Atelier de fierarie
Last Updated: Feb 17 2020 20:22, Started by
parintele
, Oct 17 2016 21:13
·
0
#37
Posted 01 November 2016 - 01:53
Ziua scurta si restul de treburi ma intarzie dar usor usor imi cam termin de pregatit sculele.
in ultimele zile mi-am mai luat o menghina de fierarie si azi am terminat reconditionarea ei, utmeaza sa o montez pe masa de lucru alaturi de cea de lacatuserie si cealalta mai mica de fierarie. Nu am apucat sa o pozez asamblata pentru ca am terminat mukt dupa lasarea intunericului dar am facut ceva poze mai devreme... 2 zile la electroliza, apoi curatare cu perie de sarma, burete abrazic sau smirghel ...puteti vedea diferenta intre curatarea doar mecanica folosind doar apa si folosirea otetului pentru dizolvarea stratului negru, ceea ce a ramas in urma neutralizarii ruginei... A urmat ceara de albine, care apropos, miroase demential, iti vine sa o mananci, cred ca in una din pozr se si vede o viespe...cum ai simtit mirosul au si aparut, abia am scapat de ele... Poze cu rezultatul final in zilele urmatoare, daca e vremea buna poate alrind si forja. 20161031_113904.jpg 108.06K 112 downloads 20161031_113907.jpg 95.54K 113 downloads Cele curatate doar mecanic , imediat la ceruire 20161031_123116.jpg 52.05K 110 downloads 20161031_123559.jpg 59.96K 101 downloads 20161031_124118.jpg 65.5K 103 downloads Si apoi cele curatatr cu otet, o diferenta mare dupa cum se vede... si galeata de otet in care le-am imbaiat puteti vedea actiunea acidului. Dupa curatare e bine sa neutralizati acidul eu le-am clatit in solutie de bicarbonat. Oricum, metalul curatat oxideaza imediat si e bine sa il protejati imediat pe cat posibil...la ceruire, folosind flacara, apare imediat si rugina dar se ia usor cu carpa si nu e o problema...daca nu le puteti cerui, aplicati macar un ulei...cel de camelie e recunoascut dar puteti folosi si altele... Ca sa preintampin oxidarea casetei inchise la un capat, cu filet interior, greu de ceruit si chiar de curatat de rugina aia superficiala care apatr la incalzirea pt ceruire, eu dau pe ud direct cu wd40...apoi incalzesc si bag vaselina, ceruiesc doar putin in capat cu ceara care e absorbita in carpa...filetul avand pas mare nu se gripeaza si ceara ajuta chiar daca e si vaselina acolo, in calatul deschis mai poate intra apa mai ales daca sta afara, nefolosita... 20161031_132643.jpg 68.1K 96 downloads 20161031_132921.jpg 26.92K 91 downloads Hai ca am gasit si viespea. 20161031_131143.jpg 61.5K 90 downloads 20161031_132704.jpg 74.25K 86 downloads Si daca tot am vorbit de ceara de albine, probabil multi stiti ca e superlipicioasa si ca sa o cureti se pot folosi mai multe solutii...uleiurile vegetale sunt una dintre ele, pentru rapiditate si eficienta eu folosesc un diluant de genul nitrotoluenului cand nu am timp si chef sa ma manjesc si mai tare cu ulei, nu e chiar ideal dar desi diluantul e foarte agresiv altfel, in caxul acesta ceara il domoleste aproape complet. cand aveti timp, folositi totusi ulei, bate cam orice crema comerciala combinatia asta... |
#38
Posted 01 November 2016 - 13:25
20160617_160642.jpeg 75.72K
145 downloads
20160617_182942.jpeg 80.08K
143 downloads cu toate ca nu sunt fierar,va prezint fieraria construită de mine pt un beneficiar neamț, o sa revin cu poze pe parcurs
|
#39
Posted 03 November 2016 - 12:28
20161103_112707.jpg 94.52K
171 downloads
20161103_112648.jpg 85.35K
167 downloads C-am asa arata la final
|
#40
Posted 05 November 2016 - 20:22
Una din cele trei menghine... Mai am una mai mare și una mai mica plus una de lăcătuș mai mică...
Attached Files |
#41
Posted 06 November 2016 - 10:07
Daca vreodata vrei sa vinzi din ele, sa imi spui si mie
|
#42
Posted 06 November 2016 - 10:38
Mai degrabă aș da la schimb pentru una de lăcătuș sau din aia pentru frezare rotativă...
|
#43
Posted 08 November 2016 - 10:31
Hai sa va arat o menghina interesanta..a aparut recent la vanzare, din pacate pretul este unul mult, mult prea mare..
125158950_1_1000x700_menghina-berbesti.jpg 85.85K
121 downloads
|
#44
Posted 08 November 2016 - 17:49
Adineauri am fost sa imi mai iau o menghina, stare perfecta, pret bun...bai bene, ditai fieratania, n-are decat vreo 40-50 de kile... intra la curatat, asa arata acum..
125271964_1_1000x700_menghina-bucuresti.jpg 99.36K
141 downloads
125271964_2_1000x700_menghina-fotografii.jpg 91.79K
141 downloads
|
#45
Posted 08 November 2016 - 18:50
Ma fascineaza piulitele si filetele folosite de aia pe vremuri, toate sunt aiurea raportat la stas-ul nostru...par a fi facute din fier moale, toate pe care le am sunt asa.
|
#46
Posted 17 November 2016 - 19:01
Este si nu prea despre fierarie. Pur si simplu am vazut oameni de mult dusi facand acelasi lucru cu alte unelte insa pe aceleasi principii.
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/dQSMs-b0Jzg?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] |
|
#47
Posted 17 November 2016 - 19:43
Azi am pornit putin forja pe seara ca sa fac arcul pt menghina mica..din arc elicoidal de ceva autoturism...m-a prins noaptea dar l-am si montat, l-am nimerit la grosime, lare-se ca nu am uitat chiar tot ce nu stiam
2-3 poze de incalzire , inca nu mi-am terminat de montat fiarele, in weekend il termin, abia ce mi-am luat butucii. A, si inca o chestie, ca tot vorbeam de ingrosat, ca sa nu stau degeaba am facut si vreo 2 blancuri de vatraie, in poza se vede capatul ingrosat. 20161117_154923.jpg 71.96K 128 downloads 20161117_155314.jpg 33.3K 125 downloads 20161117_155419.jpg 39.64K 124 downloads 20161117_160001.jpg 74.43K 124 downloads 20161117_160050.jpg 68.62K 131 downloads 20161117_161510.jpg 71.12K 128 downloads 20161117_160247.jpg 54.81K 126 downloads |
#48
Posted 24 November 2016 - 12:26
Ia d'aici, din arc, adica greutate la jumate si siguranta dubla la strangere.
DSCF6485.jpg 35.04K
127 downloads
Ceva de rulment DSCF6580.jpg 44.62K 139 downloads Si ceva damasc din cablu de otel, nu se vede ca nu era inca bagat la clorura dar ma crezi pe cuvant. DSCF6549.jpg 47.58K 140 downloads Si unu gata facut din joagar, e si acuma prin bucatarie, lemn de par. DSCF6544.jpg 48.36K 152 downloads Si daca ma enervezi fac si un d'asta, poza nu e a mea dar daca tot vrei tirbusoane si pt ca eu nu am pozat, ti-l arat inainte sa il fac a410e6c69a1cc1dddb47f411db9c52fc.jpg 7.09K 142 downloads |
#49
Posted 30 May 2017 - 13:04
Salut. Vă deranjez și eu cu următoarea întrebare: am o lamă de cuțit chinezesc ieftin. Nu un cuțit de vânătoare, ci un kitsch ordinar, cu vârful ușor curbat în sus. Lama arată ok, așa că m-am hotărât să o scot din montura mizerabilă de zinc turnat cu motive orientale și să îmi fac un cuțit cât-de-cât din ea. Problema e că pare a fi un oțel destul de prost, moale, care nu va sta ascuțit prea mult timp. Aș vrea să îi fac un tratament termic care să îl aducă la un nivel de duritate acceptabil - nu am pretenția să iasă katană din chinezărie, dar aș vrea un cuțit pentru tăiat salam și eventual cioplit un băț pe munte.
Inițial m-am gândit la o călire simplă: îl bag în mangalul de la grătar și după aia îl scot într-un vas cu ulei ars. Pe urmă m-am gândit să-i fac și o tentativă de cementare și o normalizare la final, care ar putea să îl durifice ceva mai bine. Așa că aș vrea să-l supun la următoarele chinuri: 1. îl încălzesc zdravăn la jarul supraalimentat cu foehn-ul și îl scot să se răcească o vreme în praf de mangal pisat 2. îl încălzesc din nou zdravăn și îl călesc în ulei ars (n-am altul și nici n-am de gând să dau vreun ban pentru moftul ăsta) 3. îl încălzesc din nou în jar fără foehn și îl las să se răcească la aer Problema e că știu bine că sunt total pe lângă problemă și că e posibil nu doar să nu rezolv nimic, ci și să-l fac mai prost decât e deja. Am rugămintea să mă corectați voi și să îmi spuneți cam ce-ar trebui să fac de fapt. Nu-mi spuneți să îmi iau o lamă ca lumea, că mai întâi aș vrea să văd ce pot să scot din porcăria chinezească. mulțumesc mult |
#50
Posted 30 May 2017 - 14:40
1. Esti total pe langa asa ca mai bine il arunci direct.
2. Probabil ca e inox, daca da atunci nici daca ai sti sa tratezi alte oteluri care se pot trata cu mijloace mai simple si ai si avea cu ce( jar in xare sufli nu merge decat sa decalesti ...poate) ...tot nu se poate pentru ca atat inoxul cat si otelurile oxidabile mai aliate necesita temperaturi precise si timpi relativ precisi la o anumita temperatura. Inox si oteluri mai " complicate" doar in cuptor electric. 3. Ca idee, otelurile de trateaza cam asa, in principiu. -Decalire...se duc la o temperatura de regula sub cea de calire, se tin acolo " ceva" si apoi se racesc de regula incet( lent). Adica poate fi nevoie de racire odata cu cuptoeul sau in material izolator...se pot raci in multe ore unele, peste noapte ...samd... -Prelucrare..... -Normalizare, adica o operatiune similara cu decalirea in care tensiunile din material se elimina....cele simple la normalizare se racesc in aer..sa zicem, ca idee e putin mai simplu decat la decalire dar e o operatie la fel de importanta si depinde de material, poate fi pretentioasa si consumatoare de.timp si poate necesita resurse. -Calirea incalzire la o anumita temperatura, in jurul celei de decalire sau mai mare dar exista variatii...mentinere la axea temp in functie de material si structura/ grosimea piesei. Necesita experienta dau scule gen cuptor pt materiale pretentioase, la cele.simple cu experienta si forja merge fara... A doua etapa e racirea brusca. Viteza de racire, mediul in care racesti, temperstura initiala a mediului de racire...pot fi simple gen apa sau ulei sau complexe, in functie de material si piesa... in principiu ulei cald sau apa sloi / saramura cu gheata/ solutii mai afresive/ rapide ... Otelurile mai aliate sau cu mai mult carbon se racesc in medii mai lente, otelurile simple si cu putin carbon sau piesele mari care se racesc greu in solutii cat mai rapide si mai reci.... - optional unele oteluri, printre care si multe inoxuri, se criogeneaza. Adica imediat dupa.calire se baga in co2 lichid sau chiar azot lichid - revenirea. Dupa calire otelul e ca sticla, se face cioburi...poate crapa la calire daca socul e mare, de aia necesita normalizare, orice neuniformitate in structura materialului poate crea fisuri. De aia mediul de calire uneori trebuie sa.fie lent si cald, ulei la 60-80 grade spre exemplu...de.aia acelasi material se poate cali in ulei fierbinte daca e o tabla sucita aiurea dau in apa cu gheata daca e o nicovala sau o piesa de 50 de kg. Revenirea inseamna coacerea la o temperatura oarecare, 100-300 grade sau mai mult. Otelul nu mai e.la fel de dur dar nici casant, devine mai elastic, mai " arcos"... In functie de ce iti trebuie.la el il coci la o anumita temp, functie de ce otel e... Cand nu stii materialul, chiar si cu ceva stiinta si experienta esti la mana hazardului...daca materialul e mai pretentios, inoxul fiind pretrntios, e pierdere de vreme. Cand piesa e o tabla gen cutit, zonele subtiri( taisul) se vor arde...la cutite se lasa taisul cam de 1-1.5 mm grosime si se ascute dupa tratamentul termic din acest motiv...in cazul tau deci cutitul va trebui oricum reprelucrat si va arata altfel , sa prelucrezi lama de inox fara scule e cam chin. Per total ...iarta-l...greu de crezut ca otelul ala poate mult mai mult dexat au scos chinezii din el...oricum nu merita pt ca si daca tu ai reusi pri tr-o minune sa scoti 100% tor putin e, materialul ala e un jeg de tabla. Oricum sansele sa.reusesti fara scule sunt ca alea sa castigi la loto. Asta daca ai avea ceva stiinta si experienta, cum tu din ce spui habar nu ai..mai degraba castigi la 6/49. Dar te poti juca, paguba e zero...cu ocazia asta vezi ce inseamna sa te chinui cu un ciob....poti invata cate ceva, poate fi relaxant. Atata doar sa ai grija la protectia muncii. Fierul rosu arde al dracu si otelul netratat calumea poate fi schija de grenada, adica geija mare sa nu ramai fara ochi sau cu schija in vreo artera, sa sectionezi o artera importanta inseamna ca e ultimul lucru pe care il faci tu, restul face popa. |
#51
Posted 30 May 2017 - 18:34
În primul rând, mulțumesc mult pentru explicații. Sincer, bănuiam că asta o să-mi zici. Am mai întrebat vreo 2 prieteni ingineri, amândoi mi-au zis același lucru: e greu de crezut că o să scoți tu mai mult din tabla aia decât a scos chinezul care a călit-o în fabrică, după rețete calculate pentru tipul ăla de oțel, pe care tu oricum nu-l cunoști.
Și totuși, o să întind puțin coarda, că mă mănâncă să fac experimente... L-am văzut pe un japonez cu o forjă improvizată dintr-un grătar și un foehn, care a făcut câtamai halebarda și a și câștigat concursul Forged in Fire. Presupunând că ai fi în locul meu, având la dispoziție un grătar, vreo 10 cărămizi refractare, lemne, mangal, lignit, un tub de aluminiu, un foehn, un clește de cuie și experiența ta, ce ai face ca să-ți mărești șansele de a câștiga la loto în problema de mai sus? Gândește-te că e o problemă gen Apollo 13 - cum să faci din rahat bici. De fapt, nu. Nu cum să faci tu din rahat bici. Ci cum să-l înveți pe altul să facă din rahat bici. Unul aflat pe orbită... Cu date insuficiente. Și nu ai opțiunea de a lăsa lama așa cum e. Desigur, doar dacă ai răbdare și chef de conversație. Altfel, mersi oricum pentru explicațiile de până acum. PS: referitor la pericole: nu am de gând să iau lama la ciocan. În ce situație apare pericolul de a sări schije? Doar în momentul în care bag lama în lichid sau și cu alte ocazii? Edited by ionradoi, 30 May 2017 - 18:55. |
|
#52
Posted 30 May 2017 - 19:37
1. Schije sar daca dai cu ciocanul in el sau dai cu el de ceva.
2. Din acel cutit nu faci nimic, inoxul nune un material pt asemenea conditii nici daca stii ce inox e. Oricum nu are rost. 3. Daca vrei sa te joci fa-o cu oteluri mai prietenoase. Ca idee, un otel de arc de orice fel poate fi un bun inceput. Daca nu ai scule sa bati pt a modela, iei foaie de otel din care poti face prin debitare si te joci tu cu tratamentele. Ca exemple folosesti foaie de arc mai subtire, dacie papuc, merge de satare si o poti hingheri pt ca e groasa, o arzi mai greu. Sau foaie de disc de la utilaj agricol. Sau o lama de la un circular fara placute vidia, alea care se ascut. Sau un banal joagar de mana care are o foaie subtire taman buna pt taiat si recalit, poti cali doar taisul , adica partial, e iute un cutitas pt taiat(nu pt abuzat, ci pt un tais fin de taiat lucruri finute). Cu 2-3 table de acest gen te joci pana iti vine aceu. 4. Daca ai un ciocan, o manusa de piele pt lucru ...si o bucata plata de fier pe care sa bati...ai multe alte losibilitati sa te joci, incepi cu fier beton si arc elicoidal si faci mici lame, 1-2 cm latime si 5 -10 lungime... 5. Materialele astea refolosite se trateaza cam la fel, ulei alea mai tari, apa fierul beton... treaba e sa fie mai vechi. In trecut se foloseau oteluri mai simple si duritatea, rezistenta, etx...se luau mai mult din carbon decat din metalele cu care se alia. In vremurile noastre pentru diverse aplicatii se folosesc aliaje mai complexe in care calitatile necesare sunt date de mici cantitati de diverse metale/ minerale...otelurile sunt bune pt ce sunt ele gandite, sunt mai ieftine si mai usor de tratat si de multe ori peste cele vechi...atata doar ca nu poti sa schimbi utilitatea otelului, pt altceva ori nu sunt bune ori( cel mai adesea) ori sunt imlosibil de tratat termic fara control dat de cuptor... Un exemplu. Arcul elicoidal in trecut se facea din otel chior cu 1% carbon...din asemenea otel alroape ca poti face si o pila, nu mai zic de un cutit...azi se fac din oteluri cu maxim 0.45 C aliate cu diverse, arcurile sunt mai bune, mult mai ieftine dar cu acel continut de carbon tu nu loti face un tais decat pt un topor de despicat sau altceva care nu implica finete.... Burghiele..se faceau din otel argint, un otel relatic slab aliat cu 1.15C...sebfac super lame din axel otel, burghiele de metal erau ok daca le raceai des... Azi se fac din otel rapid(hss), oteluri mai ieftine cu mai putin carbon, unghiul de ascutire da rezistenta taisului iar rezistenta o dau componentele de aliere, azi burghiele se fac albastre si tot taie.... Otelul argint e mai scump si mult mai acump de tratat,se face si mult mai putin pt ca piata e mult mai limitata, se mai foloseste doar la vrose si alte " dornuri" de la matrite samd... La.fel discurile ageicole...pe timpuri erau din osc8 0.8 C, suficient pt orice lama de cutit, puteai face si lame de finete dar si lame de lovit iuti gen maceta sau topoare de cioplit... Azi e un otel rapanos cu putin carbon dar indopat cu mangan, nichel, molibden si ce dracu o mai avea prin el... Inainte discul trebuia calit si ae tocea mai repede, azi se ambutiseaza la cald si tine fara alte tratamente de 3 ori mai mult. Deci pe xat losibkl |
#53
Posted 30 May 2017 - 20:19
Deci pe cat posibil fieratanii mai vechi ...daca se poate.
In rest cauti informatii si freci youtube-ul...aia cu armele lor din foc adesea fura curent si oricum nu ai ce vedea, ce e util pt tine nu vezi, e un show nu un video informativ |
#54
Posted 30 May 2017 - 21:10
Mulțumesc mult de tot pentru explicații. Ți-am mai scris una-două vorbe pe privat.
|
Anunturi
Bun venit pe Forumul Softpedia!
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users