Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Incalzire in pardoseala etapizata

Suprataxa card energie?!

Cum era nivelul de trai cam din a...

probleme cu ochelarii
 Impozite pe proprietati de anul v...

teava rezistenta panou apa calda

Acces in Curte din Drum National

Sub mobila de bucatarie si sub fr...
 Rezultat RMN

Numar circuite IPAT si prindere t...

Pareri brgimportchina.ro - teapa ...

Lucruri inaintea vremurilor lor
 Discuții despre TVR Sport HD.

Cost abonament clinica privata

Tremura toata, dar nu de la ro...

Renault Android
 

Turbina eoliana-Cum sa o construim(How to do it)

- - - - -
  • Please log in to reply
101 replies to this topic

#1
rinaldoparaipan

rinaldoparaipan

    Green member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,331
  • Înscris: 13.02.2006
Fiindca in ultima vreme au fost tot mai multe cereri in acest sens, o sa incerc eu sa prezint pasii necesari in constructia unei turbine eoliene.

CAP.1-CONSIDERATII GENERALE.

Inainte de a incepe constructia unei turbine, trebuie analizate urmatoarele aspecte:
1.Pentru ce vreau sa folosesc aceasta turbina?
Vreau sa precizez inca de la inceput ca o turbina eoliana, chiar si de 2kW, NU poate sa aigure necesarul de consum al unei locuinte normale.
Chiar daca este amplasata intr-o zona unde teoretic bate mereu vantul, exista perioade ale anului in care timp de o saptamana, nu bate nicio pala de vant.Chiar si Arcadius, de pe acest forum, care sta in zona Tulcea, are perioade in care turbina nu produce.
Sa nu se creada ca orice adiere de vant produce energie.O turbina incepe sa produca de pe la 3m/s viteza vant, dar si atuci curentul de incarcare este mic.
Formula de calcul a puterii generate de o turbina este:
P(W)=0,5*ro*S*v(3)*eta unde:
ro=densitatea aerului=1,23 kg/mc
S=suprafata elicii in mp
v(3)=viteza vantului in m/s (la puterea a treia)
eta=ranamentul turbinei-intre 0,35 si 0,45
O turbina cu pale de 2m(4m diametru) va produce la un vant de 5m/s
S=pi*r*r=12.56mp
P=0.5*1.23*12.56*125*0.4=387W
Atentie:Palele de 2m sunt deja pale mari, mai greu de facut, nerecomandat pentru un incepator.
Acesti 387W ar inseamna un curent de incarcare(pt un sistem pe 24V) de I=P/U adica I=387/24=17A.
Am zis "ar insemna", fiindca in realitate din acea putere se mai pierde ceva pe stator si pe firele de legatura.
Am facut un calcul, la 40A curent de incarcare si stator bobinat cu sirma de CuEm 2mm diametru, jumatate din putere se pierde pe stator.
Discutam mai tarziu acest aspect.

2.Amplasare
La amplasarea unei turbine, trebuie luate in calcul urmatoarele aspecte:
-Spatiul disponibil.
Daca spatiul este mic, va trebui optat pentru stalp autoportant(zabrelit) fiindca nu exista loc suficient pentru ancore.Costul acestui stalp poate deveni foarte mare, marind cu pana la 40% valoarea investitiei.
Daca spatiul este suficient de mare, se poate opta pentru stalp din teava, cu ancore.
De ex, daca vreau sa ridic stalpul la 10m(echivalent fereastra la et3 al unui bloc!!), ancora de sus va fi la cca.8m.Pentru un unghi de 45 grade intre ancora si stalp(ideal), rezulta 8m distanta la sol de la baza stalpului pana la punctul de ancoraj.Deci este necesar un spatiu liber de 16m in jurul stalpului pentru fixarea ancorelor.
Se poate merge la limita si cu un unghi de 30 grade, caz in care sunt necesari cca 10m spatiu liber.In acest caz tensiunea in cablurile de ancorare va fi mai mare, deci cabluri mai groase.
Se pot folosi 3 sau 4(ridicarea si coborarea mai usoara) ancore iar functie de inaltimea stalpului acesta va fi ancorat in 2 sau 3 puncte
-Obstacole din jur.
Trebuie ca elicea sa fie cu cel putin 3-4 m mai sus decat obstacolele din jur, in special fata de cele aflate pe directia vantului dominant din zona.
Subsemnatul are amplasata elicea langa Bucuresti, unde directia dominanta este ENE(60% din an) si WSW(40%).
Pe directia ENE in curtea vecinului este un ditamai nucul, asa ca a trebuit sa inalt elicea la 15m.Deci atentie!

3.Buget
Cred ca acest punct trebuia pus primul...
Multi fac greseala sa gandeasca "mi-am luat magneti, am rezolvat jumatate din eoliana"
Aceeasi greseala am facut-o si eu acum 3 ani.Nu este asa.
Sa o luam de sus in jos
-magneti, discuri, rasina epoxidica(3kg pt o turbina medie), cupru email pt bobine, pale, rulmenti, fuzeta, montura de fixare a generatorului, sistem de rotire si iesire din vant, coada.
-stalp(teava de 80 mm minim cu 3-4mm grosime in carne) sau stalp zabrelit-aici calculul e mai laborios.Cei care au facut asa ceva pot spune cat a costat.(Atentie la acest stalp trebuie o gramada de taieri/suduri/gauri+suruburi)
-cablu electric-minim  3x4mmp,
-cablu de otel pt ancore-minim 5mm diametru
-fundatie stalp +ancore(cca 1,5 mc beton pt stalp cu ancore, cam 6-8mc pt autoportant), buloane de fixare, sistem de basculare si ridicare.
-regulatorul electronic de incarcare+rezistente dump-load, cutie tablou, sigurante
-baterii(scumpe al naibii)
-diverse=suruburi+piulite(intra o gramada), grund, vopsea, sistem intindere ancore, etc.Numai astea pot sa ajunga la 500 lei.
MUNCA, MULTA MUNCA.

Atentie:
Anumiti strungari au niste preturi de iti cad plombele.
Daca ai "doua maini stangi", sau esti paralel cu tehnica, mai bine cumperi una gata facuta.
Toate sudurile trebuie facute cu simt de raspundere, eforturile care apar sunt mari.
Nu faceti rabat la calitate-rulmenti, suruburi, tije filetate, cablu, etc.
Daca sunt intrebari, va stau la dispozitie.
Astept eventuale completari sau sugestii


CAP.2 GENERATORUL

Generatorul este format din rotor-cele doua discuri cu magneti(la neodim au sarit preturile enorm, sau ferita-mai mari si mai grei) si stator.
2.1 Rotorul
Pentru magnetii neodim regula este ca distanta intre doi magneti la cercul interior sa fie egala cu latimea unui magnet.Astfel se poate calcula diametrul discurilor, si anume:
Lci(lungimea cercului interior)=2*lm*Nm unde lm este latimea magnetului, Nm = numarul de magneti.
Di(diametrul interior)=Lc/pi
De(diametrul exterior al discului)=Di+2*Lm+4mm unde Lm=lungimea magnetului
Astfel pt 12 magneti 50x25x10mm(Lungime xl atime x grosime) rezulta:
Lci=600mm Di=191mm
De=295mm
"Am discuri de frana de...." De multe ori discurile de frana nu au acest diametru.
Grosimea discurilor trebuie sa fie egala cu grosimea magnetilor, altfel campul magnetic se inchide aiurea.Si neaparat, discurile trebuie sa fie PLANE, daca nu, rotorul o sa "bata" si nu se mai poate asigura intrefierul necesar.
Magnetii se lipesc pe disc cu adeziv tip Picatura(sau mai bine cu Bison Epoxi Metal).Suprafata discului se asperizeaza in prealabil cu smirghel granulatie 80 si se degeseaza cu alcool tehnic.
Pozitionarea magnetilor pe disc se face cu un sablon din carton gros sau OSB/MDF.
Magnetii nu se pun pana la marginea discului, ci se lasa un guler de 2mm(cei 4mm din formula de mai sus)
Dupa lipire, magnetii se "ingroapa" in rasina epoxi pe jimatate din grosimea lor, pt a asigura o protectie suplimentara.Cealalta jumatate din grosime ramasa libera joca rol de "miniventilator" pentru racirea statorului.
La pozitionare, magneti se lipesc in ordinea N-S-N-S. etc.Pe cele doua discuri opuse, magnetii se afla fata in fata cu polaritati opuse.Atentie cand se dau gaurile pentru tijele filetate de solidarizare, trebuie tinut cont de acest aspect.
Se dau doua semne pe discuri(se "ciupeste' cu panza de flex) pozitia in care trebuie montate, cu magnetii de poli opusi pe fiecare disc.
Pentru magneti, se recomanda dimensiunile 50x25x10(12)mm, cei mai uzuali si normali ca pret, din care se poate scoate cca.1kW.
La magnetii de ferita, se pun lipiti la cercul interior.Nerecomandati pentru turbina orizontal fiindca sunt foare grei, discul iese mare(deci greu).Se pot incerca pentru inaltimi ale stalpului de pana in 8m.
Statorul maine.
Si daca tot m-am apucat sa imi "dactilografiez" memoriile(in loc sa infasor la sarmale), intrati si navigati putin si pe siteul meu
www.ecoalternativ.ro
Vreau sa verific niste chestii.

Edited by rinaldoparaipan, 24 December 2013 - 10:03.


#2
Motorhead

Motorhead

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 871
  • Înscris: 17.12.2006
Nu poti sa vorbesti de potential eolian la viteze de 5 m/s si cand implementezi o turbina de viteza mica, care este o jucarie pe langa o turbina eoliana normala. Aia normala pleaca de la viteze de peste 10 m/s si atinge potential dupa 15 m/s. La noi in tara greu gasesti vitezele astea intr-o perioada trimestriala si in final ajungi la costuri mari si nerentabilitate.

#3
blimpyway

blimpyway

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,954
  • Înscris: 03.11.2005
Motorhead, cam toate turbinele normale pleaca de la 3-4m/sec. Unele mici pt vant slab chiar ceva mai de jos
Rinaldo, foarte fain ce spui mata aici. Poate "lipeste" mai tarziu un admin subiectul.

#4
rinaldoparaipan

rinaldoparaipan

    Green member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,331
  • Înscris: 13.02.2006

 Motorhead, on 24 decembrie 2013 - 11:22, said:

Nu poti sa vorbesti de potential eolian la viteze de 5 m/s si cand implementezi o turbina de viteza mica, care este o jucarie pe langa o turbina eoliana normala. Aia normala pleaca de la viteze de peste 10 m/s si atinge potential dupa 15 m/s. La noi in tara greu gasesti vitezele astea intr-o perioada trimestriala si in final ajungi la costuri mari si nerentabilitate.

Daca ai media anuala 5m/s, poti spune ca ai potential eolian.
Esti gresit informat, alea mari, la 10m/s sunt pe productie, spre maxim.
La 15m/s si peste deja incep sa intre in functiune sistemele de protectie.

#5
Motorhead

Motorhead

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 871
  • Înscris: 17.12.2006
Eu discut de instalatii de sisteme eoliene, am vazut acum ca te ocupi de din astea mici care pot alimenta un garaj sau un atelier sau hibride (generator-eoliana, pv-eoliana), pv-generator-eoliana, sau chiar retea nationala-eoliana). La 5 m/s ai intr-adevar potential pentru o asemenea constructie, dar pentru un parc de eoliene in niciun caz (ceea la ce ma refeream eu).

Pentru informare eu caut mai multe turbine pe site-uri care vand (intotdeauna aleg cele care au si graficul de putere - viteza vantului) si prin comparatie elimin pana raman la cea potrivita pentru consumul meu.

Oricum pe nisa ta tutorialul e excelent, m-am bagat eu aiurea in discutie fara sa cercetez site-ul tau. Succes in continuare.

#6
Protopopeus

Protopopeus

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,484
  • Înscris: 23.05.2007

 Motorhead, on 24 decembrie 2013 - 11:22, said:

......................Aia normala pleaca de la viteze de peste 10 m/s si atinge potential dupa 15 m/s.................


Care turbina "normala" produsa de oricine din top 10 mondial producatori de eoliene, pleaca de la 10m/s si atinge potentialul maxim la 15m/s ?!!!
Intreb asa, de curiozitate ca eu n-am reusit pana acum sa gasesc nici o turbina produsa de alde Vestas, Enercon, Siemens, GE, Gamesa, sau vreunii dintre chinezi care sa plece mai sus de 3,5 - 4m/s si sa atinga puterea maxima la mai mult de 12 - 13m/s...

Edited by Protopopeus, 24 December 2013 - 15:32.


#7
rinaldoparaipan

rinaldoparaipan

    Green member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,331
  • Înscris: 13.02.2006
Subiectul este deschis pentru a informa pe cei care vor sa inceapa constructia unei turbine, nu(numai) pentru a vizita siteul.
Iti dai seama ca nimeni nu e nebun sa se apuce de construit o eoliana cum sunt cele la care faci referire.
Daca vrei un producator serios,(China) la care intr-adevar graficul de putere respecta realitatea(fiindca pe hartie totul e posibil), da-mi PM.
Stima.

 Motorhead, on 24 decembrie 2013 - 14:04, said:

Eu discut de instalatii de sisteme eoliene, am vazut acum ca te ocupi de din astea mici care pot alimenta un garaj sau un atelier sau hibride (generator-eoliana, pv-eoliana), pv-generator-eoliana, sau chiar retea nationala-eoliana). La 5 m/s ai intr-adevar potential pentru o asemenea constructie, dar pentru un parc de eoliene in niciun caz (ceea la ce ma refeream eu).

Pentru informare eu caut mai multe turbine pe site-uri care vand (intotdeauna aleg cele care au si graficul de putere - viteza vantului) si prin comparatie elimin pana raman la cea potrivita pentru consumul meu.

Oricum pe nisa ta tutorialul e excelent, m-am bagat eu aiurea in discutie fara sa cercetez site-ul tau. Succes in continuare.
Subiectul este deschis pentru a informa pe cei care vor sa inceapa constructia unei turbine, nu(numai) pentru a vizita siteul.
Iti dai seama ca nimeni nu e nebun sa se apuce de construit o eoliana cum sunt cele la care faci referire.
Daca vrei un producator serios,(China) la care intr-adevar graficul de putere respecta realitatea(fiindca pe hartie totul e posibil), da-mi PM.
Stima.

Edited by rinaldoparaipan, 24 December 2013 - 15:38.


#8
rinaldoparaipan

rinaldoparaipan

    Green member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,331
  • Înscris: 13.02.2006
Gata, am terminat de roluit sarmalele, m-am reapucat sa scriu

2.2 Statorul

Statorul ete format din mai multe bobine legate in serie(conexiune stea, la cele trfazice) sau in paralel(conexiune triunghi).
Discutam despre statorul trifazat.Putem avea 3,4 sau 5 bobine pe faza.
Numarul de magneti de pe un disc este dat de formula:
Nm=(Nf+1) x Nbf Unde:
Nm=Numarul de magneti; Nf=numarul de faze; Nbf=Numarul de bobine pe faza.
Pentru un stator cu 3 bobine pe faza vom avea Nm=(3+1) x 3=12 magneti, pentru 4 bobine pe faza Nm=16 magneti, etc.
Nu intru in detalii pentru generatorul monofazat, fiindca are urmatoarele dezavantaje:
-Este mai dezechilibrat.
-Din cauza faptului ca bobinele pot produce tensiuni diferite (chiar si o spira in plus), apar asa numitii "curenti paraziti".De aceea trebuie facuta redresare pt fiecare bobina in parte, adica puntile redresoare trebuie amplasate langa generator.
-Produce zgomot/vibratii in functionare.
In functie de tensiunea la care va fuctiona generatorul, regula este ca pentru 12V trebuie 50-60 spire/bobina iar pentru 24V 80-90 spire/bobina.
Un generator conceput pentru 12V si pus sa functioneze la 24V va produce la turatii foarte mari ale elicii.In caz de furtuna, elicea se va supratura(fiindca nu are suficienta frana electromagnetica produsa de generator), iar daca iesirea din vant nu este bine dimensionata sau nu functioneaza din diverse motive, rezultatele sunt dezastruoase.
Invers, un generator de 24V pus sa incarce baterii de 12V va tine elicea franata (in stall), fara ca aceatsta sa ajunga la turatia optima.
Ca o analogie, primul caz este similar cu a merge cu masina cu 60 km/h in viteza intaia, al doilea caz e ca si cum am incerca sa plecam de pe loc cu a treia.
Presupunem ca avem magneti 50 x 25 x 12mm si dimensionam generatorul pentru 24V.
Sarma CuEm diametru d=1,8mm.
Exista niste reguli:
-Latimea(piciorul)(Lbob) bobinei trebuie sa fie egal cu latimea magnetului.
-Grosimea bobinei (Gbob) maxim 10 mm(la limita 12 mm, cat grosimea magnetului).Daca grosimea este mai mare, statorul va iesi prea gros, intrefierul(distanta intre discurile cu magneti) prea mare, adica randament mic.
Calcule:
Numarul de spire pe strat=Gbob/d = 10/1,8=5, 5 spire.Rotunjim la 5 spire.
Numarul de straturi=Lbob/d = 25/1,8=13,8 straturi.Rotunjim la 14 straturi.
Atentie:La bobinare, primul strat va avea 5 spire, al doilea, doar 4(asa se aseaza sarma), deci trebuie tinut cont de acest aspect.
Vom avea 7 straturi x 5 spire/strat= 35 spire
7 straturi x 4 spire/strat= 28 spire.Total 63 spire.Insuficient pentru 24V. mai ales ca mai intervine si un "factor de bobinaj"(functie de indemanarea celui care bobineaza)=0,8...0,9.
In realitate vor fi 63 x 0,8=50,4 spire.Ar merge pt 12V.
Refacem calculul pt sarma de 1,6mm.
Numarul de spire pe strat=Gbob/d = 10/1,6=6,25 spire.Rotunjim la 6 spire.
Numarul de straturi=Lbob/d = 25/1,6=15,6 straturi.Rotunjim la 16 straturi.
Vom avea 8 straturi x 6 spire/strat= 48 spire
8 straturi x 5 spire/strat= 40 spire.Total 88 spire.Merge.
In primul caz ar merge ingrosata bobia la 6 spire/strat si marit putin Lbob(cu inca un strat, nu e critic)
De refacut calculele pentru cine vrea.
Amperajul obtinut in cazul al doilea va fi, luind in calcul o densitate de 15A/mmp(mai mult nu, ca ia foc statorul)
Sectiunea firului de 1,6mm este 2mmp.
I=15x2=30A.
Deci generatorul va produce puterea P=UxI=28(tensiunea de incarcare pt 24V)x15=840W.
La limita, se poate duce pana la 1kW, fiindca amperajul poate creste(dar numai pt perioade scurte) si peste 30A.Adica densitatea peste 15A/mmp.
Miezul pe care se bobineaza va avea forma unui trapez isoscel cu baza mare in sus, cu urmatoarele dimesiuni:
Baza mare = Latimea magnetului + 5mm=30mm
Baza mica = Latimea magnetului - 3mm=22mm
Inaltimea=Lungimea magnetului + 4mm=54mm.

Tehnologia de bobinare, executia efectiva, maine.

Parte din aceste formule, informati au fost deduse din practica si din colaborarea mea cu alti membrii ai forumului.Multumesc lui @Arcadius, @Florin Tanasa, @CrstiBMW, Serban si altii pentru contributia adusa.

Edited by rinaldoparaipan, 24 December 2013 - 16:19.


#9
gcom61

gcom61

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 4,824
  • Înscris: 21.01.2007
Am mai citit cele de mai sus azi pe un alt forum?!....cred ca da ;nu stiu daca si user-ul este acelasi.Oricum,felicitari.

#10
rinaldoparaipan

rinaldoparaipan

    Green member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,331
  • Înscris: 13.02.2006
Da, am postat si pe alt forum.
Ca sa circule informatia la cat mai multe persoane.
Craciun fericit tuturor!!

#11
rinaldoparaipan

rinaldoparaipan

    Green member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,331
  • Înscris: 13.02.2006
Ho, Ho, Ho si
Attached File  images.jpg   11.81K   216 downloads

Executia statorului.

Dupa confectionarea sablonului conform dimensiunilor prezentate mai sus, se face o masina de bobinat.
Aici intervine imaginatia fiecaruia sau ne putem inspira de pe net.
Cantitatea de sarma necesara se calculeaza astfel:
Pentru magnetii 50 x 25(si de aici incolo doar la ei vom face referire), lungimea medie a unei spire(cea aflata la mijlocul bobinei) este de 250 mm [2*(50+12,5+12,5)+2*(25+12,5+12,5]
Aproximand 90spire/bobina rezulta 22,5m/bobina x 9 bobine=205,5 m.
Luam 250m (daca ratam vreo bobina plus lungimile firelor de interconexiune) mai bina sa ramana decat sa nu ajunga.
Densitatea cuprului este de 9g/cmc.
Firul de 1,6mm are greutatea de 18g pe metru.
250m x 18g/m= 4500g. = 4,5kg.
In timpul bobinarii, firul se tine in permanenta intins.Dupa fiecare strat, spirele se bat usor cu o spica de lemn, pentru a se aseza pe forma.
Atentie sa nu distrugem emailul.
Dupa fiecare doua straturi, spirele se solidarizeaza cu adeziv tip Picatura.Se lasa sa se intareasca adezivul si apoi se continua(firul sa fie in permanenta tensionat)
Daca ne grabim (sau nu santem fumatori ca sa luam o pauza de tigara cat timp se intareste adezivul) folosim asta:
http://www.sierra.ro...-ml-p1062p.html
sau de aici
http://www.denbraven...ER ADEZIV&id=71
Atentie, e FOARTE INFLAMABIL.Deci ori tigara, ori activator.
Se scoate bobina din masina(se recomanda ca sablonul sa fie uns cu putina vaselina pentru o extragere mai usoara).
Capatul firului de sfarsit al bobinei se lasa de 30 cm lugime.
Dupa executia primei bobine recomand a se trasa pe o bucata de carton(folosind ca si sablon bobina facuta) pozitia finala a tuturor celor 9 bobine.Se pun lipite una de alta.Eventual se face alt sablon din carton cu pozitia magnetilor(decupat forma lor) si se suprapune peste sablonul cu bobine.
Se verifica ca centrul magnetilor sa cada exact peste centrul bobinei.
Daca nu ,mai "batem " bobina ca sa se mai stranga, sau facem alt sablon pt bobina(mai micsoram baza mare) ,sau departam putin magnetii(daca nu avem deja discurile facute) ,sau renuntam la un strat sau....
Trcerea firului de inceput al bobinei , peste corpul ei, se face cu tabla de cupru sau tresa de absorbanta de cupru( cositorite, pt marirea sectiunii si izolate fata de bobina cu banda izolatoare).
Daca folosim firul existent acesta va adoga inca 2 mm la grosimea statorului. Deci trecerea trebuie sa fie cat mai subtire in grosime, dar de sectiune egala cu a firului de bobinaj.
Se face un sablon din pal/osb/mdf in care se pun bobinele.La partea de jos se pune un strat de fibra de sticla.
Se conecteaza bobinele intre ele astfel:Sfarsit bobina 1 cu inceput bobina 4, sfarsit b4 cu inceput b7, sfarsit b7 cu conductor litat izolat 2,5mmp se scoate afara din stator.La fel inceput  bobina1, se scoate afara.
La fel pt celelalte 6 bobine:sfarsit bobina, se sar doua, cu inceputul celei de-a treia.
Vezi schema de mai jos(pdf-ul atastat).Acolo sfarsiturile infasurarilor fiecarei faze sunt legate impreuna-conexiune stea.
Recomand ca fiecare faza sa aiba conductor de culoare diferita, iar inceputurile si sfarsiturile de grupeaza separat cate trei, pentru o identificare ulterioara mai usoara.Eventual se marcheaza tragand peste fire varnish termo.
Tot varnish termo se foloseste la izolarea conexiunilor intre bobine.Lipituri sanatoase, fara economie de fludor.
Se verifica si rasverifica coexiunile, fiindca odata turnat statorul nu se mai poate interveni.
La sfarsit vom avea afara din stator 6 conductori.
Nu se foloseste conductorul emailat pentru a scoate conexiunile afara fiindca acesta se rupe destul de usor.Daca se rupe unul, PA statorPosted Image.
Recomand sa se iasa afara cu 6 fire pt a avea posibilitaea de a lega statorul fie in stea(recomandat) fie in triunghi(daca elicea nu se tureaza suficient).
Trecem acum la turnarea statorului cu rasina epoxidica.
Se foloseste fie rasina  Epojet de la Mapei, fie de la Sika(din magazinele Dedeman, Hornbach, etc) fie de la Poicolor.
Se amesteca cu pudra de talc in proportie masica de 1:5(??? Arcadius poate ca intervine aici)(pudra:rasina).
Nu stiu exact raportul, fiindca eu am folosit o substanta speciala de amestec-un fel de faina de sticla.Este un kit gata preparat, care da rezultate foarte bune.Dar si costa.
NU se foloseste rasina poliesterica(se intareste foarte rapid , cu degajare de caldura si crapa), NU poliuretanica ( e putin elastica si ...se indoaie statorul)

Asa am procedat  noi la turnare:
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/sK1smVZvWl4?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/8mBbNsumHUk?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]
Am folosit sistemul inchis.Conexiunile cu firele de legatura sunt cu niste bucsi speciale-e mai complicat.
Cu fire mie personal mi se pare mai sigur.
Sau la  americani, explicat mai in detaliu
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/J-YxsElPCgs?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]
Atentie unde se dau gaurile de fixare ale statorului-sa nu dam in fire.
Asa arata statorul meu.

Va urma!!

Attached Files


Edited by rinaldoparaipan, 25 December 2013 - 09:50.


#12
Protopopeus

Protopopeus

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,484
  • Înscris: 23.05.2007
Intrebare: care-i diferenta constructiva dintre un generator axial de curent continuu si unul de curent alternativ ?

#13
blimpyway

blimpyway

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,954
  • Înscris: 03.11.2005
Ce explica Rinaldo mai sus este un alternator trifazat cu magneti permanenti. Curentul continuu se obtine prin redresarea celor trei faze

Pentru generarea de curent continuu exista si dinamuri - iesite din moda - la care se invart bobinele in campul magnetic al statorului care e facut fie din magneti fie cu alte bobine, astea au comutator cu perii colectoare pentru "redresare" in faza cu alternanta curentului.
------------------
Aproape orice tip de generator electric poate functiona si ca motor si invers. I se zice generator sau alternator doar pentru ca e folosit sa "pape" lucru mecanic si sa scoata electricitate.

------------------
"Axial" se refera la modul de asezare a magnetilor si bobinelor, mai precis la felul in care sunt orientate liniile de camp care excita statorul - paralel cu axul de rotatie.

Configuratia "radiala" a liniilor de camp e mai comuna la motorarele/generatoarele facute industrial, cu stator cu miez din tole
------------------

Configuratia axiala cu stator fara miez e folosita in eolienele mici pt ca este relativ usor de construit in regim de amator, este foarte eficient, din cauza diametrului mare ofera un cuplu bunicel la turatii mici si nu are cogging (rezistenta) la pornire, daca e decuplata sarcina nu opune aproape deloc rezistenta la pornire.

#14
rinaldoparaipan

rinaldoparaipan

    Green member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,331
  • Înscris: 13.02.2006
CAP.3 MONTURA DE PRINDERE A GENERATORULUI
   SISTEMUL DE IESIRE DIN VANT
  COADA


Detaliile de executie sunt prezentate in manualul lui Hugh Pigott.
Recomand a se folosi editia 2009 sau mai recent (daca o exista) fiindca aici apare o modificare importanta, si anume:offsetul(decalajul) axului turbinei fata de axul stalpului este pe partea dreapta, fata de editiile anterioare unde era pe stanga.
Offsetul pe dreapta are o influienta favorabila la iesirea din vant a turbinei-in sensul ca palele tind sa se departeze de stalp(combinatia efectului giroscopic al palelor cu efectul de rotire in plan orizontal a intregului ansamblu).
M-am jucat cu o roata de bicicleta si am testat  fenomenul.
Se pot  folosi fuzete de BMW, Opel Vectra(fuzeta spate) sau rulmenti tip UCF.
Acestia din urma au avantajul ca au flansa de prindere patrata-deci se pot fixa cu suruburi de un cornier- si au camasa interioara lata.
Trebuie ca un rulment sa fie radial, celalat radial -axial.Singura problema la acest tip de rulmenti este faptul ca trebuie facut un ax de adaptare intre rulment si flansa de prindere a discurilor generatorului.
La executia monturii de prindere trebuie atentie la acel unghi de 4 grade al axului generatorului fata de verticala.
Calculul iesirii din vant se face astfel:

Forta de impingere a turbinei Ft=(D2 x v2)/24 unde D=diametrul turbinei v=viteza vantului
Momentul fortei dat de turbina Mt=(Ft x off)  unde off este offsetul(decalajul intre axul turbinei si axul stalpului, de regula 10-15 cm)
Sa presupunem ca turbina are diametrul de 4m, offsetul de 10 cm si vrem sa iasa din vant la 10m/s.
Ft=(42x102)/24=66.7kg
Mt=66.7x0,10=6,67kgm
Deci avem nevoie de un moment al fortei dat de coada de 6,67kgm, care sa echilibreze momentul turbinei.
Momentul fortei dat de coada Mc=Fc x Lc unde Fc=forta data de greutatea cozii  Lc=lungimea cozii
Fc=Gc x sin450 x sin 200  unde 450 este unghiul pe care il face coada cu elicea in plan orizontal, respectiv 200 unghiul din plan verical(vezii detaliile din cartea lui Pigott)
Presupunem ca greutatea cozii este de 15kg.
Fc=15x0.707x0.342=3.63kg
Lungimea cozii va fi Lc=Mc/Fc.Asa cu am zis, Mt=Mc, deci Lc=6,67/3,63=1.84m.
Calculul este oarecum aproximativ, greutatea trebuie optimizata prin incercari.
Suprafata cozii, functie de diametrul turbinei este data in cartea lui Pigott.
Pentru coada se poate folosi policarbonat, alucobond, tabla de aluminiu,etc.Nu recomand PAL sau OSB fiindca sunt sensibile le umezeala(chiar si vopsite/lacuite, cantul tot trage umezeala).

Edited by rinaldoparaipan, 01 January 2014 - 15:23.


#15
rinaldoparaipan

rinaldoparaipan

    Green member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,331
  • Înscris: 13.02.2006
Mai am de facut niste completari la ce am spus in capitolul precedent.
Mare atentie la acel unghi de 4 grade-inclinatia axului generatorului fata de orizontala.
Eu nu am dat importanta acestui lucru-de fapt m-am grabit sa o ridic cu niste pale noi, facute de Arcadius.
Desi aveam o distanta de 20cm intre pala si stalp, la o furtuna am patit asta.
Attached File  2012-12-09 09.38.10.jpg   87.64K   180 downloads
Attached File  Copy of 2012-12-10 13.48.47.jpg   253.97K   182 downloads
Apoi atentie la sistemul de iesire din vant(balamaua cozii).Eu am l-am facut prima data dupa manualul lui Pigott din 2002, unde era o simpla teava taiata pe generatoare, care intra in alta teava de diametru mai mic-un fel de balama cu limitare de cursa.
In momentul cand am pus palele de 2m, nu am mai modificat sistemul(facut initial pentru pale de 1m) si rezultatul a fost asta:
Attached File  2013-10-05 11.30.29 Rezolutia desktop-ului.jpg   384.62K   186 downloads
Attached File  2013-10-05 11.31.38 Rezolutia desktop-ului.jpg   265.86K   156 downloads
Attached File  2013-10-05 11.35.07 Rezolutia desktop-ului.jpg   175.34K   176 downloads
Balamaua s-a largit si coada a atins in elice.
Asa ca trebuie teava groasa in carne si facute acele opritoare("upper tail stopper si lower tail stopper").
Prima data palele s-au rupt la iesirea din vant(efectul de giroscop de care spuneam, offsetul era pe stanga), a doua oara cand elicea era in furling total.Fericire maxima pe capul meu in ambele situatii.

CAP.4 PALELE

Pentru pale avem mai multe variante:
1.Le confectionam singuri.Pentru asta trebuie lemn uscat(brad- mai greu de prelucrat sau tei-se prelucreaza mai usor dar e mai slab).
Trebuie un minim de scule-fierastrau pendular, rindea electrica si slefuitor.Eu mi-am facut singur primele pale de 1m si aveam rumegus si in...c.r.Posted Image
2.Le comandam lui Arcadius.Are lemn, indemanare si experienta,le face repede si ies foarte bine.Totul e sa nu il grabiti.
3.Le comandati pe http://www.ecoalternativ.ro(adica la subsemnatul).Sunt din fibra de sticla, impregnata in rasina epoxi speciala si vacuumate.
4.Le comandam in China, dar s-ar putea sa patim asta.
Attached File  Copy of 20140106_120736.jpg   138.5K   192 downloads
Attached File  Copy of 20140106_120802.jpg   133.8K   181 downloads
Attached File  Copy of 20140106_120816.jpg   128.48K   186 downloads
Plus ca au un profil de tot rahatul - seamana mai mult cu vasle de barca.
Atentie la dimensiunile palelor-daca sunt prea mari fata de generator, exista riscul ca la furtuna sa se supratureze daca cumva iesirea din vant nu a fost bine dimensionata sau nu functioneaza.
Pentru cine doreste pot sa-i pun la dispozitie un program in Excel(adaptat dupa un program a lui Florin Tanasa) care calculeaza puterea turbinei (in functie de diametru) si puterea generatorului(functie de magneti) la diferite viteze ale vantului.
Problema la eolienele chinezesti asta este:se face franarea electromagnetica cand elicea e pe turatie maxima.Ori se arde generatorul, ori este prea mic si nu are efect.Rezultatul este cel din pozele de sus.
Cunosc pe cineva care a instalat cateva eoliene chinezesti si le schimba palele cam la trei luni.
Pentru sistemul de prindere pe ax recomand varianta asta-tripode din tabla de 4-6mm.
Attached File  Copy of DSC02618.JPG   234.24K   197 downloads
Cu discuri de lemn, asa cum e dat in cartea lui Pigott, mi se pare cam fragila prinderea.
Atat pentru azi.

Edited by rinaldoparaipan, 07 January 2014 - 09:49.


#16
Eftemie

Eftemie

    New Member

  • Grup: Members
  • Posts: 6
  • Înscris: 10.01.2014

 rinaldoparaipan, on 24 decembrie 2013 - 16:14, said:



8 straturi x 5 spire/strat= 40 spire.Total 88 spire.Merge.

Am urmarit articolul tau. La punctul cu numarul de spire m-am pierdut!
Cum calculezi ca numarul respectiv de spire pe acel diametru de fir astfel incat ... "merge" pentru 24V?
In situatia in care avem acelasi tip de magneti, ce relatie este intre aria conductorului, numarul de spire si voltajul rezultat?Posted Image
Merci mult

#17
blimpyway

blimpyway

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,954
  • Înscris: 03.11.2005
ca sa obtii un nr. de volti nu conteaza cat de gros e firu ci cate spire sunt. La o anumita turatie, voltaju  pe fiecare spira e acelasi si creste proportional cu nr de spire.

Grosimea o vrei cat mai mare dar esti limitat de spatiu... deci o alegi cea mai groasa care are loc pe stator infasurata cu nr. de spire care ai nevoie.

Grosimea limiteaza amperajul, cu cat e firu mai gros cu atat poti sa bagi curent mai mare.. .

amperaj x voltaj = putere.

Edited by blimpyway, 12 January 2014 - 01:52.


#18
Protopopeus

Protopopeus

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,484
  • Înscris: 23.05.2007

 Eftemie, on 11 ianuarie 2014 - 23:40, said:

Am urmarit articolul tau. La punctul cu numarul de spire m-am pierdut!
Cum calculezi ca numarul respectiv de spire pe acel diametru de fir astfel incat ... "merge" pentru 24V?
In situatia in care avem acelasi tip de magneti, ce relatie este intre aria conductorului, numarul de spire si voltajul rezultat?Posted Image
Merci mult


Cu treaba asta imi strofoc si eu neuronii, intrucat e posibil sa vreau sa fac si eu un generator (axial, radial, cum o fi, nu e pentru eoliene) in viitorul apropiat si, cum n-as vrea sa-l fac la "plesneala", maiales ca va avea o putere destul de substantiala, am tot cautat formule pe net. Problema mea este, ca sa zic asa, ca sunt genul de persoana care nu crede un lucru daca nu iese dintr-o formula matematica, fizica, chimica.

Astfel ca si eu mi-am pus problema bine, bine, dar care-i formula aia care spune ca cu un anumit numar de spire si la o anumita turatie imi rezulta atatia volti ?!!!

In general ideea n-ar fi complicata, cum spune si colegul de mai sus, avem sa deducem tensiunea si intensitatea si asta este.

Tensiunea aia stiu ca are legatura cu nenorocita aia de lege a lui Faraday, insa asta, in functie de aplicatie, "imbraca" mai multe forme, doua formule, eventual ce merita a fi luate de bune ar fi:
U = 2 x pi x N x B x A x nr.mag. x rpm / 60, pe care am aflat-o prin bunavointa colegului de mai sus,sau:
U = N x B x A x w x nr.mag. / pi, asta apare in documentul pe care ilsi atasez mai jos.
Mai atasez un document ce poate ajuta...

Oricum ar fi, tensiunea aia este direct proportionala cu: B - inductia magnetica, cu A - suprafata magnetului, N - nr. de spire pe bobina, w - viteza unghiulara (rad/s) si cu nr. de magneti.

Insa, ce ma mira pe mine este ca nu gasesc o precizare si asupra vitezei periferice a magnetilor. Adica, ok, avem un anumit nr de magneti ce se invart cu o turatie, insa acei magneti pot fi dispusi pe de o parte cat mai apropiati unii de altii, astfel rezultand un diametru minim al rotorului, insa pot fi dispusi si o idee mai departati unii de altii, rezultand un diametru mai mare si deci, o viteza periferica mai mare. Acum, din cate stiam eu, daca viteza perifrica se dubleaza, puterea se cvadrupleaza, deci, neaparat si viteza periferica joaca un rol important.

Mai departe, daca aflam tensiunea, aplicam formula: I = U / R, pentru a afla si intensitatea.
R = p x L / S
p = rezistivitatea conductorului din care-s spirele
L = lungimea conductorului
S = sectiunea (aria) acelui conductor

Dupa ce aflam si rezistenta, facem raportul de mai sus si aflam intensitatea.
Dupa ce o aflam si p-asta, facem produsul intre ea si tensiune si afla puterea, care ne doare pe noi...

Attached Files


Edited by Protopopeus, 12 January 2014 - 09:43.


Anunturi

Second Opinion Second Opinion

Folosind serviciul second opinion ne puteți trimite RMN-uri, CT -uri, angiografii, fișiere .pdf, documente medicale.

Astfel vă vom putea da o opinie neurochirurgicală, fără ca aceasta să poată înlocui un consult de specialitate. Răspunsurile vor fi date prin e-mail în cel mai scurt timp posibil (de obicei în mai putin de 24 de ore, dar nu mai mult de 48 de ore). Second opinion – Neurohope este un serviciu gratuit.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate