Chirurgia cranio-cerebrală minim invazivă
Tehnicile minim invazive impun utilizarea unei tehnologii ultramoderne. Endoscoapele operatorii de diverse tipuri, microscopul operator dedicat, neuronavigația, neuroelectrofiziologia, tehnicile avansate de anestezie, chirurgia cu pacientul treaz reprezintă armamentarium fără de care neurochirurgia prin "gaura cheii" nu ar fi posibilă. Folosind tehnicile de mai sus, tratăm un spectru larg de patologii cranio-cerebrale. www.neurohope.ro |
franare aero activa pe open-wheel
Last Updated: Jul 02 2017 12:40, Started by
Ann0nyym0us
, Jul 01 2017 20:26
·
0
#1
Posted 01 July 2017 - 20:26
Lucrez la proiectarea si constructia unei masini de tip open-wheel, pentru o competitie. Am o dilema privind aspect aerodinamic, mai exact daca merita sau nu sa proiectez un sistem de active aero pentru franare.
Inainte sa ma apuc sa fac modelul 3D si sa simulez (ceea ce inseamna cam o saptamana - doua de munca), intreb pe aici poate are cineva tangenta cu domeniul. Pentru un prototip openwheel cu kit aero, masa totala de aproximativ 180kg, viteza medie de deplasare 45 km/h si viteza maxima 130 km/h, este sesizabil impactul unei frane aerodinamice (cu aripa in spate si deflectoare pe bara fata)? Sau impactul va fi suficient de mic incat sa fie neglijabil? Ma intereseaza in special cat de mult va fi imbunatatita decelerarea la franare maxima, la limita de aderenta a anvelopelor. Evident, vorbim de opinii din metode empirice. Edited by Ann0nyym0us, 01 July 2017 - 20:26. |
#2
Posted 01 July 2017 - 20:34
acest aspect il determini mai intai prin constructia acelei masini. ce ai construit pana acum? ca sa putem vedea ce se poate implementa, cum, randamentul, posibilitatile de constructie, etc.
|
#3
Posted 01 July 2017 - 20:53
Nu pot sa atasez efectiv modelul (daca l-as avea), ca nu permite regulamentul. Este vorba de o masina pentru Formula SAE (formula student). Anul acesta se doreste trecerea de la structura be baza de tubulatura metalica la monococa de carbon, acoperita cu elemente aero, asemanatoare cu ceea ce se vede in foto atasat. Proiectul este inca la stadiul de discutii, nu s-a inceput efectiv proiectarea 3D. Impreuna cu echipa incercam sa punem la punct cateva elemente initiale, iar dilema este aici, daca merita aerodinamica activa sau nu.
D-asta am spus ca vorbim empiric, pentru ca dimensiuni inca nu exista. Am intrebat aici pentru ca am impresia ca rezistenta aerodinamica nu e destul de mare la aceste viteze (excluzand posibilitatea vreunei aripi cu suprafata gigant) astfel incat sa ofere randament suficient incat sa aduca un plus considerabil franelor de serviciu (pe disc). Cat despre implementare, singurele optiuni viabile sunt aripa activa in spate, actionata hidraulic sau mecanic (exclus electronic), iar in partea frontala doua deflectoare la fel, mecanice sau hidraulice. Nu se considera prea mult pozitii intermediare, deoarece, data fiind forma circuitelor, frana se aplica ori la putere maxima (la limita de aderenta a anvelopelor), fie deloc. Scopul final este o decelerare cat mai mare, pentru a scurta distanta de franare si a castiga timp la viraje, dat fiind ca la acceleratie si viteza maxima nu se prea poate lucra din cauza de buget. Sa inteleg ca nu se poate estima, fara constructie? 1446862149929.png 585.96K 33 downloads Edited by Ann0nyym0us, 01 July 2017 - 21:01. |
#4
Posted 01 July 2017 - 22:03
pt o franare aerodinamica, tie iti trebuie "stricata" suprafata de circulatie a aerului.
pt a nu strica aerodinamica, poti lasa partea frontala asa cum este acum, insa la acea suprafata de directionare a aerului deasupra rotilor fata, o poti face mobila, astfel sa o poti muta pt cand ai nevoie de franare. idem si pe gurile de admisie de pe laterale, mici zone care sa rupa circulatia aerului deasupra lor si sa-ti infraneze masina. de fapt sa te ajute la franare, pt ca nu o poti opri doar din asa ceva. ideea este ca actionarea lor sa se faca odata cu frana si sa fie in completarea ei, dar si proportionala. adica apesi frana, mai intai se ridica voletii, apoi intra franarea rotii propriuzisa, iar ridicarea voletilor sa fie in functie si de cat de tare apesi frana. insa pt astea trebuie verificat temeinic circulatia aerului la modelarea care o vreti si la conceptul care il aveti acum, apoi verificata introducerea voletilor si impactul asupra aerodinamicii in faza de accelerare, dar si franare. astfel determini pozitia de asezare, suprafata, decalajul, pt ca eu as face ceva decalat. de asemeni sa nu eliminati din ecuatie portanta. mare grija ce faceti cu ea. |
#5
Posted 01 July 2017 - 22:16
Ce greutate are tot sistemul asta smecher pe care-l propui ? Nu de alta dar greutatea suplimentara te va penaliza pe tot circuitul si s-ar putea ca si la franare efectul net sa fie zero din cauza catorva kg suplimentare.
|
#6
Posted 01 July 2017 - 22:20
la vitezele tale frîna aerodinamică e frexie la picior de lemn....mai bine deschizi portierele...
foloseşte aero să apese tomobilu' pe asfalt... şi vor ţine frînele pe discuri ventilate mult mai bine... Edited by sarac.lipit, 01 July 2017 - 22:22. |
#7
Posted 01 July 2017 - 22:43
Aproape sigur nu vei obtine destula forta la vitezele date cat sa conteze. Dincolo de asta, e greu de controlat balansul si mai mult ca sigur cu tot cu servo-uri va fi mai greu decat o frana clasica cu disc de otel si cu un centru de masa mai sus. Asta presupunand ca specificatiile o permit.
Ia in calcul si ca efectul va fi variabil functie de cat de indeaproape urmareste un concurent, si atunci predictibilitatea s-a dus. Iar o masina impredictibila e greu de condus la limita. Daca ti se impune o singura configuratie aero, solutia la care ajung majoritatea formulelor e o configuratie cu mai multa apasare, pentru viteza mai buna pe viraj si un drs pentru viteza de varf. Ce motorizare au jucariile astea? |
#8
Posted 02 July 2017 - 02:53
La repezeala, din formula rezistentei la inaintare, la 100km/h dublarea suprafetei sectiunii transversale a jucariei tale inseamna cam 25CP putere de franare in plus. Comparativ cu cei aprox 2000CP ai sistemului clasic de franare....concluzia vine de la sine.
|
#9
Posted 02 July 2017 - 06:12
1. La vitezele pe care zici ca le ai, as incerca o carosare pentru un coeficient aerodinamic mai bun
2. N-as "strica" fileul de aer. Mai repede as lucra cu el sa te impinga spre sol sa poti avea o presiune mai mare pentru viraje si/sau eficienta franei pe roti |
#10
Posted 02 July 2017 - 07:18
Dany_Darke, on 01 iulie 2017 - 22:03, said:
ideea este ca actionarea lor sa se faca odata cu frana si sa fie in completarea ei, dar si proportionala. adica apesi frana, mai intai se ridica voletii, apoi intra franarea rotii propriuzisa, iar ridicarea voletilor sa fie in functie si de cat de tare apesi frana. In general, fiind un traseu relativ sinuos, cu sicane, fara alte curbe, frana se afla fie in pozitie de apasare completa, fie ne-actionata. Decalajul sa fie intre momentul de actiune al franelor disc si cel al ridicarii voletilor? sebulbus, on 01 iulie 2017 - 22:43, said:
Ce motorizare au jucariile astea? Nu se ia in calcul efectul produs de urmarirea altui concurent, masinile vor rula individual pe pista. Motorul este in 4 cilindri, turbo-alimentat, si produce ~75CP. Multumesc tuturor pentru raspunsuri. Edited by Ann0nyym0us, 02 July 2017 - 07:39. |
|
#11
Posted 02 July 2017 - 08:40
Pt masa de 180kg,orice suprafata care va directiona aerul(in sensul de a frana si apasa in acelasi timp)va fi benefica.Mergi cu un turism cu 45-100km/h si scoate mana pe geam;directioneaza palma sus/jos si vei observa ce efect are acea directionare pt doar ~150-180cmp(cat are palma) .
|
#12
Posted 02 July 2017 - 10:55
Da un ochi si pe segmentul aviatie. S-ar putea sa gasesti ceva interesant pe acolo.
|
#13
Posted 02 July 2017 - 11:07
Vezi ca franarea se mai face si din frana de motor nu doar din frane.
Tocmai de aceea la F1 se folosesc cutii de viteze care schimba in fractiuni de secunda. Edited by Nytro84, 02 July 2017 - 11:14. |
#14
Posted 02 July 2017 - 11:57
In f1 nu se foloseste frana de motor, ci recuperarea energiei cinetice pe puntea spate. Motorul e tinut in ture acum pentru a mentine turatia mgu h care alimenteaza direct mgu k. Inainte se facea si ca sa aiba flux de gaz suplimentar peste difuzor, dar s-a interzis.
|
#15
Posted 02 July 2017 - 12:40
Nytro84, on 02 iulie 2017 - 11:07, said:
Vezi ca franarea se mai face si din frana de motor nu doar din frane. Tocmai de aceea la F1 se folosesc cutii de viteze care schimba in fractiuni de secunda. Cand spui "franare" te referi la aderenta rotii pe asfalt, si, asta nu mai conteaza ca vine de la discul de frana sau de la momentul motor. Cutia de viteze se foloseste sa tina vehiculul pe cuplu maxim, necesar in acceleratii |
|
Anunturi
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users