Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
XXX users are reading this topic

Multibat/Adeziv rezistent pentru ...

Ziua care a schimbat totul

Panasonic TX-40ES400E vs TX-40ES5...
 Care sunt etapele care trebuiesc ...

Antena amplificare semnal DIGI

Sistemul de invatamant sau saraci...

Investitie in actiuni administrat...
 chestie simpla pentru masinile el...

Problema mare Yahoo mail ! HE...

Romania 2018: fosta Securitate in...

Cum prinde politia infractorul ?
 Alternativa FREE la Windows Movie...

Problema cardio vasculara

50 de ani (jumate de veac) de ...

Top 10 motoare diesel de evitat
 

Monociclism montan / off-road - MUni

* - - - - 1 votes
  • Please log in to reply
14 replies to this topic

#1
_-_

_-_

    - Magister Ludi -

  • Grup: Moderators
  • Posts: 20,430
  • Înscris: 21.03.2013
MUni vine de la "Mountain Unicycling" (Monociclism montan) si semnifica in acelasi timp un anumit tip de monociclu utilizat in monociclismul montan (mai este denumit si "Municycle").

Monociclismul montan este un sport de aventura care consta in traversarea unui teren accidentat folosind un monociclu rezistent la abuzuri, cu diametrul rotii intre 20"-24" si 29", cauciucuri late, pedale cu aderenta ridicata etc.
In general, monociclistii montani se folosesc de un teren similar celui din "mountain biking". Dar la fel ca si in cazul mountain biking-ului nu este obligatoriu sa mergem la munte in vederea practicarii acestui sport, ci se poate utiliza orice suprafata off-road in acest scop, de unde si clasificarea obisnuita a monociclurilor dedicate in monocicluri montane sau pentru off-road. Insusi acest sport de aventura mai este denumit "Off-road unicycling".
Alte denumiri sub care mai este cunoscut monociclismul montan, in afara de "Municycling" sunt: "Rough Terrain Unicycling", "All Terrain Unicycling" sau chiar UMX, conform Wikipedia: https://en.wikipedia...tain_unicycling

Monociclismul mai este practicat in multe forme: freestyle, road, trials, street, flatland etc.
Acesta este un motiv pentru care exista diverse tipuri de monocicluri.
Cele mai populare monocicluri sunt cele de interior, cu diametrul rotii de 20" si caucicuri subtiri, in general deschise la culoare pentru a nu lasa urme deranjante asupra podelei. Acestea sunt mai usor de controlat si de aceea le intalnim in competitii de monociclism artistic, balet pe monociclu, diverse spectacole, la circ etc.
In locul acestora persoanele scunde sau copiii pot utiliza roti cu diametrul de 12" sau 16", iar persoanele foarte inalte pot folosi monocicluri freestyle de 24".
Alt tip de monociclu care s-a raspandit foarte mult in skatepark-uri, in concursuri de street & trial, in flatland etc. este cel cu o constructie foarte solida, brat pedalier scurt, saua mai joasa si janta aplatizata cu un diametru de 19" care permite montarea unor caucicuri mai groase (late) ce permit efectuarea de sarituri mai inalte sau mai lungi, absorbind totodata mai bine socurile comparativ cu un cauciuc obisnuit. Un astfel de monociclu (echivalent BMX) poate fi utilizat si off-road.
Un tip special de monociclu, mai rar intalnit, este monociclul pentru commuting (deplasare pe drumuri publice). Se mai numeste "road unicycle" si are diametrul rotii intre 26"-29" si 36". Datorita rotii mai mari, un astfel de monociclu atinge viteze mai ridicate. Exista si monocicluri cu schimbator de viteze in butuc numite GUNI (de la Geared Unicycle).
In competitii sportive cum ar fi hochei pe monociclu, baschet pe monociclu, fotbal american/ rugby pe monociclu etc. se folosesc monocicluri de 20". Pentru initiere tot acestea sunt cele mai recomandate, rotile mari nefiind pentru incepatori. Pentru intreceri de viteza sau curse cu obstacole se utilizeaza roti de 29", respectiv de 36".

In monociclismul montan cel mai uzual diametru al rotii era (este) cel de 26".
Persoanele mai scunde opteaza, de regula, pentru 24", iar copiii pentru 20". Pe trasee mai dificile poate fi inlocuit monociclul de 26" cu cel de 24" care ofera un control mai ridicat, iar pe trasee lungi acesta poate fi inlocuit cu un monociclu de 29" care poate atinge viteze mai mari. Tot in functie de caracteristicile terenului lungimea bratelor pedalelor poate fi scurtata (fie prin inlocuire, fie prin mutarea pedalelor la modelele care vin cu mai multe gauri) in vederea reducerii oboselii la parcurgerea unor distante lungi pe teren mai putin accidentat sau lungita in vederea unui spor de forta si stabilitate cand se circula peste bolovani, radacini de copaci, prin nisip, noroi, zapada etc.
In ultimii ani s-a impus tot mai mult monociclul montan cu diametrul rotii de 27.5", aceasta marime reprezentand un compromis intre 26" si 29" care erau cele mai populare marimi si in cazul bicicletelor, mai ales de cand au inceput sa se gaseasca si cauciucuri cu acest diametru, inclusiv in cazul bicicletelor. Totusi, monociclurile de 27.5" si 29" sunt inca evitate de anumiti monociclisti montani, deoarece acestea nu sunt dotate cu cauciucuri la fel de late precum monociclurile de 24" si 26".
Monociclistii montani traditionalisti opteaza, de regula, pentru monocicluri de 26"x3" si datorita faptului ca media intre 24" si 29" (marimile extreme recomandate celor mai multe persoane) este de 26.5", iar roata de 26" este mai apropiata de aceasta medie decat cea de 27.5", fiind totodata cea mai adecvata in majoritatea situatiilor.

Ca marci de monocicluri montane, cele mai populare sunt QU-AX in Europa si Nimbus in restul lumii (inclusiv in anumite tari din Europa). Comunitatea monociclistilor reprezentata pe forumul unicyclist.com recomanda, de obicei, monocicluri NIMBUS, eventual cu anumite customizari, cum ar fi frana utilizata pentru reducerea vitezei la coborarea pantelor mai abrupte, fara a mai pastra neaparat picioarele deasupra pedalelor. Pentru unii frana este un moft, iar pentru altii o necesitate, in schimb, toata lumea este de acord ca la un monociclu este cel mai indicat sa faci anumite modificari pentru a-l adapta propriilor caracteristici sau nevoi (sa de un anumit tip, pedale de un anumit tip, cadru pentru agatarea unor bagaje, un ghidon miniatural etc.).

Muni a reprezentat o adevarata revolutie in comunitatea monociclistica, iar acest sport a fost intens promovat de personalitati cum ar fi Kris Holm (totodata numele marcii de monocicluri si accesorii care isi au fanii lor pe forumul mentionat; acestea pot fi studiate pe site-ul lui KH), Terry “UniGeezer” Peterson etc.

De ce monociclism montan?
Deoarece este diferit (mai putin mainstream, dar nici ceva caracteristic hipsterilor) si reprezinta o provocare mai mare decat bicicleta (necesita mai multe abilitati si deprinderi, mult mai mult timp si efort de invatare), solicita intr-un mod mai complex organismul (existand beneficii importante inclusiv asupra sistemului nervos si a creierului), este mai instructiv (constituindu-se intr-o veritabila "scoala a caderii") si totodata este mai putin monoton, mai distractiv si, intr-un fel, mai putin periculos, datorita faptului ca nu se circula cu viteze exagerat de mari si indiferent in ce directie cazi nu te impiedici in ghidon, de cadru, intre roata din fata si roata din spate. In majoritatea cazurilor caderea se petrece in picioare.
Un alt argument important ar fi acela ca Romania a ramas mult in urma la acest capitol atat ca numar de practicanti, cat si ca resurse (monociclurile si accesoriile sunt practic inexistente pe piata noastra). Si ar fi cazul sa recupereze. Eu imi doream de ceva vreme un Muni si am fost nevoit sa-l comand din Ungaria si cu aceasta ocazie/ azi, cand mi-a sosit prin curier monociclul (momentul zero al itinerariului meu "municiclistic"), am deschis acest topic mai "specializat" decat cel general (pe care inca il mai intretin aproape in exclusivitate): https://forum.softpe...m-monociclisti/
Sper sa fie atrasi de acest sport si alti membri actuali sau viitori ai acestui forum!

Iata si o selectie de videoclipuri pe care am efectuat-o pentru postul introductiv din topic:

[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/RkppaV-gQXU?rel=0 - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

(Pentru cine se descurca cu limba engleza. Include si subtitrare in engleza direct pe film.)

[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/jqDtrIUQSOM?rel=0 - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

(La acest videoclip puteti activa Closed Captions si, eventual, traducerea automata in limba romana.)

[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/j2jlBb_t4nU?rel=0 - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

("Povestea" ultimilor 12 ani din aventurile unui monociclist montan sintetizati in 3 minute - pentru cei care doresc sa isi reprezinte mai rapid in ce consta acest sport.)

[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/zXLsECi-PmU?rel=0 - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

(Un practicant din Romania.)

[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/RwQeTzDbw0c?rel=0 - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

(Eu inca sunt in stadiul prezentat in ultimul videoclip.)

Edited by _-_, 15 May 2018 - 22:39.


#2
_-_

_-_

    - Magister Ludi -

  • Grup: Moderators
  • Posts: 20,430
  • Înscris: 21.03.2013
(Continuare)

Unboxing (despachetarea monociclului), continutul pachetului si asamblarea:

A. Dupa desigilarea cutiei.

Attached File  U01.jpg   347.09K   4 downloads  Attached File  U02.jpg   448.72K   4 downloads

Attached File  U03.jpg   271.81K   3 downloads

B. Componentele si caracteristici ale lor.

Attached File  U11.jpg   595.81K   3 downloads  Attached File  U12.jpg   336.92K   3 downloads

Attached File  U13.jpg   321.99K   3 downloads  Attached File  U14.jpg   424.02K   3 downloads

Attached File  U15.jpg   200.74K   2 downloads  Attached File  U16.jpg   195.64K   2 downloads  Attached File  U17.jpg   145.4K   3 downloads

Attached File  U18.jpg   356.57K   3 downloads

C. Asamblarea.

a. Asezarea furcii pe roata in asa fel incat sa fie respectat sensul de rulare al cauciucului care este marcat printr-o sageata de pe anvelopa. Remarcati marcajul cu litera "R" (Right = dreapta) de pe furca, sensul sagetii, partea din spate a furcii (unde se pot atasa optional componente ale franei), sectiunea din spate a furcii din partea pe unde se introduce tija de la sa etc.

Attached File  U21.jpg   499.19K   3 downloads  Attached File  U22.jpg   543.68K   2 downloads

b. Montarea furcii si strangerea suruburilor.

Attached File  U23.jpg   232.26K   2 downloads  Attached File  U24.jpg   309.71K   2 downloads

c. Montarea pedalelor respectand indicatiile "R" (partea dreapta) si "L" (Left = stanga; partea stanga).

Attached File  U25.jpg   468.56K   2 downloads  Attached File  U26.jpg   391.26K   2 downloads

d. Montarea sistemului pentru fixarea seii (se poate observa marginea care impiedica alunecarea in jos pe teava de la furca).

Attached File  U27.jpg   269.93K   2 downloads  Attached File  U28.jpg   234.03K   2 downloads  Attached File  U29.jpg   124.39K   2 downloads

D. Montarea seii si umflarea caucicului. Am utilizat o pompa portabila cu manometru care permite obtinerea unei presiuni ridicate si genereaza un volum suficient de aer.

Attached File  U31.jpg   226.67K   2 downloads

Attached File  U32.jpg   293.27K   2 downloads  Attached File  U33.jpg   245.53K   2 downloads

Attached File  U34.jpg   547.92K   2 downloads

Attached File  U35.jpg   314.48K   2 downloads

E. "Municiclul" asamblat.

Attached File  U36.jpg   418.47K   3 downloads  Attached File  U37.jpg   463.01K   3 downloads

Puteti observa ca tija de la sa este prea lunga si aproape ca atinge cauciucul (ar trebui taiata).

Attached File  U38.jpg   351.63K   3 downloads  Attached File  U39.jpg   403.93K   4 downloads

F. Documente (elemente din factura, garantie si instructiunile de asamblare):

Attached File  U41.jpg   756.77K   5 downloads  Attached File  U42.jpg   322.37K   4 downloads

Attached File  U51.jpg   280.88K   4 downloads

Mentionez ca nu am primit componentele suplimentare din lista de mai sus.
De asemenea, bratul pedalier este de 150 mm, nu de 165 mm cum aparea in descrierea produsului. Si nici tija nu este de 350 mm, ci de 300 mm (oricum este prea lunga pentru inaltimea mea de 1.85 m si cca. 83 cm lungimea picioarelor). Ce am primit eu sunt marimile standard cu care se livreaza, in general, acest model de monociclu, daca nu se opteaza pentru alte dimensiuni.

Attached File  02.PNG   52.51K   5 downloads  Attached File  03.PNG   15.22K   5 downloads

Edited by _-_, 16 May 2018 - 09:19.


#3
_-_

_-_

    - Magister Ludi -

  • Grup: Moderators
  • Posts: 20,430
  • Înscris: 21.03.2013
Adaug la acest topic un link cu videoclipul care m-a impulsionat cu cca. 2 luni in urma sa incep sa caut un monociclu off-road/ montan.
Ma mai gandisem eu si inainte sa fac acest pas, dar nu ma simteam in stare.

[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/HLMsiF9jBv0?rel=0 - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

Azi am scos pentru prima oara monociclul la plimbare si l-am calarit timp de peste 4 ore. Este destul de greu de controlat comparativ cu un monociclu de 20" (mai ales ca nu i-am scurtat tija de la sa). Nu reusesc sa merg cu spatele, idlingul nu prea imi iese, esuez uneori la urcarea pe monociclu (cel mai bine imi reuseste montarea prin pendulare), virajele sunt incomparabil mai dificile si ies destul de largi sau smulse, imi pastrez mai greu echilibrul si deseori este necesar sa ma las pe cate o parte sau sa imi rasucesc corpul si sa misc bratele ca sa ma reechilibrez si sa pastrez directia.

Deoarece am avut parte de nenumarate dismounturi neplanificate (coborari nedorite aka cazaturi, desigur, in picioare, ca inca nu am incercat nimic prea extrem) m-am confruntat deseori cu dificultatea repozitionarii piciorului stang (pe care il urc la montarea monociclului dupa piciorul dominant care in cazul meu este cel drept) deasupra pedalei superioare. Acest neajuns este cauzat de pinii metalici din pedale care pur si simplu se infig in talpile adidasilor.

Am si scapat monociclul din mana la o coborare neprevazuta (culmea este ca evenimentul s-a petrecut pe o portiune asfaltata, nu off-road) si s-a zgariat protectia de plastic de la sa (arata de parca as fi pilit-o).

In rest, am obosit zdravan si m-am ales cu febra musculara, deoarece solicitarea musculaturii este mai intensa si efortul mult mai ridicat decat in cazul monociclului cu roata mica. Fiind cuprins de entuziasm si dorindu-mi sa ma obisnuiesc cat mai repede cu acest "tanc" am cam exagerat astazi. Deci s-ar putea ca in zilele urmatoare sa fiu nevoit sa fac o pauza.

Mai marturisesc ca la final m-am urcat si pe monociclul de 20" pe care l-am avut, de asemenea, in masina si am fost foarte socat cand am constatat ca imi este greu sa urc pe el sau sa raman pe el. Totusi, dupa cca. 10 minute m-am readaptat partial la el. Dupa ce am revenit la monociclul mare m-am simtit iarasi ca prima data cand m-am urcat pe el. Dar dupa mai multe mounturi esuate succesive si dismounturi nedorite imediate, am reusit sa execut cateva revolutii de roata fara sa cad. Dupa ce m-am intors cu masina acasa, nu am rezistat si am mai dat o tura cu monociclul prin vecinatate fara sa mai am nevoie de readaptare. Mi se pare, insa, ciudata aceasta incompatibilitate intre cele doua monocicluri. Sper sa ma obisnuiesc cu switch-ul intre ele, mai ales ca de baza voi folosi probabil tot monociclul mic acasa sau prin parcurile din vecinatate.

Edited by _-_, 16 May 2018 - 23:32.


#4
_-_

_-_

    - Magister Ludi -

  • Grup: Moderators
  • Posts: 20,430
  • Înscris: 21.03.2013
Pe un monociclu cu diametrul rotii de 26" si un cauciuc mai subtire, unele persoane reusesc sa isi foloseasca unele skill-uri freestyle:

[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/tL0J1BqkLTk?rel=0 - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

De fapt, cel mai mare monociclu freestyle este cel de 26" (destul de rar intalnit, deoarece persoanele inalte opteaza pentru cel de 24").
Personal consider foarte dificil monociclul de 26" chiar si pentru sarituri (bunny hopping). Nu stiu cum se descurca cei cu roti mai mari... De fapt, nu prea se descurca dincolo de nivelul 1 in sensul clasificarii skill-urilor de catre Federatia Internationala de Monociclism (IUF) care este o scala cu 10 niveluri: http://www.unicyclis...cont/levels.cfm

Si in mountain biking, in ultimii ani roata de 26" (care a castigat cele mai multe concursuri) a fost substituita prin cea de 27.5" - un diametru promovat prin pur marketing pentru a le usura decizia celor care nu stiau ce sa aleaga intre 26" si 29" (dupa introducerea bicicletelor cu roata de 29") sau sa le ofere o alternativa entuziastilor care doreau viteze mai mari, dar nu se impacau bine cu roata de 29". Aceasta alternativa a prins si probabil ca pe buna dreptate, cel putin in randurile amatorilor, deoarece aduce ce este mai bun din "doua lumi" si neajunsurile pot fi ignorate. Ciclistii dedicati, insa, utilizeaza inca roti de 26" pe trasee mai dificile, pentru un control mai bun si de 29" pe traseele mai putin dificile, pentru a obtine viteze mai mari si a trece peste obstacolele mici fara a fi nevoiti sa le depaseasca.

Cum monociclistii montani copiaza tot ce pot de la mountain bikeri au copiat si monociclurile de 27.5", ba inca le si lauda datorita efectului marketingului de succes. Cu toate acestea, multi monociclisti montani au revenit la roata de 26", dupa ce au incercat-o pe cea de 27.5".
Monociclul nu este ca bicicleta. Roata mai mare influenteaza semnificativ ce poti face cu un monociclu. Mie mi s-ar parea monoton doar sa iti dai drumul la vale peste obstacole si sa renunti la anumite incercari care dau farmec monociclismului, in general.

O consecinta neplacuta a acestui efect de marketing este scaderea ofertelor de cauciucuri cu diametrul de 26" atat pentru monocicluri cat si pentru biciclete off-road sau pentru trials. Aceasta in ciuda faptului ca bicicletele pentru trials au diametrele standard ale rotilor de 20", 24" sau 26" (ultimele fiind cele mai mari).
Cine doreste sa combine mountain bikingul cu trucuri din street and trials (Mountain bike trials) nu are ce face cu roti de 27.5". Iar pentru "Urban bike trials" situatia este aceeasi.
De asemenea, anumiti monociclisti montani care sunt si practicanti de mountain biking opteaza, de regula, pentru roti cu diametrul de 26" atat in cazul bicicletei cat si al monociclului. Ma intreb ce vor face daca peste cativa ani nu vor mai gasi cauciucuri.
In tarile cu traditie sportiva limitata, cum este Romania, nu este de mirare ca nu se gasesc decat pur ocazional cauciucuri cu dimensiunile 26x3" sau camere compatibile. Culmea este ca biciclete se gasesc cu astfel de caucicuri, dar probabil ca nu prea se cumpara, deoarece romanii prefera biciclete ieftine importate din China care au caucicuri subtiri, ca sa le folosesca in "trials" printre gropile de pe strada...

In alta ordine de idei, observ ca a fost acordat un singur vot acestui topic, mai exact un vot negativ (o singura stea), ceea ce inseamna ca un utilizator fie desconsidera astfel de sporturi, fie nu i-au placut absolut deloc postarile mele, fie nu ii place persoana mea. Oricum, mai observ ca nu si-a argumentat votul, de unde trag concluzia ca, de fapt, nu are nimic de spus, deci...

Marturisesc ca au scazut sperantele mele de a organiza in viitor tabere de monociclism montan in Romania, deoarece nu pare a fi nimeni interesat.

#5
conexiuni2007

conexiuni2007

    Junior

  • Grup: Members
  • Posts: 257
  • Înscris: 21.03.2008
Ma bucur ca nu este nimeni interesat , voi distruge-ti natura !

#6
_-_

_-_

    - Magister Ludi -

  • Grup: Moderators
  • Posts: 20,430
  • Înscris: 21.03.2013

View Postconexiuni2007, on 17 mai 2018 - 09:33, said:

Ma bucur ca nu este nimeni interesat , voi distruge-ti natura !

Se scrie "distrugeti", fara cratima. Voi distrugeti limba.

Natura nu mergand cu biciclete sau monocicluri pe poteci, prin iarba, prin nisip, prin apa etc. se strica. Sunt alte cauze datorita carora natura se afla in pericol.

#7
_-_

_-_

    - Magister Ludi -

  • Grup: Moderators
  • Posts: 20,430
  • Înscris: 21.03.2013
Un pic de istorie a acestui sport...

MUni este un sport adictiv (care produce dependenta) si reprezinta o evolutie naturala a Mountain Bikerilor.
In intreaga lume oamenii au descoperit monociclismul montan in mod independent unii fata de ceilalti si de aceea exista mai multe denumiri pentru acest sport, cum ar fi: rough terrain unicycling, mountain unicycling, off-road unicycling, UMX, mountain unibiking si MUni.
Primul monociclu montan, special conceput pentru acest sport, care a fost produs in masa a fost proiectat de Duncan Castling pentru Pashley in 1994 si l-a denumit Muni. Ulterior, John Foss a capitalizat litera "u" (a transformat-o in litera mare), rezultand abrevierea MUni care este similara abrevierii MTB de la mountain biking.
Cu toate ca este o marca inreregistrata de catre Compania Pashley Cycle din Anglia, cuvantul "MUni" devine acceptat international pentru calarirea offroad a unei singure roti.
Sursa: https://www.municycl...MUni_urban.html

Articolul de mai sus mentioneaza si cine sunt pionierii acestui sport, oferind inclusiv cateva detalii despre ei.

Conform aceluiasi articol, exista mai multe stiluri de a practica MUni:
- Rough terrain (teren cu asperitati): acesta este, in general, un traseu care combina stanci mici si mari, copaci cazuti, resturi de copaci, arbusti si noroi, adica genul de traseu indragit de un mountain biker.
- Uphill (la deal): acesta este unul dintre cele mai dure tipuri de MUni, deoarece necesita multa forta in musculatura picioarelor si rezistenta fizica. Monociclistul montan Ted Howe parcurge trasee la deal pentru fitness.
- Downhill (la vale): aceste trasee sunt parcurse mai mult pentru distractie. Cea mai buna cale de a porni este cu ajutorul unui ski lift pana in varful muntelui, apoi se incaleca monociclul si se merge la vale, intr-o vijelie.
Trials (probe, incercari): Este similar cu ce fac ciclistii de trials - sarituri de pe o scandura pe alta sau pastrandu-si echilibrul deasupra unor portiuni inguste.
Urban Trials (probe, incercari urbane): exista multa actiune in trial-urile urbane care sunt ilustrate in videoclipurile mentionate in articol.

Intr-un articol din Wikipedia se mentioneaza ca in cea mai mare parte a anilor '90 Pashley producea monocicluri, bicicluri si tricicluri. Monociclurile constituiau o ramura interesanta de productie si pe langa modelele standard sau inalte ("Giraffe"), Pashley a creat UMX (de tip BMX) si "Muni" (Monociclul Montan). Acest model particular a avut succes in cadrul evenimentelor ciclistice off-road si termenul Muni a devenit ulterior termenul generic consacrat pentru monocicluriule off-road.
Sursa: https://en.wikipedia.../Pashley_Cycles

De la ce vine abrevierea UMX?
MX = motocross (trick motorcycling)
BMX = bicycle/ bike "moto"cross (trick cycling)
UMX = unicycle "moto"cross (trick unicycling)

#8
_-_

_-_

    - Magister Ludi -

  • Grup: Moderators
  • Posts: 20,430
  • Înscris: 21.03.2013
La ce varsta se poate practica monociclismul, in general, monociclismul off-road/ montan, in particular?

Un exemplu in acest sens este chiar unul dintre cei mai importanti reprezentanti ai acestui sport, Terry “UniGeezer” Peterson care inca mai practica acest sport, desi varsta sa depaseste 60 de ani: https://unigeezer.com/about-me/

Dar exista si exemple de persoane obisnuite, cum ar fi Danielle Ross care dupa ce s-a apucat sa invete sa mearga pe un monociclu de 20" declara: "Am 52 de ani si niciun talent deosebit. Doar mi-am dorit sa invat si am facut-o. Inca nu sunt terminata! Daca eu pot s-o fac, atunci puteti si voi.":

[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/oFf8qUgosj8?rel=0 - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

Iata la ce a ajuns dupa 2 ani de practica:

[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/nvBLiPc5Uck?rel=0 - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/b6PriN1Fl-o?rel=0 - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

#9
_-_

_-_

    - Magister Ludi -

  • Grup: Moderators
  • Posts: 20,430
  • Înscris: 21.03.2013
MUniciclisti:

[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/lcadD1lFMRY?rel=0 - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

Un scurt clip publicat ieri si oarecum reprezentativ pentru amatorii monociclismului montan, deoarece include:
- monociclism montan (probabil intr-un parc),
- un pic de trials, street & flatland,
- chiar si cateva fail-uri...

#10
_-_

_-_

    - Magister Ludi -

  • Grup: Moderators
  • Posts: 20,430
  • Înscris: 21.03.2013
Iata si cam la ce poate fi utilizat un MUNI de 20" de catre un adult:

[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/yIntpx8F8Pk?rel=0 - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

Datorita bratelor pedaliere mai lungi sunt un pic mai lente decat monociclurile freestyle de 20" si mai obositoare pe termen lung, in schimb, ofera o stabilitate mai buna la traversarea denivelarilor sau in cazul efectuarii de sarituri.
Datorita cauciucului mai lat sunt mai putin manevrabile decat monociclurile freestyle sau pentru road, de exemplu in viraje, in schimb, amortizeaza mai bine socurile si sunt mai adecvate pentru sarituri. Forma cauciucului este, de asemenea, mai potrivita pentru off-road si mai putin adecvata pentru suprafete plane.
Cauciucul mai mic decat in cazul monociclurilor de 19" pentru trials, street & flatland il face mai putin potrivit pentru sarituri inalte si ofera o amortizare mai putin buna, in schimb, suporta majoritatea trick-urilor, desi la un nivel de performanta usor mai scazut.

In Romania un astfel de monociclu reprezinta o solutie de compromis intre monociclul montan si monocilurile pentru trials, street & flatland, deoarece nu exista nicio sansa de a gasi pe piata noastra cauciucuri pentru o janta dedicata monociclurilor utilizate in trial, street si flat, in schimb, pentru janta de 20" (marimea 406) de la acest gen de monociclu se pot gasi caucicuri de bicicleta (aproape) la fel de late ca si cel original de 2.5" si camere care sa suporte o latime de (aproape) 2.5 inch...

#11
_-_

_-_

    - Magister Ludi -

  • Grup: Moderators
  • Posts: 20,430
  • Înscris: 21.03.2013
Cum se poate merge "Up Hill", adica la deal (urcare in rampa) in monociclismul montan:

[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/GHwB_VJK7-E?rel=0 - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

#12
_-_

_-_

    - Magister Ludi -

  • Grup: Moderators
  • Posts: 20,430
  • Înscris: 21.03.2013
MUni pe roata de 36"?

[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/mpoU80Vui3k?rel=0 - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

#13
_-_

_-_

    - Magister Ludi -

  • Grup: Moderators
  • Posts: 20,430
  • Înscris: 21.03.2013
Evolutia interesului pentru monociclismul montan (MUni), conform Google Trends, in perioada anilor 2004-2018:

Attached File  GT51.PNG   42.29K   1 downloads  Attached File  GT52.PNG   52.22K   1 downloads

In ceea ce priveste interesul pentru monociclism in general am postat statistici pe topicul general: https://forum.softpe...2#entry22965753

#14
_-_

_-_

    - Magister Ludi -

  • Grup: Moderators
  • Posts: 20,430
  • Înscris: 21.03.2013
"Scott Rogowsky va arata sporturi ciudate | Monociclismul Montan" (Publicat pe 16 ianuarie 2018):

[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/gy8b5oMF8iM?rel=0 - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

Reproduc din memorie un fragment al dialogului dintre un reporter si un monociclist montan care este insotit de-a lungul unei zile de practica a acestui sport intr-un mic orasel de munte din Austria:
- Cum ati depasit stigmatizarea?
- Stigmatizarea este cauzata de o reputatie proasta sau asocieri eronate. Mi-a luat multa vreme ca sa o depasesc si inca mai mai lupt ocazional cu ea. A existat un moment in care aproape ca am renuntat la monociclism datorita comentariilor rautacioase sau a oamenilor care radeau de mine. Ca sa depasesc aceasta bariera m-am straduit sa invat bine monociclismul, sa tranform monociclul in ceva 'cool'.
- Aceasta este adevarata provocare: ca monociclismul sa fie transformat in ceva cool.

Majoritatea comentariilor facute de reporter reprezinta evaluari ale dificultatilor sau pericolelor acestui sport, lasand pe spectatori sa decida cat de 'cool' este monociclismul montan.

Evident ca monociclismul si, in particular, monociclismul off-road/ montan este 'cool'. Altfel nu ar fi practicat de nimeni acest sport.
Este adevarat si ca din exterior monocicismul pare ceva nebunesc sau imposibil, ca multi oameni nu realizeaza inca faptul ca monociclismul este un sport sau nu inteleg ca monociclul poate fi utilizat inclusiv ca vehicul pentru deplasari urbane sau cross-country, fiind mai eficient decat mersul pe jos, alergatul, trotineta, rolele, skateboardul etc.
Din pacate, este adevarat si faptul ca exista un cliseu mental care asociaza monociclul cu circul, ba chiar cu clownii (desi sunt extrem de rari clownii care merg pe monocicluri in alte cazuri decat in desenele animate pentru copii sau in cartile cu benzi desenate, ilustratiile din carti pentru copii etc.).
Fiind un vehicul mai greu de invatat, monociclul nu a devenit prea popular si multa vreme a fost vazut aproape exclusiv la circ sau in spectacole care asociaza muzica, baletul, dansul, teatrul etc. cu monociclul.
Cu toate acestea, este tot multa vreme de cand monociclismul s-a asociat cu diverse sporturi: dansul sportiv, gimnastica sportiva, cursele cu sau fara obstacole, trial, street sau flatland in mod similar skateboardingului sau rollerbladingului, s-a intersectat cu fotbalul american, hocheiul, baschetul etc., fiind reglementat la nivel de organizatii/ federatii sportive.
De asemenea, putini cunosc ca monociclismul (freestyle) este obiect de studiu in multe scoli, in anumite state fiind inclus chiar in invatamantul obligatoriu. Exista cercetari care subliniaza rolul dezvoltarii echilibrului in formarea copiilor si adolescentilor, dezvoltarea echilibrului fiind corelata cu dezvoltarea intelectuala, a limbajului scris si citit, a depasirii tulburarilor dislexo-disgrafice, a prevenirii unor tulburari ale sistemului nervos asociate inaintarii in varsta etc.
Monociclul este probabil cel mai eficient mod de a dezvolta echilibrul, coordonarea psiho-motrica, rabdarea, perseverenta, increderea in sine, colaborarea etc., fiind in acelasi timp foarte distractiv si, da, mai putin periculos decat skateboardul, waveboardul, rolele, schiurile etc. Desigur ca depinde si ce disciplina monociclistica este aleasa de amator sau cum este abordata. Monociclismul montan poate varia de la periculozitate minima la foarte riscant. In esenta nu este deloc periculos, daca este deprins in mod sistematic si se iau anumite precautii.

Evident ca monociclismul reprezinta o provocare mai mare decat alte sporturi corelate, necesita un antrenament in mod sensibil mai indelungat, mai multa experienta pentru a putea aborda trasee dificile.
Cat este de riscant? Desigur ca exista riscuri de accidentare, cum am mentionat si mai sus. Cu toate acestea, in conditiile utilizarii unui echipament adecvat, mie mi se pare mai putin riscant comparativ cu alte sporturi similare.

Voi ce parere aveti?

#15
_-_

_-_

    - Magister Ludi -

  • Grup: Moderators
  • Posts: 20,430
  • Înscris: 21.03.2013
Monociclism montan extrem - compilatie de caderi epice:

[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/bxvKdJTADC8?rel=0 - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

Anunturi


Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate