Istoria drumurilor, cailor ferate si cailor navigabile in Romania
#37
Posted 26 September 2016 - 19:18
Č.K.D.-uri erau la greu in Iasi cel putin pana in ´92.
Erau singurele care reuseau sa urce dealurile, cele romanesti nu faceau fata. Dar si asa era ¨amuzant¨. Daca in rampa aparea un incident ce impunea oprirea tramvaiului, trebuia sa coboare in marsalier pina pe o portiune relativ plana de unde putea acelera suficient ca sa poata urca. In statia de la ¨Rapa Galbena¨ inainte de Copou am intalnit relativ des astfel de incidente. Dar mai abrupta era urcarea spre Tatarasi unde accesul era permis numai tramvaielor. In Iasi ecartamentul este ingust, parca prin Sibiu e la fel. Ceva nou si vechi. Edited by tflorin40, 26 September 2016 - 19:21. |
#38
Posted 26 September 2016 - 21:46
Tramvaiele <<Timiş>> 2 aveau probleme cu ucarea pantelor. Tramvaiele "Electroputere" modernizate în Bucureşti (EP/V3A) nu aveau această problemă, dar au circulat numai în Bucureşti, faţă de cele Timişorene care au ajuns şi în Arad, Oradea, Cluj (-Napoca), Craiova, Ploieşti, Brăila, Galaţi şi aşa precum s-a mai zis la Iaşi.
Şi Galaţiul a avut ecartament metric, dar când s-a adus tramvaiele ceheşti s-a trecut la cel standard, că oferă o stabilitate mai bună. La Satu Mare pe vemea imperiului a existat tramvai pe ecartament şi mai îngust (760 m.m. - ecartamentul standard al căilor ferate din Imp. Austro-Ungar), dar compania de electricitate nu l-a mai vrut, aşa că a dispărut prin 1916. Pe Sibiu - Răşinari nu mai circulă tramvaie (mulţimit dl. preşdinte al României). Ecartamentul de 760 m.m. necesită cheltuieli mai mici, dar nu poţi obţine viteze mai mari de 70-80 k.m./h. La cel metric (1.000 m.m.) cred că se poate ajunge şi la 100. Bine, oricum aburoasele de pe căile ferate înguste aveau viteză de maxim 30-40 k.m./h (dieselurile nu erau nici ele mai rapide) şi nici liniile nu erau făcute pentru viteze mai mari de 50 k.m./h, aşa că transportul auto le-a hăcuit. Ah, şi tramvaiul ăla din poza de la Gara de Nord (vezi mai sus) se pare că e varianta cu podea coborâtă... deci aşa ceva nu a fost vreodată în România. Edited by djl, 26 September 2016 - 22:11. |
#39
Posted 28 September 2016 - 00:33
Îi promisesem lui alexandrumardin nişte scanări. Uite-le. "Ghidul Automobilistului" a fost scos de către Ministerul Transportului şi Telecomunicaţiilor în 1960, nu în 1961 aşa precum am zis greşit mai înainte, dar hărţile s-ar putea să fie la nivelul anului 1959. Nu erau toate şoselele din Moldova modernizate, dar existau ceva mai multe drumuri modrenizate.
Şi uitându-mă pe planşe am observat că linia ferată era dublată până la Adjud, nu doar până la Buzău, aşa precum am zis mai demult (linia ferată cu 2 bare perpendiculare e linie dublă). Dublă era şi Cernavodă - Palasa (probabil ulterior şi până la gara actuală din Cosntnaţa - cea veche se afla pe primărie - nu mai există decât o anexă). Pe la Cluj nu apare linie dublă (am să mai studiez problema). Îmi cer scuze pentru calitatea slabă a imaginilor, dar singurul scanner funcţional pe care îl mai am e produs acum 18 ani şi nu e ceva profesional. Deci planşele 9, 14, 19 [ http://oi68.tinypic.com/11si448.jpg - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] [ http://oi64.tinypic.com/301zgpd.jpg - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] [ http://oi63.tinypic.com/161x6j4.jpg - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] |
#40
Posted 28 September 2016 - 00:56
djl, on 28 septembrie 2016 - 00:33, said:
Îmi cer scuze pentru calitatea slabă a imaginilor, dar singurul scanner funcţional pe care îl mai am e produs acum 18 ani şi nu e ceva profesional. nu cumva un scanner? sau nu ai smartphone? djl, on 28 septembrie 2016 - 00:33, said:
dar existau ceva mai multe drumuri modrenizate. cum iti dai seama ca erau modernizate? ce inseamna "modernizate"? Hai sa-ti spun eu, ca stiu. Drumurile alea erau acoperite cu pietris, care la ploi si ninsoare faceau gropi. Nu gaseai drumuri "moderne". Abia prin 1963 poti vorbi de sosele asfaltate, precum cea dintre Brasov - Sighisoara. Pana prin 1960 pe acest drum se circula printre gropi. Inca se mai vede in padurea Bogatii serpentinele vechiului drum. CUm se ajunge in varf, spre Rupea se vad serpentinele in stanga si dreapta (trebuie sa te chioarasti, dar iti dai seama cum se faceau drumurile atunci). Podurile in 1963 inca nu erau gata. Se circula pe improvizatii de lemn. Iar prin Moldova in 1963 era jale. Doar drumuri pietruite. Asta denumesti tu drumuri modernizate? Ce sa mai vorbesc de Oltenia, de Banat? Aceiasi situatie. Nu vorbim de orase. Alta mancare de peste. |
#41
Posted 28 September 2016 - 01:15
Nu am smartphone.
Ai fost tu pe acele şosele? În imagini apar şi sate care nu par a fi legate la vreun drum. |
#42
Posted 28 September 2016 - 06:49
<p>
djl, on 28 septembrie 2016 - 01:15, said:
Nu am smartphone. pai telefoanele destepte sunt astazi pe toate drumurile si ieftine unde traiesti? djl, on 28 septembrie 2016 - 01:15, said: Ai fost tu pe acele ŗosele? crezi ca vorbesc ca tine din citate? Eu am vazut cu ochii mei Romania aia rurala, cu tarani autentici cu bunicii vostri adunandu-se in mijlocul satului, in costumele lor populare caci altele nu aveau. sa stii ca Romania era o frumusete, o splendoare de culoari si custome. Asta cam pana pe la 1965 pe urma industrializarea va distruge totul va preface totul in praf si pulbere si va crea o gramada de idioti ce se urineaza pe frumusetea trecutului neamului lor. |
#43
Posted 28 September 2016 - 08:48
Off-topic: am "Nokia" 3310 Dar da, am încă fix.
Off-topic 2: unele sate sunt mai apropiate de modul de viaţă al oraşului faţă de altele. Depinde de mai mulţi factori. |
#44
Posted 28 September 2016 - 15:25
<p>
djl, on 28 septembrie 2016 - 08:48, said:
unele sate sunt mai apropiate de modul de viažć al oraŗului fažć de altele. dar nici un sat astazi nu mai e ce au fost satele in Romania pana pe la 1965 Puteai sa zici ca prin anii '70 mai gaseai reminiscente dar dupa aia s-a dus totul. S-a facut praf toata viata aia superba pe care astazi progresistii nu au inteles-o caci au avut o singura ambitie: s-o distruga. djl, on 28 septembrie 2016 - 08:48, said:
Off-topic: am "Nokia" 3310 dar fara aparat de fotografiat, fara apps, e nasol cum poti trai asa? Eu am cumparat o tableta chinezeasca, pe Android lollipop, 5.1 cu doua SIMM cards, adica 2 telefoane, cu aparat foto, filmat, etc cu memorie externa (flash card), pe care o folosesc si la citit caci am o biblioteca digitala de peste 20 000 de carti dar care o folosesc la programare in special Iar tableta asta m-a costat 30 euro. Bineinteles am si iPhone. te rog eu, fa-ti un bine si cumparati un smartphone sau tableta in loc sa de vaiti dupa scannere. |
#45
Posted 28 September 2016 - 19:10
Nu mă tentează. Dar poate o să iau o tabletă pentru asemenea activităţi.
Dar să revenim on topic: înainte de a trece la trenuri, am să menţionez de aviaţie. Prin 1956-1958 un bilet de avion dus-întorsc Bucureşti - Constanţa (da, Constanţa, căci exista un aeroport prin zona actualului C.E.T.) costa în jur de 150-160 lei (din câte mai ţin minte ce am văzut într-un ziar). Iată 2 reclame din Lista abonaţilor telefonici (cartea de telefoane) Bucureşti 1960 pg. 372, respectiv 613. Avioanele sunt "Iliuşin" IL-14, respectiv IL-18. Ceva despre agenţia "TAROM" din Bucureşti - acelaşi an: http://forum.softped...6#entry15787647 Una din Lista abonaţilor telefonici Bucureşti 1965 se găseşte aici: http://forum.softped...6#entry12366062 [ http://oi63.tinypic.com/2l8b7s9.jpg - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] [ http://oi65.tinypic.com/2hmex4m.jpg - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] Din ziarul "Informaţia Bucureştiului" anul XXXIV nr. 10.438 Ma 17 mai 1987, pg. 2 articolul "Noutăţi de la TAROM" de M. Bărbulescu. Articolul cu modernizarea Aerop. Otopeni (azi "Henri Coandă") nu l-am pozat. [ http://oi65.tinypic.com/2drqdt.jpg - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] Şi acum sărim la căi ferate. sucre, m-am uitat pe "Revista Căilor Ferate Române" din 1992 şi 1993 şi nu am găsit deocamdată nimic în legătură cu Cluj - Oradea. Pe viitor am să mă mai uit şi pe 1994, 1995, 1996. Singurele regionale ale căror istoric le-am găsit au fost Bucureşti şi Craiova (am aflat că prima locomotivă diesel-electrică a acestei regionale a apărut în anul 1962, iar în anul 1970 parcul de locmotive era format din 1% locomotive cu aburi, 29% locomotive electrice, 70% locomotive diesel-electrice). Din "Revista Căilor Ferate Române" din 1993: nr. 2/1993 I "Din activitatea C.F.R." 1) pg. 22-24 "Din istoricul revistei Căilor Ferate Române" articol de Ing. Sabin Petrean; 2) pg. 24 "Trenuri rapide la C.F.R.", articol de Dr. Ing. Radu Ovidiu 3) reclamă (cred că de pe coperta 4 a nr. 6 - a apărut în mai multe reviste) la noile bilete ale C.F.R. ce erau emise din Gara de Nord. [ http://oi66.tinypic.com/34e6dev.jpg - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] [ http://oi63.tinypic.com/zloz9t.jpg - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] [ http://oi67.tinypic.com/2zr0rat.jpg - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] [ http://oi66.tinypic.com/1zmza52.jpg - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] Nu uitaţi 1) Dacă vă place ceea ce postez, daţi LIKE 2) Intraţi şi pe topicurile (threadurile) din link-urile postate. Veţi găsi multe chestii interesante pe acolo! |
#46
Posted 28 September 2016 - 23:14
djl, on 28 septembrie 2016 - 19:10, said:
Nu mă tentează. Dar poate o să iau o tabletă pentru asemenea activităţi. Dar să revenim on topic: înainte de a trece la trenuri, am să menţionez de aviaţie. Prin 1956-1958 un bilet de avion dus-întorsc Bucureşti - Constanţa (da, Constanţa, căci exista un aeroport prin zona actualului C.E.T.) costa în jur de 150-160 lei (din câte mai ţin minte ce am văzut într-un ziar). Nu stiu cat costa biletul. |
|
#47
Posted 29 September 2016 - 16:05
Tot ceva cu aviaţie: http://forum.softped...2#entry13568024
|
#48
Posted 29 September 2016 - 19:37
djl, on 28 septembrie 2016 - 19:10, said: Aici Brasovul este listat ca Or. Stalin adica Orasul Stalin cum se numea in anii '50. Cand ziceai ca a fost tiparit aceasta reclama? Caci pe 24 decembrie 1960 Braşovul şi-a recăpătat denumirea originală. coloana cu cifre ce reprezinta? - minute - costul biletului Edited by alexandrumardin, 29 September 2016 - 19:38. |
#49
Posted 29 September 2016 - 19:38
Probabil la începutul lui 1960 a fost tipărită respectiva carte de telefoane.
|
#50
Posted 30 September 2016 - 00:02
#51
Posted 30 September 2016 - 00:33
Conform unei cărţi de telefoane din 1959 ce se găseşte pe aici se afla pe Str. 13 Decembrie.
Fiind avioane de mai mici dimensiuni, nu trebuia pistă foarte lungă. Erau probabil avioane bimotoare. Tot pe acolo se afla şi aviaţa sanitară. Edited by djl, 30 September 2016 - 00:39. |
|
#52
Posted 30 September 2016 - 04:32
<p>
Kokoshmare, on 30 septembrie 2016 - 00:02, said:
Unde era acest aeroport din Brasov ? La IAR Ghimbav ? spre sanpetru, unde era fabrica veche de rulmente Rulmentul a functionat in vechile hangare de avioane. In poza de mai jos se vad in fundal, inainte de sanpetru https://orasulmemora...0m-1024x641.jpg |
#53
Posted 30 September 2016 - 04:55
Cum arata astazi unul din hangare:
http://www.cartula.r...ttach_id=109860 Turnul de control a fost incorporat in uzinele Tractorul http://www.cartula.r...ttach_id=109863 Ce a mai ramas dintr-un hangar de avioane din incinta lui Tractorul http://photos.wikima...0/33/84_big.jpg |
#54
Posted 30 September 2016 - 09:22
Aia era pe Str. 13 Decembrie?
Păi conform unei reclame din acea carte de telefoane, turnul de la "Tractorul" era al fabricii sau au fost folosite şi de aeroport şi de fabrică? Sau au fost 2 turnuri. Şi care a fost motivul desfiinţării aeroportului? Căt tot ziceam mai demult de "Dimitroavele" pentru clasa a III-a făcute vagoane de clada II-a prin acoperirea băncilor cu vinilin: https://www.flickr.c...57622482078944/ [ https://c5.staticflickr.com/4/3457/3967076356_b05b67baeb.jpg - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] Edited by djl, 30 September 2016 - 09:38. |
Anunturi
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users