![]() |
Neurochirurgie minim invazivă
"Primum non nocere" este ideea ce a deschis drumul medicinei spre minim invaziv. Avansul tehnologic extraordinar din ultimele decenii a permis dezvoltarea tuturor domeniilor medicinei. Microscopul operator, neuronavigația, tehnicile anestezice avansate permit intervenții chirurgicale tot mai precise, tot mai sigure. Neurochirurgia minim invazivă, sau prin "gaura cheii", oferă pacienților posibilitatea de a se opera cu riscuri minime, fie ele neurologice, infecțioase, medicale sau estetice. www.neurohope.ro |
Tesla Model 3: Imaginea de ansamblu

#1
Posted 07 January 2017 - 21:40

Acesta va fi un post lung, asa ca recomand niste floricele la indemana
![]() Disclaimer: In mare parte acest post e preluat de pe un forum american asa ca nu imi asum originalitatea intru totul. In decembrie 2015 aparea acest articol despre cea mai mare fabrica de baterii din SUA pe vremea aia: LG Chem din Holland, Michigan: http://gas2.org/2015...-factory-in-us/ Pe scurt, laudau LG pt imensa capacitate de productie de 650MWh/an, si in acelasi timp puneau sub un mare semn de intrebare fabrica de baterii Tesla: "But what of the GigaFactory that Tesla is building outside of Reno, Nevada? Tesla says it will eventually have enough capacity to make produce 50 gigawatt-hours of batteries a year — enough for 500,000 cars. Won’t it be the largest battery factory by far? Maybe. Before Tesla needs batteries for half a million cars, it must first sell a half million cars. To do that, it will need more stores, more service centers and more SuperCharger locations. Its GigaFactory may be designed to make that many batteries, but it will be many years before it reaches its finished size and is capable of cranking out that many." Si acum sa revenim in zilele noastre: ca sa construiasca cea mai mare fabrica de baterii din lume Tesla avea nevoie de: 1. Sa vanda jumatete de milion de masini. Imposibil! ![]() 2. Sa deschida mai multe magazine, service-uri si SuperChargere, in mai multe tari si intr-un ritm sustinut. Imposibil! ![]() ![]() ![]() Si printre altele: 3. Sa extinda masiv si agresiv GigaFabrica1 cat de repede poate si apoi sa planuiasca GigaFabrica2, 3 si 4 cat mai repede. Imposibil! ![]() ![]() 4. Sa inventeze, apoi sa produca o baterie optimizata pentru performanta, stocare, si sa fie cea mai ieftina. Imposibil! ![]() 5. Sa identifice curba de alimentare cu energie solara astfel încât să poată alinia si satisface cererea utilizatorului final cu solutii de stocare la prețuri accesibile (PowerWall). Imposibil dar ![]() 6. Sa preia Solar City și sa inventeze noi panouri solare, astfel încât să poata pune intr-adevar accentul pe solutiile solare rezidențiale. Posibil și ![]() 7. Sa faca din problema stocarii energetice la nivel industrial (sau nivel de retea electrica) o realitate economică și practică, folosind aceste noi baterii. Imposibil! ![]() 8. Sa il convinga pe Donald Trump că "Ce este bun pentru Tesla este chiar mai bine pentru America". Imposibil? [Juriul încă se indoieste foarte tare in aceasta privinta]. Iar când ai făcut aceste 6 lucruri imposibile, Elon, poți avea cea mai mare fabrică de baterii din lume și, desigur, poti apoi lua "micul dejun la Milliways". (“If you've done 6 impossible things this morning, why not round it off with breakfast at Milliways, the Restaurant at the End of the Universe?” - Douglas Adams, The Restaurant at the End of the Universe) Va trebui doar să construiască o navă spațială capabilă de a-l duce acolo. Unii ar remarca: "La ce referi prin: <Da, fac asta>?!?" Cam asa sta treaba cu GigaFabrica, despre care se spunea ca nu isi are rostul si ca e o demostratie falica a lui Elon Musk. Si ca sa pun ordine in ideile despre Modelul 3 m-as putea hazarda sa afirm ca toate specificatiile anuntate vor fi spulerate la prezentarea finala: autonomia, performantele, siguranta, estetica vor depasi asteptarile. Saptamana trecuta, la Consumer Electronics Show 2017 se prezenta un bord auto plan, fabricat din aceeasi sticla ca ecranele telefoanelor: Gorilla glass. In dreptul pasagerului s-ar putea vedea un film, iar in fata soferului ar putea fi proiectate instrumentele de bord. Cautati "mashable& Gorilla Glass is jumping from phones to cars". Ce legatura are asta cu Modelul 3? Priviti bordul plan si simetric al prototipului. Nu prea e "ca o nava spatiala" cum zice Musk, dar sa ne amintim ca Tesla a inceput sa dezvolte o tehnologie care implica multa sticla. In timpul prezentarii acoperisurilor solare (cautati Tesla Solar Roof tile), Elon mentiona cat de versatila, ieftina si deci normal de a fi integrata in masini e sticla. Deci banuiesc ca ecranul ala lipit in mijlocul bordului e pus doar la deruta, aspectul final sigur va fi ceva similar a ce s-a prezentat la Consumer Electronics Show 2017. Pana la urma Modelul 3 va trebui sa fie atat LHD cat si RHD, iar un bord complet de sticla, plan si simetric, care sa integreze functiile de control, ar fi solutia ideala pentru a evita complicatiile unui bord diferit pentru LHD si RHD. O simpla setare din software ar modifica bordul de la stanga la dreapta. Cat despre baterii, cred că nimeni (în afara câtiva) au înțeles cu adevărat ce "sos secret" este în acele baterii 2170 pe care P100DL le utilizează acum și se spune că Modelul 3 la fel. Doar legand diferit aceste baterii se poate urca usor voltajul de la 400V la 800V, fiind astfel posibil sa bagi de doua ori mai repede curent in ele, la acelasi amperaj. Elon a dat un indiciu cu privire la un "ou de Paști": "extra performance easter egg", de care urmeaza sa beneficieze în curând modelele P100DL - ramane de văzut, exact ce performante ofera. Dar cred ca aceste celule 2170 sunt asul din maneca Tesla si vor avea un nivelul de performanță și timpul de încărcare nemaivazute, în timp ce costul va fi mult mai mic decât "30%" cifra citată în timpul prezentarii Modelului 3 și de multe ori de atunci. Recent Musk facea o aluzie la viitoarele Superchargere versiunea 3, iar cand a fost intrebat daca vor avea puterea de 350KWh, acesta a glumit, zicand ca aceasta putere ar fi pentru jucarii: https://electrek.co/...pack-elon-musk/ Urmatoarea versiune a Superchargerelor va avea un efect dublu - va elimina problema călătoriilor lungi pentru cei care fac multi km zilnic, dar nu doresc să cumpere o baterie mult mai mare, și va putea permite modelului de bază sa reclame mai multe credite ZEV in cazul in care incarca 100% in mai putin de 15 minute. Chiar dacă macar una dintre aceste idei de mai sus se apropie de ce va fi in final dezvaluit, atunci cred că Modelul 3 va fi o mașină cu adevărat uimitoare. Două sau mai multe idei - si asta va face ca toate masinile actuale și cele anuntate pe viitor, dar încă neconstruite de catre Audi, BMW, Mercedes etc sa arate ca niste dinozauri în comparație cu Tesla. Ii va trimite plangand pe nemti inapoi la plansa de desen. Oare cand marii producatori auto vor lua in serios necesitatea de a accelera productia de masini electrice? |
#2
Posted 07 January 2017 - 21:53

Oare cand marii producatori auto vor lua in serios necesitatea de a accelera productia de masini electrice? cum am spus de mai multe ori, premiul nobel pentru electro chimie nu s-a mai luat de mult ... Later: chiar asa, cand sunt -10 grade afara, cat poti merge cu o masina electrica, cu caldura pornita ? Edited by strongsss, 07 January 2017 - 22:02. |
#3
Posted 07 January 2017 - 22:07

Cati km pe zi conduci în medie? Sau dintr-o bucata fără sa te oprești sa piși, mănânci, sa te dezmorțești?
Later: intreaba-i pe norvegieni....aia chiar au multe mașini electrice și chiar e frig la ei |
#4
Posted 07 January 2017 - 22:09

#5
Posted 07 January 2017 - 22:09

Later: chiar asa, cand sunt -10 grade afara, cat poti merge cu o masina electrica, cu caldura pornita ? https://www.tesla.com/models Dai scroll pana la "Range per charge". |
#6
Posted 07 January 2017 - 22:11

Hai sa nu ne uitam la capra vecinului.Avem nevoie de investitii masive in infrastructura de energie in Romania pentru viitorul masinilor electrice.SMART GRID-uri etc etc,noi inca suntem la inceputul liberalizari energiei pentru populatie.Ca viitorul este in panouri solare,generatoare eoliene asta e alta mancare de peste,pentru distributie si offload in cartierul tau sa orasul tau ai nevoie de o intrastructura smart.
Edited by ZIGZAG20, 07 January 2017 - 22:15. |
#7
Posted 07 January 2017 - 22:14

Ai făcut ceva calcule de ai ajuns la concluzia asta? E adevărat ca nu sunt încă Superchargere în România, dar vor fi pana va apare Modelul 3.
|
#8
Posted 07 January 2017 - 22:18

Hai sa nu ne uitam la capra vecinului.Avem nevoie de investitii masive in infrastructura de energie in Romania pentru viitorul masinilor electrice.SMART GRID-uri etc etc,noi inca suntem la inceputul liberalizari energiei pentru populatie.Ca viitorul este in panouri solare,generatoare eoliene asta e alta mancare de peste,pentru distributie si offload in cartierul tau sa orasul tau ai nevoie de o intrastructura smart. Completare: Noi inca nu suntem in stare sa avem zapezi fara caderi de curent in toate satele si orasele. |
#9
Posted 07 January 2017 - 22:21

Nu stiu daca a atins cineva tema pretului. O masina pe baterii, costa cat 2 pe gaz. QED. Cand imi scot su 18000 E din combustibil? Like, never!
Energia electrica este raspunsul, dar nu pe calea asta. Nu cu o tona de baterii sub...posterior. |
#10
Posted 07 January 2017 - 22:21

Ceea ce ma da pe mine, ca utilizator circumspect, inapoi de la a utiliza un vehicul electric, este pretul destul de mare al bateriilor.
Bateria este un element cu viata limitata. Bateriile folosite de Tesla sunt dintr-un "aliaj" oarecum inedit, LiNiMnAlOxide. Adica "le-are pe toate"... dar oare de ce nu a folosit LiFePO4, care deja este consacrat, are durata mare de viata, 2000-3000 de cicli la descarcari complete? S-ar parea ca si LiNiMnAlO are durata de viata buna, dar nu atat de mare ca LiFePO4 - daor 1500-2000 de cicli. Iar pretul este mai mare la aceasta chimie, singurul avantaj fiind densitatea energetica putin mai buna. Una peste alta, costul unei sute de km cu "bateria" este egal cu cca 2,5-3 litri de benzina la noi in Europa. Asa ca... cine si-ar lua electric, ar face-o doar de amorul artei, si pt ca-l dau banii afara din casa. Da, in America sint destui d-astia. |
#11
Posted 07 January 2017 - 22:24

Completare: Noi inca nu suntem in stare sa avem zapezi fara caderi de curent in toate satele si orasele. Avem 4G+, dar nu gasim peste tot 3G. Zapada ne surprinde oricand. Salariul minim este cat un weekend la mare. Romanii cumpara masini din trecut, cu gandul la viitor. Tesla?! Poate pentru cei care viseaza.
Pe scurt: din cauza randamentului mic (cu cat pui mai multe baterii si obtii mai mult curent, cu atat incarcatura este mai grea si cere mai mult).
|
|
#12
Posted 07 January 2017 - 22:34

Ne cam plângem de mila, dar adevărul e ca unde rețeaua suporta un aparat de sudura suporta și o masina electrica. Plus ca ideea e ca o incarci noaptea, când prețul e mai mic și consumu la fel.
Iar despre durata de viata, Tesla iti da garanție 8 ani fără limita de km pt baterie, motor și trenul de rulare. Deci au încredere în produsul pe care îl vând. Și de preț...cate x6, m3, m5, Range Rover es, exotice de peste 100k euro se vad pe străzile României? Destul de multe zic eu...asa ca sa nu ne plângem de mila
Ceea ce ma da pe mine, ca utilizator circumspect, inapoi de la a utiliza un vehicul electric, este pretul destul de mare al bateriilor. Bateria este un element cu viata limitata. Bateriile folosite de Tesla sunt dintr-un "aliaj" oarecum inedit, LiNiMnAlOxide. Adica "le-are pe toate"... dar oare de ce nu a folosit LiFePO4, care deja este consacrat, are durata mare de viata, 2000-3000 de cicli la descarcari complete? S-ar parea ca si LiNiMnAlO are durata de viata buna, dar nu atat de mare ca LiFePO4 - daor 1500-2000 de cicli. Iar pretul este mai mare la aceasta chimie, singurul avantaj fiind densitatea energetica putin mai buna. Una peste alta, costul unei sute de km cu "bateria" este egal cu cca 2,5-3 litri de benzina la noi in Europa. Asa ca... cine si-ar lua electric, ar face-o doar de amorul artei, si pt ca-l dau banii afara din casa. Da, in America sint destui d-astia. De unde unde scoți costurile alea? Din burtica nu? Chiar și la 2.5-3litri/100km e bine. As vrea eu ca masina mea sa consume 3% Edited by inuendo0, 07 January 2017 - 22:35. |
#13
Posted 07 January 2017 - 23:09

Si acum sa revenim in zilele noastre: ca sa construiasca cea mai mare fabrica de baterii din lume Tesla avea nevoie de: 1. Sa vanda jumatete de milion de masini. Imposibil! ![]() Ca sa vanda jumatate de milion de masini trebuie intai sa produca 7000 * 500.000 = 350.000.000 de baterii 18650. Edited by OutOfMind, 07 January 2017 - 23:10. |
#14
Posted 07 January 2017 - 23:11

Energia electrica este raspunsul, dar nu pe calea asta. Nu cu o tona de baterii sub...posterior. ![]()
Ca sa vanda jumatate de milion de masini trebuie intai sa produca 7000 * 500.000 = 350.000.000 de baterii 18650. |
#15
Posted 07 January 2017 - 23:30

Nu stiu daca a atins cineva tema pretului. O masina pe baterii, costa cat 2 pe gaz. QED. Cand imi scot su 18000 E din combustibil? Like, never! Energia electrica este raspunsul, dar nu pe calea asta. Nu cu o tona de baterii sub...posterior. |
#16
Posted 07 January 2017 - 23:43

Daca esti soarece de oras care face multi kilometrii in regim urban (si nu vorbim de taximetristi sau curieri) ai sanse sa recuperezi investitia destul de repejor. Alo, mi-a plecat barbatul de acasa, vino pe la mine. Auzi, nu se poate sa vin peste 3 ore cand mi se incarca masina? |
#17
Posted 07 January 2017 - 23:52

Daca faci multi km in oras, ii faci cand vrei tu, nu cand ai baterie. Alo, mi-a plecat barbatul de acasa, vino pe la mine. Auzi, nu se poate sa vin peste 3 ore cand mi se incarca masina? fara sa vorbim de parcarile din metropolele europene, unde toate sunt cu plata si toate au priza de incarcare (ma refer la parcarile supraetajate, nu alea in spic de-a lungul strazilor, ca alea sunt doar cu bani, fara priza). |
|
#18
Posted 07 January 2017 - 23:56

Anunturi
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users