Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Boxa membrana tweeter infundata

ajutor

Whisky for Mac

Xiaomi 14 Gpay
 Izolare zid exterior de scandura

Dezinstalare drivere W11 23H3

Recomandare masina de spalat fiab...

BSOD din cauza Intel Audio DSP dr...
 De ce sunt oamenii nostalgici

Cum vand casa fara factura Hidroe...

Scor FICO minim

Tonometru compensat CAS?
 polita RCA ONLINE

Termostat frigider - verificare

Mai au PC-urile vreun viitor?

Centrala termica immergas
 

Rezumat despre masinile electrice

* * * * * 5 votes
  • Please log in to reply
1977 replies to this topic

#1
Adm

Adm

    Property Caretaker

  • Grup: Administrators
  • Posts: 24,120
  • Înscris: 22.05.2003
Acest topic va contine informatii succinte despre lucrurile cele mai importante de stiut despre masinile electrice.
Va fi modificat/completat in timp.

1. Cel mai important este folosirea normala a bateriei, IDEAL intre max 80% si min 25% stare de incarcare.
Incarcarea la 100% sa fie facuta la modul ca pleci repede la un drum lung dupa finalizarea incarcarii.
Niciodata nu lasati pe termen lung bateria cu 100% sau sub 25%.

Scaderea sub 20% sa fie doar accidentala, nu o obisnuinta.

Din pacate, multe masini nu au setari de limitare a SoC (State of Charge), iar in lipsa unui control, bateriile sunt constant incarcate pana la 100%.

1.1 Bateriile tip Lithium ferro-phosphate (LFP) se recomanda sa aiba saptamanal un ciclu 10-100% (Atentie, NU ZILNIC pana la 100%).
Motivatia poate fi citita aici.
Bateriile LFP sunt mai afectate de temperaturle scazute.

2. Autonomia declarata de producator, este ideala/ireala.
Ea scade si mai mult iarna, sub 10C.

Cea reala, pe care va bazati, este pe la 60-70% din ce declara producatorul, iar vitezele peste 100 km/h cresc mult/enorm consumul.
Nu veti da flash-uri pe autostrada, ca nu ajungeti la destinatie.
Pentru a atinge autonomii record, viteza maxima de deplasare trebuie sa fie de 90 km/h, mod eco etc.
In oras, traficul stop&Go consuma mult; la fel daca plecati primul de la semafor si ii lasati pe ceilalti "in ceata".

3. Incarcarea acasa, este pe curent alternativ - Type 2, este SLOW Charge.
Masinile vin cu un OBC (transformator) limitat la o anumita putere (kw), care e calculata sa va incarce bateria in 8-9 ore (noaptea).

4. Statiile de incarcare Type 2, pentru acasa, sunt adesea scumpe pentru ca clientii nu cunosc ce contin si care e pretul real.
Se abuzeaza enorm la capitolul preturi, iar Aliexpress este prietenul buzunarului vostru.
Vedeti subiectul de aici.
Alternativ, puteti sa va faceti una singuri (avem subiecte pe aceasta tema).

5. Managementul temperaturii bateriei este foarte important. Temperatura ideala baterie ± 20C.
Unele au un management activ (antigel care incalzeste/raceste bateria), altele se bazeaza pe aer (ex ZOE, Leaf, E-golf)
Mai ales iarna, e de dorit sa lasati masina cuplata la statia Type 2, pentru ca masina stie cand porneste managmentul si trage direct din bransament.
Folositi functia de preconditionare a cabinei la o anumita ora; va fi pregatita din timp si bateria.

5.1 Folositi functia de preconditionare baterie inainte de a merge la o incarcare rapida (DC).
Acest lucru este foarte important mai ales iarna, pentru a avea o viteza mai amre de incarcare pe DC.
Preconditionarea bateriei incepe daca puneti pe navigatie ca destinatie o statie de incarcare fast sau SUC.
Unele masini au posibilitatea de activare manuala la aceste functii (putine), iar la Tesla poti folosi S3xy Buttons.

6. Unele masini, mai vechi/ieftine, nu au pompa de caldura pentru incalzire/racire => consuma mult iarna, folosind in principiu un radiator electric.
Interesati-va daca masina voastra are pompa de caldura.

7. Cu cat masina e mai grea/mare/voluminosa, cu atat se simte foarte mult dpdv al consumului, direct proportional cu viteza de deplasare.
Unele EV contin mai mult sau mai putin Aluminiu, care scade greutatea.

#2
ro_explorer

ro_explorer

    Membru impartial

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 29,664
  • Înscris: 15.12.2009

 Adm, on 11 noiembrie 2021 - 12:58, said:

In oras, traficul stop&Go consuma mult.
Nu sunt de acord cu aceasta afirmație. Cele mai mari autonomii eu le obțin în regim de oraș, stop&go, depãșind lejer 600km cu o baterie.

Edited by ro_explorer, 11 November 2021 - 13:17.


#3
Adm

Adm

    Property Caretaker

  • Grup: Administrators
  • Posts: 24,120
  • Înscris: 22.05.2003
Tu nu locuiesti in Romania, Bucuresti.
La noi Stop & Go insemna inaintare 2-5m, la fiecare plecare de pe loc ai intre 50-90 kwh/100km.
In acelasi timp, clima trage si ea, iar la sfarsit ai ditamai consumul, cu un procent mare de la clima (pt ca km au fost putini).

#4
Courage

Courage

    Founder

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 21,658
  • Înscris: 26.11.2001
Adica asa?
Asta e pe cca 3-4 km cat fac eu dus-intors sa duc bb la gradinita si e o placere.

Attached File  PHOTO-2021-11-11-10-51-43.jpg   137.51K   347 downloads

Si apoi m-am plimbat prin Bucuresti cu treaba.

Rezultat?
Attached File  IMG_B2BAE088908B-1.jpeg   162.75K   330 downloads

Edited by Courage, 11 November 2021 - 13:15.


#5
ro_explorer

ro_explorer

    Membru impartial

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 29,664
  • Înscris: 15.12.2009

 Adm, on 11 noiembrie 2021 - 13:11, said:

La noi Stop & Go insemna inaintare 2-5m,
Exact asta înseamnã în orice capitala la orele de vârf. Ce difera în București este durata perioadei de vârf.

#6
TheWarrior

TheWarrior

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,051
  • Înscris: 16.10.2007

 Adm, on 11 noiembrie 2021 - 13:11, said:

La noi Stop & Go insemna inaintare 2-5m, la fiecare plecare de pe loc ai intre 50-90 kwh/100km.
La indrumarul realizat de dvs. eu as mai adauga un punct:
- Alegerea orei pt traficul prin oras (ex pt angajati - decalarea orarului, trafic mai lejer)

#7
Adm

Adm

    Property Caretaker

  • Grup: Administrators
  • Posts: 24,120
  • Înscris: 22.05.2003
Model X trafic de Bucuresti

Attached File  WhatsApp Image 2021-11-10 at 8.33.00 PM.jpeg   40.84K   292 downloads

#8
KiloW

KiloW

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 12,177
  • Înscris: 08.01.2021
+20km/h viteza medie... E bun traficul la voi.

#9
aeon

aeon

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 13,487
  • Înscris: 05.08.2002
20km/h medie e bine in Bucuresti, eu de ceva timp nu mai trec de 17km/h  :(. Anii trecuti ma laudam chiar cu media de 22km/h

#10
george_alexandru

george_alexandru

    Mwe Austria

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 32,428
  • Înscris: 30.08.2017

 Adm, on 11 noiembrie 2021 - 12:58, said:

Scaderea sub 20% sa fie doar accidentala, nu o obisnuinta.

Din pacate, multe masini nu au setari de limitare a SoC (State of Charge), iar in lipsa unui control, bateriile sunt constant incarcate pana la 100%.


Vrei sa zici ca daca las masina peste noapte la incarcare acasa, in lipsa unui management al nivelului de incarcare, fie la masina, fie la statie, trebuie sa stau cu ochii pe ea daca nu vreau sa sara de 80%? Ma gandesc totusi ca limitarea procentului de incarcare la nivelul statiei este totusi ceva comun, nu?

Edited by george_alexandru, 11 November 2021 - 13:52.


#11
kolfleading

kolfleading

    Born to Raise Hell

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 19,987
  • Înscris: 01.03.2013
Statiile "pentru acasa" nu pot citi nivelul bateriei.

#12
Adm

Adm

    Property Caretaker

  • Grup: Administrators
  • Posts: 24,120
  • Înscris: 22.05.2003

 george_alexandru, on 11 noiembrie 2021 - 13:51, said:

Vrei sa zici ca daca las masina peste noapte la incarcare acasa, in lipsa unui management al nivelului de incarcare, fie la masina, fie la statie, trebuie sa stau cu ochii pe ea daca nu vreau sa sara de 80%? Ma gandesc totusi ca limitarea procentului de incarcare la nivelul statiei este totusi ceva comun, nu?
Unele masini permit sa reglezi nivelul maxim de incarcare al baterieie (50, 60, 70, 80, 90, 100%) indiferent de sursa de curent (DC sau Fast Charge).
Din pacate, sunt destul de multe masini care nu au astfel de setari, deci o bagi noaptea in priza si la trezire ai 100%.
Producatorii, in mod normal lasa un buffer de cativa kW (secret), dar e de avarie.
Unele masini permit setarea perioadei de incarcare (ex porneste la 00.00, opreste-te la 4.00).

Eu stiu doar o singura statie ce permite programarea orara (nu SoC) si e scumpa (Smart WB/EVSE Wifi 2).

#13
marcone

marcone

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 947
  • Înscris: 21.03.2004
Pana la urma conteaza daca masina electrica se muleaza nevoilor tale, nu e ca si cand masinile pe combustibil fosil prezinta doar avantaje.
Uitanda-ma la vitezele de deplasare prezentate aici, as zice ca masinile personale, in general, nu mai sunt o solutie pentru traficul urban.
Dupa mine faptul ca esti blocat in trafic intr-o masina cu propulsie electrica sau termica e irelevant, atata timp cand principala risipa este timpul tau.

#14
george_alexandru

george_alexandru

    Mwe Austria

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 32,428
  • Înscris: 30.08.2017

 Adm, on 11 noiembrie 2021 - 14:16, said:

Unele masini permit sa reglezi nivelul maxim de incarcare al baterieie (50, 60, 70, 80, 90, 100%) indiferent de sursa de curent (DC sau Fast Charge).
Din pacate, sunt destul de multe masini care nu au astfel de setari, deci o bagi noaptea in priza si la trezire ai 100%.
Producatorii, in mod normal lasa un buffer de cativa kW (secret), dar e de avarie.
Unele masini permit setarea perioadei de incarcare (ex porneste la 00.00, opreste-te la 4.00).
Eu stiu doar o singura statie ce permite programarea orara (nu SoC) si e scumpa (Smart WB/EVSE Wifi 2).

Banuiesc ca poti cu ajutorul unui releu sa tai curentul dupa x ore. Sau, daca datele din aplicatie pot fi citite de o aplicatie externa (Home Aassistant, de exemplu), sa taie curentul cand aplicatia masinii transmite serverului procentul de 80% incarcare.

Dar cred ca astea nu sunt la indemana cumparatorului obisnuit.

Edited by george_alexandru, 11 November 2021 - 14:20.


#15
Adm

Adm

    Property Caretaker

  • Grup: Administrators
  • Posts: 24,120
  • Înscris: 22.05.2003
Teoretic da, cred ca majoritatea producatorilor ofera un acces pe API, dar apoi implementarea e specifica in fct de masina, setup, statie etc.

Ideal ar fi sa poti citi SoC pe API si la 80% sa trimiti semnal statiei pt deconectare, sau sa trimiti semnal catre un contactor care sa intrerupa alimentarea statiei.

Abia astept sa vad cum se va misca Dacia Spring pin 2-3 ani, ce SoH va avea.
Leaf dupa 2 ani au degradare 8-10%.

#16
MrJamal

MrJamal

    Junior Member

  • Grup: Junior Members
  • Posts: 28
  • Înscris: 16.05.2019
Tare rau imi pare ca nu am optiune de a incarca la un anumit procent, ii stresez de cand am luat masina pe cei de la Fiat sa introduca asta intr-un update.
Nici din aplicatie nu pot sa opresc sau sa pornesc incarcarea...

Momentan ma descurc cu "charge schedule". Trebuie calculat la setare cat ai procent in baterie, viteza incarcatorului, ca la final sa nu depasesti 90%, este enervant dar mai bine decat deloc.

Consumul mediu in bucuresti este 19kwh/100km, pe 370km. Aveam 18 dar de cand s-a mai racit afara a crescut si probabil ca o sa mai creasca.

Edited by MrJamal, 11 November 2021 - 14:42.


#17
Ahasverus

Ahasverus

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,360
  • Înscris: 22.10.2006
https://github.com/e...io/evcc#vehicle

EVCC are suport pt:

Quote

audi: Audi (eTron, Q55)
bmw: BMW (i3)
carwings: Nissan (Leaf pre 2019)
citroen, ds, Opel, peugeot: All PSA brands
fiat: Fiat (500e, Neuer 500)
ford: Ford (Kuga, Mustang)
kia: Kia (Soul and other Bluelink models)
hyundai: Hyundai (Bluelink vehicles like Kona or Ioniq)
mini: Mini (Cooper SE)
nissan: Nissan (Leaf)
niu: Niu Scooter
tesla: Tesla (any model)
renault: Renault (all ZE models: ZOE, Twingo Electric, Master, Kangoo)
ovms: Open Vehicle Monitoring System (f.i. Twizzy, Smart ED)
porsche: Porsche (Taycan, Cayenne E-Hybrid)
seat: Seat (Cupra, Mii)
skoda: Skoda (Citigo)
enyaq: Skoda (Enyaq)
vw: Volkswagen (eGolf, eUp)
id: Volkswagen (ID.3, ID.4)
volvo: Volvo
tronity: Tronity (sponsors only)

EVCC nu e o statie, e un soft de control.
Merge cu stații precum cele bazate pe Simple-EVSE Din sau Go-e Charge.
Gasiti in link si stațiile suportate.

Dacă ai la Fiat500 așa consum, 30% e normal la SUV-uri.

Edited by Ahasverus, 11 November 2021 - 14:48.


#18
v_condratovici

v_condratovici

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,788
  • Înscris: 21.03.2009

 Adm, on 11 noiembrie 2021 - 12:58, said:

1. Cel mai important este folosirea normala a bateriei, IDEAL intre max 80% si min 30% stare de incarcare.
Incarcarea la 100% sa fie facuta la modul ca pleci repede la un drum lung dupa finalizarea incarcarii.
Niciodata nu lasati pe termen lung bateria cu 100% sau sub 30%.


La telefon ai aplicații care te alarmează când treci de un anumit procentaj și acolo încărcarea merge oricum repede. Dar la mașină? Producătorii de electrice îți spun de niște reguli pe care parcă de al naibii se asigură că nu le poți respecta. Sau te obligă să încarci la stații rapide Posted Image

 MrJamal, on 11 noiembrie 2021 - 14:41, said:

Tare rau imi pare ca nu am optiune de a incarca la un anumit procent, ii stresez de cand am luat masina pe cei de la Fiat sa introduca asta intr-un update.
Nici din aplicatie nu pot sa opresc sau sa pornesc incarcarea...

Nu sunt conspiraționist din fire dar îmi face impresia că aceste facilități nu se introduc taman pentru a scruta durata de viață a bateriei. Aceeași poveste care era și cu becurile, făcute să țină 1000 de ore și nu mai mult. Om afla și de acest cartel peste vreo 50 de ani.

Mi-aș lua și eu electrică dar vezi, la câte tâmpenii vezi, nici nu știi ce să mai faci.

 marcone, on 11 noiembrie 2021 - 14:18, said:

Pana la urma conteaza daca masina electrica se muleaza nevoilor tale, nu e ca si cand masinile pe combustibil fosil prezinta doar avantaje.
Uitanda-ma la vitezele de deplasare prezentate aici, as zice ca masinile personale, in general, nu mai sunt o solutie pentru traficul urban.
Dupa mine faptul ca esti blocat in trafic intr-o masina cu propulsie electrica sau termica e irelevant, atata timp cand principala risipa este timpul tau.
Dar în rural nu poți fără mașină. Asta e.

Edited by v_condratovici, 11 November 2021 - 14:58.


Anunturi

Neurochirurgie minim invazivă Neurochirurgie minim invazivă

"Primum non nocere" este ideea ce a deschis drumul medicinei spre minim invaziv.

Avansul tehnologic extraordinar din ultimele decenii a permis dezvoltarea tuturor domeniilor medicinei. Microscopul operator, neuronavigația, tehnicile anestezice avansate permit intervenții chirurgicale tot mai precise, tot mai sigure. Neurochirurgia minim invazivă, sau prin "gaura cheii", oferă pacienților posibilitatea de a se opera cu riscuri minime, fie ele neurologice, infecțioase, medicale sau estetice.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate