Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Incalzire in pardoseala etapizata

Suprataxa card energie?!

Cum era nivelul de trai cam din a...

probleme cu ochelarii
 Impozite pe proprietati de anul v...

teava rezistenta panou apa calda

Acces in Curte din Drum National

Sub mobila de bucatarie si sub fr...
 Rezultat RMN

Numar circuite IPAT si prindere t...

Pareri brgimportchina.ro - teapa ...

Lucruri inaintea vremurilor lor
 Discuții despre TVR Sport HD.

Cost abonament clinica privata

Tremura toata, dar nu de la ro...

Renault Android
 

Tramvaiele tip P.C.C. și cele realizate după acest proiect

* * * * - 6 votes
  • Please log in to reply
17 replies to this topic

#1
djl

djl

    Smrt fačizmu, sloboda narodu!

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 112,222
  • Înscris: 13.06.2004
Probabil o parte dintre voi știți tramvaiele  È.K.D. "Tatra" T4 (doar în Galați au circulat T3, dar nu știu dacă se mai păstează vreunul). Circulă în București, Botoșani, Craiova Arad (?) (pe ecartamet de 1.000 m.m.) și Oradea. În Botoșani sunt exclusive, în Oradea au reprentat un mare procent din tramvaie. Au circulat în Galați (păstrat o bucată... unul a ajuns în Satul de Vacanță de la Constanța!), Brăila (10 preluate din Galați, toate casate) și Iași (ecartament de 1.000 m.m.) - la Iași au păstrat unul pentru muzeu. Doar București a avut T4-uri numai noi, în Arad, Iași au fost aduse și la s.h. din Germania (T4R = fabricat pentru România; T4D = fabricat pentru Germania (de Est) ).
Poze:
Cuplu de "Tatra" în București. Nu mai circulă tramvaiele cuplate în București. Preluată de ratb.stfp.net

Attached File  Tratra T4R la Bucuresti pe 14 Ian 2007 3307_3308-35 3.jpg   474.88K   65 downloads


"Tatra" T3R în Galați. Primele 2 poze sunt preluate de aici: http://tramways-roma...atra-train.html
iar a 3-a este făcută în anul 2000 de userul "AmiralAOV" (forumul Tramclub)

Attached File  Tramvaie Tatra T3R la Galati in anul 1982 2_171.jpg   377.51K   64 downloads Attached File  Tramvai Tatra T3R la Galati in anul 1982 1_108.jpg   97.29K   56 downloadsAttached File  Tramvai Tatra T3R la Galati in anul 2002 (foto Amiral AOV) 10_162.jpg   191.68K   57 downloads


Și #262 de la Iași (foto: Radu Czech, forumul Tramclub). Din păcate nu mai arată așa de bine și e folosit la manevre în depou. A se vedea diferența la bighiuri

Attached File  Tatra T4 #262 la Iasi img_1889_106.jpg   83.94K   60 downloadsAttached File  Tatra T4 #262 la Iasi img_1885_149.jpg   98.53K   51 downloadsAttached File  Tratra T4 #262 la Iasi img_1875_118.jpg   80.48K   56 downloads

De asemenea există tramvaie KT4D, articulate, cu altă formă, în circulație la Ploiești, Galați (?), Craiova (?), Cluj, Oradea. Au circula și la Constanța, dar tot ce a fost acolo tramvai a fost mascarat!
2 KTD-uri la Ploiești. Al 2-lea este un KT4DM... mă gândeam că uite ce uși mișto au făcut Românii pentru tramvaiele V3A variantă modernă... până când am ajuns la Ploiești și am mers cu un tramvai din ăla... ah, sunt copiate. Fotografii găsite pe ploiesti.stfp.net.

Attached File  Tramvai KT4D (ex-Postdam) la Ploiesti 070-101 2.jpg   359.95K   59 downloadsAttached File  Tramvai KT4DM (ex-Postdam) la Ploiesti 104-101 1.jpg   642.09K   61 downloads

Dacă veți observa, tramvaiele au sisteme diferite de cuplare. Cele din București au cuplă manuală, în restul orașelor din România au cuplă automată, adică pentru a lega electric 2 tramvaie (ceea ce permite ca un "tren" să fie condus doar de un vatman) doar unești cuplele, nu mai este nevoie să tragi fire de legătură.
Un "tren" de 2 x KT4D la Galați. Am văzut așa ceva pe viu (probabil linie de Combinatul Siderurgic), dar nu am mers cu unul. Nu merg cuplate mai mult de 2 vehicule motoare, că tramvaiele astea-s tare mâncăcioase de electricitate - când au apărut în București în 1973 sau 1974 pe linia inelară 26 au trebuit să insateleze și noi substații electrice, că alea vechi nu făceau față consumului. De asemenea nu merge să cuplezi 2 tramvaie tip diferit - cupla poate arăta la fel, dar diferă comenziile.
Foto: AmiarlAOV

Attached File  Cuplu de Tatra KT4D la Galati (Sept. 2010) (foto AmiarlAOV) 1331_144.jpg   241.27K   70 downloads

Fiind din copilărie pasionat de tramvaie, când am avut acces la internet m-am apucat să stuidez tramvaiele din S.U.A. - datorită pasiunii mele pentru anii '50 (și pentru că singura limbă străină pe care o cunosc bine este Engleza). Așa am descoperit tramvaiele P.C.C. Tot uitându-mă la poze am observat că tramvaiele "Tatra" T4R din București au boghiurile asemănătoare cu tramvaiele P.C.C. Ulterior am aflat de ce. Tramvaiele "Tatra" sunt tramvaie tip P.C.C.: https://en.wikipedia...i/PCC_streetcar
De notat că articolul de acolo este incorect. Tramvaiele V-951 "Festival" din care au deviat cele "Electroputere" nu erau tramvaie tip P.C.C., deoarece comanda tracțiunii se realiza cu controller clasic - poze preluate de aici: http://hampage.hu/tr...um/e_index.html
Plus că și suspensiile erau diferite.

Attached File  nagysiemens.jpg   101.74K   68 downloadsAttached File  uniokontroller.jpg   103.86K   58 downloadsAttached File  kissiemens.jpg   93.4K   46 downloads


Un site interesant (din păcate în Lb. Germană) despre tramvaiele "Tatra": http://www.tatrawagen.de/
Notă: a nu se confunda  È.K.D. " cu producătorul de autovehicule "Tatra"

Ce diferențiază un tramvai tip P.C.C. de alte tramvaie este acceleratorul. Tramvaiele clasice au controllerul (vezi mai sus), pe când tramvaiele P.C.C. au accelerator, care este acționat cu ajutorul pedalelor.

[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/CqnsNhDVefs?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/4EA_M3A36Qk?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]


Însă ce a determinat aparția acestor tramvaie în S.U.A.? Transportul auto se dezvoltase, autobuzele, automobile lua din concurența tramvaielor. Nu erau încă super automobilele, autobuzele în 1930, dar cu siguranță erau la ani lumină față de 1910-1920. Tramvaiele standard în S.U.A. erau cele tip Peter Witt... destul de moderne pentru când au apărut în 1910 (în România deabea în 1949 am avut primul tramvai pe 4 osii!; nu a fost V-951 "Festival", ci Timișoreanul Gb 2/2) .https://en.wikipedia.org/wiki/Peter_Witt_streetcar
Prima poză (cea alb-negru de la Toronto, Canada, anii '60) © Eric Trussler.
Asemenea tramvaie au fost produse și în Italia - clasicele tramvaie Milaneze.

Attached File  Peter_Witt_streetcar_Toronto_Exhibition_Fort.jpg   135.13K   43 downloads Attached File  Milaan_tramlijn_1_02 tip Peter Witt.jpg   372.1K   33 downloads

[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/ARV7-1GLnEs?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/pS4goGNStLU?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]


Așa că un "răspuns" era impetuos. S-au unit, au dezbătut și în cele din urmă a ieșit un proiect.
Un tramvai mai silențios, mai rapid.  Oamenilor le-a plăcut. Era altceva. Din păcate în S.U.A. nu prea a fost să fie, așa precum vom vedea în episodul următor.
Pe lângă faptul că era modern (modern cu adevărat a devenit abia în 1945, când au scos sistemul de frânare cu aer comprimat, tramvaiul având comenzi inegral electrice) era faptul că șasiul permitea unele modificări, tramvaiul putându-se mula pe necesitățile clientului.
În fine, au apărut diverse prototipuri (căutând informații despre acest tip de tramvaie abia descopăr și eu prototipurile).
Poze preluate de aici: https://thetrolleydo...pcc-streetcars/
1) A unique lineup at the 1934 American Transit Association convention in Cleveland. From left, we have the PCC Model A; CSL 4001; CSL 7001, and the PCC Model B. (Krambles-Peterson Archive);
2) The PCC Model B at Navy Pier. (Chicago Architectural Photographing Co.)
3) Interior de tip B (Chicago Architectural Photographing Co.)

Attached File  kpa-clevelandlineup.jpg   216.17K   34 downloads Attached File  Tramvai P.C.C. tip B la Chicago img8701.jpg   285.35K   8 downloadsAttached File  Tramvai P.C.C. tip B la Chicago img8701.jpg   285.35K   8 downloads
Attached File  P.C.C. tip B interior img8721.jpg   231.25K   32 downloads

Protipuri de boghiuri: http://www.kmk.krako..._pcc_1_eng.html

În cele din urmă a fost aleasă această formă, deși tipul B avea o cabină mai panoramică, ceea ce mi se părea mai util pentru vatman. De notat că cel din poză este unul bidirecțional, de aia are ușile pe ambele părți. În S.U.A. vehiculele de tip tramvai, troleibuz, autobuz au uși în față și la mijloc, însă acela fiind unul bidirecțional, are ușile dispuse așa. Ca fapt divers există și autobuze și troleibuze cu uși pe ambele părți, deși nu sunt bidirecționale, dar uneori există peron/refugiu în centrul arterei sau tunelului.

Attached File  Muni_PCC_streetcar_1010_side.JPG   454.36K   35 downloads


Tramvaiele P.C.C. din Chicago au fost mai speciale la început. Aveau 3 uși. De ce, nu știu. Poză preluată de aici: https://chuckmanchic...treetcar-c1948/

Attached File  photo-chicago-chicago-surface-lines-new-pcc-streetcar-c1948.jpg   102.69K   33 downloads


Împărțiri de interioare pentru diverse orașe. Sursa: http://www.qcarcompa...outs/index.html

Attached File  PCC_Interior_Layouts.jpg   192.38K   28 downloads

O diagramă pe lungime - sursa: http://www.brookline...PghTrolley.html

Attached File  PCCDiagram.JPG   114.76K   42 downloads

Cât despre controller versu accelerator, consider că fiecare se pretează la un anume tip de situație:
1) Stații apropiate, linie pe stradă, trafic de călători nu foarte mare: tramvai tip P.C.C... dacă trafic mare, merge ceva cu controller.
2) Stații la minim 600 m una de alta, linie separată de trafic, trafic mediu-mare: P.C.C. capaciate mare, dar și controller;
3) Tramvai interuban, stații la distanțe mai mari uneori: controller, deoarece e mai ușor de menținut o viteză constantă.


Iar la final, tot de aici: http://www.brookline...PghTrolley.html
o poză istorică din Pittsburgh, Pennsylvania.

Attached File  Trolley17 Pittsburgh.JPG   121.36K   41 downloads

Nu, nu mai circulă tramvaie pe acolo și era frumos să vezi cum urcă pe dealurile alea.  Pe vremuri puteai face charter cu acele tramvaie.

[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/V4rBL-4TbkM?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]




- VA URMA -



#2
andreic

andreic

    Very OLD Member

  • Grup: Moderators
  • Posts: 122,290
  • Înscris: 07.02.2003

 djl, on 08 iulie 2018 - 02:41, said:

Ce diferenţiază un tramvai tip P.C.C. de alte tramvaie este acceleratorul. Tramvaiele clasice au controllerul (vezi mai sus), pe când tramvaiele P.C.C. au accelerator, care este acţionat cu ajutorul pedalelor.
Da he he, unii le numeau petarde pentru ca pocneau de nu mai auzeai nimic daca erai langa ele in spate cand decuplau mai ales, contactorii din spate, faceau si flame urate si se ardeau des.
S-ar putea totusi ca versiunile de Romania sa nu aibe si acceleratorul dotat ca in filmul tau sau sa fie modificate pentru ca mii aduc aminte nu accelerau si nici nu franau lin, erau foarte bruste ziceai ca totul e facut pe contactori si aveau doar cateva trepte de putere la pedala. Daca erau frunze si lubrifiant pe linie patinau si la puterea minima, raschetau linia la capat la Presei Libere mai ales in curba aia calumea si cateodata se impotmoleau de la frecari, trebuia sa le impinga unu din spate sa nu faca gauri in linie de la burnout.

Edited by andreic, 08 July 2018 - 08:33.


#3
Damascus77

Damascus77

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 9,911
  • Înscris: 11.07.2015

 djl, on 08 iulie 2018 - 02:41, said:

Probabil o parte dintre voi știți tramvaiele  È.K.D. "Tatra" T4 (doar Ăźn Galați au circulat T3, dar nu știu dacă se mai păstează vreunul). Circulă Ăźn București, Botoșani, Craiova Arad (?) (pe ecartamet de 1.000 m.m.) și Oradea. În Botoșani sunt exclusive, Ăźn Oradea au reprentat un mare procent din tramvaie. Au circulat Ăźn Galați (păstrat o bucată... unul a ajuns Ăźn Satul de Vacanță de la Constanța!), Brăila (10 preluate din Galați, toate casate) și Iași (ecartament de 1.000 m.m.) - la Iași au păstrat unul pentru muzeu. Doar București a avut T4-uri numai noi, Ăźn Arad, Iași au fost aduse și la s.h. din Germania (T4R = fabricat pentru RomĂąnia; T4D = fabricat pentru Germania (de Est) ).
Poze:
Cuplu de "Tatra" Ăźn București. Nu mai circulă tramvaiele cuplate Ăźn București. Preluată de ratb.stfp.net

Tratra T4R la Bucuresti pe 14 Ian 2007 3307_3308-35 3.jpg


"Tatra" T3R Ăźn Galați. Primele 2 poze sunt preluate de aici: http://tramways-roma...atra-train.html
iar a 3-a este făcută Ăźn anul 2000 de userul "AmiralAOV" (forumul Tramclub)

Tramvaie Tatra T3R la Galati in anul 1982 2_171.jpg Tramvai Tatra T3R la Galati in anul 1982 1_108.jpg Tramvai Tatra T3R la Galati in anul 2002 (foto Amiral AOV) 10_162.jpg


Și #262 de la Iași (foto: Radu Czech, forumul Tramclub). Din păcate nu mai arată așa de bine și e folosit la manevre Ăźn depou. A se vedea diferența la bighiuri

Tatra T4 #262 la Iasi img_1889_106.jpg Tatra T4 #262 la Iasi img_1885_149.jpg Tratra T4 #262 la Iasi img_1875_118.jpg

De asemenea există tramvaie KT4D, articulate, cu altă formă, Ăźn circulație la Ploiești, Galați (?), Craiova (?), Cluj, Oradea. Au circula și la Constanța, dar tot ce a fost acolo tramvai a fost mascarat!
2 KTD-uri la Ploiești. Al 2-lea este un KT4DM... mă gĂąndeam că uite ce uși mișto au făcut RomĂąnii pentru tramvaiele V3A variantă modernă... pĂąnă cĂąnd am ajuns la Ploiești și am mers cu un tramvai din ăla... ah, sunt copiate. Fotografii găsite pe ploiesti.stfp.net.

Tramvai KT4D (ex-Postdam) la Ploiesti 070-101 2.jpg Tramvai KT4DM (ex-Postdam) la Ploiesti 104-101 1.jpg

Dacă veți observa, tramvaiele au sisteme diferite de cuplare. Cele din București au cuplă manuală, Ăźn restul orașelor din RomĂąnia au cuplă automată, adică pentru a lega electric 2 tramvaie (ceea ce permite ca un "tren" să fie condus doar de un vatman) doar unești cuplele, nu mai este nevoie să tragi fire de legătură.
Un "tren" de 2 x KT4D la Galați.




- VA URMA -


Slava Domnului!

Tramvaiele astea ar trebui să fie doar piese de muzeu, nu sa le mai vedem in funcțiune.

Discuția despre datele tehnice o fi interesantă, dar cred că persoanele care circulă și acum cu aceste tipuri de tramvaie nu prea le apreciază, din motive obiective.

#4
owl1960

owl1960

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,822
  • Înscris: 26.04.2017
Pe aria dedicata Just Trucks, Buses and other Giants nu puteai să postezi pentru că tu ești djl și trebuie să discutăm despre tramvaie pe toate ariile forumului.
Și dacă tot ești așa de informat ai putea să îmi spui și mie hamurile pentru caii de la tramvaiele cu cai unde se fabricau ca am un vecin care are căruță și s-au rupt hamurile la cai și nu mai găsește pe nicăieri să cumpere.

#5
Kokoshmare

Kokoshmare

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 28,042
  • Înscris: 20.12.2007
Mie mi se pare foarte tulburător, ca să zic asa, ca un om comite la 3:41 noaptea un asa post kilometric.

#6
ndor

ndor

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 4,314
  • Înscris: 21.04.2005
https://www.imdb.com/title/tt0044081/
Asta unde a fost fabricat ?

#7
Dormi_Hete

Dormi_Hete

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,738
  • Înscris: 15.03.2018
Prin Praga inca mai circula. Si in Dresda le-au bagat cu ocazia nu stiu carei sarbatori.

#8
djl

djl

    Smrt fačizmu, sloboda narodu!

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 112,222
  • Înscris: 13.06.2004
3:41. 41, linie pe care au circulat "Tatra". Eu l-am postat la 3:41, dar m-am apucat de scris la el pe la vreo ora 2 crezând că termin până la 2:30. Şi nu mai aveam chef să mă apuc pe zi să stau să încarc din nou pozele, să caut videoclipurile - foromul salvează în memoria sa doar textul. Şi oricum, am adormit abea pe la 4:30

@ owl1960 : mă gândeam să nu-ţi răspund, dar spre curiozitatea ta, deschisesem un topic despre vehicule feroviare la "Just trucks, buses and other giants" şi a fost mutat aici.

@ Damascus77 : o fi locul lor în muzeu, dar tramvaiele noi nu-s tocmai ieftine. Plus că tramvaiele clasice, fără electronică sunt mai simple, deci mai uşor de reparat. Iar "Tatra" s-au fabricat cu duimul, deci mai poţi găsi piese de schimb. Iar pe anumite linii din Bucureşti pot băga vatmanii viteză mare.

@ andreic : da, acceleraţia rapidă poate fi uneori o problemă. Tramvaiele "Tatra" (cel puţin de la T3 în sus) au mai multe contacte la accelerator decât P.C.C.-ul. Însă o parte din zgomot e produs de ventilator, căci din nu ştiu ce motive au ales să ţină rezistenţele sub podea.
Când 42 avea traseul Dep. Militari - Drumul Taberei - P-ţa Crângaşi - Podul Grant - P-ţa Presei, m-am suit într-un 42 la Bd. Timişoara spre a merge în direcţia P-ţa Presei, ştiind că aceste tramvaie sunt mai rapide... vatmanul ăla accelera puţin şi după aia ridica piciorul de pe pedala de acceleraţie, adică a mers ca melcul tot drumul... nu ştiu de ce.

@ ndor : alea-s tramvaie din New Orleans: https://en.wikipedia..._in_New_Orleans

Iete că tot umblând pe wikipedia aflu chestii interesante. Credeam că Pittsburgh a avut maxim 200.000 - 300.000 locuitori, dar când era în culmea gloriei trecuse de 600.000. Dar dezindustrializarea (siderurgia era ramura principală industrială a oraşului) a dus la scăderea numărălui de locuitori. În filmul "Flashdance/Strălucirea dansului" personajul principal feminin, jucat de Jennifer Beals lucrează la un combinat siderurgic.
Totuşi oraşul încă e decent, nu s-a dus la fund precum altele.
De notat că tramvaiele din filmare nu mai aveau troleu, ci pantograf.

[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/7m7uOBerckk?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]


În Pittsburgh transportul pe şine urma să dispară de tot. Dar locuitorii nu au fost de acord cu ideea, aşa că există o linie de metrou uşor (care prin centru o ia pe sub pământ). De notat că în Pittsburgh reţeaua de tramvai/metrou uşor e pe ecratmant Pennsylvania, un ecartament larg (1.588 m.m.), mai larg decât cel ex-Sovietic (1.520/1.524 m.m.), dar mai îngust decât cel Iberic. Vehicule pe acest ecartament mai circulă la Philalelphia (mai există doar o linie clasică de tramvaie - linia 15, restul sunt tip metrou uşor sau tramvai suburban- dacă nu ar fi stat prost cu finanţele, ar fi fost mai multe linii prin oraş) şi New Orleans (unde nu au avut tramvaie tip P.C.C., dar au unele de epocă şi unele făcute să arate precum cele de epocă): https://en.wikipedia..._in_New_Orleans


2 companii au produs acest tip de tramvai: "Saint Louis Car Company" din St. Louis, Missouri (ce a ajuns şi oraşul ăsta...) şi "Pullman-Standard" din Illionis (compania fondată de George Pullman, cel care a conceput primele vagoane de dormit - numite şi vagoane Pullman). Cei de la "J.G. Brill" nu au vrut să producă (deşi au realizat un prototip) şi asta le-a dăunat se pare.
Tramvaie P.C.C. produse de "St. Louis Car Co." au ajuns în cel mai mic oraş care a comandat aşa ceva: Johnstown, Pennsylvania (operatorul: Johnstwon Traction Company). Oraşul a avut şi 60.000 de locuitori, dar după dispariţia industriei siderurgice... Statul Pennsylvania fiind foarte bogat în reruse, avea multă industrie minieră şi siderurgică... şi mai multe oraşe cu tramvai. De notat că aceiaşi companie a produs şi troleibuzele folosize de Johnstown Tractiton Company (tramvaiele au dispărut în 1961, troleibuzele în 1967). Nu ştiu dacă se mai păstrează vreun troleibuz de acolo, dar dintre P.C.C.-urile din Johnstown nu a mai rămas vreunul  Posted Image   - tramvaie mai vechi de PCC-uri au fost păstrate. Compania a încercat să vândă tramvaiele, nu le-a cumpărat nimeni, dar o parte din componente au ajuns la cele tip P.C.C. din Bruxelles.
Pozele sunt preluate de pe wikipedia (primele 2), iar a 3-a a fost postată aici: http://johnstownhist...7.html?spref=pi

Attached File  JohnstownPCC.jpg   439.74K   8 downloadsAttached File  Johnstown_trolleybus_705_on_Jacob_St_at_Highland_Ave_in_1967.jpg   331.88K   10 downloads
Attached File  P.C.C. la Johnstown, PA 93ebf6caaf8d40d936b3fbe4e7789fd3.jpg   48.67K   11 downloads

[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/xMHwo9iuMCA?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]


Un alt oraş care a avut P.C.C.-uri pe ecartament larg a fost Cinicinnati, Ohio (şi în statul ăsta au fost mai multe oraşe cu tramvaie, singura linie rămânând cea care merge din Cleveland în Shaker Heights). Dar să vedem ce observaţi în filmare.   Posted Image

[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/ta0rbLFWaBo?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]


Au existat de asemenea tramvaie P.C.C. pe "conduit system" ("canivou"). http://scheme-electr...-si-troleibuze/
https://en.wikipedia...rent_collection
Mai multe detalii despre sistem (inclusiv scheme): https://comp.ddot.dc...resentation.pdf
Tramvaie P.C.C. cu canivou au circulat în Washington D.C. Despre canivou găsisem ceva în cartea "Tramvaiul" (sau "Tramvaie") din 1905 (ce mi-aş dori să o am), dar credeam că aşa ceva dispăruse la începtul secolului XX şi că ce vedeam eu în pozele alea era canivolul pentru un cablu mecanic subteran (precum la tramvaiele funicular din San Francisco). O poză cu aşa ceva în Washigton D.C. - poza e în colecţia: Farm Security Administration - Office of War Information Photograph
o alta cu autor necunoscut
Şi deşi nu cred că în New York City au existat tramvaie P.C.C cu canivou, pun o poză cu tramvaie în Times Square (da, şi pe acolo au fost, mama ei de viaţă cu desfiinţarea tramvaielor)

Attached File  DC_Streetcar_construction Underground conduit system at 14th & G Streets, NW.jpg   145.18K   13 downloads
Attached File  Tramvai P.C.C. la Washington D.C. cera290.jpg   438.99K   13 downloads
Attached File  Tramvaie la Times Square in New York City probabil in jurul anului 1930 64dc2d61f0958c6da69c37b2b1ee0885.jpg   518.67K   8 downloads


În Washginton D.C. a fost culmea culmilor cu tramvaiele. Congresul S.U.A. a decis că tramvaiele trebuie să dispară din oraş, au vândut compania operatoare de transport public, investitorul (un Englez stabilit în S.U.A.) a vrut să le salveze, dar tot l-au obligat idioţii să le desfiinţeze. Ulterior au decis că au greşit, dar au aplicat metoda hei-rupistă. Din vremuri vechi se ştie că vehiculele care nu merg pe şină tind să oprească la marginea drumului, eh, şi unde să pună linia de tramvai decât lângă trotuar, acolo unde obişnuiesc să parcheze maşinile!

Tramvaie P.C.C. unidirecţionale, cu uşi pe ambele părţi la Boston. Linia aia e ceva rapid, nu e linie clasică de tramvai. T-ul e vechiul simbol al regiei de transport de acolo.

[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/A_6GGlSfMR4?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]


Din păcate, deşi tramvaiele P.C.C. au fost avansate la vremea lor şi pentru destui au reprentat standardul mult timp, în S.U.A. nu prea au reuşit să supravieţuiească reţelele de tramvaie (de la atâta Engleză era să scriu sistemele de tramvaie) - pentru filmărie de acolo vezi mai jos. Unul dintre primii clienţi ai P.C.C.-urilor a fost Brooklynul, ultimul "sector" al New York City-ului ce a avut tramvaie (ultimele troleibuze din New York tot în Brooklyn au circulat) - au mai existat tramvaiele alea de pe pod. Dar primarul LaGuardia (era să zic Rudolf Giuliani) era contra tramvaielor, considerându-le învechite (aşa că s-au apucat de scos cu voioşie tramvaie din Manhattan), deşi după ce au apărut PCC-urile din Brooklyn numărul de călători cu tramvaiul a crescut! Dar LaGuardia nu a fost singurul care a avut concepţii din astea. Automobilul era consdireat ceva extrem de confortabil, modern, gata să rezolve toate problemele. Nu sunt contra automobilelor, mi-aş dori chiar 3-4 maşini de epocă, dar trebuie să fii orb ca să nu vezi că automobilele provoacă unele probleme. Unii ridicau această problemă - vedeţi filmuleţul ăsta (nu e din 1948 cum scrie pe acolo, ci de prin 1952-1953).
Pe urmă s-au apucat să facă autostrăzi. Nu e ceva rău în asta, atât timp cât nu sugi bani de la calea ferată pentru asta şi companiile de căi ferate nu au voie să crească tarifele (aberaţia cu tarifele maxime a durat până în anii '70... dacă mai dura, oare câţi kilometri de cale ferată mai rămâneau în S.U.A. - oricum, în afară de un trenuri de navetişti şi unul de lungă distanţă a celor de la Denver, Rio Grande * and Western, de la privaţi nu mai rămăseseră decât trenurile de marfă când s-a renunţat la preţurile maximale).  Autostrăzile au utilitatea lor, dar s-au gândit că în loc să facă zone noi în oraşe sau la 1-2 k.m., cel mai bine e să facă suburbii dependente de automobil (existau şi suburbii deservite de tramvai; Shaker Hieghts e una dintre ele şi mai are tramvaie). Cum lumea a dat buzna acolo, populaţia a scăzut, a crescut numărul de automobile şi multe tramvaie... hmm, e mai bine să avem ambuteiaje, dependenţă de automobil în zonele dens populate unde ar putea exista transport în comun decent (zic dens populate sau cu populaţie mare, că în zonele slab populate e mai util automobilul). Iar dacă locuieşti în suburbii şi nu ai maşină şi nici transport în comun, poţi ajunge ca tanti asta înainte de a avea maşină. Plus că banii de autostrăzi nu puteau fi investiţi în transportul în comun. Şi aşa a început moartea tramvaielor. În unele oraşe au băgat troleibuze în locul lor, dar doar în câteva din S.U.A. (Seattle şi Dayton), Canada (Vancouver) au mai rămas troleibuzele.

* acelaşi Rio Grande (Râul Mare) care curge la graniţa S.U.A. (statul Texas) - Mexic.

[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/ZcL9nVShr48?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]


Vedeţi că în Engleza Americană tram se referă la transport pe cablu (aerial tramay). Trolley/trolleycar e tramvai pe acolo (nu troleibuz precum în Europa). Mai bine le ziceţi streetcar. Troleibuzele pentru Americani pot fi trolleybuses, trolley coaches, trackless trolley (adică tramvai fără de şine).

Despre ce s-a întâmplat cu unele tramvaie după desfiinţarea reţelelor, despre alte tipuri de tramvaie PCC în episodul următor.


Edited by djl, 08 July 2018 - 13:52.


#9
TheStarkestTruthMatters

TheStarkestTruthMatters

    Semper Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 4,983
  • Înscris: 09.12.2015

 djl, on 08 iulie 2018 - 02:41, said:

- VA URMA -
Uite tramvaie tip double-decker în Hong Kong, în 2015.
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/1E_Hwjz_CMI?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

#10
djl

djl

    Smrt fačizmu, sloboda narodu!

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 112,222
  • Înscris: 13.06.2004
Tramvaiele alea mai au un aspect interesant: sunt pe ecartament îngust, 1.067 m.m. (ca f.d. ăsta e ecartamentul căilor ferate clasice din Japonia; pe 1.435 m.m. sunt "trenurile glonţ" şi unele linii modernizate; în Noua Zeelandă din cauza munţilor numai acest ecartament s-a folosit).
După desfiinţarea tramvaielor din multe oraşe Americane (mare prostie), parte din tramvaiele P.C.C. au ajuns în Europa. În Barcelona,  unde se mai păstrează două: https://fundacio.tmb...washington-1631
şi în fosta Iugoslavie (cel puţin la Belgrad), unde au trebuit modificate, că nu ştiu de ce în fosta Iugoslavie toate reţele de tramvai erau pe ecartament îngust; la Sarajevo au fost trecut de la 760 m.m. la 1.435; restul sunt pe 1.000.
La Belgrad: https://www.flickr.c...N07/23771016743
Aici avem unul original Made in U.S.A. (dreapta, cel cu spatele) şi o versiune Belgiană (stânga, cel cu faţa): https://commons.wiki...Ă _Belgrade_(4).jpg

Edited by djl, 10 January 2022 - 15:26.


#11
connectorxp

connectorxp

    Avid mountaineer.

  • Grup: Moderators
  • Posts: 14,880
  • Înscris: 14.11.2004
Am mai mers cu Tatra, de curiozitate, si nimic nu s-a schimbat, la fel au ramas. In Zagreb am mai prins asa ceva. Mi s-a parut interesanta treaba ca se conduc precum o masina si nu un tramvai sau alt vehicul feroviar, folosind un selector de putere combinat si cu franele.

Cu tot respectul, dar tramvaiele alea PCC sunt de departe cele mai urate pe care le-am vazut. KTM-5 este o opera de arta fata de ele.

#12
djl

djl

    Smrt fačizmu, sloboda narodu!

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 112,222
  • Înscris: 13.06.2004
Depinde de gustul fiecăruia. Mie mi se par o.k. Probabil au vrut să le facă foarte aerodinamice.
Sistemul ăla cu pedale cred că ofera o acceleraţie foarte rapidă, de aceea a fost adoptat. Tramvaiele astea trebuiau să concureze cu automobilele, pentru a opri declinul tramvaielor. Din păcate nu au reuşit să facă asta, dar tot a ieşit ceva super.

#13
pufonel

pufonel

    Oglinda, oglinjoara, cine-i cel mai pufos din tara?

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 27,829
  • Înscris: 28.11.2006
In Ploiesti nu mai arata ca in pozele puse de tine. Acum sunt vopsite alb-galben-rosu-albastru, arata ca dreq. Si imi pare rau ca nu le-au dat la casat cand au refacut liniile. Poate luau si ei ceva tramvaie moderne, cu podeaua coborata si AC macar. N-ai idee ce cald se face vara in rablele asta...

#14
Kokoshmare

Kokoshmare

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 28,042
  • Înscris: 20.12.2007

 pufonel, on 10 ianuarie 2022 - 21:17, said:

In Ploiesti nu mai arata ca in pozele puse de tine. Acum sunt vopsite alb-galben-rosu-albastru, arata ca dreq. Si imi pare rau ca nu le-au dat la casat cand au refacut liniile. Poate luau si ei ceva tramvaie moderne, cu podeaua coborata si AC macar. N-ai idee ce cald se face vara in rablele asta...
Ar putea sa se intereseze de Astra Imperio Civitas de la Arad
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/C8grooLyOjk?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

Astea se pot lua cu fonduri europene pentru ca sunt noi.
La Pașcani se poate moderniza cu fondurile proprii vezi tramvaiul Armonia de la Timisoara

[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/WkmfMu9q3Fc?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

#15
connectorxp

connectorxp

    Avid mountaineer.

  • Grup: Moderators
  • Posts: 14,880
  • Înscris: 14.11.2004
Dar mai bengos precum Tramvaiul 28 din Lisabona nu este niciunul, ca sa-l citez pe DJL. M-am dat cu el pe ambele sensuri si a fost super senzatie pe acele stradute inghesuite si treceai la mai putin de un metru de unele cladiri. In Milano am mai prins tramvaie clasice aflate in circulatie, pe langa niste OZN-uri cu podea joasa si clima. Cinstit ar fi sa fie pastrate si cateva vechi, in stare exemplara pentru zonele turistice si restul inlocuite cu unele moderne. La noi nu prea mai avem tramvaie clasice, iar alea din Munchen nu sunt chiar parte din istoria noastra, fiind aduse tarziu.

#16
tfmercedez

tfmercedez

    BUFU

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 71,976
  • Înscris: 15.06.2007
Adica asta? E renumit prin lume

[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/PeOKbIxXk9c?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

#17
pufonel

pufonel

    Oglinda, oglinjoara, cine-i cel mai pufos din tara?

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 27,829
  • Înscris: 28.11.2006
Una e un tramvai turistic (e si prin Barcelona si in multe alte orase), cu totul altceva e un tramvai pe care chiar sa-l poti folosi sa mergi la munca, scoala etc.

Asa, si in Budapesta mai e linia de metrou facuta inainte de 1900, dar vagoanele sunt atat de inghesuite si zgomotul e atat de mare, ca e o experienta cringe sa-l folosesti.

#18
djl

djl

    Smrt fačizmu, sloboda narodu!

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 112,222
  • Înscris: 13.06.2004
Cineva manevrând unul şi explicând ceva comenzi. Interesant că deja aveam sistem de siguranţă în cazul în care se prindea cineva între uşi. Un pic mai dotate decât credeam.

[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/c1_nDL8h4eU?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

Anunturi

Second Opinion Second Opinion

Folosind serviciul second opinion ne puteți trimite RMN-uri, CT -uri, angiografii, fișiere .pdf, documente medicale.

Astfel vă vom putea da o opinie neurochirurgicală, fără ca aceasta să poată înlocui un consult de specialitate. Răspunsurile vor fi date prin e-mail în cel mai scurt timp posibil (de obicei în mai putin de 24 de ore, dar nu mai mult de 48 de ore). Second opinion – Neurohope este un serviciu gratuit.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate