Esenta budismului
Last Updated: May 26 2016 12:54, Started by
MihaiProg
, Feb 25 2016 16:08
·
0
#1
Posted 25 February 2016 - 16:08
Buddha, fondatorul budismului, vrea să fie amintit ca un om nu ca o zeitate, el este un învățător, un arătător de cale!
Karma (Kamma în Pali) = acțiune În budism karma înseamnă acțiune intenționată. Nu numai acțiunile generează karma ci și gândurile și cuvintele. Karma înseamnă cauză și efect. Karma este o lege naturală. Prin karma este înțeles un concept filosofic-religios, prin care fiecare acțiune - fizică sau spirituală - are în mod inevitabil o urmare. Conform legii karma (o lege impersonală și inflexibilă a Universului), în fiecare viață primim ceea ce merităm. Faptele noastre bune atrag după ele rezultate bune, iar faptele noastre rele atrag după ele rezultate rele, chiar de la o viață la alta. Karma -legea care guvernează Universul se bazează pe stricta lege a condiționismului (Pratitya-samutpada) conform căreia din orice fenomen trebuie să rezulte un altul. Nu poți avea un efect fără cauză (vechi principiu de fizică), dacă există o acțiune, există o reacție (un rezultat). Cauza trebuie să își aibă efectul, nimic nu poate împiedica sau restrânge acest lucru. Budiștii susțin că nu există excepții la legea cauză-efect; ființele vin conform legii cauză-efect și resping că există orice aspect arbitrar sau aleator. Hinduismul susține că noi suntem determinați de către kamma noastră, în timp ce budismul spune că suntem doar condiționați de ea. Toate lucrurile apar și dispar datorită întâmplării simultane a cauzelor și condițiilor. Conform budismului orice eveniment are o cauză: există un lanț infinit de cauze! Datorită faptului că orice eveniment are o cauză, Universul este văzut interdependent și interconectat, și toate lucrurile care sosesc sunt legate de alte lucruri, un concept cunoscut ca origine dependentă. Nimic în lume nu există separat, de sine stătător, totul este în legătură cu altceva. Depunem mult efort pentru a obține fericirea dar nu putem obține decât o fericire temporară din cauza mediului care este în continuă schimbare. Totul se schimbă, se află în mișcare. Lucrurile compuse se descompun și deci sunt trecătoare! Doar viața este continuă, căutându-și tot timpul noi forme de manifestare. Fericirea vine din interior, sursa fericirii este gândirea constructivă! Ce ne face să suferim? Este atitudinea pe care o avem față de noi înșine, stima, atenția pe care le avem față de persoana noastră, acordând în același timp mai puțină valoare celorlalți. Aceasta este la originea tuturor conflictelor, războaielor între națiuni, certurilor de familie. Fără acest egoism, nici una dintre aceste probleme nu ar exista. Deci nu trebuie să fim egoiști, trebuie să dizolvăm egoul. Suferința se poate elimina dacă se elimină cauza ei. În unele cazuri suferința este cauzată de dorință și deci suferința se poate elimina dacă se elimină dorința; asta înseamnă renunțare, încetarea atașării (detașare). Renunțarea este o decizie de a nega nevoia pentru un anumit rezultat. De unde vin toate relele: ignoranță și iluzie - neștiind natura realității și luând-o greșit; din atașament de sine, lăcomie, egoism! Potrivit unor învățați budiști, cunoașterea sau înțelepciunea (prajñā) este singura care poate realiza desăvârșirea omului și realizarea Nirvanei. Calea Calea cu 8 brațe care duce la încetarea suferinței (magga): Înțelegere corectă, Gândire corectă, Vorbire corectă, Acțiune corectă, Mod de viață corect, Efort corect, Atenție corectă și Concentrare corectă. Calea budistă este calea de mijloc care respinge extremismul. Anticii romani obișnuiau să spune: „Moderație în toate lucrurile”, iar budiștii sunt pe deplin de acord cu aceasta. Calea de mijloc este deseori descrisă ca un model pentru practicile non-extremiste, o cale moderată care nu acceptă nici extrema josnică, vulgară a "indulgenței în plăcerea simțurilor" (kamasukhallikanuyoga) nici extrema dureroasă a propriei mortificări. Calea de urmat: „Evitați a face rău, faceți ceea ce este bine și purificați-vă mintea.” Buddha Intenția face diferența dintre "bine" și "rău". Chiar dacă ceva bun pare să apară din intenții rele, cu toate acestea karma negativă este creată. Chiar dacă ceva rău este creat din intenții bune, cu toate acestea karma pozitivă este creată. Cu toate acestea, ar trebui să existe remușcări pentru orice daune "accidental" create. Gândurile și cuvintele au încărcătură karmică! Toate faptele care vin din egoism, lăcomie, ură sunt rele --Akusala Kamma! Toate acțiunile care pornesc din virtuți ca generozitate, iubire și înțelepciune sunt meritorii --Kusula Kamma. Pentru laici există doar cinci precepte simple, ele sunt simple îndemnuri de a trăi o viață fericită, fără griji, în care meditația se poate desfășura în condiții bune. Cele cinci precepte simple sunt: 1. A te abține să iei viața cuiva. (non-violența față de orice formă de viață) 2. A te abține să iei ceva ce nu ți se cuvine. (a nu fura) 3. A te abține de la o purtare senzuală necuviincioasă. (abstinență de la desfrânare) 4. A te abține să minți. 5. A te abține de la consumarea oricărei substanțe care duce la pierderea lucidității minții. (abținerea de la droguri sau alcool) Liber arbitru Ideea de libertate de alegere absolută (aceea că oamenii pot fi complet liberi să facă orice alegere) este neinteligentă pentru că respinge realitatea nevoilor fizice și circumstanțelor. Egal de incorect este ideea că oamenii nu au nici o alegere în viață sau că viețile lor sunt prederminate. Să respingi libertatea va însemnă să respingi eforturile persoanelor să facă progres moral (prin capacitatea lor de a alege liber acțiuni pline de compasiune). Renașterea Buddha și-a reamintit viețile anterioare înainte de iluminare. Renaștere în budism înseamnă că am avut o infinitate de vieți anterioare și vom avea o infinitate de vieți viitoare, pentru a scăpa de renaștere trebuie să atingem Nirvana! Conform lui Buddha ,,sinele”, sufletul veșnic (atman, la hinduși) nu există, este o iluzie. Tot așa cum, renașterea budistă nu înseamnă trasmigrarea unui suflet de la un trup la altul, ci prin moarte faptele sunt transmise într-o viață următoare. Cu toate acestea, identitatea dintre moștenitor și făptuitor nu este deplină. |
#3
Posted 25 February 2016 - 16:28
Daca am inteles bine, prin Nirvana buddhisti inteleg disparitie.
Cum explica ei (tu) aceasta disparitie (nirvana)? |
#4
Posted 25 February 2016 - 16:34
Nirvana este starea care încheie șirul reîncarnărilor.
Nirvana este în afara oricărei posibilități de reprezentare mentală. Cu alte cuvinte nu poate fi descrisă! |
#5
Posted 25 February 2016 - 16:37
Hai sa intreb altfel!
Ce presupune a atinge Nirvana (sa dispari din/sa nu mai...)? Cum se reuseste asa ceva? Edited by altnume, 25 February 2016 - 16:41. |
#6
Posted 25 February 2016 - 16:42
IDOLII NEAMURILOR SUNT DEMONI : http://www.sfaturior...sunt-demoni.htm
Edited by cristirg, 25 February 2016 - 16:42. |
#7
Posted 25 February 2016 - 16:52
IvanMihai, on 25 februarie 2016 - 16:08, said:
Buddha, fondatorul budismului, vrea să fie amintit ca un om nu ca o zeitate, el este un ĂŽnvăţător, un arătător de cale! Karma (Kamma ĂŽn Pali) = acţiune Ăn budism karma ĂŽnseamnă acţiune intenţionată. Nu numai acţiunile generează karma ci şi gândurile şi cuvintele. Karma ĂŽnseamnă cauză şi efect. Karma este o lege naturală. Prin karma este ĂŽnțeles un concept filosofic-religios, prin care fiecare acțiune - fizică sau spirituală - are ĂŽn mod inevitabil o urmare. Conform legii karma (o lege impersonală şi inflexibilă a Universului), ĂŽn fiecare viaţă primim ceea ce merităm. Faptele noastre bune atrag după ele rezultate bune, iar faptele noastre rele atrag după ele rezultate rele, chiar de la o viaţă la alta. Karma -legea care guvernează Universul se bazează pe stricta lege a condiționismului (Pratitya-samutpada) conform căreia din orice fenomen trebuie să rezulte un altul. Nu poţi avea un efect fără cauză (vechi principiu de fizică), dacă există o acţiune, există o reacţie (un rezultat). Cauza trebuie să ĂŽşi aibă efectul, nimic nu poate ĂŽmpiedica sau restrânge acest lucru. Budiştii susţin că nu există excepţii la legea cauză-efect; fiinţele vin conform legii cauză-efect şi resping că există orice aspect arbitrar sau aleator. Hinduismul susţine că noi suntem determinaţi de către kamma noastră, ĂŽn timp ce budismul spune că suntem doar condiţionaţi de ea. Toate lucrurile apar şi dispar datorită ĂŽntâmplării simultane a cauzelor şi condiţiilor. Conform budismului orice eveniment are o cauză: există un lanţ infinit de cauze! Datorită faptului că orice eveniment are o cauză, Universul este văzut interdependent şi interconectat, şi toate lucrurile care sosesc sunt legate de alte lucruri, un concept cunoscut ca origine dependentă. Nimic ĂŽn lume nu există separat, de sine stătător, totul este ĂŽn legătură cu altceva. Depunem mult efort pentru a obţine fericirea dar nu putem obţine decât o fericire temporară din cauza mediului care este ĂŽn continuă schimbare. Totul se schimbă, se află ĂŽn mişcare. Lucrurile compuse se descompun şi deci sunt trecătoare! Doar viaţa este continuă, căutându-şi tot timpul noi forme de manifestare. Fericirea vine din interior, sursa fericirii este gândirea constructivă! Ce ne face să suferim? Este atitudinea pe care o avem faţă de noi ĂŽnşine, stima, atenţia pe care le avem faţă de persoana noastră, acordând ĂŽn acelaşi timp mai puţină valoare celorlalţi. Aceasta este la originea tuturor conflictelor, războaielor ĂŽntre naţiuni, certurilor de familie. Fără acest egoism, nici una dintre aceste probleme nu ar exista. Deci nu trebuie să fim egoişti, trebuie să dizolvăm egoul. Suferinţa se poate elimina dacă se elimină cauza ei. Ăn unele cazuri suferinţa este cauzată de dorinţă şi deci suferinţa se poate elimina dacă se elimină dorinţa; asta ĂŽnseamnă renunţare, ĂŽncetarea ataşării (detașare). Renunţarea este o decizie de a nega nevoia pentru un anumit rezultat. De unde vin toate relele: ignoranţă şi iluzie - neştiind natura realităţii şi luând-o greşit; din ataşament de sine, lăcomie, egoism! Potrivit unor ĂŽnvățați budiști, cunoașterea sau ĂŽnțelepciunea (prajĂąā) este singura care poate realiza desăvârșirea omului și realizarea Nirvanei. Calea Calea cu 8 braţe care duce la ĂŽncetarea suferinţei (magga): Ănţelegere corectă, Gândire corectă, Vorbire corectă, Acţiune corectă, Mod de viaţă corect, Efort corect, Atenţie corectă şi Concentrare corectă. Calea budistă este calea de mijloc care respinge extremismul. Anticii romani obişnuiau să spune: âModeraţie ĂŽn toate lucrurileâ, iar budiştii sunt pe deplin de acord cu aceasta. Calea de mijloc este deseori descrisă ca un model pentru practicile non-extremiste, o cale moderată care nu acceptă nici extrema josnică, vulgară a "indulgenței ĂŽn plăcerea simțurilor" (kamasukhallikanuyoga) nici extrema dureroasă a propriei mortificări. Calea de urmat: âEvitați a face rău, faceți ceea ce este bine și purificați-vă mintea.â Buddha Intenţia face diferența dintre "bine" și "rău". Chiar dacă ceva bun pare să apară din intenţii rele, cu toate acestea karma negativă este creată. Chiar dacă ceva rău este creat din intenţii bune, cu toate acestea karma pozitivă este creată. Cu toate acestea, ar trebui să existe remușcări pentru orice daune "accidental" create. Gândurile şi cuvintele au ĂŽncărcătură karmică! Toate faptele care vin din egoism, lăcomie, ură sunt rele --Akusala Kamma! Toate acţiunile care pornesc din virtuţi ca generozitate, iubire şi ĂŽnţelepciune sunt meritorii --Kusula Kamma. Pentru laici există doar cinci precepte simple, ele sunt simple ĂŽndemnuri de a trăi o viață fericită, fără griji, ĂŽn care meditația se poate desfășura ĂŽn condiții bune. Cele cinci precepte simple sunt: 1. A te abține să iei viața cuiva. (non-violența față de orice formă de viață) 2. A te abține să iei ceva ce nu ți se cuvine. (a nu fura) 3. A te abține de la o purtare senzuală necuviincioasă. (abstinență de la desfrânare) 4. A te abține să minți. 5. A te abține de la consumarea oricărei substanțe care duce la pierderea lucidității minții. (abținerea de la droguri sau alcool) Liber arbitru Ideea de libertate de alegere absolută (aceea că oamenii pot fi complet liberi să facă orice alegere) este neinteligentă pentru că respinge realitatea nevoilor fizice şi circumstanţelor. Egal de incorect este ideea că oamenii nu au nici o alegere ĂŽn viaţă sau că vieţile lor sunt prederminate. Să respingi libertatea va ĂŽnsemnă să respingi eforturile persoanelor să facă progres moral (prin capacitatea lor de a alege liber acţiuni pline de compasiune). Renaşterea Buddha şi-a reamintit vieţile anterioare ĂŽnainte de iluminare. Renaştere ĂŽn budism ĂŽnseamnă că am avut o infinitate de vieţi anterioare şi vom avea o infinitate de vieţi viitoare, pentru a scăpa de renaştere trebuie să atingem Nirvana! Conform lui Buddha ,,sineleâ, sufletul veşnic (atman, la hinduşi) nu există, este o iluzie. Tot aşa cum, renaşterea budistă nu ĂŽnseamnă trasmigrarea unui suflet de la un trup la altul, ci prin moarte faptele sunt transmise ĂŽntr-o viaţă următoare. Cu toate acestea, identitatea dintre moştenitor şi făptuitor nu este deplină. Budhismul de mai sus seamana mult cu ortodoxia. |
#8
Posted 25 February 2016 - 16:56
Quote Buddha, fondatorul budismului, vrea să fie amintit ca un om nu ca o zeitate, el este un învăţător, un arătător de cale! a scris pe twitter? Edited by Nero-d, 25 February 2016 - 16:56. |
#9
Posted 25 February 2016 - 17:07
Nero-d, on 25 februarie 2016 - 16:56, said:
cand ai vorbit ultima oara cu el?!? ca mie mi-a spus altceva! a scris pe twitter? Daca nu ai chef sa respecti cele mai inalte cerinte, e ok, esti mai putin moral (in definitia budista) si atingi o karma mai mica. Daca tu esti multumit cu atata karma, toata lumea e fericita. Nu exista amenintari tembele gen "daca nu faci asta, aterizezi in iad si vei arde pentru totdeauna, dar Eu te iubesc". Budismul este mai mult un ghid in viata. Cred ca e bine sa ai un astfel de ghid daca esti o persoana mai putin analitica, mai emotiva, etc. Un alt ghid ar fi meditatia, yoga, etc. Mie imi e suficienta ora de etica din scoala pentru a ma simti bine in pielea mea, insa am facut yoga, si prietena mea e budista, si mi se pare ok. Nu poti critica budismul asa cum critici religiile dogmatice de indobitocire. Sunt lucruri foarte diferite. Dogmele sunt nocive umanitatii, insa budismul, yoga, si alte lucruri bazate pe meditatie, pun la dispozitie o infrastructura decenta pentru depasirea indobitocirii religioase. |
#10
Posted 25 February 2016 - 17:09
Nirvana:
Te eliberezi de tot ce te leagă: de pasiune arzătoare de dorință, gelozie, ignoranță ... Presupune stingerea sinelui, dar nu până la dispariția persoanei. Cu alte cuvinte dizolvăm egoul. Nirvana nu presupune anihilare totală. Nu dispari din nimic! |
|
#11
Posted 25 February 2016 - 17:12
#12
Posted 25 February 2016 - 17:14
@IvanMihai, eu pot demonta efectul karmei prin urmatorul exemplu:
Quote Un om care a fost toata viata sa bun ! El a atins Nirvana eliberandu-se de toate pasiunle arzatoare, de orice dorințe, gelozie, ignoranta, rautate etc; dar intr-o zi el este muscat de un paianjen veninos in timp ce doarme si moare. Acelasi om se naste avand sansa la o a doua viata (reincarnare!) dar acum el nu mai e cum a fost in viata anterioara. El acum e rau, crud, nemilos, uraste pe toata lumea fara nici un motiv, minte, inseala, violeaza si omoara din placere; insa intr-o zi el e muscat de un paianjen veninos in timp ce doarme si moare. Acum, de ce karma a facut ca omul rau sa moara de la muscatura paianjenului daca in viata anterioara a atins Nirvana ? |
#13
Posted 25 February 2016 - 17:16
overseas, on 25 februarie 2016 - 17:12, said: daca Buddha e fix un om, am modele mult mai interesante: Bruzli, Cioran, Che Guevara - just pick one Eu as prefera oricand daca indobitocitii celorlalte religii si l-ar alege pe Buddha ca model. Nu zic ca nu ai dreptate, zic ca trebuie sa existe punti prin care oamenii sa poata "migra" cu usurinta de la indobitocire la iluminarea in care te afli tu. Nu multi pot sari de la Dumnezeu, Zeus, sau Zana Maseluta, direct la Che Guevara. Si nu poti anihila trei patrimi din Planeta. Trebuie sa le oferi portite. |
#14
Posted 25 February 2016 - 17:36
IvanMihai, on 25 februarie 2016 - 17:09, said:
Nirvana: Te eliberezi de tot ce te leagă: de pasiune arzătoare de dorință, gelozie, ignoranță ... Presupune stingerea sinelui, dar nu până la dispariția persoanei. Cu alte cuvinte dizolvăm egoul. Nirvana nu presupune anihilare totală. Nu dispari din nimic! Si cum numesti ceea ce ramane prin dizolvarea/disparitia egoului? Cine mai gandeste/intelege, simte, percepe, rationeaza, ...? Constat ca (unii?) yoghinii ii spun "stare de non eu". Edited by altnume, 25 February 2016 - 17:46. |
#16
Posted 25 February 2016 - 17:45
Nu cred ca la buddhisti exista notiunea de suflet, asa ceva provine din crestinism, iudaism.
|
#17
Posted 25 February 2016 - 17:45
tom_1133, on 25 februarie 2016 - 17:14, said:
@IvanMihai, eu pot demonta efectul karmei prin urmatorul exemplu: 2. Karma nu are legătură cu dezastrele naturale, să nu crezi că dacă se întâmplă un dezastru natural unei persoane este din cauza karmei acelei persoane. 3. Karma nu te face nemuritor |
#18
Posted 25 February 2016 - 17:56
OK, atunci cum se face ca omul oricate fapte bune face in viata sa, ceva rau i se intampla ?
Iar cei care fac numai fapte rele li se intampla numai bine ?! Accentuez ca sansele de a ti se intampla ceva rau sunt mai mari daca faci numai bine decat daca faci numai rau De ce ? |
Anunturi
Bun venit pe Forumul Softpedia!
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users