Zaharia Stancu - Descult
#19
Posted 14 August 2017 - 22:29
"Să nu uiţi. Darie ! Nimic să nu uiţi. Să spui copiilor tăi şi copiilor pe care-i vor avea copiii tăi să le spui... Sa nu uiti, Darie."
"Cum să uit ? Nimic n-am uitat" |
#20
Posted 14 August 2017 - 22:30
Aşa e, dar arhaismele din vremea aia erau la nivel de: super, marfă, ochei, klumea, love, etc.
|
#21
Posted 14 August 2017 - 22:41
Vorbim totusi depre opinia unui student la filosofie, in anul III, nu despre ce crede un cocalar despre acest roman.
|
#22
Posted 15 August 2017 - 00:14
pasilla, on 14 august 2017 - 20:03, said:
Daca "Descult" ti se pare complicat, pasilla, on 14 august 2017 - 20:03, said:
cum te impaci cu "Prolegomene"? |
#23
Posted 15 August 2017 - 00:26
Incearca sa treci de cele 30 pagini. Ai putea sa ai surpriza sa "te prinda" si sa devina unul din romanele tale favorite. Al meu a fost, pe la 10-12 ani.
Din miile de carti citite, asta (Descult) face parte din cele de care imi aduc aminte. Edited by pasilla, 15 August 2017 - 00:29. |
#24
Posted 15 August 2017 - 00:41
Arhaismele, sau alte chestii "dubioase", se pot intelege din context. Inainte [de '89] cartile aveau note la subsol care explicau treburile astea, acum nu am habar, dar exista google..
Cand citesti o carte, ar trebui sa te "conectezi" la personajul principal si la "peisaj", nu telefon, nu muzica, nimic care sa te scoata din "transa". Edited by pasilla, 15 August 2017 - 00:42. |
#25
Posted 15 August 2017 - 09:17
Interesant e ca Marin Preda a vrut sa-l opreasca de la publicare, prima data la el a ajuns manuscrisul romanului "Descult" (prinsese un post de cenzor). A povestit lucrul asta in "Viata ca o prada".
Dar succesul avut de roman in tara s-a extins rapid si in alte tari, a fost tradus in peste 20 de limbi. Tarile "prietene" intru socialism il apreciau prin prisma situatiei politice si ideologiei asemanatoare, iar restul lumii il citea cu uimirea omului ce descopera niste tarani romani traind in conditii de secol 18. Pe cat o fi exagerat Stancu cu scenele tari (precum cea cu taranii culegand via cu botnite), pe atat de adevarat este totusi ca taranimea romana era cea mai inapoiata din Europa acelor vremuri, iar "clasamentul" nu s-a schimbat nici astazi. Taranul roman inca isi face nevoile la privata din fundul curtii, foloseste caruta si calul pentru activitatile agricole si de transport. nu are apa curenta sau canalizare, multi copii sunt pusi la muncile campului sau sa mearga cu animalele, etc... este vesnicul intarziat al civilizatiei. |
#26
Posted 15 August 2017 - 17:50
Am citit si am in biblioteca personala cateva mii de carti ! Nu m-au deranjat arhaismele,regionalismele,etc ! Am citit cu placere si " Ion ", "Descult",sau "Shogun", Sienckievicz,Sven Hassel sau Jules Verne !
In ziua de azi deranjeaza cititul in general,dar noroc cu " Las Fierbinti " ca nu mai trebuie citit nimic ,legat de viata in satul romanesc actual .... |
#27
Posted 15 August 2017 - 21:12
Mie mi-au placut romanele lui Zaharia Stancu. E adevarat ca eram in generala sau liceu cand le-am citit. Mi-a placut mai mult Satra decat Descult.
|
#28
Posted 15 August 2017 - 23:33
Anthony27, on 14 august 2017 - 15:29, said:
Spre "rusinea" mea, sa zic, nu reusesc sa citesc aceasta carte; cu toate ca este un roman atat de cunoscut si laudat. Cu greu am reusit sa trec de primele 30 de pagini si m-am dat batut. E plina de regionalisme/arhaisme ceea din start devine o adevarata corvoada la citit (cel putin in ceea ce ma priveste), enspe mii de familii, neamuri, nume dintre cele mai ridicole, etc. Tot din aceeasi "sfera", imi vin acum in minte romanul lui Rebreanu, "Ion", care pot sa zic ca mi-a placut cat de cat, la fel si "Morometii" de Marin Preda. Sunt student la filosofie, in anul III, si personal sunt un devorator de romane politiste si SF. In schimb, cele cu si despre tarani & viata satului romanesc pur si simplu nu m-au atras niciodata. Imi mai impartaseste cineva parerea? Este asta o dovada de "incultura" sau mai degraba de gustibus? Ai putea, de pilda, sa ai aceeasi atitudine fata de Kafka, pentru ca in "America" lifturile-s prea mari si in "Procesul" birourile tribunalului sunt in pod. Da, e incultura. Esti incapabil sa intelegi ceea ce vrea sa comunice autorul. Or asta e inadmisibil pentru un student la filozofie. Pentru o menajera care citeste reviste mondene si romane siropoase poate fi o chestiune de gustibusuri, Dar nu pentru tine. |
|
#29
Posted 15 August 2017 - 23:51
Manasu, on 15 august 2017 - 09:17, said:
Interesant e ca Marin Preda a vrut sa-l opreasca de la publicare, prima data la el a ajuns manuscrisul romanului "Descult" (prinsese un post de cenzor). A povestit lucrul asta in "Viata ca o prada". Dar succesul avut de roman in tara s-a extins rapid si in alte tari, a fost tradus in peste 20 de limbi. Tarile "prietene" intru socialism il apreciau prin prisma situatiei politice si ideologiei asemanatoare, iar restul lumii il citea cu uimirea omului ce descopera niste tarani romani traind in conditii de secol 18. Pe cat o fi exagerat Stancu cu scenele tari (precum cea cu taranii culegand via cu botnite), pe atat de adevarat este totusi ca taranimea romana era cea mai inapoiata din Europa acelor vremuri, iar "clasamentul" nu s-a schimbat nici astazi. Taranul roman inca isi face nevoile la privata din fundul curtii, foloseste caruta si calul pentru activitatile agricole si de transport. nu are apa curenta sau canalizare, multi copii sunt pusi la muncile campului sau sa mearga cu animalele, etc... este vesnicul intarziat al civilizatiei. "Privata din fundul curtii", oricat de ciudat ti s-ar parea, faureste un anumit tip de civilizatie in care omul poseda, intrinsec, alte valori decat cel de la oras care isi face nevoile "in casa". Iti spune ceva imaginea bunicului - ajuns in vizita la nepotul de la oras - care nu-si poate face nevoile decat atunci cand ajunge inapoi in "privata" lui? Batranul avea o alta perspectiva asupra intimitatii. Iar studentii la filozofie ar trebui sa inteleaga implicatiile veceului din fundul curtii si rolul civilizator al acestuia. Cu conditia sa-l fi folosit. |
#30
Posted 16 August 2017 - 00:04
Manasu, on 15 august 2017 - 09:17, said:
Interesant e ca Marin Preda a vrut sa-l opreasca de la publicare, prima data la el a ajuns manuscrisul romanului "Descult" (prinsese un post de cenzor). A povestit lucrul asta in "Viata ca o prada". Dar succesul avut de roman in tara s-a extins rapid si in alte tari, a fost tradus in peste 20 de limbi. Tarile "prietene" intru socialism il apreciau prin prisma situatiei politice si ideologiei asemanatoare, iar restul lumii il citea cu uimirea omului ce descopera niste tarani romani traind in conditii de secol 18. Pe cat o fi exagerat Stancu cu scenele tari (precum cea cu taranii culegand via cu botnite), pe atat de adevarat este totusi ca taranimea romana era cea mai inapoiata din Europa acelor vremuri, iar "clasamentul" nu s-a schimbat nici astazi. Taranul roman inca isi face nevoile la privata din fundul curtii, foloseste caruta si calul pentru activitatile agricole si de transport. nu are apa curenta sau canalizare, multi copii sunt pusi la muncile campului sau sa mearga cu animalele, etc... este vesnicul intarziat al civilizatiei. |
#31
Posted 16 August 2017 - 09:45
Este de actualitate macar prin faptul ca taranul roman este inca al nimanui, asa cum a tot fost de-a lungul istoriei. Pe timpul monarhiei taranul era tratat ca sclav si folosit ca imagine de catre casa regala (la zile mari, membrii familiei regale se imbracau ostentativ in port popular, vizitau diverse zone sarace, asistau la spectacole populare, etc), comunistii au gasit alta forma de sclavie, cu cooperativele lor, unde, teoretic, socialismul ar fi trebuit sa recompenseze munca tuturor, la comun (rezultatele s-au vazut). In zilele noastre se trage tare pe cartea taranului autentic, practic nu exista reclama la mancare fara sa vedem un taran facand branza, mezeluri, ba chiar si pate de porc la cutie (pentru ca, se stie, asta manca taranul roman cand ramanea fara mamaliga). In toate aceste regimuri, abordarea de baza a avut aceeasi linie: de a tine taranul "la locul lui", adica de a-l plasa intentionat intr-o stare de inferioritate, comparativ cu restul societatii. Rezultatul: avem milioane de tarani needucati care traiesc la limita subzistentei, in conditii grele, cu perspective reduse pentru ei si pentru copiii lor, o masa de agricultori ce este pacalita in fiecare an de samsari si trebuie sa vanda recolta la pret de nimic, tarani care se roaga de supermarket sa le primesca si lor legumele, tarani care perpetueaza stilul de viata plin de privatiuni al parintilor si bunicilor lor, etc...
Considerentele filosofice despre "intimitatea" taranului la privata si valorile arhaice pe care le-a mostenit, ar trebui puse in balanta cu abrutizarea omului de la tara in secolul XXI si incapacitatea lui de adaptare la o societate moderna. Cei care merg la tara un weekend si se extaziaza mangaind vaca, culegand 3 mere, hranind gainile, ar trebui sa stea mai mult timp, sa vada cum e sa te trezesti la 5 dimineata, sa traga o tura si la camp, cand glodul arde la 45 de grade, sa bea apa incalzita si sa munceasca ore la rand cocosati. Poate se mai schimba putin perceptia asupra vietii idilice a taranului roman... Edited by Manasu, 16 August 2017 - 09:47. |
#32
Posted 16 August 2017 - 10:21
Marro, on 15 august 2017 - 23:33, said:
Aia nu ti-au spus nimic de Kant si Hegel? Tu nu esti in stare sa citesti un roman romanesc dar faci filozofie? Pai cand citesti "Critica ratiunii pure", ce faci? Iti iasa pe nas? Sa mai dau niste exemple, Metamorfoza si Castelul de Kafta m-au incantat foarte mult. Le-am citit cu placere si nu mi s-au parut greu de inteles. Marro, on 15 august 2017 - 23:33, said:
Esti incapabil sa intelegi ceea ce vrea sa comunice autorul. Acum citesc Zidul de Sartre, carte care se citeste usor, captivanta. Uite ca nu pot sa zic acelasi lucru despre "Descult". Marro, on 15 august 2017 - 23:51, said:
Iar studentii la filozofie ar trebui sa inteleaga implicatiile veceului din fundul curtii si rolul civilizator al acestuia. Cu conditia sa-l fi folosit. Edited by Anthony27, 16 August 2017 - 10:31. |
#33
Posted 16 August 2017 - 16:12
o tineti una si buna cu o carte de 2 bani.
nimeni nu e interesat de asa ceva. |
|
#34
Posted 16 August 2017 - 22:55
Anthony27, on 16 august 2017 - 10:21, said:
@OchiulMarro Ba da, mi-au zis. Vezi mai sus ca i-am mentionat, nu imi sunt deloc straini. Kant e unul dintre cei mai usori daca stii cum sa-l citesti. Sa mai dau niste exemple, Metamorfoza si Castelul de Kafta m-au incantat foarte mult. Le-am citit cu placere si nu mi s-au parut greu de inteles. Posibil. Nu ma impac cu stilul sau de a scrie. Ma deranjeaza regionalismele si alte structuri prafuite folosite in exces. Sau poate pur si simplu nu m-a atras/nu mi-a placut sa citesc niciodata despre viata satului romanesc. Acum citesc Zidul de Sartre, carte care se citeste usor, captivanta. Uite ca nu pot sa zic acelasi lucru despre "Descult". N-am crescut la tara. Dac-am fost de maxim 2 ori in toata existenta mea, pentru ca mai apoi bunicii sa vanda acolo si sa se mute la oras. pfff, ce le mai trece unora prin cap!! Vorba Sfintei Scripturi: " Caci din prinosul inimii vorbeste gura" Felicitari bunicilor tai. Inseamna ca au invatat sa-si faca nevoile pe teava. E o performanta remarcabila. Majoritatea nu reusesc sa treaca acest prag psihologic de a-si face nevoile "in casa." De aia spuneam ca veceul din fundul curtii a facut civilizatie. O civilizatie cu oameni de alt calibru decat aia care se caca pe teava si carora le curge apa din perete. Ma rog, vreau sa spun ca ala care se "nevoieste" in fundul curtii si bea apa de la izvor sau din fantana, are o alta perceptie a realitattii si, implicit, un alt tip de contact cu realitatea decat unul care isi face nevoile "in casa", bea apa imbuteliata si crede ca ouale si carnea cresc pe raft in supermarket. |
#35
Posted 16 August 2017 - 22:59
dragne2017, on 16 august 2017 - 16:12, said:
o tineti una si buna cu o carte de 2 bani. nimeni nu e interesat de asa ceva. Edited by pasilla, 16 August 2017 - 23:00. |
#36
Posted 16 August 2017 - 23:21
Manasu, on 16 august 2017 - 09:45, said:
Considerentele filosofice despre "intimitatea" taranului la privata si valorile arhaice pe care le-a mostenit, ar trebui puse in balanta cu abrutizarea omului de la tara in secolul XXI si incapacitatea lui de adaptare la o societate moderna. Cei care merg la tara un weekend si se extaziaza mangaind vaca, culegand 3 mere, hranind gainile, ar trebui sa stea mai mult timp, sa vada cum e sa te trezesti la 5 dimineata, sa traga o tura si la camp, cand glodul arde la 45 de grade, sa bea apa incalzita si sa munceasca ore la rand cocosati. Poate se mai schimba putin perceptia asupra vietii idilice a taranului roman... Daca "prindem" in viata noastra urmatorul mare razboi, vom vedea in mod nemijlocit ce inseamna contactul cu ea. Societatea moderna, bazata pe consum si consumerism, in care omul devine o masa de manevra care da buluc intr-o vinere neagra sa cumpere furios tot ceea ce nu are nevoie, e un balon de sapun. Se va sparge. Si atunci o sa ne trezim intr-o adevarata vinere neagra si vom vedea cine e mai adaptat cu adevarat. Edited by Marro, 16 August 2017 - 23:21. |
Anunturi
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users