Neurochirurgie minim invazivă
"Primum non nocere" este ideea ce a deschis drumul medicinei spre minim invaziv. Avansul tehnologic extraordinar din ultimele decenii a permis dezvoltarea tuturor domeniilor medicinei. Microscopul operator, neuronavigația, tehnicile anestezice avansate permit intervenții chirurgicale tot mai precise, tot mai sigure. Neurochirurgia minim invazivă, sau prin "gaura cheii", oferă pacienților posibilitatea de a se opera cu riscuri minime, fie ele neurologice, infecțioase, medicale sau estetice. www.neurohope.ro |
„Regula treimilor” o regulă la care mulți nu aderă
Last Updated: Aug 01 2019 18:17, Started by
neur0
, Sep 25 2015 09:52
·
0
#1
Posted 25 September 2015 - 09:52
https://photographyl...-rule-of-thirds
https://www.flickr.c...=rule of thirds https://allaboutphot...our-photograph/ http://www.photo-mar...tes/rule-herds/ Nu am văzut-o menționată în nicio carte serioasă de fotografie sau design atunci când se vorbește despre compoziție. Ar fi bine să nu mai fie prezentată începătorilor ca necesară și obligatorie. În loc de asta ar trebui să li se spună că de multe ori compoziția nu arată bine dacă subiectul este centrat, de ce nu arată bine o compoziție cu subiectul centrat și de ce arată bine o altă compoziție cu subiectul centrat. La fel, să li se explice că dacă orizontul este la mijloc, in unele situații eset bine, în altele nu și de ce. |
#2
Posted 25 September 2015 - 10:01
Depinde mult de compozitie, zoom samd.
Nu de putine ori mi s-a intamplat ca atunci cand taiam prea mult din fotografie, sa fi avut subiectul in centrul acesteia ca sa arate crop-ul mai bine. |
#4
Posted 25 September 2015 - 10:30
Stau sa ma gandesc daca regula asta nu ne este bagata pe gat si noi credem tot ce ni se zice. De exemplu vizionam un filmulet pe youtube si incepe nenea ala sa ne explice regula asta a treimilor: "trebuie avut in vedere ca subiectul sa nu fie pe centru, bla, bla, bla, bla, bla. Dupa ce v-ati luat centura neagra in regula asta, incercati sa incalcati regula pentru ca cele mai frumoase poze sunt cele care incalca aceasta regula."
What - the - fuck?!?!?! Cum zice si gumball3000, pana la urma care-i faza cu regula asta!?!? Adica mie mi se pare o poza super faina, pana imi amintesc ca nu urmeaza aceasta regula si dintr-o data e naspa. |
#5
Posted 25 September 2015 - 14:52
Nu stiu ce carti ai citit, insa dintre cartile citite de mine, dintre cele care trateaza subiectul compozitie, absolut toate mentioneaza si trateaza inclusiv compozitia pe treimi, si linii de forta la treimi.
Se explica raporturile armonice si legatura cu sirul lui Fibonacci, spirala lui Fibonacci, sectiunea de aur - raportul perfect, si cu pentagrama, etc., etc.si multe, multe altele. Raportul 2/3 este al doilea din sirul lui Fibonacci, si este f. usor de utilizat d.p.d. v. practic, fiind mult mai apropiat de raportul de aur, in comparatie cu 1/2 care este primul din sir. Mai mult, pt. oamenii superficiali, sau pur si simplu din nevoia de accent, este chiar preferabila departarea de raportul perfect, si 2/3 este o alegere foarte buna si din acest p.d.v. In anumite cazuri, se prefera chiar raportul 1/2. Orice tehnica de compozitie, se aplica insa supervizat si justificat. Aplicata la nimereala, poate sa fie nejustificata si sa strice. Artistul trebuie sa evalueze cu raspundere, in f. de toate elementele din compozitie, tinand cont de toate contrastele si raporturile dintre ele, atat de forma si marime, cat si de pozitie, echilibru, cele 7 contraste cromatice, nuantele si tonurile lor, logica abstracta si figurativa, raportul usor - greu, raportul plin - gol, echilibrat - dezechilibrat, incarcat - linistit, texturat-estompat, figurativ-non-figurativ, subiect principal - subiect secundar - fundal sau cadru general, subiect - ambient particular, mesaj - detasare, etc., etc., etc. Denumirea de regula este simplista si superficiala. Atunci cand o compozitie este buna, si aparent s-a incalcat o regula, in realitate s-a aplicat alta regula care era mai potrivita - asta in cazul unui demers artistic constient, in care artistului alege responsabil, folosindu-se atat de simtul artistic, cat si de cultura si experienta, chiar si simultan - triplu verificat. Arta este o stiinta foarte exacta, dar acopera o materie foarte vasta, care nu se poate rezuma pt. lenesi sau limitati. Daca o compozitie are un subiect mai mult decat dominant, practic unic sau cvasi-unic, el se poate plasa bine merci in centru - insa trebuie tratat cu raspundere pana la capat, pt. a justifica pe deplin compozitia. Este evidenta justificarea acestei alegeri - subiectul umple cadrul pt. ca doar el conteaza, si in f. de forma si alte detalii particulare, incercarile de evitare a centrarii, apar ca niste meschinarii stupide, grotesti si caraghioase, care distrag tocmai de la subiect. Se evalueaza in f. de caz, deoarece nu este general valabil, si sunt cazuri particulare in care este preferabila evitarea simetriei, insa dezvoltarea cuprinzatoare a subiectului nu este potrivita aici. Daca subiectul nu este copac, ci peisaj cu copac, atunci se poate plasa bine merci pe linia de forta verticala, marcata de treimea din stanga cadrului. Cel putin in cultura europeana si la cele care au decurs din ea, omul este obisnuit de mic sa citeasca si sa priveasca de la stanga la dreapta. In f de caz, destul de rar, un spatiu inaintea subiectului poate creste curiozitatea si interesul, dar de cele mai multe ori plictiseste si scade atractia, fiind de obicei o alegere evident nefericita. Spatiul lasat mai gol dupa subiect, se poate interpreta ca echilibrare a contrastului plin - gol, incarcat-linistit - care anume poate pune in valoare subiectul prin aceasta detasare, ba chiar si filozofic, prin indrumarea imaginatiei catre alte elemente si sentimente.... Daca subiectul nu este un trunchi inalt de copac, ci are o forma mai putin alungita, si de asemenea raportul de marime al formei lui nu este dominant in compozitie, pt. ca de ex. compozitia contine si alte elemente mai mult sau mai putin ambientale reprezentative, eventual contine chiar si subiecte secundare, atunci, in f. de caz, de raporturile dintre forme si contraste, se poate alege plasarea cea mai potrivita, de ex pe treimea din dreapta la intersectia cu linia de forta orizontala superioara - de obicei cand forma este mai mica, sau tot pe treimea din stanga dar relativ centrat vertical - cand forma este de obicei mai mare, sau in alte locuri in f. de caz, inclusiv intr-un anumit colt - daca se justifica bine compozitional asa... Exista compoztie si pe linie oblica, si pt cultura europeana, se considera diagonala dominanta cea care coboara de la dreapta spre stanga, fiind de cele mai multe ori cea preferata si justificata la acest tip de compozitie, deoarece obisnuinta "citirii" de la stanga la dreapta, permite ca aceasta sa para mai naturala prin caderea naturala a ei, mai usoara, mai putin obositoare, Exista si exceptii justificate, cand tipul particular de subiect cere in mod special fortarea privirii spre o crestere, sau pur si simplu cand artistul este oriental... Etc., etc. Edited by loock, 25 September 2015 - 15:16. |
#6
Posted 25 September 2015 - 15:11
#7
Posted 25 September 2015 - 15:52
edri, on 25 septembrie 2015 - 15:11, said:
Asta vroiam sa intreb eu, cateva exemple de astfel de carti serioase de fotografie? loock, on 25 septembrie 2015 - 14:52, said:
Nu stiu ce carti ai citit, insa dintre cartile citite de mine, dintre cele care trateaza subiectul compozitie, absolut toate mentioneaza si trateaza inclusiv compozitia pe treimi, si linii de forta la treimi. Se explica raporturile armonice si legatura cu sirul lui Fibonacci, spirala lui Fibonacci, sectiunea de aur - raportul perfect, si cu pentagrama, etc., etc.si multe, multe altele. [ https://www.youtube-nocookie.com/embed/4oyyXC5IzEE?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] |
#9
Posted 25 September 2015 - 17:16
Mă uit la fotografiile celor care-mi plac cel mai mult, începând cu Steve McCurry și James Nachtwey și nu găsesc regula treimilor în fotografiile lor.
Minus vreo coincidență, în sensul că una din cele 6 linii taie întâmplător un subiect. |
#11
Posted 25 September 2015 - 17:43
Neuro, dau 10.000 de exemple de la fotografi internationali faimosi, daca vrei. Asculta-l pe loock ..
Ansel Adams: 1901019-2.jpg 237.63K 65 downloads 1901023-2.jpg 267.28K 60 downloads Henry Cartier Bresson: PAR18996.jpg 111.58K 63 downloads PAR44919.jpg 99.09K 60 downloads PAR19082.jpg 68.66K 74 downloads Annie Leibowitz: 019-annie-leibovitz-theredlist.jpg 447.7K 76 downloads 54cbfe8cba5e6f1344addb83_image.jpg 58.57K 75 downloads 108-angelina-jolie-br-i-disney-i-annie-leibovitz.jpg 969.85K 69 downloads Annie-Leibovitz-s-Disney-Dream-Portrait-Series-disney-1361373-2000-13002.jpg 306.12K 65 downloads Weiller: 1518631_414089915412821_9133735304401328581_o.jpg 509.21K 64 downloads Brut: Capture.JPG 72.38K 65 downloads Belyaeva: 11_a.jpg 328.05K 68 downloads 31_a.jpg 402.42K 68 downloads 38_a.jpg 603.31K 57 downloads Erik Almas: almas.JPG 81.78K 58 downloads eri.JPG 113.67K 74 downloads Erik-Almas-Tutorial-Train_5_Main1442190091.jpg 631.42K 73 downloads Si asa mai departe ... Edited by nicolaie, 25 September 2015 - 17:44. |
#12
Posted 26 September 2015 - 07:49
Eu as tine cont de ce a scris Loock si frumos exemplificat Nicolaie. Asta e o baza solida in a porni si face ceva semnificativ.
Mai tarziu fa ce vrei tu, dar vei vedea ca cele mai izbutite poze ale tale, respecta (chiar fara sa vrei) reguli de compozitie scrise de sute de ani pentru pictura, care s-au extins natural si la fotografie. |
#13
Posted 12 February 2016 - 11:39
Un articol la tema http://petapixel.com...rule-of-thirds/
Edited by Tritonal, 12 February 2016 - 11:41. |
#14
Posted 12 February 2016 - 13:05
Foarte interesant articolul.
Dar, atenție, sper că citarea acestuia nu este utilizată pentru a arunca în ridicol regula treimilor sau orice alte metode utilizate la compoziție, așa cum face oarecum autorul articolului. El își permite pentru că are ceva cunoștințe în domeniu; și probabil dorește să amplifice efectul didactic prin câteva afirmații ce par șocante ("10 Myths..."). Se găsesc numeroase exemple în istoria artelor vizuale care să arate că și regula treimilor are importanța sa. Sau se pot imagina astfel de exemple pe imagini oarecare. Ar fi putut să pună și autorul asemenea exemple în articol, sunt convins că îi stăteau la îndemână, dar ar fi dispărut efectul de "breaking news, șocant, groază". Ce vreau eu să spun este că începătorul răzvrătit că i se reproșează compoziția în treimi, dar care a declanșat la plezneală fără nici o idee în cap - de fapt nu are nici o scuză și nu face decât să-și arate incultura / inabilitatea. Regula treimilor e un loc facil și simplu de la care se poate începe. Mai târziu poți implica creativ și alte idei, văzute la alții, inventate de tine sau la inspirație. Dar ceva trebuie să existe. Fie și un haos programat, dacă asta se dorește a se transmite. Altfel de ce s-ar uita cineva la poza ta? Bine, în afară de mama, tata și prietenii de pe FB. Hint: În LR, Develop Module, Crop - dacă apeși "O" vei vedea câteva grid-uri de compoziție. Ca de obicei, ajută mai ales când ai avut o compoziție în cap înainte de a declanșa. Deci nu te scutește de gândire. |
#15
Posted 12 February 2016 - 15:08
Cred ca poti sa nu respecti regulile, atata vreme cat le cunosti si le stapanesti foarte bine.
Am vazut recent un serial, ''Mr. Robot'' in care aproape orice cadru este o incadrare fotografica perfecta si unde din cand in cand regizorul pur si simplu incalca orice ''regula''. Omul face asta intentionat si nu deranjeaza. http://www.imdb.com/...0/?ref_=nv_sr_1 |
|
#16
Posted 18 May 2016 - 11:16
Despre încălcarea regulilor, îmi place ce a făcut tipul:
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/zkxLh4op_oo?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] |
#17
Posted 17 August 2017 - 09:24
Ma uitam la topicurile PINNED si, de abia acum, realizez ca intre ele nu e niciunul - dedicat - despre compozitie. Bine ca lumea se screme din rasputeri pe scule, de parca alea-s alfa si omega in fotografie.
Cit despre treimi ... regula aia e metoda mai simpla de a pune "corect" subiectul in cadru. Partea alambicata e (si) aici: https://petapixel.co...artier-bresson/ |
#18
Posted 17 August 2017 - 11:46
Cand vine vorba de compozitie, o singura carte mi s-a parut relevanta, ideal e sa ajunga rasfoita pana se indoiesc paginile in sus ca la cartile de telefon alea vechi.
[ https://images.gr-assets.com/books/1355040353l/1153007.jpg - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] In rest nu prea mai e mare lucru de retinut in ceea ce priveste compozitia fotografica. Adica, da, sunt sigur ca mai sunt carti si cursuri, dar pana la urma in ceea ce priveste fotografia, lucrurile sunt sintetizate exhaustiv aici, in alte locuri gasesti aceleasi lucruri, mai mult sau mai putin distilat. Urmatorul pas e sa privesti cat mai multe fotografii consacrate (colectia Life, National Geographic, Masters of Photography) si pictura. The Precisionist Movement [ https://i.imgur.com/YhvL2AR.jpg - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ][ https://i.pinimg.com/564x/2a/18/b4/2a18b4ae948eca00c0ef9078f10caa5d.jpg - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] Si altii. Trei la mana, de citit cartile de critica si eseuri despre fotografie. [ https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51J9xDt9S1L._AC_US327_FMwebp_QL65_.jpg - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ][ https://www.creativereview.co.uk/images/uploads/2013/11/penguinimg_4479569_0.jpg - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] Desi nu par interesante pentru cei care se asteapta la tehnica, mie mi se par mult mai importante, fiindca fotografiile pot sa fie perfecte tehnic dar sa nu te retina cu nimic. Compozitia trebuie sa sustina defapt ce vrei sa transmiti, nu invers. Edited by Cris007, 17 August 2017 - 11:48. |
Anunturi
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users