Greutate transportata de un motor de 240w
#1
Posted 21 April 2018 - 07:56
Poate cineva sa mă lămurească cum pot sa determin greutatea ce poate fi transportata de un motor de ~240 w cu un cuplu de 33 ft-lbs? Vreau o aproximare.
Mulțumesc |
#2
Posted 21 April 2018 - 08:06
E bun de o trotineta de adolescenti sau copii cu conversie de viteza adecvata. 44N/m e cam putin, probabil e motor de turatie nu de cuplu/tractiune. O merge la un ventilator...
Edited by andreic, 21 April 2018 - 08:09. |
#3
Posted 21 April 2018 - 08:11
#4
Posted 21 April 2018 - 08:16
scuter.JPG 114.64K
21 downloads
Asta e un miniscuter electric, motor de 250 w, acumulator de 24 v/14 A, eu 93 de kile, ma duce cam 15 km pana se descarca. Asta e un exemplu practic, raspuns la intrebare. |
#5
Posted 21 April 2018 - 08:37
Depinde cu ce viteza vrei sa transporti. Ca poate duce si 10 tone fara probleme. Ca le duce cu 1 metru/ora e alta treaba. Toata treaba e din transmisie si turatia motorului. Cu 2 pinioane bine calculate ii maresti forta finala de mii de ori. Si reduci viteza tot de mii de ori.
Edited by PoeOvidiu, 21 April 2018 - 09:06. |
#6
Posted 21 April 2018 - 09:34
Depinde si cum vrei sa transporti, depinde si cu ce viteza vrei sa transporti, depinde si de angrenaje si pierderi.
Daca transporti prin ridicare in sus, poti transporta orice greutate atat timp cat viteza poate sa scada proportional, ai demultiplicarea necesara de turatie, si cuplul final la roata este mai mare decat frecarea si franarea. 44,7 Nm inseamna 4,47 Kgf la capatul unei parghii de 1m, deci pe o roata cu diametrul de 2m. Daca roata are diametrul de 20cm, deci raza 10cm, deja chiar si cu motorul solidar cu axul fara alte pierderi, dezvolta o forta de 44,7 Kgf. Cu diametru de 10cm, ai deja 89,4 Kgf. Daca are si angrenaje demultiplicatoare, se poate creste cuplul final aproape oricat, desigur cu niste pierderi - uzual 20-25 %. Si la tractiune bruta pe verticala poate sa intervina franarea aerodinamica, care depinde de sectiune, coeficient aerodinamic, densitatea aerului si f. important este in relatie/creste cu patratul vitezei, deci scade exponential capacitatea de ridicare la cresterea vitezei. Daca transporti prin rostogolire, nu este nevoie sa invingi decat frecarea si franarea, deci forta de mai sus permite deja deplasarea unor greutati mult mai mari in f. de cuplul final la roata, insa trebuie tinut cont ca frecarea si mai ales franarea aerodinamica cresc in relatie cu patratul vitezei, deci forta devine repede insuficienta pt. deplasarea cu viteza. Edited by loock, 21 April 2018 - 09:36. |
#7
Posted 21 April 2018 - 09:43
44 Nm este enorm pentru 250w. Este jumatate din cuplul unui motor de autoturism de mica capacitate. Sigur sunt bune datele? Aplicand formul P=M*2pi*n/60 rezulta o turatie de 55 rot/min, imposibil de mica.
Edited by Dormi_Hete, 21 April 2018 - 09:48. |
#8
Posted 21 April 2018 - 11:24
Dormi_Hete, on 21 aprilie 2018 - 09:43, said:
44 Nm este enorm pentru 250w. Este jumatate din cuplul unui motor de autoturism de mica capacitate. Sigur sunt bune datele? Aplicand formul P=M*2pi*n/60 rezulta o turatie de 55 rot/min, imposibil de mica. Unii oameni confunda grav cuplul motor (masurat la arborele cotit), cu cel final la roata - care este mult mare in urma demultiplicarii turatiei in angrenaje. Dincolo de asta, 80 Nm era cuplu de motor de Dacie 1300, nu de masina decenta care are de la minim 300 Nm in sus cuplu motor, si la roata de cel putin 12 x mai mult. Edited by loock, 21 April 2018 - 11:31. |
#9
Posted 21 April 2018 - 12:53
loock, on 21 aprilie 2018 - 11:24, said: Unii oameni confunda grav cuplul motor (masurat la arborele cotit), cu cel final la roata - care este mult mare in urma demultiplicarii turatiei in angrenaje. Dincolo de asta, 80 Nm era cuplu de motor de Dacie 1300, nu de masina decenta care are de la minim 300 Nm in sus cuplu motor, si la roata de cel putin 12 x mai mult. Eu comentam doar caracteristicile motorului 44Nm la 250W, ar insemna sa se invarta cu aprox. 60 rot pe minut, doar daca n-are vreun angrenaj interior ce sa multiplice cuplul de vreo 10-30 de ori. Cat despre multiplicarea cuplului la roata de 12 ori, asta se realizeaza doar in prima treapta de viteza, in treptele finale raportul cutiei devine subunitar, iar raportul puntii este de 3-4. |
#10
Posted 21 April 2018 - 12:55
Dormi_Hete, on 21 aprilie 2018 - 09:43, said:
44 Nm este enorm pentru 250w. Este jumatate din cuplul unui motor de autoturism de mica capacitate. Sigur sunt bune datele? Aplicand formul P=M*2pi*n/60 rezulta o turatie de 55 rot/min, imposibil de mica. O gramada de specialisti pe forum in ultima vreme. Unu mai destept decat celalalt. E vacanta la scoala primara sau ce s-a intamplat ? |
|
#11
Posted 21 April 2018 - 13:03
loock, on 21 aprilie 2018 - 11:24, said: nu de masina decenta care are de la minim 300 Nm in sus cuplu motor, si la roata de cel putin 12 x mai mult. Am scris "motor de autoturism de mica capacitate" Exemplu: Renaul Clio 1,2l 107Nm la 4250 rot/min. cspot, on 21 aprilie 2018 - 12:55, said: O gramada de specialisti pe forum in ultima vreme. Unu mai destept decat celalalt. E vacanta la scoala primara sau ce s-a intamplat ? Daca pentru tine a sti formula P= M x omega invatata in clasa a ix -a te face specialist, no comment. |
#12
Posted 21 April 2018 - 13:30
Dormi_Hete, on 21 aprilie 2018 - 12:53, said:
Eu comentam doar caracteristicile motorului 44Nm la 250W, ar insemna sa se invarta cu aprox. 60 rot pe minut, doar daca n-are vreun angrenaj interior ce sa multiplice cuplul de vreo 10-30 de ori. Cat despre multiplicarea cuplului la roata de 12 ori, asta se realizeaza doar in prima treapta de viteza, in treptele finale raportul cutiei devine subunitar, iar raportul puntii este de 3-4. Daca o roata cu janta de 21", care cu anvelope ar ajunge la 25", deci ~ 2 m circumferinta, ar avea nu turatie mai mica ci egala cu a motorului, viteza tengentiala ar fi de 2 x 6000 / 60 = 200 m/s sau 720 km/h. In practica nu se intampla deloc asa, deci turatia motorului este demultiplicata si in ultima treapta, si diferenta dintre trepte este mult mai mica decat crezi. Dacia aia prindea si 80 km/h in treapta I si in ultima treapta ajungea pe la 140 km/h - la teribilisti ca masina era o coaja instabila. Daca acceleratia pt. care e nevoie de cuplu este o caracteristica particulara si optionala, la viteze mari cuplul este esential si obligatoriu pt ca atat frecarea cat si franarea aerodinamica cresc in relatie cu patratul vitezei. Ca sa ajungi la 360 km/h ai nevoie de o putere de cel putin 9 -10 X mai mare fata de cea necesara pt. 120 km/h doar datorita franarii aerodinamice, dar datorita frecarii si turbulentelor in practica ai nevoie de o putere de ~ 22 -30 X mai mare, iar la 720 km/h cu roti nu ajungi nici cu o putere de 36 X mai mare, decat daca zbori cu alt propulsor si rotile ar fi bine sa le escamotezi... Datorita limitei de aderenta, fara propulsie vectoriala separata, doar cu roti motrice nu poti accelera de la 0-100 km/h mai repede de 1,8 s - si asta in cazul ideal cu cele mai performante anvelope ideale si cu suprafata de rulare excelenta, in practica limita e pe la 2 s si asta la viitorul roadster Tesla 2020, deci puterea foarte mare devine utila doar pt. viteza. Koenigsegg nici nu mai foloseste cutii de viteza... Edited by loock, 21 April 2018 - 13:56. |
#13
Posted 21 April 2018 - 14:10
Raportul de demultiplicare al cutiei se inmulteste cu raportul puntii.
Deci raportul ultimelor trepte poate fi subunitar , si este. Sa zicem 0,6. Se inmulteste 0,6 cu 3,5 raportul puntii si rezulta ca turatia axului rotii este de 2,1 ori mai mica decat turatia motorului. loock, on 21 aprilie 2018 - 13:30, said: Ca sa ajungi la 360 km/h ai nevoie de o putere de cel putin 9 -10 X mai mare fata de cea necesara pt. 120 km/h doar datorita franarii aerodinamice Nu de 9-10 ori ci de 27 de ori. Puterea necesara invingerii fortelor aerodinamice e direct proportionala cu cubul vitezei. |
#14
Posted 23 April 2018 - 09:10
PoeOvidiu, on 21 aprilie 2018 - 08:37, said:
Depinde cu ce viteza vrei sa transporti. Ca poate duce si 10 tone fara probleme. Ca le duce cu 1 metru/ora e alta treaba. Toata treaba e din transmisie si turatia motorului. Cu 2 pinioane bine calculate ii maresti forta finala de mii de ori. Si reduci viteza tot de mii de ori. Asadar scopul este de a transporta greutatea cu o viteza de ~3.6km/h (adica 1m/s), dar sa poata acoperi o plaja de la 2.5/km/h la 4km/h. Dimesiunea rotii tractoare ar fi 20-25cm. Edited by xtrix, 23 April 2018 - 09:21. |
Anunturi
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users