Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Intrebari srl nou

Amenintat cu moartea de un numar ...

La multi ani @AndReW99!

Alegere masina £15000 uk
 TVR vrea sa lanseze o platforma d...

Strategie investie pe termen lung...

Modulator FM ptr auto alimentat p...

orange cablu f.o. - internet fara...
 Robinet care comuta traseul

A fost lansata Fedora 40

Samsung S24 plus

Imi iau un Dell? (Vostro vs others)
 Abonati Qobuz?

transport -tren

Platforma electronica de eviden&#...

Cot cu talpa montat stramb in per...
 

Fizica deplasarii unui automobil ...

- - - - -
  • Please log in to reply
58 replies to this topic

#19
bobalex18

bobalex18

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 11,485
  • Înscris: 18.06.2007

View Postro_explorer, on 04 aprilie 2018 - 14:36, said:

Pai o lamurim dar cand aducem in discutie forta de frecare a unei masini, cea generata de greutatea masinii, o facem cu mentiunea ca forta de frecare constanta care exista la o masina nu e forta de frecare la alunecare ci forta de frecare la rostogolire (muuuult mai mica).
Pentru cine e interesat de formula de calcul, uite o lucrare de la facultate: http://newton.phys.u...ta/pdf/ROST.pdf
ok....dar este o forță de frecare cu aerul și una de „rezistență”/frecare cu asfaltul care este direct dependentă de greutatea mașinii?!

#20
irulan_corrino

irulan_corrino

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 4,405
  • Înscris: 20.01.2018
Total de acord.
Dar sa lămurim întâi chestiile de bază și apoi trecem la finețuri.
E mai puțin relevant ce tip de forță de frecare e acolo, cumva, întâi să intelegem principiile.

#21
ro_explorer

ro_explorer

    Membru impartial

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 29,665
  • Înscris: 15.12.2009

View Postbobalex18, on 04 aprilie 2018 - 14:39, said:

ok....dar este o forță de frecare cu aerul și una de „rezistență”/frecare cu asfaltul care este direct dependentă de greutatea mașinii?!
Rezistenta la rostogolire are in calcul si masa masinii dar este neglijabila in raport cu celelelate forte care trebuiesc invinse in deplasare.
Iarasi, frecarea cu aerul exista dar ea este independenta de masa masinii (are treaba cu viteza insa), in primul rand, si este si mai neglijabila decat forta de frecare la rostogolire la vitezele de deplasare ale unei masini. Oricum, pentru o simplificare a discutiei putem considera rezistenta la miscarea intr-un fluid "frecare" ... daca se vrea ... si este proportionala cu patratul vitezei, masa nu are treaba.

Rezistenta la inaintare in aer  (in orice fluid la urma urmei) are o formula simpla, explicata mai jos:
Attached File  Screen Shot 2018-04-04 at 14.51.50.png   130.14K   9 downloads

Asta e durerea la masini, de aici rezulta consumul la viteza constanta.

Consumul la accelerare depinde de masa masinii.
Consumul la deal/vale depinde si de masa masinii.

Edited by ro_explorer, 04 April 2018 - 14:54.


#22
irulan_corrino

irulan_corrino

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 4,405
  • Înscris: 20.01.2018
Da @ro_explorer , e adevărat ce spui numai că unii oameni pe aici citesc în diagonală posturile și vor ajunge să creadă că e mai ușor să împingi un TIR cu un coeficient aerodinamic excelent decât o buburuză de 800kg cu un coeficient aerodinamic prost.
Ceea ce e total fals.

#23
bobalex18

bobalex18

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 11,485
  • Înscris: 18.06.2007

View Postro_explorer, on 04 aprilie 2018 - 14:46, said:

Rezistenta la rostogolire are in calcul si masa masinii dar este neglijabila in raport cu celelelate forte care trebuiesc invinse in deplasare.
Iarasi, frecarea cu aerul exista dar ea este independenta de masa masinii (are treaba cu viteza insa), in primul rand, si este si mai neglijabila decat forta de frecare la rostogolire la vitezele de deplasare ale unei masini. Oricum, pentru o simplificare a discutiei putem considera rezistenta la miscarea intr-un fluid "frecare" ... daca se vrea ... si este proportionala cu patratul vitezei, masa nu are treaba.
1. mașina nu este „toată o roată” ci ea este suspendată pe 4 roți. este adevărat ceea ce spui dacă ne rezumăm la roată. dar greutatea mașinii este aplicată mereu perpendicular pe sol, nu ca în cazul unei roți și a rostogolirii.....
2. dacă impregnăm unei roți o viteză de 10 km de oră ea va parcurge o distanță de x m. dacă impregnăm unei mașini suspendată pe o roată aceeași viteză ea nu va parcurge aceeași x m ci o distanță mult mai mică.

#24
ro_explorer

ro_explorer

    Membru impartial

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 29,665
  • Înscris: 15.12.2009

View Postirulan_corrino, on 04 aprilie 2018 - 14:55, said:

Da @ro_explorer , e adevărat ce spui numai că unii oameni pe aici citesc în diagonală posturile și vor ajunge să creadă că e mai ușor să împingi un TIR cu un coeficient aerodinamic excelent decât o buburuză de 800kg cu un coeficient aerodinamic prost.
Ceea ce e total fals.
Pai na, daca lumea uita ce e aia inertie nu am ce sa le fac. In plus, forta de frecare la rostogolire nu variaza cu viteza, e constanta si depinde de masa masinii (deci da, exista si nu e nula) dar e neglijabila comparativ cu restul fortelor generate de rezistenta aerului.

Teoretic vorbind, un tir de 20 de tone , cu acelasi coeficient aerodinamic si cu aceeasi sectiune transversala ca o "buburuza" de 800Kg necesita exact aceeasi forta pentru a le mentine la aceeasi viteza constanta, pe drum drept (ignorand fortele de frecare la rostogolire ale rotilor care la tir-ul ala s-ar putea sa fie ceva comparativ cu cat are toata buburuza sub capota :) ) ... asta asa e.
Cata energie consumi ca sa le aduci la acea viteza constanta este cu totul si cu totul alta poveste.

In realitate la un TIR forta de rostogolire este semnificativa dar chiar si asa, ai nevoie de ditaimai motorul pentru a accelera ditaimai masa ... nu de a o mentine la viteza constanta pe drum drept.

View Postbobalex18, on 04 aprilie 2018 - 14:55, said:

greutatea mașinii este aplicată mereu perpendicular pe sol, nu ca în cazul unei roți și a rostogolirii.....
Si greutatea unei roti cum este aplicata daca nu tot perpendicular pe sol ?

#25
ro_explorer

ro_explorer

    Membru impartial

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 29,665
  • Înscris: 15.12.2009
La plecarea de pe loc ai de invins forta de frecare la rostogolire, atat. Ca sa te misti efectiv ai nevoie sa impui o forta mai mare decat acea forta de frecare initiala (restul fortelor nu exista caci viteza este 0).
Diferenta de forte (cea de impingere minus dea ce frecare) genereaza acceleratie care este invers proportionala cu masa masinii. Deci miscatul de pe loc tine de masa masinii si ca sa te misti mai repede ai nevoie de o forta mai mare.

Cu masina oprita si scoasa din viteza poti impinge orice masina tu singur (om fiind), pe drum drept ... dupa de muncesti ca sa o pui in miscare, odata ce a ajuns la o viteza de deplasare, chiar si de 0.5Km/h este foarte usor sa o mentii la acea viteza, caci nu vrei sa o mai accelerezi, doar sa contracarezi forta de frecare la rostogolire (celelalte forte fiind practic 0 la viteza aia). Acea forta de frecare la rostogolire este la fel (aceeasi valoare) si la 0.5Km/h si la 150Km/h.
La 150Km/h insa, ai alte probleme, mult mai mari decat forta de frecare la rostogolire.

Edited by ro_explorer, 04 April 2018 - 15:26.


#26
bzalex

bzalex

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,800
  • Înscris: 02.05.2008

View Postirulan_corrino, on 04 aprilie 2018 - 14:26, said:

1) La viteza constantă suma accelerațiilor este 0, nu accelerația este 0 .
2) Ca să obții viteza constantă însumarea vectorială a forțelor care acționează asupra mașinii trebuie sa fie 0.
3) Forța de frecare este u‱N unde u(miu) ,n am caractere grecești pe telefon, este coeficientul de frecare iar N este normala la suprafață adică m‱g,masa ori accelerația gravitațională.
Asta acționează în sens opus mișcării și trebuie contracarată de forța de tracțiune care este m‱a. Masa se reduce din ecuație și rezultă că a este egal cu u‱g
Și asta,așa,pe frecare dinamica doar.
4)Facem pariu că nici in vid nu vei merge cu viteză constantă fara accelerație ? Posted Image

1) Sunt de acord. Este exact ce am zis si eu
2) Sunt de acord
3) Sunt de acord

4) Daca esti intr-un camp gravitational ai nevoie de acceleratie, sunt de acord

Deci concluzia este ca exista o forta care este proportionala cu masa masinii. Exact acelasi lucru am zis si eu. Dar eu am mai zis ca este mica si in principiu o putem neglija la vitezele de deplasare. In plus este constanta si nu depinde de viteza. La viteza de deplasare a unei masini forta de frecare cu aerul e mult mai importanta.

#27
irulan_corrino

irulan_corrino

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 4,405
  • Înscris: 20.01.2018
Nu,nu,nu.
Forța de frecare la rostogolire este constantă,nu se aplică doar la plecarea de pe loc,știi asta,ce naiba ?
Inerția e una,corect, dar asta-i altceva.

@bzalex
Eu cred că nu e deloc neglijabilă și la viteze relativ mici e mult mai mare decât frecarea cu aerul. Despre asta vorbesc acum cu @ro_explorer.

Edited by irulan_corrino, 04 April 2018 - 15:31.


#28
ro_explorer

ro_explorer

    Membru impartial

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 29,665
  • Înscris: 15.12.2009

View Postericmario, on 04 aprilie 2018 - 15:25, said:

Posted Image
Ce legatura are fizica cu subventia de 10k euro pentru masinile electrice?
De acord, suntem off-topic dar numai partial.

Discutia a pornit de la avantajul unui hibrid fata de un CV (conventional vehicle, ca sa folosim prescurtari clasice) in accelerari si recuperarea energiei la franare sau in alte situatii (panta).
Cum unii nu cred ca treaba asta chiar functioneaza au inceput sa aduca argumente legate de faptul ca hibridele au masa mai mare, deci consuma mai mult la viteza constanta ... ceea ce sfideaza fizica elementara ... si uite discutia.

View Postirulan_corrino, on 04 aprilie 2018 - 15:27, said:

Nu,nu,nu.
Forța de frecare la rostogolire este constantă,nu se aplică doar la plecarea de pe loc,știi asta,ce naiba ?
Inerția e una,corect, dar asta-i altceva.
Pai si eu ce am zis? Forta de frecare la rostogolire e constanta indiferent de viteza. Odata ce ai o forta motoare mai mare decat ea, alte forte intra in egalizarea vectorilor.

Hai sa ne mutam aici: https://forum.softpe...unui-automobil/

Am sa dau report ca sa se mute off-topicul caci este unul interesant (destul de rar pe aici).

Edited by ro_explorer, 04 April 2018 - 15:35.


#29
ro_explorer

ro_explorer

    Membru impartial

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 29,665
  • Înscris: 15.12.2009
... discutie inceputa la o alta arie si care s-a transformat intr-un topic separat (am sa rog moderatorii sa aduca aici dicutiile cu pricina),

De aici a inceput discutia: https://forum.softpe...4#entry22717204

Edited by ro_explorer, 04 April 2018 - 15:35.


#30
arg

arg

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 38,144
  • Înscris: 19.09.2005

Quote

Mno. Acu explica tu de ce un hibrid rupe fizica in doua. Ca mie nu mi-e clar.
nu rupe nimic doar ca se ajuta mult cu partea electrica.

e ceva similar cu incalzirea cu calorifer electric vs pompa de caldura.

problema e cum se face transmisia de la motor la roti serial sau paralel?
[ http://oica.net/wp-content/uploads/2007/07/hybrid-diagram-large.gif - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]
(acu ca s-a mutat de colo colo habar n-am daca e ontopic)

Edited by arg, 04 April 2018 - 15:46.


#31
irulan_corrino

irulan_corrino

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 4,405
  • Înscris: 20.01.2018
Off !
E constantă fata de viteză fir ar a dracu ea de forță de frecare de rostogolire însă e constanta și față de masă. De fapt proporțională cu masa.
Punem un motor de 1 litru pe un tir încărcat și pariem că nu e in stare să-i mențină viteza constantă ? Pe când pe o buburuză n are nicio problemă ?

Hai că devenim chiar off topic :)


Off !
E constantă fata de viteză fir ar a dracu ea de forță de frecare de rostogolire însă e constanta și față de masă. De fapt proporțională cu masa.
Punem un motor de 1 litru pe un tir încărcat și pariem că nu e in stare să-i mențină viteza constantă ? Pe când pe o buburuză n are nicio problemă ?

Hai că devenim chiar off topic :)


#32
sarac.lipit

sarac.lipit

    Cînd ești condus de proști, toate merg prost

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 13,828
  • Înscris: 14.06.2006
1. La consum de 4,5℅ total nerentabil hibridul. Atît consum cu polouțu și am frig vara și cãldurã iarna
2. Recuperarea energiei la hibridã e egalã cu consum zero la decelerare prin închiderea diuzelor
Restu....fizicã purã pentru cunoscãtori, total neinteresantã în viața din nord/est! Ce sperã de 3o de ani sã intre în rumînia...

Edited by sarac.lipit, 04 April 2018 - 16:01.


#33
irulan_corrino

irulan_corrino

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 4,405
  • Înscris: 20.01.2018
A făcut cineva topic aici sau e mutat de moderatori ? :)

#34
ro_explorer

ro_explorer

    Membru impartial

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 29,665
  • Înscris: 15.12.2009
Da... și da :)

#35
bobalex18

bobalex18

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 11,485
  • Înscris: 18.06.2007
Mă bucur că mesajele au fost mutate și nu șterse ca de obicei, pentru că erau de "calitate"

#36
strongsss

strongsss

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,256
  • Înscris: 27.10.2007
Nu inteleg de ce neglijam cu nonsalanta rezistenta la rulare= frecarea rotilor. rezistenta aerului si rezistenta la rulare au valori comparabile si se intrepatrund.
un studiu interesant aici,  care se deschide cu propozitiile:
Rezistenţa la rulare se manifestă din momentul în care roata începe să se rotească. Pe drum orizontal, este rezistenţa cea mai importantă până la viteze de 60 – 80km/h.
de ce aceasta situatie? pentru ca rezistenta aerului variaza cu viteza dupa o curba de forma:
Attached File  10_grafic_putere_rezistenta_aer.png   16.75K   7 downloads
Spoiler

ce vreau sa spun: daca producatorul a dat 9% economie, sa nu venim noi cu un calcul care arata 90% economie, ca s-ar putea sa o masuram si sa fie 0.9%.
dinamica automobilelor chiar este o problema complicata,ce tine de cinetica si de mecanica fluidelor, e mult de calcul si trebuie sa tinem cont de toti parametrii , daca vrem sa avem un model cat de cat aproape de realitate.

Edited by strongsss, 04 April 2018 - 19:12.


Anunturi

Chirurgia spinală minim invazivă Chirurgia spinală minim invazivă

Chirurgia spinală minim invazivă oferă pacienților oportunitatea unui tratament eficient, permițându-le o recuperare ultra rapidă și nu în ultimul rând minimizând leziunile induse chirurgical.

Echipa noastră utilizează un spectru larg de tehnici minim invazive, din care enumerăm câteva: endoscopia cu variantele ei (transnazală, transtoracică, transmusculară, etc), microscopul operator, abordurile trans tubulare și nu în ultimul rând infiltrațiile la toate nivelurile coloanei vertebrale.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate