Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Cu ce va aparati de cainii agresi...

Nu imi platiti coletul cu cardul ...

Mi-au disparut amigdalitele ?

Exista vreun plan de terorizare p...
 Schimbare adresa DNS IPv4 pe rout...

Recomandare Barebone

Monede JO 2024

Suprasolicitare sistem electric
 CIV auto import

Mutare in MOZAMBIC - pareri, expe...

Scoatere antifurt airtag de pe ha...

Magnet in loc de clește pent...
 Cumparat/Locuit in apartament si ...

Pot folosi sistemul PC pe post de...

Sokol cu distorsiuni de cross-over

Filtru apa potabila cu osmoza inv...
 

Color Management pentru userul de rând

- - - - -
  • Please log in to reply
98 replies to this topic

#1
dani.user

dani.user

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 30,236
  • Înscris: 24.02.2007
Următorul articol se vrea a fi o scurtă introducere în ceea ce înseamnă color management și cum ne afectează activitatea de fotografi, zi de zi.

RGB

În lumea calculatoarelor am întâlnit RGB cam peste tot unde este vorba de culori. Culoarea este exprimată sub forma a 3 valori numerice (uzual în intervalul 0 - 255), una reprezentând roșu, una verde și una albastru. Aceastea sunt așa numitele culori aditive (dacă punem un bec roșu langă unul verde, ambele foarte mici, culoarea emisă o vom percepe drept galbenă).

Totul simplu până acum, însă apare o mică problema. Având o imagine cu mai multe culori, salvate în forma RGB, am fi tentati să credem ca acea poza se vedea la fel peste tot.

GREȘIT

De ce e greșit? Fiindcă spațiul de culoare RGB nu are legătură cu percepția umană a culorii. Valorile (0 - 255) indică cât de mult să se aprindă "becurile" ecranului pentru a reprezenta fiecare pixel, sau cât de puternic a fost semnalul luminos înregistrat (în cazul aparatelor foto). Prin urmare, dacă avem un pixel (R = 128, G = 0, B = 0), monitorul va fi instruit să arate roșu la jumătate din intensitate. Acel roșu însă va arată mai mult sau mai puțin diferit pe alt monitor (mai ales daca are si alte tehnologie de afisare), sau chiar pe acelasi tip de monitor, dar un alt exemplar.  

Captarea imaginilor

Cum ziceam, având o imagine cu informația stocată în format RGB nu ne garantează că aceasta va fi vazută în același fel pe alte monitoare.

Dacă punem la sototeală și cum se captează o imagine de către un aparat foto (sau scanner), lucrurile se complică și mai mult. Dacă aparatul foto consideră ca pixelul cutare are valoarea (R = 100, G = 20, B = 150), simpla transmitere a acelor valori spre a fi afișate de către monitor nu va genera o culoare identică cu cea captată de către aparatul foto.

De exemplu, așa arată o imagine captată de mine, după interpolare și aplicare whitebalance (valorile din cameră) - stânga. Pe ecranul aparatului se vede altfel - dreapta. Da, iarba e tot verde, dar e altfel.

Attached File  CM1.png   891.45K   228 downloads

Profile de culoare

În cazul asta, care e soluția? Soluția vine sub numele sistemului de color management și a introducerii calibării și a profilelor de culoare.

După dezvoltarea unui nou aparat foto, producătorii îl calibrează. Practic, pozând o pată de culoare ce se știe clar că e (de exemplu) un verde de un anumit fel, se notează ce valoare RGB a fost înregistrată pentru acea culoare verde. Astfel se obține o corespondență între culorile "reale" și cum sunt ele înregistrate de respectivul aparat sub formă de RGB. Această corespondență e salvată într-un profil de culoare (fișier *.icc sau *.icm). Profilul va permite transformarea culorilor din spațiul (în acest caz) RGB într-un spațiu de culoare legat de percepția umană a culorii (ex. Lab) și vice-versa.

Același proces se aplică și în cazul monitoarelor. Un colorimetru (cum sunt produsele Datacolor Spyder) măsoara cum se vede defapt pe monitor o culoare avand RGB de o anumită valoare, și generează un profil specific monitorului.

Să recapitulăm. Înainte aveam:
  • Valori RGB înregistrate de aparatul foto

După avem:
  • Valori RGB înregistrate de aparatul foto
  • Profilul de culoare al aparatului foto
  • Profilul de culoare al monitorului

Având aceste informații, o aplicație ce știe color management, nu va trimite pur și simplu valorile RGB înregistrate de aparat spre a fi afișate de monitor, ci va mai efectua niște transformări. Pentru fiecare pixel RGB, programul va folosi profilul de culoare al aparatului foto pentru a calcula care a fost defapt culoarea captată de către acesta, iar apoi, folosind profilul de culoare al moitorului, va calcula care este valoarea RGB necesară a fi trimisă monitorului pentru a afișa culoarea dorită.

Astfel, imaginea de pe monitor va fi cea dorită.

Profile de culoare standard

Păstrarea profilelor de culoare a sursei ce a înregistrat imaginea, alături de fiecare poză nu este ceva comod. În plus, există și foarte multe desene realizate direct pe calculator ce necesită culori.

Astfel au apărut profile de culoare standardizate, independente de un dispozitiv anume, de exemplu sRGB sau AdobeRGB.

Aparatele noastre foto, atunci când tragem JPEG, se folosesc de aceste profile. Astfel, procesul amintit mai sus devine următorul: după captarea imaginii de către senzor (și a altor procese pe care nu le detaliez aici), aparatul foto folosește profilul propriu și cel sRGB pentru a obține valorile RGB corecte din punct de vedere al spațiului sRGB. Deoarece majoritatea sistemelor de operare au profilul sRGB instalat, acesta nu mai trebuie atașat fiecărei poze, ci e suficient ca aparatul să menționeze ca el a fost defapt folosit. La vizualizare pe calculator, aplicația de vizualizare (ce știe color management) va transforma valorile RGB corespunzătoare profilului sRGB în valori sRGB corespunzătoare monitorului în cauză.

Atunci când se realizează calibrarea unui monitor, pe lângă crearea acelui profil, se mai aplică și o corecție pentru ca imaginile să arate ok și atunci când nu se folosește color management. De exemplu, în cazul Windows, afișarea desktopului nu folosește color management, dar trebuie să arate totuși ok după ce calibrăm monitorul.

sRGB

Cel mai des întâlnit este profilul sRGB:
  • O imagine în sRGB se va vedea aproape la fel atunci când nu se folosește color management. Acesta este un avantaj foarte mare fiindcă cei ce nu folosesc viewere/browsere ce să știe așa ceva vor vedea aproape același lucru ca și când dacă ar folosi.
  • Puține monitoare pot afișa mai multe culori decât disponibile în sRGB

AdobeRGB

AdobeRGB acoperă un spațiu mai mare RGB decât sRGB, însă prezintă marele dezavantaj că pozele arată aiurea dacă programul ce le afisează nu știe color management și transmite pixelii fără a-i procesa, mai departe.

Mai jos vedeți cum arată o poza AdobeRGB văzută într-o aplicație fara color management și cum ar fi trebuit defapt să arate. Un pixel de valoare (R = 221, G = 177, B = 106) în AdobeRGB are valoarea (R = 236, G = 179, B = 102) în sRGB pentru a afișa același lucru.

Attached File  adobergbcomparison.png   737.5K   237 downloads

Șansele ca un client să vadă poza în varianta stângă sunt foarte mari, așa că e mult mai sigur ca poza să fie transformată în sRGB înainte de a fi trimisă spre acesta. Apoi câți clienți au supermonitoare încât să vadă diferențele dintre AdobeRGB și sRGB. Atenție, vorbesc de diferențe atunci când se lucrează corect. Dacă apar diferențe de genul, "asta e prea (de)saturată", mai mult ca sigur s-a greșit pe undeva în workflow.

Monitorul meu suportă și AdobeRGB, însă tot pe sRGB îl țin, fiindcă, desktopul Windows nefiind color manage-uit, arată prea saturat dacă mențin monitorul pe AdobeRGB.

La printing de poze încă nu ma prea pricep, dar rog pe cei ce au experiență să ne zică cât de vast este spațiul de culori al printerelor obișnuite față de sRBG/AdobeRGB.

Lărgimea spațiului de culoare

Faptul că, dacă stocam culorile în format RGB 0-255/canal avem astfel vreo 16.7 mil combinații de culori, nu înseamnă că fiecare monitor va putea produce fiecare culoare diferit. Există limitări tehnologice în această privință, iar fiecare spațiu de culoare acoperă doar o anumită zonă. AdobeRGB, de exemplu, cuprinde mai multe culori decât sRGB.

În screenshot-ul alăturat se vede, de exemplu, că monitorul meu, cu actuala calibrare poate afișa o idee mai mult rosu-galben decât sRGB.

Attached File  CMcomparison.png   28.02K   195 downloads

Setări Photoshop - ce folosim practic?

Odată ce am calibrat monitorul, rămâne întrebarea: ce setări aplic în Photoshop pentru a lucra corect?

Working Profile

Mulți preferă un spațiu foarte larg drept Working Profile, gen ProPhotoRGB. Aceasta ajută atunci când se editează agresiv poza, să nu se piardă anumite date.

Assign Color Profile

Această operație se traduce în felul următor: interpretează pixelii imaginii prin prisma următorului profil. Dacă avem o poza normală și ii cerem s-o interpreteze ca și cum ar fi fost înregistrată ca AdobeRGB, culorile se vor schimba.

Operația e utilă doar în cazuri în care știm că poza a fost salvată folosind un anumit profil, însă, dintr-un motiv sau altul, s-a pierdut acel profil (poza a fost editată cu un soft ce nu știe color management) și în poză nu mai este menționat că trebuie interpretată prin acel profil.

Convert to Profile

Transformă o imagine dintr-un profil în altul. De exemplu avem o poza în AdobeRGB și o transformăm în sRGB pentru a se vedea ok peste tot. Daca nu avem un monitor capabil de AdobeRGB (setat corespunzător), diferențele vor fi mici spre inexistente, ca în exemplul de mai jos comparat cu originalul de aici (a se vizualiza cu un soft/browser ce știe color management).

Attached File  _DSC0075-sRGB.jpg   558.63K   95 downloads

#2
udreadan

udreadan

    Mavic PRO

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,869
  • Înscris: 03.11.2007
Multumesc pentru amabilitate si timpul acordat. Informatii excelente.

Deci sa inteleg ca:

Working Profile - AdobeRGB, ca asa trage aparatul si poate vreodata voi folosi imaginea si la altceva.
Assign Color Profile - AdobeRGB, ca sa vad acelasi lucru la prelucrare.
Convert to Profile - sRGB, ca asta vede majoritatea oamenilor, exceptie facand cazul cand mai fac si altceva cu poza (ex. print, vanzare, etc)

Corect ? Daca nu, corecteaza te rog.

#3
dani.user

dani.user

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 30,236
  • Înscris: 24.02.2007
Assign Color Profile il folosesti doar cand stii sigur ca ai chiar nevoie de asa ceva.
Cand dai poza altora, dai Convert la sRGB in marea majoritate a cazurilor.

#4
banculescu

banculescu

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 902
  • Înscris: 04.10.2014
ok; at nu ar fi mai bine cu HSL ? Hue saturation Light ?

#5
dani.user

dani.user

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 30,236
  • Înscris: 24.02.2007

Wikipedia said:

HSL (hue-saturation-lightness) and HSV (hue-saturation-value) are the two most common cylindrical-coordinate representations of points in an RGB color model.

E tot RGB, vazut altfel.

Edited by dani.user, 18 October 2014 - 22:22.


#6
geo123

geo123

    Power User

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,926
  • Înscris: 10.05.2006
Cu mentiunea ca in modul RAW care dealtfel este de baza pentru toti utilizatorii profesionisti nu exista definit profil de culoare;deci nu poti spune ca asa trage camera.Raw-ului ii atribui profilul de culoare dorit abia la Editarea in ACR sau in ce editor Raw lucrezi.Doar daca tragi Jpeg direct poti seta direct din aparat profilul de culoare intre Adobe RGB si sRGB.
Este de preferat sa lucrezi intr-un spatiu de culoare cat mai larg si abia la final sa convertesti in spatiul de culoare dorit dupa necesitati.Aceasta operatie dupa cum s-a mai spus se realizeza prin functia Convert to profile si nu Assign Profile.

#7
udreadan

udreadan

    Mavic PRO

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,869
  • Înscris: 03.11.2007
Deci. Eu deschid Raw-ul, fac ajustarile pe care le consider, apoi trimit imaginea in format tiff, AdobeRGB in Photoshop pentru alte corectii - pete, inclinatie, crop, etc.
In acest moment eu am imaginea cu Working Profile - AdobeRGB.
Dupa eventualele corectii aplic Convert to Profile - sRGB.
Corect ?

In setarile din Photoshop pot include si profilul spyder2express. Profilul acesta trebuie inclus pe undeva sau el este doar instalat in windows pentru afisarea culorilor pe monitor in orice aplicatie, inclusiv ce se vede pe monitor cand lucrez in word de exemplu ?

#8
crokodilu

crokodilu

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 17,906
  • Înscris: 28.12.2006

 geo123, on 19 octombrie 2014 - 19:43, said:

Cu mentiunea ca in modul RAW care dealtfel este de baza pentru toti utilizatorii profesionisti nu exista definit profil de culoare;deci nu poti spune ca asa trage camera.Raw-ului ii atribui profilul de culoare dorit abia la Editarea in ACR sau in ce editor Raw lucrezi.Doar daca tragi Jpeg direct poti seta direct din aparat profilul de culoare intre Adobe RGB si sRGB.
Deci daca pozez RAW, setarea sRGB/adobeRGB n-are nici un efect?

Edited by crokodilu, 19 October 2014 - 22:03.


#9
dani.user

dani.user

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 30,236
  • Înscris: 24.02.2007
Setarea are efect asupra jpg-ului generat de camera si inclus deobicei in fisierul raw.

Edited by dani.user, 20 October 2014 - 08:45.


#10
glumetu

glumetu

    Jedi sora-mea!

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,958
  • Înscris: 27.04.2005

 udreadan, on 19 octombrie 2014 - 21:15, said:

Deci. Eu deschid Raw-ul, fac ajustarile pe care le consider, apoi trimit imaginea in format tiff, AdobeRGB in Photoshop pentru alte corectii - pete, inclinatie, crop, etc.
In acest moment eu am imaginea cu Working Profile - AdobeRGB.
Dupa eventualele corectii aplic Convert to Profile - sRGB.
Corect ?
eu cred ca mai intai convertesti la sRGB si abia pe urma te apuci de editat, altfel o sa-ti translateze editarile intr-un spatiu mai mic si s-ar putea sa-ti iasa niste chestii nedorite.

#11
dani.user

dani.user

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 30,236
  • Înscris: 24.02.2007
Rezultatul poate incape bine-mersi pe sRGB, dar la pasii intermediari poti pierde ireversibil.
Ca si cand lucrezi pe 8-bit/canal VS 16-bit.

#12
calexe

calexe

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,722
  • Înscris: 21.11.2006

 udreadan, on 19 octombrie 2014 - 21:15, said:

Deci. Eu deschid Raw-ul, fac ajustarile pe care le consider, apoi trimit imaginea in format tiff, AdobeRGB in Photoshop pentru alte corectii - pete, inclinatie, crop, etc.
In acest moment eu am imaginea cu Working Profile - AdobeRGB.
Dupa eventualele corectii aplic Convert to Profile - sRGB.
Corect ?
...
Corect.

 udreadan, on 19 octombrie 2014 - 21:15, said:

...
In setarile din Photoshop pot include si profilul spyder2express. Profilul acesta trebuie inclus pe undeva sau el este doar instalat in windows pentru afisarea culorilor pe monitor in orice aplicatie, inclusiv ce se vede pe monitor cand lucrez in word de exemplu ?
Profilul monitorului este, asa cum s-a spus mai sus (parca), o tabela (LUT = Look Up Table) memorata in placa grafica a PC-ului. Deci orice se afiseaza pe un PC cu monitor calibrat va trece prin acel LUT. Profilul monitorului nu trebuie pus in PS.

Exista si un trick. Unele situri afiseaza pozele cu Flash, care nu are management de culoare. Sunt aplicatii de genul "album foto" care lucreaza cu Flash. De exemplu in NAS-ul meu de acasa, care merge sub Linux, si care o aplicatie foarte draguta de altfel de album foto. Daca se intampla sa doresti neaparat ca acolo sa se vada ok atunci la conversia pentru acea aplicatie in loc de sRGB poti selecta profilul monitorului si pozele se vor vedea corect. Am vaga impresie ca si pe SP se comite ceva similar. Astfel, thumbnail-urile pozelor postate mie mi se par cu culori aiurea. Insa daca dau clic-drepta pe poza si o deschid intr-o fereastra separata se vede bine.

#13
geo123

geo123

    Power User

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,926
  • Înscris: 10.05.2006

 udreadan, on 19 octombrie 2014 - 21:15, said:

Deci. Eu deschid Raw-ul, fac ajustarile pe care le consider, apoi trimit imaginea in format tiff, AdobeRGB in Photoshop pentru alte corectii - pete, inclinatie, crop, etc.
In acest moment eu am imaginea cu Working Profile - AdobeRGB.
Dupa eventualele corectii aplic Convert to Profile - sRGB.
Corect ?

In setarile din Photoshop pot include si profilul spyder2express. Profilul acesta trebuie inclus pe undeva sau el este doar instalat in windows pentru afisarea culorilor pe monitor in orice aplicatie, inclusiv ce se vede pe monitor cand lucrez in word de exemplu ?

Daca tu faci numai editarile mentionate mai sus si vrei ca destinatie finala sRGB sau ceva si mai restrans nu are absolut nici o importanta Adobe RGB sau sRGB la import.Daca discutam despre tonare(ceea ce practic e cam obligatorie aproape la orice cadru) atunci da e de preferat un spatiu de culoare cat mai larg.Tonare inseamna inclusiv Expunere,lumina si contrast.

#14
BG_183

BG_183

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,125
  • Înscris: 08.04.2008
Ce browsere folositi pentru a reda corect sRGB-ul ?

Si cu ce plug-inuri, daca e cazul.

#15
dani.user

dani.user

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 30,236
  • Înscris: 24.02.2007
In ziua de azi cred ca majoritatea au color management. Eventual trebuie activat.

#16
ekoly

ekoly

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,857
  • Înscris: 28.10.2010
Eu foloseam irfanview 4.3.6 pentru vizionat poze. Intamplator am observat ca in photoshop pozele se vad mai saturate. Am instalat irfanview 4.3.8 si pozele se vad la fel ca 4.3.6 :putin desaturate si cu tenta de galben.
Ce este in neregula?

Edited by ekoly, 17 November 2014 - 19:47.


#17
dani.user

dani.user

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 30,236
  • Înscris: 24.02.2007
Pentru inceput, activeaza color management in irfan.

#18
ekoly

ekoly

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,857
  • Înscris: 28.10.2010
Multumesc. Acum se vede perfect.
Intrebare: e normal sa bifez asta? Cum e normal sa se vada?
Daca deschid pozele cu Paint, se vad la fel ca irfan  inainte: desaturate si cu tenta galbena.
Deci, care este misterul?

Edited by ekoly, 17 November 2014 - 19:58.


Anunturi

Chirurgia spinală minim invazivă Chirurgia spinală minim invazivă

Chirurgia spinală minim invazivă oferă pacienților oportunitatea unui tratament eficient, permițându-le o recuperare ultra rapidă și nu în ultimul rând minimizând leziunile induse chirurgical.

Echipa noastră utilizează un spectru larg de tehnici minim invazive, din care enumerăm câteva: endoscopia cu variantele ei (transnazală, transtoracică, transmusculară, etc), microscopul operator, abordurile trans tubulare și nu în ultimul rând infiltrațiile la toate nivelurile coloanei vertebrale.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate