Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
casa verde 2024

Intrerupator cu N - doza doar cu ...

Incalzire casa fara gaz/lemne

Incalzire in pardoseala etapizata
 Suprataxa card energie?!

Cum era nivelul de trai cam din a...

probleme cu ochelarii

Impozite pe proprietati de anul v...
 teava rezistenta panou apa calda

Acces in Curte din Drum National

Sub mobila de bucatarie si sub fr...

Rezultat RMN
 Numar circuite IPAT si prindere t...

Pareri brgimportchina.ro - teapa ...

Lucruri inaintea vremurilor lor

Discuții despre TVR Sport HD.
 

Intrebare PFA - TVA

- - - - -
  • Please log in to reply
68 replies to this topic

#1
kum

kum

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 273
  • Înscris: 23.05.2005
Salut,
Am si eu o intrebare in legatura cu acest subiect (scuze daca exista deja raspunsul, dar eu nu l-am gasit).
Intentionez sa-mi deschid un PFA - consultanta IT pe norma de venit! Din cate am citit,  se calculeaza toate (CAS, impozit, ...) la norma de venit si nu la facturat! Problema e ca voi munci afara si voi depasi acei 30k euro! In acest caz va trebui sa devin platitor de tva, din acte am inteles! Ce nu am inteles eu bine e: va trebui sa devin PFA cu contabilitate&shit si voi plati toate darile la facturat, ori voi plati doar TVA-ul la facturat, iar celelate vor ramane la norma de venit?
O alta intrebare mai deocheata: daca eu nu zic nimic, cine va sti ca am depasit acea suma de 30k euro/an?

#2
ralsera

ralsera

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 512
  • Înscris: 05.10.2006
Chiar daca esti cu norma de venit, esti  obligat sa-ti tii jurnalele de vanzari si cele de cumparari. Referitor la intrebarea ta deocheata , din moment ce tu nu declari la fisc ca ai depasit cifra de  afaceri , nimeni nu o sa stie . Dar atunci cand o sa vina cineva in control si o sa descopere asta, o sa fii obligat sa platesti  tva-ul(in caz ca ti-a iesit de plata ), penalizarile si amenzi de  zeci de milioane pentru declaratiile nedepuse.Ce inseamna ca vei munci afara?Catre cine vor fi facturate prestarile de servicii si unde iti vei desfasura activitatea?

Edited by ralsera, 11 January 2010 - 00:28.


#3
TLGsoft

TLGsoft

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,553
  • Înscris: 25.03.2006

 ralsera, on 11th January 2010, 01:27, said:

Chiar daca esti cu norma de venit, esti  obligat sa-ti tii jurnalele de vanzari si cele de cumparari.


Fals, conform codului fiscal si inspectorilor intrebati, nu se tine evidenta primara la norma de venit. Nici macar registru unic de control nu iti da.

#4
MATRIXU

MATRIXU

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,930
  • Înscris: 09.10.2003
Nici macar facturi nu esti obligat sa dai, d-apai sa tii tot felul de registre, atat timp cat iti platesti impozitul calculat de Adm Financiara!
@kum, vezi ca "afara" esti absolvit de taxe, doar 180 de zile calendaristice in decursul a 12 luni! Dupa teoretic, tre sa dai si la stat ceva...:)

#5
ralsera

ralsera

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 512
  • Înscris: 05.10.2006

 TLGsoft, on 11th January 2010, 01:41, said:

Fals, conform codului fiscal si inspectorilor intrebati, nu se tine evidenta primara la norma de venit. Nici macar registru unic de control nu iti da.


Nu este deloc fals . Cum altfel dovedesti ca ai trecut de cifra de afaceri decat tinand jurnalul de vanzari? Te-as ruga sa postezi aici extrasul din Codul fiscal de unde se intelege ca aceste documente nu sunt obligatorii. Si  sa-i intrebi pe inspectorii fiscali cu care ai vb cum iti dai seama ca ai trecut de cifra de afaceri daca tu nu ai nicio evidenta . Si sa-mi spui si mie ca eu alta modalitate pana acum nu am gasit

#6
kum

kum

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 273
  • Înscris: 23.05.2005
Deci, ca sa raspund la intrebari: voi fi consultant IT pentru o firma din afara, adica voi emite facturi pe care acea firma mi le va onora! Voi incheia un contract in acest sens intre mine (ca PFA banuiesc) si ei ca firma! La sfarsitul lunii voi emite factura cu suma convenita x numarul de zile lucrate, iar ei imi vor baga banii in cont! Atat stiu deocamdata, pentru ca de-abia saptamana asta voi demara negocierile cu firma respectiva!
Mai pe scurt voi fi freelancer! Nu stiu daca va trebui sa platesc taxe catre tara in care voi lucra, deoarece voi plati taxe aici in tara, iar tara unde voi lucra este o tara din UE, deci nu cred ca voi fi taxat dublu!

#7
ralsera

ralsera

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 512
  • Înscris: 05.10.2006
Daca firma este din UE si detine un cod valid de tva , atunci facturile se vor face fara tva si nu veti plati tva la serviciile prestate, chiar daca veti depasi pragul de 35000 euro. Puteti sa va inregistrati ca si platitor de tva de la inceputul activitatii.

#8
kum

kum

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 273
  • Înscris: 23.05.2005

 ralsera, on 11th January 2010, 11:09, said:

Daca firma este din UE si detine un cod valid de tva , atunci facturile se vor face fara tva si nu veti plati tva la serviciile prestate, chiar daca veti depasi pragul de 35000 euro. Puteti sa va inregistrati ca si platitor de tva de la inceputul activitatii.

Poti sa imi dai mai multe detalii te rog? Firma este din Atena/Grecia! E o filiala a unei societati germane!
Cum adica "cod valid de TVA"? Daca nu ma inregistrez ca platitor de TVA nu voi putea beneficia de aceasta scutire de TVA? Cineva tot trebuie sa plateasca acest TVA, nu? Ca nu cred ca renunta vreun stat la aceasta taxa! Decat daca este vreo norma in acest sens! Exista aceasta norma? Poti sa imi spui si mie care este?
Multumesc!

#9
TLGsoft

TLGsoft

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,553
  • Înscris: 25.03.2006

 ralsera, on 11th January 2010, 11:46, said:

Nu este deloc fals . Cum altfel dovedesti ca ai trecut de cifra de afaceri decat tinand jurnalul de vanzari? Te-as ruga sa postezi aici extrasul din Codul fiscal de unde se intelege ca aceste documente nu sunt obligatorii. Si  sa-i intrebi pe inspectorii fiscali cu care ai vb cum iti dai seama ca ai trecut de cifra de afaceri daca tu nu ai nicio evidenta . Si sa-mi spui si mie ca eu alta modalitate pana acum nu am gasit

Cod Fiscal, ART 49, lit 8:

Quote

Contribuabilii care desfasoara activitati pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit nu au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitate in partida simpla pentru activitatea respectiva.


#10
gunnar

gunnar

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 25
  • Înscris: 26.02.2007
Si eu lucrez ca PFA la norma de venit si nu tin nici un jurnal de vanzari/cumparari. In schimb eliberez facturi si chitante pentru serviciile prestate si banii incasati, iar in cazul unui control (desi nici eu si nici vreun cunoscut aflat in aceeasi situatie nu am avut parte de asa ceva) probabil ca s-ar cere aceste hartii si s-ar putea calcula usor venitul realizat.
Atentie ca acea limita in euro pentru evitarea facturarii tva-ului se transforma in lei la un curs euro-leu de pe vremea intrarii Romaniei in UE.

#11
kum

kum

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 273
  • Înscris: 23.05.2005
Deci din cate inteleg, doar un control ar putea sa verifice daca realizez peste acel plafon de 30k euro! Sa presupunem ca nu va fi nici un control; peste 2-3 ani ma decid sa inchid PFA-ul si sa redevin salariat! Exista vreo procedura ca, in cazul in care se inchide PFA-ul, sa fie controlate facturile emise de acel PFA de-a lungul timpului? Sau asta tine doar de organul de la Fisc la care te duci cand inchizi un PFA?

Edited by kum, 11 January 2010 - 14:52.


#12
TLGsoft

TLGsoft

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,553
  • Înscris: 25.03.2006

 kum, on 11th January 2010, 15:52, said:

Deci din cate inteleg, doar un control ar putea sa verifice daca realizez peste acel plafon de 30k euro! Sa presupunem ca nu va fi nici un control; peste 2-3 ani ma decid sa inchid PFA-ul si sa redevin salariat! Exista vreo procedura ca, in cazul in care se inchide PFA-ul, sa fie controlate facturile emise de acel PFA de-a lungul timpului? Sau asta tine doar de organul de la Fisc la care te duci cand inchizi un PFA?

Nope. Eu am avut si inchis PFA cu Norma de Venit, mi s-a calculat impozitul de returnat in functie de zilele ramase (impozitul platindu-se in avans), ura si la gara.

Inca o data: nefiind obligat legal sa tii contabilitate, nici macar in partida simpla, nu are ce controla. Restul sunt interpretari sau mituri.

#13
ralsera

ralsera

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 512
  • Înscris: 05.10.2006

 TLGsoft, on 11th January 2010, 13:51, said:

Cod Fiscal, ART 49, lit 8:


Ceea ce ai postat tu se refera la registrele care se tin pentru contabilitatea in partida simpla: registrul de incasari si plati si registrul inventar , care intr-adevar nu sunt necesare  pentru cei cu norma de venit . Jurnalul de vanzari este obligatoriu pentru evidenta facturilor emise.

 TLGsoft, on 11th January 2010, 16:20, said:

Nope. Eu am avut si inchis PFA cu Norma de Venit, mi s-a calculat impozitul de returnat in functie de zilele ramase (impozitul platindu-se in avans), ura si la gara.

Inca o data: nefiind obligat legal sa tii contabilitate, nici macar in partida simpla, nu are ce controla. Restul sunt interpretari sau mituri.

Eu vorbesc in baza unui raspuns primit de la Ministerul Finantelor , pe care din pacate nu-l mai am ca sa-l pot posta pe site. Tu vorbesti in baza unei interpretari proprii a unui text din lege si pe baza unui raspuns dat de un inspector fiscal . Vad ca te incapatanezi sa dai sfaturi si altora in necunostinta de cauza .
Nu exista nicio regula general valabila pentru toate administratiile din tara , pentru toti inspectorii fiscali . Din acest punct de vedere este un haos total, pentru ca majoritatea sunt foarte slab pregatiti, iar interpretarile lor vin mai mult din auzite decat dintr-o documentare temeinica . Faptul ca tu ai inchis un pfa cu norma de venit fara sa te intrebe ceva , nu inseamna nimic.
  Dupa cum  evolueaza lucrurile la noi  , dupa cate zeci de notificari trimit in ultimele luni cei de la ANAF atunci cand se intarzie chiar si cateva zile cu plata unui impozit, nu cred ca o sa mai fie posibil sa se treaca cu vederea inchiderea unui pfa fara verificarea facturilor emise. Poate sa riste si sa incerce.

#14
kum

kum

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 273
  • Înscris: 23.05.2005
@ralsera: imi poti raspunde la intrebarile astea:

Quote

Poti sa imi dai mai multe detalii te rog? Firma este din Atena/Grecia! E o filiala a unei societati germane!
Cum adica "cod valid de TVA"? Daca nu ma inregistrez ca platitor de TVA nu voi putea beneficia de aceasta scutire de TVA? Cineva tot trebuie sa plateasca acest TVA, nu? Ca nu cred ca renunta vreun stat la aceasta taxa! Decat daca este vreo norma in acest sens! Exista aceasta norma? Poti sa imi spui si mie care este?

Multumesc!

#15
TLGsoft

TLGsoft

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,553
  • Înscris: 25.03.2006

 ralsera, on 11th January 2010, 17:45, said:

Ceea ce ai postat tu se refera la registrele care se tin pentru contabilitatea in partida simpla: registrul de incasari si plati si registrul inventar , care intr-adevar nu sunt necesare  pentru cei cu norma de venit . Jurnalul de vanzari este obligatoriu pentru evidenta facturilor emise.



Eu vorbesc in baza unui raspuns primit de la Ministerul Finantelor , pe care din pacate nu-l mai am ca sa-l pot posta pe site. Tu vorbesti in baza unei interpretari proprii a unui text din lege si pe baza unui raspuns dat de un inspector fiscal . Vad ca te incapatanezi sa dai sfaturi si altora in necunostinta de cauza .
Nu exista nicio regula general valabila pentru toate administratiile din tara , pentru toti inspectorii fiscali . Din acest punct de vedere este un haos total, pentru ca majoritatea sunt foarte slab pregatiti, iar interpretarile lor vin mai mult din auzite decat dintr-o documentare temeinica . Faptul ca tu ai inchis un pfa cu norma de venit fara sa te intrebe ceva , nu inseamna nimic.
  Dupa cum  evolueaza lucrurile la noi  , dupa cate zeci de notificari trimit in ultimele luni cei de la ANAF atunci cand se intarzie chiar si cateva zile cu plata unui impozit, nu cred ca o sa mai fie posibil sa se treaca cu vederea inchiderea unui pfa fara verificarea facturilor emise. Poate sa riste si sa incerce.

Inca o data, eu am trecut prin asta, am citit legea si am intrebat mai multi inspectori (inclusiv la minister, la departamentul metodologie, la vremea respectiva) pentru ca am fost direct implicat si mi-am pus aceleasi intrebari logice. Insa legea si aplicarea ei nu are nici o legatura cu logica.

Desi am specificat la plural din primul post ("inspectori") tu vii si imi spui ca vorbesc din interpretari personale si impresiile unui inspector nepregatit, iar faptul ca am trecut prin toate procedurile nu inseamna nimic pentru tine.

Desi mai multi PFA cu NV confirma din experienta ceea ce spun eu, toti suntem in necunostinta de cauza.

Succes pe mai departe.

#16
ralsera

ralsera

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 512
  • Înscris: 05.10.2006
Extras din Codul Fiscal 2010

Art. 133. -    (2) Locul de prestare a serviciilor către o persoană impozabilă care acționează ca atare este locul unde respectiva persoană care primește serviciile își are stabilit sediul activității sale economice. Dacă serviciile sunt furnizate către un sediu fix al persoanei impozabile, aflat în alt loc decât cel în care persoana își are sediul activității sale economice, locul de prestare a serviciilor este locul unde se află respectivul sediu fix al persoanei care primește serviciile. În absența unui astfel de loc sau sediu fix, locul de prestare a serviciilor este locul unde persoana impozabilă care primește aceste servicii își are domiciliul stabil sau reședința obișnuită
Extras din Norme Cod Fiscal 2010

9) În cazul serviciilor pentru care se aplică prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, prestate de persoane impozabile stabilite în România, atunci când beneficiarul este o persoană impozabilă stabilită în alt stat membru, și serviciul este prestat către sediul activității economice sau un sediu fix, aflat în alt stat membru decât România, prestatorul trebuie să facă dovada că beneficiarul este o persoană impozabilă și că este stabilit în Comunitate. Se consideră ca această condiție este îndeplinită atunci când beneficiarul comunică prestatorului o adresă a sediului activității economice, sau, după caz, a unui sediu fix, din Comunitate, precum și un cod valabil de TVA atribuit de autoritățile fiscale din alt stat membru, inclusiv în cazul persoanelor juridice neimpozabile care sunt înregistrate în scopuri de TVA. Se consideră că prestatorul a acționat de bună credință, în ceea ce privește stabilirea faptului că beneficiarul său este o persoană impozabilă, atunci când a obținut confirmarea validității codului de TVA atribuit beneficiarului său de autoritățile fiscale din alt stat membru prin intermediul procedurilor de securitate existente la nivel comunitar. Dacă beneficiarul, care este stabilit în alt stat membru decât România, nu comunică un cod valabil de TVA, și/sau prestatorul nu obține confirmarea validității codului de TVA al clientului său, se va considera că prestarea de servicii este realizată către o persoană neimpozabilă, aplicându-se celelalte reguli prevăzute de art. 133, în funcție de natura serviciului. Totuși, în situația în care ulterior emiterii facturii de către prestator, beneficiarul comunică un cod valabil de TVA atribuit de autoritățile fiscale din alt stat membru, prestatorul va aplica prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, respectiv va considera că operațiunea nu este impozabilă în România, fiind impozabilă la locul unde este stabilit beneficiarul, dacă beneficiarul poate face dovada că avea calitatea de persoană impozabilă în momentul în care taxa a devenit exigibilă. Dovada constă într-o confirmare oficială a autorității fiscale din statul membru în care beneficiarul este stabilit. În cazul reconsiderării locului prestării serviciului, prestatorul aplică prevederile art. 159 din Codul fiscal. Prevederile prezentului alineat se completează cu prevederile alin. (4).
   (10) În cazul serviciilor pentru care se aplică prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, prestate de o persoană impozabilă stabilită în România către un beneficiar persoană impozabilă stabilit în alt stat membru care a comunicat prestatorului un cod valabil de TVA, pentru a stabili dacă serviciile prestate sunt utilizate în scop personal sau pentru uzul personal al angajaților persoanei impozabile, prestatorul va ține cont de natura serviciilor prestate. Numai atunci când datorită naturii serviciilor prestate se prezumă că acestea ar putea fi utilizate în scopuri personale, prestatorul va solicita o declarație din partea clientului sau în ce privește scopul în care serviciile vor fi utilizate. Dacă din această declarație reiese că beneficiarul nu va utiliza respectivele servicii în scop personal sau pentru uzul personal al angajaților se consideră că prestatorul a acționat cu bună-credință în ceea ce privește determinarea locului prestării serviciilor și este scutit de orice viitoare obligație de plată a taxei. Atunci când serviciul urmează a fi utilizat de beneficiar parțial pentru scopuri personale sau pentru uzul personal al angajaților persoanei impozabile și parțial în scopul activității economice, sau integral în scopuri personale sau pentru uzul personal al angajaților persoanei impozabile, prestarea respectivului serviciu va fi tratată ca fiind realizată în relația cu o persoană neimpozabilă. În ce privește utilizarea fiecărui serviciu pentru stabilirea locului prestării, vor fi luate în considerare numai circumstanțele existente în momentul prestării serviciului. Orice modificare subsecventă a uzului serviciului respectiv de către beneficiar în sensul acestui alineat, nu va avea consecințe în ce privește stabilirea locului prestării, cu excepția situației în care se poate face dovada abuzului de lege

Kum, pentru serviciile intangibile prestate de catre o persoana impozabila din Romania catre o persoana impozabila avand un sediu fix sau stabilita in Comunitate, locul prestarii serviciilor se considera a fi sediul clientului tau . Daca beneficiarul iti va furniza codul sau valabil de tva(este  echivalentul  cu  ro-ului  nostru )  , facturile tale vor fi fara tva , chiar si dupa ce devii platitor , asadar nu o sa ai nimic de plata . Sa ai un contract explicit incheiat intre tine si beneficiar in ceea ce priveste serviciile prestate si sa-ti alegi cu grija codul caen .

Edited by ralsera, 11 January 2010 - 21:21.


#17
kum

kum

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 273
  • Înscris: 23.05.2005
Sincer, mai mult m-ai bagat in ceata! :rolleyes:
Deci, ca sa vorbim pe concret: activitatea pe care o prestez este consultanta IT (sunt programator), deci codul CAEN se stie si nu pot sa il aleg eu; firma pentru care voi lucra (careia ii voi emite facturi) este firma inregistrata in Atena/Grecia, deci stat UE; PFA-ul as dori sa-l deschid pe norma de venit, deoarece nu vreau sa ma complic cu nici un fel de contabilitati (asa mi s-a explicat de la fisc: daca deschid pe norma de venit, nu am treaba cu nici o contabilitate, taxele le platesc la norma de venit).
Acum tu vii si-mi spui ca pot deschide acest PFA ca platitor de TVA, urmand ca pe baza acestui articol sa nu platesc TVA-ul.

Intrebare: cine va plati de fapt TVA-ul? Ca nu prea cred ca statul roman (sau statul grec) va renunta la TVA asa usor.

Quote

(10) În cazul serviciilor pentru care se aplică prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, prestate de o persoană impozabilă stabilită în România către un beneficiar persoană impozabilă stabilit în alt stat membru care a comunicat prestatorului un cod valabil de TVA, pentru a stabili dacă serviciile prestate sunt utilizate în scop personal sau pentru uzul personal al angajaților persoanei impozabile, prestatorul va ține cont de natura serviciilor prestate. Numai atunci când datorită naturii serviciilor prestate se prezumă că acestea ar putea fi utilizate în scopuri personale, prestatorul va solicita o declarație din partea clientului sau în ce privește scopul în care serviciile vor fi utilizate. Dacă din această declarație reiese că beneficiarul nu va utiliza respectivele servicii în scop personal sau pentru uzul personal al angajaților se consideră că prestatorul a acționat cu bună-credință în ceea ce privește determinarea locului prestării serviciilor și este scutit de orice viitoare obligație de plată a taxei.

Din ce scrie in articolul citat de tine (partea pe care am subliniat-o cu rosu) rezulta ca daca eu programez pentru acea firma si firma respectiva nu va folosi programele facute de mine in scop personal (evident) inseamna ca eu nu voi plati TVA daca depasesc plafonul magic! Corect?
Ei bine, asta imi suna cumva a binefacere din partea cuiva! Dar eu nu prea mai cred in Mos Craciun ;)

Quote

Sa ai un contract explicit incheiat intre tine si beneficiar in ceea ce priveste serviciile prestate
Ai putea sa imi explici mai clar (acum ca stii datele concrete ale problemei) ce anume ar trebui sa stipulez in acel contract?

Multumesc frumos pentru raspunsurile date!

#18
ralsera

ralsera

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 512
  • Înscris: 05.10.2006
http://codfiscal.net...ii-intangibile/
Ti-am dat un link unde definitiile sunt ceva mai explicite decat ceea ce am spus eu. Te rog sa-mi spui daca acum ai inteles mai mult .

Anunturi

Chirurgia spinală minim invazivă Chirurgia spinală minim invazivă

Chirurgia spinală minim invazivă oferă pacienților oportunitatea unui tratament eficient, permițându-le o recuperare ultra rapidă și nu în ultimul rând minimizând leziunile induse chirurgical.

Echipa noastră utilizează un spectru larg de tehnici minim invazive, din care enumerăm câteva: endoscopia cu variantele ei (transnazală, transtoracică, transmusculară, etc), microscopul operator, abordurile trans tubulare și nu în ultimul rând infiltrațiile la toate nivelurile coloanei vertebrale.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate