, printre cei mai mari istorici români și printre cei mai reprezentativi ai istoriografiei românești, vedem că lucrurile nu stau tocmai așa, vedem că de fapt istoriografia românească nu este chiar așa de polarizată între „continuatiști” și „imigraționiști”, așa cum încearcă cei doi pomeniți mai sus să insinueze, de fapt adevărul este că această polarizare este un simplu mit al celor doi și că situația reală în planul istoriei istoriografiei românești stă cu totul altfel, iar Iorga și Onciul sînt doar doi dintre istoricii care abordează lucrurile altfel, adică mai exact prin perspectiva altor teorii ale continuității, pentru că atât teoria continuității în tot bazinul Dunării de Jos, cât și teoria admigraționistă a lui Onciul sînt de fapt diverse variante de teorii ale continuității, întrucât afirmă și demonstrează legături de continuitate între vechea lume tracică, traco-romanică și poporul român, indiferent de stabilitatea continuă sau migrația teritorială. Continuitatea nu este și nu a fost văzută și nu poate fi văzută exclusiv ca o continuitate de viețuire teritorială, ca și cum lanțul generațiilor umane ale poporului (incluzînd și dimensiuni culturale) nu pot fi luate în context și continuitatea lor, adică a poporului, nu poate fi gândită și în alt fel decât ca o „stabilitate teritorială eternă și imuabilă”.

#115
cirus6

cirus6

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 29,211
  • Înscris: 15.06.2010

 tflorin40, on 30 decembrie 2018 - 20:52, said:

Scuze daca linkul a mai fost deja postat pe softpedia
Acum m am uitat la filmuleț, mi se pare interesant că cei din timoc vorbesc aproape ca noi ardelenii, nu ca oltenii sau muntenii.

#116
WestPoint

WestPoint

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 17,054
  • Înscris: 12.12.2016
Ce "ardeleni" bă, ca nu existam. Români suntem cu tâti...

#117
A_treia_cale

A_treia_cale

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,122
  • Înscris: 22.01.2019

 Iochanan, on 25 mai 2018 - 22:20, said:

Deschid această discuție avînd în vedere că în urma altor discuții și chiar a unei anumite propagande, se încearcă falsificarea adevărului istoric al legăturilor de continuitate între populații traco-romanice din fostul imperiu roman și poporul român, pe baza unor aspecte mai slăbuțe ale teoriei continuității daco-romane în principal pe actualul teritoriu al României. O dată însă cu revărsările contestatare se insinuează și atacurile repetate, făcute în stil propagandistic, la adresa continuității poporului român, deși istoriografic vorbind au existat și există mai multe teorii cu privire la aceste legături de continuitate. Faptul că în perioada ceaușistă unii au accentuat teoria continuității în „Dacia Traiană”, asta nu înseamnă că nu au existat și nu există și alte teorii, care sînt tot ale continuității, care enunță și argumentează tot în favoarea continuității, doar că există diferențe în puncte de vedere. Prin negarea adevărului istoric se încearcă ruperea românilor de legăturile lor, de rădăcinile lor romanice, tracice, geto-dacice, chiar ilirice, pentru a îi arunca într-un orizont pustiu, neidentificabil al unei așa-zise „vlahități”, căreia îi mai sînt și atribuite foarte multe trăsături negative; identificăm deci o tentativă a unei anumite propagande de a nega adevăratul trecut istoric al românilor și al unor strămoșilor și înaintași ai lor, de a nega identitatea însăși de români, toate acestea comportând un tip de sugestionare la adresa românilor de a renunța la propria lor identitate, la propria lor istorie, la propriul lor popor, la propria lor națiune, la rădăcinile lor istorice, de a accepta lavașarea pe creiere și deznaționalizarea, optarea pentru negarea de sine în sfera identității naționale, spirituale și cultural-istorice.

Un alt exemplu al teoriei continuității, pe lângă cel mai răspîndit de care am vorbit mai sus este:

„Teoria continuității în tot bazinul Dunării de Jos
Este teoria adoptată de numeroși istorici români actuali, în frunte cu Florin Constantiniu[17], dar încă din prima jumătate a secolului XX, a fost susținută de Theodor Capidan, Constantin Daicoviciu, Nicolae Iorga și Vasile Pârvan. Etnogeneza proto-românilor prin romanizarea Tracilor (Dacii fiind, după Herodot, partea de nord a Tracilor și „cei mai viteji dintre Traci”) a avut loc pe ambele maluri ale Dunării, între frontiera de nord a Imperiului și Linia Jireček, indiferent de durata dominației romane. Separarea Daco-Românilor nord-dunăreni de Istro-Românii, Aromânii și Megleniții sud-dunăreni nu provine din migrații ale proto-românilor, ci din imigrația în zonă a Slavilor, care au izolat diferitele populații est-romanice unele de celelalte, ceea ce explică diferențele observate între cele patru limbi romanice orientale. Nicolae Iorga denumea bazinul Dunării de Jos : „Vatra străromână”.”
https://ro.wikipedia...

O altă teorie a continuității este teoria admigrației a lui Dimitre Onciul.

Mai sînt și altele și propun o discuție pe marginea acestor teorii și evaluări, aprecieri ale lor, propuneri proprii.
Matale nu vrei să discuţi nici să afli nimic, ci să dai cu bâta în duşmanii  natiei. Dacă, tracă, romană, slavă, nu mai contează, contează sa fie şi să o aperi de ceva, chiar şi de ea. Posted Image)
Păi intelectuale cetit, dacă e un adevăr nu poate fi falsificat, problema e când vezi în teorii adevăruri, mai ales tulburătoare.
Ia spune care-i teoria în care trebuie să credem şi dacă Burebista sau Traian ne-a lăsat ceva mesaj prin matale!

Teoriile nu sunt adevăruri, extremismul e un adevăr. Unele nici teorii nu sunt, ci speculaţii.

Edited by A_treia_cale, 07 March 2019 - 04:53.


#118
A_treia_cale

A_treia_cale

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,122
  • Înscris: 22.01.2019
P.S.
Mai bine ne-aţi ceti din argumentele lui Onciu' (care a fost un moderat) cum românii nu ar fi putut migra că practică agricultura. Posted Image Oare cine mai practică agricultura în Europa?:)))
Am mai văzut necredincioşi mai sus, şi eu sunt, nu am bani de tratate, matale le-aţi cetit pe toate ştiţi dovezile adevărului,  aşa că cer în mod public să mă educaţi vers cu vers numai decât cu "probele" ce nu le ştim noi bibanii de pe care profită maghiarimea.
Ia să vedem!Posted Image

 cirus6, on 06 ianuarie 2019 - 11:13, said:

Acum m am uitat la filmuleț, mi se pare interesant că cei din timoc vorbesc aproape ca noi ardelenii, nu ca oltenii sau muntenii.
Că au emigrat o parte din Banat se spune.
Dar sunt şi olteni pe acolo, ăia par mai vechi şi au şi un nume mai interesant. De fapt bănăţenii sunt mai mult pe Morava.

Anunturi

Chirurgia cranio-cerebrală minim invazivă Chirurgia cranio-cerebrală minim invazivă

Tehnicile minim invazive impun utilizarea unei tehnologii ultramoderne.

Endoscoapele operatorii de diverse tipuri, microscopul operator dedicat, neuronavigația, neuroelectrofiziologia, tehnicile avansate de anestezie, chirurgia cu pacientul treaz reprezintă armamentarium fără de care neurochirurgia prin "gaura cheii" nu ar fi posibilă. Folosind tehnicile de mai sus, tratăm un spectru larg de patologii cranio-cerebrale.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate