Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Info Coronavirus/Vaccinare vs Fake News

Povestea Spaima zmeilor

HIDROCONSTRUCTIA nu a platit nici...

De ce unii oameni nu se bucura de...
 Radiator unitate interioara inghe...

autorecenzare - cu completare com...

Pe unde se pozeaza cablurile inst...

Nu reusesc sa downloadez Manjaro
 Exista masini de vanzare la 1000 ...

Valoare salariu tarifar dupa unir...

Cum pot sa dau aceasta gaura?

Copyright carte din 1940
 Mini laptop No Audio Output Devic...

Zdrobitor de fructe

Cort familie

Cum a fost pedepsit un medic care...
 

SpaceX

* * * * * 2 votes
  • Please log in to reply
486 replies to this topic

#451
Rosebud09

Rosebud09

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 14,086
  • Înscris: 02.10.2009
Definition of insanity confirmed.
De ce a dat drumul la zbor de test pe o ceata de nu vedeai la cativa metri, dimineata cu noaptea (ceata) in cap?
Sunt zeci de camere pregatite sa prinda orice miscare si tu dai drumul ca boul, incalcand flagrant politica firmei, riguros urmarita pana vinerea trecuta. Inca n-am aflat de ce i-a dat drumul. A fumat prea mult seara...

Motoarele au probleme si in loc sa le pritoceasca bine pe stand, le pune oe racheta, le aprinde-nu, le inlocuieste fuga-fuga.
Acum s-a vazut ca motorul doi avea probleme la urcare, ardea ceva, si probabil la reaprindere a pleznit. Oricum solutia cu header tank si copilaria cu presiunea de heliu care ar ajuta nu da rezultat. Sau poate explozia in aer a fost comandata, cat sa nu cada toata magaoaia peste rezervoarele de jos. S-au gasit bucati din nava si la 8 km distanta.
Oricum SN11 era condamnat, la fel ca si celelalte de lipsa unui suport capabil sa amortizeze socul la aterizare.

Conceptia generala este probabil de vina, motoarele nesigure, alimentarea dupa rasturnare problematica iar totul pare condus cu mana de fier de cineva care nu e inginer. Pacat de munca atator oameni.


#452
jakota

jakota

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,940
  • Înscris: 22.05.2011
Eu sunt curios  cum ramine  cu "Great job  team !" sau  'tine sus munca  buna" :)

#453
Rosebud09

Rosebud09

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 14,086
  • Înscris: 02.10.2009
Echipa e la fel de buna ca liderul. Daca e dirijata prost, rezultatul pe masura.
Decizia lansarii in ceata groasa a fost una imbecila si nu putea veni decat de la boss.

Cat despre explozie, cauze pot fi multiple, si chiar daca nu arata deloc a explozie “obisnuita” de vas sub presiune, probabil ca nu a fost declansata de sistemul automat de autodistrugere (dar se poate ca acela sa fi explodat totusi, prin simpatie; directia imprastierii majoritatii fragmentelor nu indica asta).
E suficient o sudura deficitara pe undeva la vreo conducta (cea de la header?) ca oxigenul sa intre in contact cu metanul, iar in proportie buna si cu scanteie e deja explozie in regula, firmituri.

Invatatura de minte, sa o ia mai pe indelete cu constructia si sa verifice de 7 ori imbinarile inainte.
Mai ales, dl Musk sa nu mai fumeze iarba inaintea zilei de lansare.

Edited by Rosebud09, 01 April 2021 - 16:43.


#454
vj_Heaven

vj_Heaven

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,864
  • Înscris: 19.07.2005
Elon despre explozia SN11: https://twitter.com/...022709737275393

Quote

"Ascent phase, transition to horizontal & control during free fall were good.

A (relatively) small CH4 leak led to fire on engine 2 & fried part of avionics, causing hard start attempting landing burn in CH4 turbopump.

This is getting fixed 6 ways to Sunday."

Ce inseamna hard start: https://en.wikipedia...wiki/Hard_start

Quote

A hard start is a rocketry term referring to an overpressure condition during start of a rocket engine at ignition. In the worst cases, this takes the form of an unconfined explosion, resulting in damage, or destruction of the engine.


Intre timp se pregatesc sa mute SN15 pe padul de lansare, macaraua e in pozitie si drumurile sunt inchise.

Edited by vj_Heaven, 05 April 2021 - 20:25.


#455
Hansolo

Hansolo

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,882
  • Înscris: 17.09.2007
Ceata nu are nici o treaba cu riscurile care pot afecta lansarea unei rachete. A, ca nu mai vad jurnalistii imagini frumoase e alta treaba, intern senzoristica si telemetria nu sunt afectate.
Cum s-ar spune ,,nothing to see here, move along".
Personal mi se pare mai transparent si in ultima instanta sigur sa bubui iterativ cateva rachete la vedere/in lumea fizica decat sa faci simulari si apoi sa lansezi. Dar na, nu orice CEO e si inginerul sef al companiei...
Un articol interesat relativ la istoric https://arstechnica....ged-everything/
SpaceX landed a rocket on a boat five years ago—it changed everything
But landing on a drone ship is that much more difficult. When landing on the coast, only the rocket is moving. When touching down at sea, both the rocket and the drone ship are moving, and there are sea states and more to consider.
This is borne out in the performance data. A Falcon 9 rocket that lands on a drone ship can lift about 5.5 tons to geostationary transfer orbit, compared to 3.5 tons for a rocket that lands back at the launch site. Had SpaceX not figured out how to land the Falcon 9 first stage on a drone ship, it would have eliminated about 40 percent of the rocket's lift capability, a huge penalty that would have negated the benefit of reusing rockets.

Nearly a decade ago, Jeff Bezos' Blue Origin patented the concept of landing a rocket on a barge for this very reason. (This forced SpaceX to go to court, and its challenge against the patent eventually succeeded.) But there is a big difference in knowing something and actually doing something. Since acquiring its patent, Blue Origin has yet to launch an orbital rocket, let alone land one.

#456
maccip

maccip

    44 ani

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 28,915
  • Înscris: 06.01.2007
Nu stiam chestia asta cu patentarea. Bezos e un vierme intestinal.

#457
Rosebud09

Rosebud09

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 14,086
  • Înscris: 02.10.2009
Bezos a urmat calea clasica, cercetare, simulare, apoi testare pe prototipul final, la fel cum s-a facut intotdeauna la NASA, Boeing, Northrop.
Si-a construit pe indelete fabrica si centrul de teste, intre timp jucandu-se cu NewShepard ca sa se mentina in atentie (daca nu voia taraganare o putea pune deja in exploatare comerciala). Racheta lui mare pe care o pregateste acum, daca va merge, poate lua painea atat de la SLS cat si de la Falcon Heavy pentru unele misiuni.

O fi vierme dar unul periculos, se va satura sa tot fie ridiculizat de exaltatii care sorb orice tampenie debitata de Musk.

SN15 e pe pozitie, gata de teste de maine. Gramada de mici modificari, afara de grosime mai mica pentru o parte din invelis nimic foarte important. Posibil ca simplificarea admisiei in motoare sa ajute la repornirea lor la orizontala. Calitatea imbinarilor prin sudura e cam jalnica, noroc ca nu in zona rezervoarelor.
Tot nu are alte suporturi/picioare, ceea ce reduce mult sansele de supravietuire la aterizare, si pana nu rezolva problema nu are sanse sa primeasca votul final pentru mersul pe Luna in colaborare cu NASA. Poate la SN20 sa apara ceva in directia asta.

#458
KiloW

KiloW

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,306
  • Înscris: 08.01.2021
Musk e clar un showman care știe sa atragă finanțări însă mie tot mi-e mai simpatic decât Bezos.

Ceea ce face spacex au făcut și alte firme atunci esențială e viteza, indiferent de costuri. Programezi testele unul după altul, fiecare verifica alt aspect și le faci indiferent de rezultatul celui anterior, chiar dacă știi ca sunt mari șanse sa fie un eșec per total, totul e sa obții datele care îți lipsesc. Asta îți permite să lucrezi și sa validezi în paralel mai multe chestii. Costa însă câștigi timp.

Eu am lucrat în domenii conexe suficient cât sa înțeleg ca nici simularea și nici testarea luate separat nu-s suficiente pentru un produs de serie. Dacă vrei ceva fiabil ai nevoie de amândouă.

Edited by KiloW, 11 April 2021 - 18:32.


#459
Rosebud09

Rosebud09

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 14,086
  • Înscris: 02.10.2009
Nu cred ca e char potrivit sa punem aceste companii in acreasi discutie, BO este in complet alta liga, cu zero grame puse pe orbita. Cand va avea ceva acolo, mai ca s-ar putea discuta, deocamdata nu sunt decat promisiuni ambitioase nesustinute de nimic relevant.
Intr-adevar, cantitatea de bullshit debitata de Bezos e multmai mare decat cea a lui Musk. Greseala fundamentala a lui Bezos este ca a urmat calea traditionala, plina de intarzieri si depasiri de buget, a adus cultura putreda din SiliconValley si din companiile traditionale aeronautice (prin cooptarea unor dinozauri de acolo, harsaiti in promisiuni si cheltuieli aiurea).

Problema lui Bezos este ca daca StarShip reuseste sa intre in operatie curenta, New Glenn a lui e istorie inca inainte de primul zbor, ramane doar ca rezerva in caz ca cealalta nu e disponibila. Desigur ca la fel va fi si cu SLS dar macar acolo asta se stie deja.

#460
Hansolo

Hansolo

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,882
  • Înscris: 17.09.2007
Well, eu prefer sa apreciez oamenii pentru ceva memorabil ce au facut, iar Bezos cu Amazon si AWS chiar au schimbat lumea, se vede unde e implicarea investitionala clara si vizunea pe termen lung.
La BO insa cred ca de vina e chiar risipa de bani, Bezos baga anual 1 miliard de USD in BO fara a cauta sustenabilitatea https://www.geekwire...-likely-change/
SpaceX n-a avut de unde sa beneficieze de o mana atat de larga, cu exceptia contractului NASA de 396mil USD pentru dezvoltarea Falcon 9 n-a prea avut de unde sa obtina finantari atat de generoase, prin urmare a trebuit sa urmareasca clar profitabilitatea https://web.archive....cex.com/usa.php

Edited by Hansolo, 12 April 2021 - 07:50.


#461
Hansolo

Hansolo

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,882
  • Înscris: 17.09.2007
Well, nothing to see, move along. SpaceX a primit contractul NASA HLS
Anuntul oficial https://www.nasa.gov...ement-final.pdf
https://spacenews.co...d-lunar-lander/
De remarcat ca desi NASA a mers cu un singur candidat din motive de subfinantare, au contat si celelalte criterii in alegere

SpaceX’s price was lower than the other two teams, led by Blue Origin and Dynetics, “by a wide margin.” SpaceX received a technical rating of “Acceptable” and management rating of “Outstanding,” compared to a technical rating of “Acceptable” and management rating of “Very Good” for Blue Origin and “Marginal” and “Very Good” ratings for Dynetics. Blue Origin’s price was “significantly higher” than SpaceX and Dynetics was “significantly higher” than Blue Origin.

That Option A award will support development of the Starship lunar lander, and include at least one uncrewed test flight to land on the lunar surface before NASA proceeds with a crewed mission. “We want to make sure that everything is checked out and everything is ready” before putting NASA astronauts on the spacecraft, said Lisa Watson-Morgan, NASA HLS program manager.
However, after that crewed demonstration mission NASA will procure landing services through a separate contract. Agency officials said they will accelerate planning for that contract, where NASA will procure landing services for multiple missions. “As early as next week, we’ll be engaging industry for their input on how to best fashion and enable competition for this very important acquisition,” said Kirasich at the media briefing.
That future contract will be a full and open competition, allowing the other HLS competitors and perhaps other companies to compete with SpaceX. Any competitor, though, would be at a disadvantage as they will lack SpaceX’s Option A contract to fund lander development.


SpaceX, which did not participate in the NASA briefing, issued only a tweet acknowledging winning HLS. “We are humbled to help @NASAArtemis usher in a new era of human space exploration,” the company wrote.

#462
Rosebud09

Rosebud09

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 14,086
  • Înscris: 02.10.2009
Deci e un absolut nonsens acea viitoare competitie

Quote


That future contract will be a full and open competition, allowing the other HLS competitors and perhaps other companies to compete with SpaceX. Any competitor, though, would be at a disadvantage as they will lack SpaceX’s Option A contract to fund lander development.

In momentul de fata e doar pielea ursului din padure, SpaceX nu are nimic demonstrat ca functioneaza, oricum racheta propusa ptr Luna va fi substantial diferita de cea pe care o trantesc zilele astea.

#463
iulian_1976

iulian_1976

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 981
  • Înscris: 10.05.2008
SpaceX nu are rival in momentul de fata, in privinta costurilor care le au ramai dezarmat, puteti compara cu orice vreti voi, momentan sunt lideri.

Apreciez ca testeaza in continuu fac multe iteratii, un lucru care in mediul academic old school este oarecum luat in deradere.

#464
Rosebud09

Rosebud09

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 14,086
  • Înscris: 02.10.2009
Cat de curand vor veni si altii din urma. Sunt cateva companii mici puse pe fapte mari care au deja rezultate, si care vor ocupa niste nise mai specializate. Va dura o vreme. E un business riscant. Musk are inca multi bani, multe surse de venit dar la cash flow nu sta grozav, ce face acolo la BocaChica inseamna multe miliarde cheltuite care nu se vor intoarce rapid si in mod direct din acea investitie. Adauga inca un centru de lansari terestre si doua platforme marine care trebuie amenajate.

Va face Starship, foarte bine. Ce va face cu ea? Milioane de emigranti pe Marte? Aiurea. Pe banii cui?

#465
iulian_1976

iulian_1976

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 981
  • Înscris: 10.05.2008
Acum 8 ora au trimis inca un echipaj pe statia orbitala, printre care si un francez, ca drept dovada ca au intrat intr-o normalitate lansari de genul.

[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/0GDD-lduGtM?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

#466
Hansolo

Hansolo

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,882
  • Înscris: 17.09.2007
Ceva articole interesante relativ la SpaceX
https://everydayastr...-flop-maneuver/
O explicatie foarte interesanta de ce Starship face acea manevra atat de jos si ce implicatii are.

https://arstechnica....in-spaceflight/
"If Starship meets the goals Elon Musk has set for it, Starship getting this contract is like the US government supporting the railroads in the old west here on Earth," said Rick Tumlinson, a proponent of human settlement of the Solar System. "It is transformational to degrees no one today can understand."

https://arstechnica....ccess-to-space/
Cateva fotografii fabuloase ale lansarii.

During the post-flight news conference, Musk was asked whether the space agency's aggressive timeline of a 2024 Moon landing was possible. He took a moment to think about this and perhaps ponder all the technological hurdles that must be overcome between now and then to fly Starship down to the Moon safely.
"I think that can be done," he said. "Yeah, I think so. We’re definitely going to build a lot of rockets and probably smash a lot of them. But I think 2024 will happen. It seems likely. We’re going to aim for sooner than that. This is actually doable."

#467
vj_Heaven

vj_Heaven

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,864
  • Înscris: 19.07.2005
Posibil Starship SN15 flight test in 30 minute
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/z9eoubnO-pE?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

#468
Rosebud09

Rosebud09

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 14,086
  • Înscris: 02.10.2009
Au scapat ca prin urechile acului. Iarasi ceata.
Incendiu puternic la baza dupa aterizare, datorat probabil unei rupturi structurale de la socul prea mare la aterizare, cauzat de aceleasi suporturi/picioare mult prea mici si fara posibilitatea de a atenua socul ( fara elasticitate). Asta ramane ca un lucru extrem de ciudat, pentru asa oameni desteoti care se zice ca misuna pe acolo.

E o problema, motoarele trebuie oprite complet macar cu un metru-doi  inainte, altfel risca deteriorarea grava din cauza suprapresiunii si calduri cauzate de reculul jetului. De la acea inaltime racheta practic cade pe picioare, de unde socul.
Ia sa fie o racheta cu incarcatura, nu aproape goala...

Oricum, un pas inainte.

Anunturi

Bun venit pe Forumul Softpedia!

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate