Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Incalzire in pardoseala etapizata

Suprataxa card energie?!

Cum era nivelul de trai cam din a...

probleme cu ochelarii
 Impozite pe proprietati de anul v...

teava rezistenta panou apa calda

Acces in Curte din Drum National

Sub mobila de bucatarie si sub fr...
 Rezultat RMN

Numar circuite IPAT si prindere t...

Pareri brgimportchina.ro - teapa ...

Lucruri inaintea vremurilor lor
 Discuții despre TVR Sport HD.

Cost abonament clinica privata

Tremura toata, dar nu de la ro...

Renault Android
 

Acumulatori cu Plumb pentru stocare energie fotovoltaica si eoliana.

* * * * * 9 votes
  • Please log in to reply
8836 replies to this topic

#3799
benis

benis

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 29,076
  • Înscris: 04.02.2011
Bag de seamă că LTO a scăzut sub NICD ca preţ dar cu performanţe superioare, singurul avantaj la NICD fiind încărcarea mai simplă.

#3800
addysoftware

addysoftware

    Ecological Member :)

  • Grup: Moderators
  • Posts: 7,552
  • Înscris: 12.04.2007

View Postbenis, on 08 aprilie 2016 - 16:01, said:

Bag de seamă că LTO a scăzut sub NICD ca preţ dar cu performanţe superioare, singurul avantaj la NICD fiind încărcarea mai simplă.

Daaa? Nici n-am observat! (fara ironie, pe bune!) Mercic.

#3801
addysoftware

addysoftware

    Ecological Member :)

  • Grup: Moderators
  • Posts: 7,552
  • Înscris: 12.04.2007
Dragilor, am terminat BMS-ul ptr LiFePO4 (de cateva zile), e pe vehicul (bicicleta) si functioneaza ok.
La incarcare detecteaza cresterea oricarui element peste cca 3,55V (eu am vrut 3,55, nu 3,6) si il sunteaza progresiv cu 0...300mA curent pulsatoriu cu factor de umplere variabil intre 3,55V si 3,7V.
In acelasi timp, trimite catre incarcator semnal de reducere a curentului de incarcare. Incarcatorul primeste acest semnal si reduce curentul de incarcare la cca 250-300mA.
Cand mai mult de cateva celule ajung in regim de topping, incarcatorul primeste semnal de "stingere" si curentul scade foarte mult, doar cat sa intretina consumul de cativa mA la tens de cca 3,6V a elementelor care au ajuns la topping.

Celulele s-au egalizat admirabil, practic ajung aproape in acelasi timp la "top", diferente de doar unu-doua minute intre prima si ultima celula la curentul de incarcare 300mA.

La descarcare detecteaza orice element care atinge tensiunea de cca 2,5-2,55V sub sarcina si intrerupe sarcina. Intreruperea dureaza cateva secunde apoi recupleaza. Daca se detecteaza tensiune scazuta din nou, decupleaza din nou.

Consumul in repaus al circuitelor per celula este de cca 60uA. Consumul circuitului de control sarcina este de cca 1mA. O sa-l fac si pe asta mai mic, dar nu e esential.

#3802
vast

vast

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,471
  • Înscris: 04.05.2008
Felicitari pentru montaj.

Referitor la tensiunile de lucru, conform cu cele citite de mine prin diverse locuri, recomandarea ar fi sa se lucreze in intervalul 2,8-3,5V (unii aleg chiar 3V pentru pragul de jos). Justificarea ar fi ca este bine sa stai departe de pragurile de jos si sus de unde incepe degradarea ireversibila. Tensiunea de 2,5V reprezinta chiar pragul minim al bateriei de unde incepe procesul ireversibil. Nu uita ca toate componentele electronice au niste tolerante care te fac sa nu poti avea la final doua circuite care sa functioneze perfect identic. Ce te faci in cazul in care un circuit taie la 2,5, iar altul (din cauza tolerantei pieselor) taie la 2,45V ?
Din cele citite, producatorii OEM prefera Top Balancing, pe cand DIY-erii prefera Bottom Balancing (in lipsa BMS-urilor). In ambele cazuri nu se merge cu tensiunea pana la pragurile maxime tocmai pentru a evita distrugerea bateriilor.
Studiind bateriile Victron am vazut ca ei merg pe o tensiune mare la incarcare, ceea ce inseamna ca merg pe Top Balancing (cu tensiunele de Bulk si Absorb egale), dar apoi au ales o tensiune de Float mai mica ca sa protejeze bateriile intrucat se stie ca LFP-ului nu ii place sa stea depozitata la tensiune maxima.

#3803
addysoftware

addysoftware

    Ecological Member :)

  • Grup: Moderators
  • Posts: 7,552
  • Înscris: 12.04.2007
nu chiar 2,5; eu am citit ca 2.0 este limita absoluta; apoi, circuitul decupleaza la 2,5-2,55 sub sarcina, ceea ce face ca tensiunea sa urce imediat la cca 3,1V dupa aceea. Niciodata nu sta la 2,5 dupa ce a decuplat. Intr-adevar, daca "ii dai talpa" usor asa, mai merge cateva zeci bune de metri, apoi tensiunea scade din nou, si iar decupleaza, tot asa cam un kilometru-doi in total; apoi decuplarile devin tot mai dese, ceea ce te avertizeaza fara putinta de tagada ca gata, nu mai sunt "electroni" in baterie.. glumesc, desigur. Oricum, ideea e ca, in timp ce sub sarcina (4-6A) tensiunea ajunge desigur la 2,5V, imediat dupa decuplare aceasta urca la loc spre 3V...sau ma rog, 2,6..2,7 daca abuzezi de "talpa" si mai vrei sa mergi in continuare pe bateria descarcata.

Nu, nu e absolut nici un risc. Indiferent cat de descarcata ar fi, in momentul cand decupleaza tensiunea urca din nou peste 2,6V. Desigur, daca ai abuzat, e bine s-o incarci repede. Deoarece mai sunt doar cateva zeci de mAh in acea celula, iar BMS-ul cu tot cu blocul de decuplare consuma 1,06..1,1mA, adica in cateva ore- sau zeci de ore - tensiunea chiar coboara la sub 2,5V. Daca n-o incarci.

#3804
addysoftware

addysoftware

    Ecological Member :)

  • Grup: Moderators
  • Posts: 7,552
  • Înscris: 12.04.2007
In alta ordine de idei, va urma imediat versiunea 1.5 care este aproape identica, dar intr-adevar voi ridica pragul la 2,6 sau 2,7V, deoarece oricum este foarte putina energie sub 3V; trebuie insa sa vad efectiv cum reactioneaza sub sarcina la aceasta tensiune (2,7) versus 2,55V; nu as vrea nici sa "taie" prea devreme, cand inca mai este cca 7-10% energie in baterii. Vom vedea.....

Voi folosi probabil semireglabile la aceasta versiune noua, deoarece a fost un chin reglajul prin strap-uri (pentru economie de spatiu, am prevazut doar un rezistor de valoare mica in centrul divizorului rezistiv care e aplicat comparatorului, si prin cositorirea alternativa a unuia sau ambelor capete la intrarea comparatorului obtineam trei praguri de tensiune, distantate cu aprox 50mV, lucru ce s-a dovedit suficient, dar m-a cam chinuit la reglaje)

Atasat modulul de detectie undervoltage (16 bucati): Attached File  Cell undervoltage detector module.gif   15.03K   94 downloads

Modulul subdriver disable load (4 bucati): Attached File  DISABLE LOAD SUBDRV.gif   8.58K   98 downloads

Modulul driver disable load e dependent de aplicatie dar il voi posta si pe acesta, ca inspiratie, intr-un post ulterior, dupa ce il mai ajustez un pic (schema)

Modulul detectie overvoltage (16 bucati): Attached File  overvoltage detector.gif   12.45K   82 downloads

Modulul subdriver disable charging (4 bucati): Attached File  Disable charging subdrv.gif   9.02K   72 downloads

Modulul driver disable charging (1 bucata) Attached File  Disable charging drv.gif   6.81K   52 downloads

#3805
pexic

pexic

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 4,309
  • Înscris: 29.05.2004
"deoarece oricum este foarte putina energie sub 3V" asta am obs si eu la lifepo4, aprob pozitiv :)

#3806
pexic

pexic

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 4,309
  • Înscris: 29.05.2004
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/Z3TNRfS-8q8?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

#3807
gyc968

gyc968

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 213
  • Înscris: 11.11.2007
Paste fericit
In viitorul apropiat doresc sa-mi achizitionez baterii. Oscilez intre Lifepo 24/200Ah si acid 24/800Ah.
La cele cu plumb acid stim aproximativ tot, dar la cele Lifepo mai putin.
Cei care detin aceste baterii pot sa ne împărtășească si nouă plusurile si minusurile!?
Mulțumesc anticipat

#3808
addysoftware

addysoftware

    Ecological Member :)

  • Grup: Moderators
  • Posts: 7,552
  • Înscris: 12.04.2007
Am facut acu vreo 6 luni o sinteza pe "tehnium.ro"

Bateriile pe LiFePO4 nu sunt chiar ieftine, dar au si avantaje.
Eu le prefer deoarece in anumite conditii si din punctul meu de vedere sunt mai avantajoase decat plumbul:
  • Cele mai ieftine baterii cu plumb gasite de mine au un pret calculat pe kWh trecut prin baterii de cca 0,55lei cu tot cu tva. e vorba de baterii bune, placi tubulare, semitractiune de la TAB, vandute de Caranda, de 100Ah.
  • Bateriile LiFePO4 au in schimb un pret de cca 1,35 lei/kWh, deci sunt mult mai scumpe.
Totusi:
  • Daca mergi pe baterii cu plumb, trebuie sa cumperi o capacitate de cel putin 4-6 ori mai mare decat capacitatea utilizabila, preferabil chiar de 10 ori. Deci, admitand ca iti trebuiesc 2kWh pe zi, trebuie sa cumperi minim 10kWh.
  • 10kWh de baterii cu plumb au un consum destul de mare de energie propriu, datorita autodescarcarii, care la plumb e mult mai mare decat la litiu, plumbul are autodescarcare cam de 5% pe luna daca sunt noi, si creste in timp la cca 10%; sa facem niste calcule si vedem ca la ..8% pe luna inseamna 260Wh/zi
  • Randamentul energetic incarcare descarcare la plumb e in medie de 70-80%, dar asta in zona de bulk. In zona de topping, se degaja gaze si caldura si randamentul scade sub 40-50%.
  • Randamentul la energetic incarcare descarcare la LiFePO4 este de 88%;
  • Acumulatorii pe plumb prefera sa stea incarcati, deci e bine sa le faci topping macar cateva ore pe zi, altfel se sulfateaza. Deci panourile trebuie supradimensionate cu 50% ca bateriile sa aiba timp sa se incarce pana pe la 3 dupa-amiaza si sa stea si in topping macar doua-trei ore in fiecare seara, inainte de a incepe sa consumi din ei.
In schimb:
  • LiFePO4 au autodescarcarea de cca 15-20% pe an sau mai putin.
  • Cum LiFePO4 nu au nevoie sa fie descarcate "doar la suprafata" ca plumbul, nu trebuiesc cumparati 10kWh pentru 2kWh utili, ci 2kWh. Hai 2,5, dar eu de exemplu ma voi multumi cu fix 2kwh.
  • La 2kWh si o autodescarcare de ...sa zicem 17% pe an, avem o pierdere de ...1Wh pe zi !!! Deci nu trebuie supradimensionare la panouri
  • LiFePO4 nu-l deranjeaza sa stea incarcat sub 100%, ba chiar ii place!. Idealul ptr LiFePO4 ar fi o exploatare intre 10-20% si 80-90%, dar nu-l deranjeaza prea tare sa fie incarcat la 100% sau descarcat la zero. Adica nu se distruge, ca plumbul, daca ajunge la "zero", si nici nu se streseaza prea tare daca din cand in cand urca la 100%. Oricum, ideea de aici ar fi ca: daca la Plumb nu ai soare vreo cateva zile iarna, trebuie sa pornesti generatorul cateva ore bune o data la cca 3-4 zile si sa consumi o multime de benzina ca sa-l incarci si sa-i faci si topping, macar o data la 3 zile. Am calculat pentru clima Romaniei si o estimare destul de conservativa mi-a dat ca pentru Plumb pretul real de exploatare creste din aceasta cauza de la 0,55lei/kWh la cca 1,2 lei/kWh... pe durata efectiva de viata de 15 ani pentru un studiu de caz relativ standard .
  • Admitand ca in perioada de iarna "grea" poti renunta la frigiderul clasic si te poti limita cu consumul la 1kwh/zi sau mai putin, nu-ti mai trebuiesc de fapt decat 1kWh pe baterii pe LiFePO4, sau hai sa zicem 2kWh, pentru ca sa le exploatezi in medie intre 20 si 80%, si poti pune panouri solare pentru a produce 1kWh pe zi de iarna noroasa fara pic de soare, adica cca 12 panouri de 250W (eu voi pune de fapt 6 sau 8 panouri si voi avea 2kWh storage). Practic, in fiecare zi iti produci energia strict pentru seara si noaptea urmatoare. Nu dimensionezi stocarea pentru o saptamana doua inainte, cum se facea pe vremuri cand pretul panourilor era prohibitiv.
Baterii Lifepo4 eu am luat de la ev-power.eu

Alte dezavantaje la LiFePO4:
  • Pretul relativ mare de achizitie fata de plumbul ieftin mentionat mai sus. Insa Exide, Hoppecke si alti producatori de plumb au preturi apropiate de litiu, asa ca acest avantaj de obicei e pierdut.... cineva care cumpara plumb pentru o viata foarte lunga se va orienta catre aceste baterii si catre o capacitate foarte mare, ceea ce dupa parerea mea este o irosire... Apoi, cum am spus, la plumb trebie sa bagi si bani in benzina sau motorina, cand sunt nori cateva zile la rand.
  • Necesitatea absoluta a unui sistem BMS destul de sofisticat care sa verifice real-time fiecare celula in parte pentru supra si subtensiune, si sa decupleze incarcarea la supratensiune, respectiv descarcarea la subtensiune. Verificarea, subliniez, pentru fiecare celula in parte. Intreruperea insa e la nivel de intreg banc.. Vezi info aici http://forum.softped...4#entry19010997

Edited by addysoftware, 03 May 2016 - 14:57.


#3809
doega

doega

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,216
  • Înscris: 04.12.2007
TESLA...Mi se parea ca e ceva in neregula inca de la lansare lor: fortata, exagerat de optimista, chiote, isterie. Ce sa mai, APPLE-gen.
Sper ca macar autoturismul sa fie asa cum l-au prezentat (autonomie de minim 200 mile) pentru ca sunt sigur ca bateriile vor fi doar pentru imagine (facebook wall cu powerwall). Nu doar din articolul asta, dar sa vinzi sisteme de baterii (scumpe ca dracu), sa te faci ca nu stii si sa nu prezinti ce conteaza cel mai mult (numar cicluri, care se pare ca sunt undeva pe la 1000 pentru cele de 7kw), mi se pare tipic pentru societatea de consum /atori in care traim. 10 ani garantie nu reprezinta pentru mine un motiv sa cumpar NICI UN PRODUS! Nici macar producatorul nu prezinta intotdeauna o garantie, doar respectivul produs este propria garantie. Dar sa reusesti sa vinzi baterii de 10kw cu 50 de cicluri pe an cu mii de dolari, asta depaseste un nivel de prostie la care nu credeam ca s-a ajuns nici macar peste ocean.
Ma hotarasem acum vreo 10 zile sa comand, pentru inceput, 44 de baterii LTO de 30AH de la ev-power.eu, insa nu le mai au pe stoc si nici nu le mai aduc. Ceilalti producatori de baterii cu zeci de mii de cicluri se feresc sa le lanseze de zici ca sunt bombe nucleare. EOS Aurora (intre 0.25MW-1MWh = $250/kWh), Alevo etc vand la nivel de MW (Eu ma bag cu 10KWhPosted Image). Nimeni nu isi doreste oameni liberi si independenti.
Poate gresesc, insa parerea mea este ca cineva/ceva a dat drumul la caini acum maxim 4-5 ani si directia nu mai poate fi modificata cu 180 de grade. Daca Parlamentul Romaniei ar avea cojones ca in Olanda, am plati 0.4-0.5 lei/kw, am usura procedura de obtinere a aprobarilor si am avea 75% productie verde, interna. Ca industrie nu mai avem.

PS Chiar acum, in dreapta mea e un coleg in crize ca i-au cerut 580 lei sa repare un aspirator Bosch in garantie, care a costat 340 lei. Ca d-aia a luat foc motorul si s-or crapat butoanele: filtrul HEPA prezinta urme de impuritati. Tot el are un Nokia Lumia 950 cu Windows 10 prin service ca nu ii merg chestii si nu i-l schimba ca problema e de la Windows Posted Image

Edited by doega, 04 May 2016 - 17:03.


#3810
addysoftware

addysoftware

    Ecological Member :)

  • Grup: Moderators
  • Posts: 7,552
  • Înscris: 12.04.2007
Marketing, marketing, marketing. Asta e System-ul in care traim. Capitalism pe paine. Bun, pe de-o parte... dar prea exagerat a devenit. Ne-am inrobit sufletele la el.
Era o poezioara de-a comunistilor:
Reclama este totul
Cand vrei sa vinzi ceva
O afla si netotul
Insa pe pielea sa.
Pe mine m-au asfixiat reclamele. Oh, cat le urasc! Abia astept sa plec dracului odata din oras (mai am putin), sa nu mai am TV si nici radio, sa nu mai le aud 2/3 din timpul meu de viata...

#3811
vast

vast

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,471
  • Înscris: 04.05.2008
Eu am scris cu mai mult timp cand am citit despre bateriile Tesla: una e garantia oferita de producator (care se refera la vicii de fabricatie) si alta e durata de viata a unui produs. Ei (Tesla) ne "aburesc" cu garantia de 10 ani, dar nicaieri pe site-ul lor nu scrie de numarul de cicluri, care in fapt ne arata durata de viata. Nu pot sa cred decat ca e un produs pentru snobi cu bani multi.

#3812
cristiBMW320

cristiBMW320

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,979
  • Înscris: 29.10.2008
http://www.4tuning.r...wsletter_298238
Treaba este ca au luat deja precomenzi pentru 350 000 de automobile si capacitatea de productie este de doar 60000/an deci sunt fortati sa se extinda ,in plus se cauta zone de unde pot "face " rost de materie prima pt baterii ,faptul ca la Rosia Montana sa gaseste cam tot ce inseamna elemente rare sa zicem ca este un motiv in plus pentru noi sa mai vindem ceva resurse

#3813
gyc968

gyc968

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 213
  • Înscris: 11.11.2007
Căutând pe net am gasit ceva foarte interesant de la LG Chem.
10.000 de cicluri la 80%
In comparatie cu Winston, Calb și alte firme, pare putin curios dar nu imposibil sa aiba atâtea cicluri DOD.
Eu am deja 4 buc. panouri de la LG de care sant foarte mulțumit si cred ca alegerea acestui ansamblu de baterii de la LG nu ar fii o alegere proasta.
In raport cu Victron cred ca pretul este mai aproape de realitate. Încântă multitudinea  ciclurilor si garantia dar mai ales nu te complici cu tot felul de bms. Totul la pachet.
Ce parere aveti? sau poate știți ceva mai bun!

#3814
doega

doega

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,216
  • Înscris: 04.12.2007

View Postgyc968, on 06 mai 2016 - 07:47, said:

Căutând pe net am gasit ceva foarte interesant de la LG Chem.
10.000 de cicluri la 80%
Salut!
Ai vazut cat e halatul? ~4500 eur la 6.4KWh (chiar daca 0.7 eur/w este un pret bunicel).
Si ca: Life expectancy = more than 10 years? Care pot fi 121 de luni sau 99 de ani. Si daca sunt 10 ani, la ce te ajuta cele 10000 de cicluri? Faci 2.75 cicluri pe zi?
Insa cred este o optiune buna pentru off-grid de genul cabana in varful muntelui sau retea la 1km.

#3815
addysoftware

addysoftware

    Ecological Member :)

  • Grup: Moderators
  • Posts: 7,552
  • Înscris: 12.04.2007
Si eu sunt de parere ca "metoda pasilor mici" este mai buna. Adica sa ne lipim de tehnologia zilelor noastre, buna-rea cum este ea, e cat de cat verificata. Ma refer la Calb-uri si alte asemenea care claim-eaza 2000 de cicli la un pret moderat. Adica stii ca cel putin te bazezi pe cei 6-10 ani de viata, si daca traieste mai mult, cu atat mai bine; daca nu, cel putin nu ai dat bani prea multi din buzunar cand le-ai luat. Peste 10 ani iei altele, care vor fi in mod sigur mai performante si posibil chiar la un pret un pic mai mic.

#3816
BARUluMARIA

BARUluMARIA

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 563
  • Înscris: 03.08.2015

View Postaddysoftware, on 05 mai 2016 - 03:08, said:

Marketing, marketing, marketing. Asta e System-ul in care traim. Capitalism pe paine. Bun, pe de-o parte... dar prea exagerat a devenit. Ne-am inrobit sufletele la el.
Era o poezioara de-a comunistilor:
Reclama este totul
Cand vrei sa vinzi ceva
O afla si netotul
Insa pe pielea sa.
Pe mine m-au asfixiat reclamele. Oh, cat le urasc! Abia astept sa plec dracului odata din oras (mai am putin), sa nu mai am TV si nici radio, sa nu mai le aud 2/3 din timpul meu de viata...
succesu' Capitalismului consta in consum ! ... d'aia au dat faliment Rolls Royce si italianul care facea ciorapi de dama
in anii '60 care nu se rupeau "in veci" !  :)

Anunturi

Chirurgia endoscopică a hipofizei Chirurgia endoscopică a hipofizei

"Standardul de aur" în chirurgia hipofizară îl reprezintă endoscopia transnazală transsfenoidală.

Echipa NeuroHope este antrenată în unul din cele mai mari centre de chirurgie a hipofizei din Europa, Spitalul Foch din Paris, centrul în care a fost introdus pentru prima dată endoscopul în chirurgia transnazală a hipofizei, de către neurochirurgul francez Guiot. Pe lângă tumorile cu origine hipofizară, prin tehnicile endoscopice transnazale pot fi abordate numeroase alte patologii neurochirurgicale.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate