Tractorase facute acasa
Last Updated: Mar 26 2024 08:58, Started by
alexbjorg
, Oct 06 2011 10:37
·
8
#235
Posted 25 March 2013 - 19:59
eu te urmaresc
ce reprezinta 1275? de-ar fi fost exprimat in Nm as fi priceput mult mai usor eu asa sunt obisnuit de la motoarele mari gen V8 ... ce reprezinta raportul de 3.15 pe care il are diferentialul meu? |
#236
Posted 25 March 2013 - 20:03
mivol, on 25 martie 2013 - 19:49, said:
Ma mai urmariti? addyyyOO7, on 25 martie 2013 - 19:59, said:
ce reprezinta raportul de 3.15 pe care il are diferentialul meu? Adica reductie de 3.15:1 Edited by alexbjorg, 25 March 2013 - 20:04. |
#237
Posted 25 March 2013 - 20:11
Formula pentru cuplu cu care sunt obisnuit si eu este:
M [daNm] = 955 x P [kW] / n[rpm] Ce am folosit eu acolo rezulta din faptul ca 1 CP = 1,36 kW si 1 kgf = 0,98 daN, 1 daN = 10 N. 955 x 1,36 x 0,98 = 1272... am rotunjit un pic. |
#238
Posted 25 March 2013 - 20:16
Multumiri pentru lectiile de mecanica.
Bine de stiut. Si mai vrem,in caz de trebuinta. Multumim! |
#239
Posted 25 March 2013 - 20:17
motor de aro brasov+cutie si reductor aro +roti de fata aro+roti de spate??????+punte spate de aro=tractor ,este posibil???
dati idei pe tema asta,costuri desene etc. |
#240
Posted 25 March 2013 - 20:22
bine de stiut eu credeam exact invers...
so... pana acum e clar ca folosind acest diferential se va reduce turatia motorului de 3,15 ori daca raportul trepte 1 din cutia de viteza este sa zicem 3... si raportul diferentialului tot 3... raportul de demultiplicare final cat va fi? 6 sau 9? |
#242
Posted 25 March 2013 - 20:28
Cu multa placere .
Multumesc si eu pentru informatiile si ideile de aici. Pt. silesax: practic este o mecanica de ARO, nu vei putea ara cu ea (el). Iti trebuie un reductor zdravan, sa ajungi la viteze de 4-8-12 km/ora. Mai trebuie roti de tip agricol pentru aderenta (la puterea pe care o are motorul nu cred ca ajung lanturile pe roti). De asemena constructia trebuie sa fie zdravana, dat fiind puterea implicata. Ce vorbin noi pe aici se refera la motoare foarte mici la care mai punem ceva fiare de prin curte si zicem ca am facut un tractor(as). Cu care ne facem treaba prin spatele casei. |
#243
Posted 25 March 2013 - 20:40
Multam fain!
m-ai cam pierdut in urma calculelor de mai sus... dar imi dau eu seama ce si cum... Care ar fi raportul de demultiplicare cel mai potrivit in cazul motorului meu de 5-6 cai daca folosesc roti cu diametrul de 50-60 cm? |
#244
Posted 25 March 2013 - 20:40
addyyyOO7, on 25 martie 2013 - 12:16, said:
Salut! Acum dispun de urmatoarele: - un motor in 4 timpi de 6 cp, - un motor de mobra super + cutie de viteze, - un diferential (grup) de bmw cu raport 3.15, - un cardan - 2 planetare - cadru motosapa (trasmisie pe curea), - 2 roti metalice cu diametrul de ~ 50-60 cm, - 2 roti de roaba cu cauciucuri pline. Poate fi folosit motorul pt un proiect de tractoras? are suficienta putere? [ https://www.youtube-nocookie.com/embed/X4QfyquU_b4?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] Edited by cristian68n, 25 March 2013 - 20:42. |
|
#245
Posted 25 March 2013 - 21:00
La roata de 50-60 cm diametru trebuie sa ai intre 12 si 25 rpm, adica 2-4 km/ora.
Asta e viteza pe care ar trebui sa o ai ca sa ai si un cuplu multumitor, sa ari de exemplu. De la aceste turatii si stiind turatia motorului la cuplu maxim (eu zic 2400-2500 rpm) rezulta raportul de reducere total. Dintr-o privire, peste 100. |
#246
Posted 25 March 2013 - 23:48
mivol, on 12 februarie 2013 - 19:51, said:
Forta de tractiune = Cuplu / Raza Am sa dau un exemplu de calcul pentru motorul Loncin de 6,5 CP (putere maxima declarata). Din graficul Putere/Cuplu/Turatie (nu stiu cum se ataseaza un PDF aici ca sa exemplific) rezulta ca motorul asta are un cuplu maxim de 1,34 kgfm la turatia de aprox.2700 rot/min. La turatia asta motorul are aprox.4,3 CP. Roata 400x8 (de fapt 4.00x8) are diametrul de: 2x4x25,4 + 8x25,4 = 406,4 mm (1 inch = 25,4 mm) adica aprox. 0,4 m, fara a lua in considerare ca se mai si turteste nitel in sarcina. Pentru 2,4 km/ora (de exemplu), adica 40 m / min roata se invarte cu 40/(0,4 x PI) = 31,8 rot/min Raportul de transmitere necesar este 2700 / 31,8 = 84,9, adica aprox.85, ceea ce se poate realiza cu 3 trepte de reducere daca se folosesc roti dintate cilindrice. Randamentul ideal al unei transmisii de acest tip este aprox. 0,95 x 0,95 x 0,95 = 0,85 (85%). Si acum am ajuns la ce ne intereseaza: Cuplul la roata este: 1,34 kgfm x 85 (raportul de transmitere) x 0,85 (randamentul) = 96,8 kgfm Forta de tractiune teoretica la roata 400x8 este: 96,8 / 0,2 (raza rotii) = 484 kgf. Sper ca am fost de folos :-) Folosind rezultatele calculelor de mai devreme am urmat si eu exemplul tau. Astfel am luat in calcul putere de 5 cai la 2500 rot/min, cuplu max 2,3kgfm, rotile cu dimensiuni 195/70/r14... conform Tire Size Calculator:raza=315mm, diametul=630mm, circumferinta=1975mm, 506rot/km... Pt viteza de 2,4km/h, adica 40m/min, roata se invarte cu 40/(0,630*pi)=20,2 rot/min Raportul de transmitere necesar 2500/20,2=123,77 Randament 85% Cuplu la roata: 2,3*123,77*0,85=241,98 kgfm Forta de tractiune la roata 241,98/0,315=768,2 kgf |
#247
Posted 26 March 2013 - 05:19
Calculele astea sunt evident teoretice, pt ca sunt implicati mult mai multi factori pe care nu-i stapanim in cifre, dar sunt foarte de folos pentru a sti de unde sa incepi in proiectarea si constructia tractorasului.
Dupa cum vezi, forta de tractiune ar fi dar trebuie sa o si poti folosi pe toata. Cel mai mult se pierde prin alunecare (rotile patineaza). Aici intervine greutatea totala, centru de greutate si aderenta la sol. Din exemplul tau se poate deduce ca, la modul ideal, poti tracta o remorca de 700 kg, sau poti ara cu un plug mic, ca acelea pt motocultoarele de gradina. Si remarca viteza care este cam ca a unui om care nu are nici o graba si se mai si uita la vitrine La arat merge dar la carat remorca ar trebui cel putin 4-5 km/ora (mersul normal al unui om). Cand proiectezi sasiul va trebui sa iei in considerare valoarea aia ideala multiplicata cu minim 1,25 iar cand vei face remorca sa nu "visezi" la mai mult de 300-400 kg. Oricum va trebui sa faci o gramada de probe, vestitul "trial and error" care la noi s-ar traduce cu "invata din greseli" Iti urez succes si tine-ne la curent cu constructia pentru ca invatam si noi multe dar pe banii tai |
#248
Posted 26 March 2013 - 08:43
... viteza de 2,4 km/h este prea mica pt arat...cam 4 km/h cred ar fi potrivita ( e cam la fel ca atunci cand ari cu calul), iar pt frezat/cosit sau alte operatiuni mai simple cred ca se poate folosi o viteza putin mai mare ~6-7km/h
Tractorasul vreau sa-l folosesc pt lucrari in vie si in gradina. Pt alte operatiuni folosesc U650-ul Astfel pt viteza de 4 km/h, luand in calcul putere 5 cai, cuplu maxim 2,3 kgfm la 2500 rot/min si roata cu diametrul 60 cm vom avea: - 35,3 rot/min - raportul de transmitere 70,82 - randament de 85% - cuplu la roata 138,41kgf - forta de tractiune la roata ar fi 461,5 kgf Pt viteza de 5 km/h, - 44,2 rot/min - raportul de transmitere 56,6 - randament de 85% - cuplu la roata 104,2 kgf - forta de tractiune la roata ar fi 347,4 kgf ... Se observa ca viteza de deplasare este invers proportionala cu forta de tractiune la roata, la fel si raportul de transmitere. ...astfel stiind ca raportul diferentialului (3,15), turatia motorului(2500rot/min), raportul de transmitere (56,6) si numarul de rotatii al rotii (44,2 rot/min) se poate calcula: pornind de la coada catre cap - trebuiesc facute cateva trepte de reducere a turatiei pt amplificarea cuplului astfel incat raportul sa fie ~ 57... raportul diferentialului fiind 3,15 rezulta ca mai trebuie demultiplicat de ~ 18 ori... 57/3,15=18,09 - daca turatia motorului este de 2500 rot/min, iar turatia la relanti la intrarea in cutia de dacie este de ~ 850 rot/min ar insemna ca se reduce de 3 ori, rezultanda ca mai ramane de demultiplicat de 6 ori... 2500/850=~3 si 18/3=6 - prin rapoartele din cutia de viteze se mai demultiplica de 2-3 ori... astfel ar ramane de facut inca o reductiecu raport 3:1 E bine cum am gandit? |
#249
Posted 26 March 2013 - 14:17
Relativ rationament corect,dar de socoteli,nu stiu.
Dar nu stiu ce cauta aici turatia la relanti a motorului de dacie la intrare in c.v. a ei,cind pe tine te intereseaza rapoartele ei C.v.reduce turatia,ndiferent ca ai 2500 de turatii sau 850.El este reductor in mai multe trepte.Atat. Tu vorbesti de viteza de arat si ai un cuplu pe care il modifici in functie de viteza calului (aprox.4 km/h,ca vrei si viteza).Fals. Exista o variabila "fixa" adica cuplul minim-minimorum pentru a trage plugul de arat.Degeaba cresti viteza,sa zicem la 5km/h,cind cuplul aferent vitezei nu ti-e de ajuns sa tragi plugul. Frezat/cosit ...6-7km/h.Aceeasi chestie:ce cuplu minim ai pentru aceste lucrari? E usor sa zici ca cresti viteza.Si daca bagi plugul si moare motorul ce inseamna?Cuplu mic/viteza prea mare.Dap,sint invers proportionale,ai rationat corect. Porneste de la un minim de 2km/h,si maresti treptat in functie de cuplu. Despre rapoartele cutiei dacia in 4 ai aici La ce fac referire ami sus? Pui plugul,bagi 1-a,reductie 3.8,o viteza anume(mi lene sa socotesc).Duce plugul? da . Bagi a 2a.raport 2.2Duce plugul ,un pic mai greutz dar am viteza mai mare..Da-i a3a. Bagi a 3a,raport 1.4Duce plugul.?Motorul da sa moara.Nu duce.Dar as avea si mai mare viteza. Ramai cu a 2a. Asta ii numai un exemplu de procedat,dar nu pbligatoriu de urmat;estre vorba de schimbat rapoarte de viteza in functie de cuplu(in cazul acesta de cuplul necesar la arat).Aceeasi chestie se obtine si din rapoarte de fulii. Relativ rationament corect,dar de socoteli,nu stiu. Dar nu stiu ce cauta aici turatia la relanti a motorului de dacie la intrare in c.v. a ei,cind pe tine te intereseaza rapoartele ei C.v.reduce turatia,ndiferent ca ai 2500 de turatii sau 850.El este reductor in mai multe trepte.Atat. Daca ti-as zice ca un motor de motosapa are relanti-ul la aprox.1500rpm ce zici?Daca nu crezi am sa iti caut un manual unde este specificat acest lucru. Tu vorbesti de viteza de arat si ai un cuplu pe care il modifici in functie de viteza calului (aprox.4 km/h,ca vrei si viteza).Fals. Exista o variabila "fixa" adica cuplul minim-minimorum pentru a trage plugul de arat.Degeaba cresti viteza,sa zicem la 5km/h,cind cuplul aferent vitezei nu ti-e de ajuns sa tragi plugul. Frezat/cosit ...6-7km/h.Aceeasi chestie:ce cuplu minim ai pentru aceste lucrari? E usor sa zici ca cresti viteza.Si daca bagi plugul si moare motorul ce inseamna?Cuplu mic/viteza prea mare.Dap,sint invers proportionale,ai rationat corect. Porneste de la un minim de 2km/h,si maresti treptat in functie de cuplu. Despre rapoartele cutiei dacia in 4 ai aici La ce fac referire ami sus? Pui plugul,bagi 1-a,reductie 3.8,o viteza anume(mi lene sa socotesc).Duce plugul? da . Bagi a 2a.raport 2.2Duce plugul ,un pic mai greutz dar am viteza mai mare..Da-i a3a. Bagi a 3a,raport 1.4Duce plugul.?Motorul da sa moara.Nu duce.Dar as avea si mai mare viteza. Ramai cu a 2a. Asta ii numai un exemplu de procedat,dar nu pbligatoriu de urmat;estre vorba de schimbat rapoarte de viteza in functie de cuplu(in cazul acesta de cuplul necesar la arat).Aceeasi chestie se obtine si din rapoarte de fulii. Nu dau in cap,incerc sa ajut,sa nu crezi ca ma cert cu tine mivol, on 26 martie 2013 - 05:19, said:
Oricum va trebui sa faci o gramada de probe, vestitul "trial and error" care la noi s-ar traduce cu "invata din greseli" Iti urez succes si tine-ne la curent cu constructia pentru ca invatam si noi multe dar pe banii tai Idem. L.E. In cazul calculelor cuplurilor,as zice sa scazi la .075 acel randament,ca si marja de siguranta. In caz de eroare,ai o rezerva de cuplu iar in caz de reusita ai un rezultat incurajator. |
|
#250
Posted 26 March 2013 - 19:00
Am citit partea cu rapoartele din cutia de viteze de dacie merci
Eu am facut calculele urmand exemplul dat de Mivol... Este o idee buna sa refac calculele folosind un randament de 75%... Ideea e sa vada cineva rezultatele si sa le interpreteze, astfel incat sa imi spuna daca este suficienta forta de tractiune sau care ar fi valoarea optima in cazul motorului meu de 5-6 cai si diametrul rotii 50-60cm... In ce fel influenteaza greutatea tractorasului? ... si acum sa trecem la partea practica Azi am pornit pt prima data motorul mi-a dat ceva batai de cap la inceput pt ca nu il puteam tine cat mai fix ca sa trag mai tare de sfoara... functioneaza destul de bine zic eu [url="[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/gmXP0KFN564?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]] Am vorbit si cu baiatul de la care am luat motorul, dar nu stie alte detalii despre motor in afara ca e in 4 timpi, putere 6 cai, consum redus 0,8 l/h si ca e fabricat la Brasov... motorul a fost folosit pt barca. ...am reusit sa mai scot o parte din piese si sa le pun la un loc ca sa le am la indemana pt cand ma voi apuca de construit... deocamdata vremea nu permite am facut si cateva masuratori... P.S. daca mai este cineva interesat de astfel de motoare va pot lasa numarul de telefon al baiatului ...a zis ca mai cunoaste niste persoane care au de vanzare motoare Attached Files |
#251
Posted 26 March 2013 - 19:40
"Ideea e sa vada cineva rezultatele si sa le interpreteze, astfel incat sa imi spuna daca este suficienta forta de tractiune sau care ar fi valoarea optima in cazul motorului meu de 5-6 cai si diametrul rotii 50-60cm..."
Nu stiu daca stie cineva de pe aici care e forta de tractiune optima pt diversele operatii. Dupa cum a zis si <alexbjorg>, va trebui sa faci incercari peste incercari pana vei fi multumit. Aici calculele nu prea te ajuta ci doar iti dau o idee si un punct de pornire. "In ce fel influenteaza greutatea tractorasului?" Influenteaza foarte mult, dar si aici trebuie facute incercari pt ca exista un optim. Gandeste-te ca motorul trage si greutatea "moarta" (fieratania si cel ce o calareste). Pe de alta parte o greutate mai mare ajuta la aderenta. Sunt doua chestii care se bat cap in cap, de aceea va trebui sa gasesti un echilibru. O teorie (empirica, evident) spune ca poti considera cam 40 kg / CP. Deci un motor de 6 CP ar trebui sa "duca" aprox. 240 kg. Despre motorul de 6 CP de Tohan/Brasov pot spune ca era vestit ca "topaie" in functionare, adica este dezechilibrat. Ca sa-l mai linistesti poti face o volanta (tot prin incercari ) cu maximul de greutate opusa fortei care il face sa trepideze. |
#252
Posted 26 March 2013 - 20:34
Motorul este Metrom Brasov,3000rpm.
mivol, on 26 martie 2013 - 19:40, said:
"Ideea e sa vada cineva rezultatele si sa le interpreteze, astfel incat sa imi spuna daca este suficienta forta de tractiune sau care ar fi valoarea optima in cazul motorului meu de 5-6 cai si diametrul rotii 50-60cm..."Adica un minim de cuplu cu care sa tragi plugul.Si eu sint curios Dupa cum a zis si <alexbjorg>, va trebui sa faci incercari peste incercari pana vei fi multumit.Nu eu am zis,eu numai te-am plagiat O teorie (empirica, evident) spune ca poti considera cam 40 kg / CP. Rusii spun 45 Deci un motor de 6 CP ar trebui sa "duca" aprox. 240 kg.Cu piesa dintre volan si scaun cu tot.Ar fi idealul addyyyOO7, on 26 martie 2013 - 19:00, said:
Am citit partea cu rapoartele din cutia de viteze de dacie merci.At trebui sa iti foloseasca.Pentru putin.Si eu ma gandeam la ea,dar trebuie sa intorc motorul transversal si atunci ajunge prea inalt.Dar mai vedem practic. Eu am facut calculele urmand exemplul dat de Mivol..Si eu pe ale mele,sic! Este o idee buna sa refac calculele folosind un randament de 75%...Ti-am spus mai sus de ce! ..am reusit sa mai scot o parte din piese si sa le pun la un loc ca sa le am la indemana pt cand ma voi apuca de construit... deocamdata vremea nu permite am facut si cateva masuratori...Esti bogat Edited by alexbjorg, 26 March 2013 - 20:22. |
Anunturi
Bun venit pe Forumul Softpedia!
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users