De ce difera asa de mult obiceiurile de ingropaciune ortodoxe?
Last Updated: Nov 04 2017 13:35, Started by
Steetch
, Jul 18 2017 17:12
·
0
#1
Posted 18 July 2017 - 17:12
Oameni buni, inainte de a ma face din nou de panarama - ca imi sar muierea si rudele in cap - stie careva sa imi explice de unde atatea diferente intre obiceiurile de ingropaciune la ortodocsi in tara asta?
Suntem la un parastas de 40 de zile in sud-estul tarii si ma iau de cap din cauza listei de cheltuieli si a listei de obiceiuri. Am fost la inmormantari si prin Brasov (rude), dar n-au fost atatea de cumparat si de facut. Cine dicteaza cheltuielile si obiceiurile astea, de te calicesc? Daca sufletu' ajunge unde trebuie s-asa, s-asa, care e spilu'? |
#2
Posted 18 July 2017 - 17:16
De la familie la familie. De la regiune la regiune. Ce sa faci, n-ai ce sa faci. Asta nu e de explicat, asta e de inghitit. Si probabil muierea si familionul ei sunt mai religiosi de neam.
|
#3
Posted 18 July 2017 - 17:22
Un proverb spune ''cate bordeiuri,atatea obiceiuri''. La ortodocsi e ceva obisnuit sa fie asa...ptr.bani mai multi.La noi nu e asa.
|
#4
Posted 18 July 2017 - 17:25
obiceiurile le fac desteptii pe banii prostilor
eu astept sa vad cand se va striga paharul la praznic,nu mai au mult |
#6
Posted 18 July 2017 - 17:30
multe dintre obiceiuri nu au nimic cu credinta de oricare ar fi ea, multe sunt "de fala" sa vada lumea, un fel de fara numar, fara numar, fara numar ..
am auzit de obiceiuri cu datul de mobila (pat, somiera, dormeza) si alte aberatii ... sa aiba mortul pe lumea ailalta .. |
#7
Posted 18 July 2017 - 17:36
r_murphy, on 18 iulie 2017 - 17:30, said:
am auzit de obiceiuri cu datul de mobila (pat, somiera, dormeza) si alte aberatii ... sa aiba mortul pe lumea ailalta .. Daca tu doar ai auzit, eu le traiesc acum. Zice muierea ca ar exista pe la studentii la Teologie, viitori preoti, carte scoasa de nu stiu cine unde scrie cu liniuta ce si cum trebuie facut - inclusiv lista de cumparaturi. Pat, masa + scaune, pături, vesela, haine samd. Trebuie respectate ad literam. Am ajutat azi cu lista aia, am alergat prin soare si caldura, am venit acasa, acu' beam o bere rece, sa fie. Cu inmormantarea si pomenile, dupa cum e obiceiul in zona, s-au cheltuit vreo 5-6 mii de lei si mai urmeaza ceva cheltuieli. Edited by Steetch, 18 July 2017 - 17:40. |
#8
Posted 18 July 2017 - 17:46
Steetch, on 18 iulie 2017 - 17:36, said:
Daca tu doar ai auzit, eu le traiesc acum. Zice muierea ca ar exista pe la studentii la Teologie, viitori preoti, carte scoasa de nu stiu cine unde scrie cu liniuta ce si cum trebuie facut - inclusiv lista de cumparaturi. Pat, masa + scaune, pături, vesela, haine samd. Trebuie respectate ad literam. Am ajutat azi cu lista aia, am alergat prin soare si caldura, am venit acasa, acu' beam o bere rece, sa fie. Cu inmormantarea si pomenile, dupa cum e obiceiul in zona, s-au cheltuit vreo 5-6 mii de lei si mai urmeaza ceva cheltuieli. Cine duce grija la un mort e mort. Edited by pacopaco1967, 18 July 2017 - 17:47. |
#9
Posted 18 July 2017 - 17:50
In zonele care au fost sub dominatie austro_ungara, obiceiurile au devenit mai simole, mai austere sub influenta catolica.
In celelalte zone nu s-a intimplat asta. Oltenia, de ex, sta bine la capitolul asta, cu celebrele pomeni facut fiind in viata. |
#10
Posted 18 July 2017 - 17:56
r_murphy, on 18 iulie 2017 - 17:30, said: multe dintre obiceiuri nu au nimic cu credinta de oricare ar fi ea, multe sunt "de fala" sa vada lumea, un fel de fara numar, fara numar, fara numar .. am auzit de obiceiuri cu datul de mobila (pat, somiera, dormeza) si alte aberatii ... sa aiba mortul pe lumea ailalta .. ) |
|
#11
Posted 18 July 2017 - 17:56
#12
Posted 18 July 2017 - 18:19
Steetch, on 18 iulie 2017 - 17:12, said:
Oameni buni, inainte de a ma face din nou de panarama - ca imi sar muierea si rudele in cap - stie careva sa imi explice de unde atatea diferente intre obiceiurile de ingropaciune la ortodocsi in tara asta? Suntem la un parastas de 40 de zile in sud-estul tarii si ma iau de cap din cauza listei de cheltuieli si a listei de obiceiuri. Am fost la inmormantari si prin Brasov (rude), dar n-au fost atatea de cumparat si de facut. Cine dicteaza cheltuielile si obiceiurile astea, de te calicesc? Daca sufletu' ajunge unde trebuie s-asa, s-asa, care e spilu'? Am gasit un articol bun, contine ce trebuie sa afli ! Cartea de care spui tu cred ca se numeste "babisme" , chiar sunt curios sa ne spui titlul daca il afli. Iti dau aici un citat insa iti recomand sa citesti in continuare pe site "Miluim pe sărmani sau omenim neamurile?" etc : Quote Câte bordeie atâtea obiceiuri În Moldova și părți ale Munteniei, există obiceiul ca pentru sufletul celui adormit să se dea de pomană un set complet de haine, dar și cele necesare într-o casă: pat, masă, scaune, veselă etc. Mai mult, la termene dese și respectate cu strictețe, sunt alte obiceiuri: pomenirea la mormânt, unde se așterne o față de masă și se oferă un număr fix de colaci în formă de cruce, și un alt număr de colaci de formă rotundă. Se mai dau de pomană "peste groapă", o plapuma (sau o pătură), perne, o căldare cu apă, o găina vie etc. Toate acestea nu au încărcătura religioasă în sine, ci țin de o cutumă locală. Cu alte cuvinte, dacă în alte zone geografice aceste obiceiuri nu se practică, nu înseamnă că sufletul celui adormit nu este miluit cum se cuvine. Din păcate, aceste datini răzlețe sunt păstrate cu convingerea că așa trebuie, așa e bine, doar așa sufletul este mântuit. Aceasta este o încredințare greșită. Sigur, forma de cruce, sau cea rotundă dată colacilor, respectă o simbolistică religioasă, iar ținerea acestor obiceiuri nu este rea în sine, de aceea preoții nici nu refuză oficierea unor astfel de slujbe. Dar a judeca pe aproapele nostru care e mai sărman sau mai puțin informat cu privire la aceste datini locale că nu face la fel ca noi, a ne mândri cu felul în care organizăm noi parastasul și a ne compara cu ceilalți plusând cantitativ, este cu siguranță păcat al slavei deșarte și mândriei. Edited by stlk, 18 July 2017 - 18:43. |
#13
Posted 18 July 2017 - 18:37
In primul rand omenirea neamurilor, eu evit genul asta de party-uri, da, party-uri altfel nu imi explic fastul acestor evenimente.
|
#14
Posted 18 July 2017 - 18:44
obiceiurile sunt diferite din cauza ca sunt traditii locale precrestine. crestinismul a parazitat locurile astea si a "rapit" traditia locala ca sa atraga oamenii. si pastele si craciunul sunt tot sarbatori precrestine.
|
#15
Posted 18 July 2017 - 19:05
E al N+1 -lea topic deschis pe tema asta, ferice de cei greu de înșelat de bigotismul obtuz și de multe ori direct interesat al pseudo-creștinilor, hoțopopilor și a altor astfel de ''viețuitoare haine/viclene'' cu vag aspect uman!
Edited by TheStarkestTruthMatters, 18 July 2017 - 19:08. |
|
#16
Posted 18 July 2017 - 20:19
Depinde mult cat de cretin a fost mortul. Daca ala chiar a crezut ca datul de pomeni catre toata comuna si satele limitrofe o sa ii faca lui viata de apoi mai frumoasa ...atunci sunt fraieri aia vii care pun botul
|
#17
Posted 18 July 2017 - 20:28
rich1974, on 18 iulie 2017 - 18:44, said:
si pastele si craciunul sunt tot sarbatori precrestine. Steetch, on 18 iulie 2017 - 17:36, said:
Zice muierea ca ar exista pe la studentii la Teologie, viitori preoti, carte scoasa de nu stiu cine unde scrie cu liniuta ce si cum trebuie facut - inclusiv lista de cumparaturi. Pat, masa + scaune, pături, vesela, haine samd. Trebuie respectate ad literam. Steetch, on 18 iulie 2017 - 17:36, said:
Cu inmormantarea si pomenile, dupa cum e obiceiul in zona, s-au cheltuit vreo 5-6 mii de lei si mai urmeaza ceva cheltuieli. Am fost la o inmarmantare unde familia fiind saraca, nu a dat nimic in afara de un colac mic si un pahar de vin. Cred ca a iesit pe la vreo 1000 de lei+ sicriul si actele necesare. Daca scazi de acolo banii aia de ajutor de inmarmantare, cred ca au iesit pe plus. Prin alte zone ale tarii nu stiu cum e, dar daca e adevarat ce se povesteste pe aici, e cam trista treaba. Edited by dan1980_25, 18 July 2017 - 20:31. |
#18
Posted 18 July 2017 - 20:31
obiceiul necromant ortodox nu difera decat in unele detalii nesemnificative, legate de bani cheltuiti si mancaruri preferate.
in esenta, obiceiul necromant ortodox ramane tot ispitire a lui Dumnezeu, oricate frunze ar avea varza de obiceiuri aferente... Edited by Dude_2nd, 18 July 2017 - 20:32. |
Anunturi
Bun venit pe Forumul Softpedia!
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users