Calcul presiune sistem franare
#1
Posted 09 November 2017 - 00:13
Fac un exercitiu de dimensionare pentru un sistem simplu de franare cu disc, si m-am blocat.
Se dau urmatoarele: O pompa de frana cu un cilindru cu diametru de 17mm care produce o presiune de 10MPa. Pompa este conectata printr-un furtun cu diametru interior de 4mm (care nu se dilata) la un etrier cu 4 pistoane. Fiecare piston are un diametru de 12mm. Care este presiunea per piston din etrier? Cum se distribuie presiunea pompei catre cele 4 pistoane, si care este influenta furtunului? Vorbim pe cat posibil de conditii ideale, fluid omogen, sistem hidraulic fara pierderi sau dilatari. Nu exista sisteme de amplificare precum servofrana. Edited by Ann0nyym0us, 09 November 2017 - 00:16. |
#2
Posted 09 November 2017 - 00:19
Acel pe cat de posibil ideal inseamna ca acei 10MPa se impart la numarul de pistoane din etrier. 10.000Pa/4 inseamna un 2.5MPa per etrier, in conditii ideale. Diametrul furtunului poate influenta si el presiunea fluidului, dar in caz ideal sau aproape ideal, cum doresti, deiferenta de presiune intre cele doua capete ale furtunului este neglijabila.
|
#4
Posted 09 November 2017 - 01:23
Asta-i mai mult problema -ghicitoare..... Sigur ai citit problema bine sau ti-a scapat ceva pe langa ?
Sigur era intrebarea despre presiunea pe pistoane sau era despre forta ? Edited by keta, 09 November 2017 - 01:25. |
#6
Posted 09 November 2017 - 06:26
Intr-adevar, n-am pus eu bine problema. Ma intereseaza sa stiu ce forta va exercita fiecare piston din etrier asupra placutei de frana cu care vine in contact. Da, este evident ca aproximativ 2.5 MPa vor fi distribuiti catre fiecare piston. Insa nu-mi dau seama cum sa deduc forta cu care va actiona fiecare piston din etrier cand pompa apasa cu 2.5 MPa asupra lui.
LE: Nevermind, ma complicam cu alte chestii cand era suficient sa aplic legea lui Pascal (F1/A1 = F2/A2, de unde il scot pe F2=(F1/A1)*A2 ) Edited by Ann0nyym0us, 09 November 2017 - 06:30. |
#8
Posted 09 November 2017 - 06:52
Intr-adevar. Eu am notat cu A1 siA2 aria (suprafata) pistoanelor din pompa, respectiv etrier. Faptul ca am folosit "presiune" unde defapt aveam nevoie de "forta" m-a indus in eroare.
Edited by Ann0nyym0us, 09 November 2017 - 06:53. |
#9
Posted 09 November 2017 - 08:52
Al3xandru35, on 09 noiembrie 2017 - 00:19, said:
Acel pe cat de posibil ideal inseamna ca acei 10MPa se impart la numarul de pistoane din etrier. 10.000Pa/4 inseamna un 2.5MPa per etrier, in conditii ideale. Diametrul furtunului poate influenta si el presiunea fluidului, dar in caz ideal sau aproape ideal, cum doresti, deiferenta de presiune intre cele doua capete ale furtunului este neglijabila. |
#10
Posted 09 November 2017 - 09:38
Ion_Bumbu, on 09 noiembrie 2017 - 01:13, said:
10Mpa/ piston. Fizica clasa 7`a. Ann0nyym0us, on 09 noiembrie 2017 - 06:26, said:
Da, este evident ca aproximativ 2.5 MPa vor fi distribuiti catre fiecare piston. Edited by tehnics, 09 November 2017 - 09:39. |
|
#11
Posted 09 November 2017 - 10:59
tehnics, on 09 noiembrie 2017 - 09:38, said:
Asta daca ne referim la un sistem orizontal. Pentru ca daca este vertical, presiunea variaza o data cu inaltimea. Am o diferenta de nivel de aproximativ 200mm intre axa centrala a pistonului din pompa si axa centrala a pistoanelor etrierului (care sunt in format 2x2, coliniare, asezate paralel cu solul.). La aceasta inaltime te referi, sau strict la pozitionarea pistoanelor receptoare din etrier? |
#12
Posted 09 November 2017 - 11:15
Ann0nyym0us, on 09 noiembrie 2017 - 10:59, said:
Am o diferenta de nivel de aproximativ 200mm intre axa centrala a pistonului din pompa si axa centrala a pistoanelor etrierului (care sunt in format 2x2, coliniare, asezate paralel cu solul.). La aceasta inaltime te referi, sau strict la pozitionarea pistoanelor receptoare din etrier? 10Mpa = 100 bar. Acum intelegi cat de mult influenteaza acei 200 mm la 100 de bari cand diferenta de 1 bar se rezuma la 10m inaltime ? Si acei 10m se refera la o coloana de apa care are densitate mai mare decat a lichidului de frana, adica o greutate specifica mai mare. Eu ce ziceam acolo era pur teoretic, nu ma refeream strict la problema ta. Cauta pe net cel mai bine calculul unui cilindru hidraulic. Ca tu acolo ai 1 sau 4 etriere este nesemnificativ. Difera doar volumul de lichid, dar presiunea e aceiasi. Uite un start Edited by tehnics, 09 November 2017 - 11:21. |
#13
Posted 09 November 2017 - 11:34
tehnics, on 09 noiembrie 2017 - 11:15, said:
Eu ce ziceam acolo era pur teoretic, nu ma refeream strict la problema ta. Cauta pe net cel mai bine calculul unui cilindru hidraulic. Ca tu acolo ai 1 sau 4 etriere este nesemnificativ. Este semnificativ numarul de etrieri/cilindrii, dar nu in sensul de presiune, ci pentru restul dimensionarii. Multumesc. |
#14
Posted 09 November 2017 - 22:39
la 10MPa ai 1131N (cam 115kgf) pe fiecare cilindru de 12mm. Sunt 10MPa peste tot.
|
#15
Posted 28 March 2018 - 17:02
Nu vreau sa par rau dar nu am incredere intr-un sistem de franare calculat de o persoana care incurca legile de baza ale hidraulicii.
In ultimii 10 ani domeniul auto se confrunta cu un val de persoane care folosesc exclusiv programele PC fara a mai avea cunostintele necesare pentru verificarea calculelor pe hartie. |
|
#16
Posted 30 March 2018 - 11:24
terratec, on 28 martie 2018 - 17:02, said:
Nu vreau sa par rau dar nu am incredere intr-un sistem de franare calculat de o persoana care incurca legile de baza ale hidraulicii. In ultimii 10 ani domeniul auto se confrunta cu un val de persoane care folosesc exclusiv programele PC fara a mai avea cunostintele necesare pentru verificarea calculelor pe hartie. Nici nu trebuie sa ai. Pana una alta, monopostul pe care s-a instalat sistemul se descurca foarte bine. |
Anunturi
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users