Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Amenintat cu moartea de un numar ...

La multi ani @AndReW99!

Alegere masina £15000 uk

TVR vrea sa lanseze o platforma d...
 Strategie investie pe termen lung...

Modulator FM ptr auto alimentat p...

orange cablu f.o. - internet fara...

Robinet care comuta traseul
 A fost lansata Fedora 40

Samsung S24 plus

Imi iau un Dell? (Vostro vs others)

Abonati Qobuz?
 transport -tren

Platforma electronica de eviden&#...

Cot cu talpa montat stramb in per...

Sfat achizitie sistem audio pentr...
 

Cate ceva despre MASTERING

- - - - -
  • Please log in to reply
103 replies to this topic

#1
buncar

buncar

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,725
  • Înscris: 15.04.2005
Spun salut tuturor celor care iubesc multimedia dar mai ales celor care incearca si se dedica intr-o oarecare masura audio-frecventei. Ma adresez in continuare celor care nu cunosc foarte multe si care nu au gasit documentatie in urma cautarilor lor acerbe. Din start vreau sa lamuresc cateva aspecte legate de anumiti termeni din "limbajul sunetistilor".

1- Ce inseamna EDITARE?
Prin EDITARE intelegem: aranjarea, mutarea, lipirea sau stergerea unor bucati audio in cadrul unui editor (program) special creeat pentru asta EX: SoundForge. Daca incarci o melodie in editor si doresti sa tai o bucata din acea melodie,ceea ce faci pana reusesti sa elimini bucata nedorita se cheama editare.

2- Ce inseamna PROCESARE?
PROCESAREA este metoda prin care aplicam ceva unei bucati audio, cum ar fi aplicarea unui efect: stretching (modificarea duratei fara afectarea inaltimii), Pitch (modificarea duratei si totodata a inaltimii), Chorus, Delay, Reverb sau alte efecte, mixajul cu o alta bucata audio, egalizarea (prin egalizare intelegem incercarea de corectare a raspunsului in frecventa sau modificarea lui, dupa caz) etc. Orice modificare suferita de o bucata audio se numeste procesare.

Am sa spun doua cuvinte si despre raspunsul in frecventa (sau curba de raspuns). Prin raspuns in frecventa intelegem liniaritatea sau neliniaritatea iesirii unui semnal aplicat. Daca la intrarea unui preamplificator, amplificator sau microfon aplicam simultan 5 sunete cu frecvente diferite (1KHz, 5KHz, 9KHz, 12KHz si 16KHz) la acelasi nivel acustic, atunci la iesire trebuie sa avem aceleasi 5 sunete, la aceeasi frecventa si la acelasi nivel acustic (ele intre ele) adica niciuna din ele sa nu sune mai tare sau mai incet decat cealalta fata de nivelul cu care au intrat. Daca frecventele si nivelul acustic e neschimbat atunci inseamna ca acel preamplificator, amplificator sau microfon este liniar, ceea ce este foarte bine.

3- Ce este MASTERINGUL?
MASTERINGUL le cuprinde pe cele 2 de mai sus.Procesul de Renderizare inseamna MASTER OUT.

Voi spune in continuare cum se masterizeaza vocile. In primul rand pentru operatia de MASTERING ai nevoie de un editor. Mai ai nevoie si de o serie de plugins-uri care executa operatiile descrie in rubrica PROCESARE. O sa luam SoudForge-ul drept editor pentru tot ceea ce scriu aici. Un pachet de plugins-uri foarte bun (si foarte scump) este Waves Mercury Bundle, care inglobeaza tot ceea ce-ti trebuie pentru a executa un mastering exact asa cum ti-l doresti. O sa explic mai departe pas cu pas cum se instaleaza si cum procedezi sa "ajungi" la pluginsul dorit.
In primul rand instalezi SoundForge-ul. Dupa aceea instalezi pachetul Waves Mercury Bundle prin metoda next next next. Deschizi SoundForge-ul. Pe prima bara cea mai de sus ai urmatoarele aplicatii: File, Edit, View, Special, Process, Effects, Tools, DX Favorites, Options, Window, Help. Te duci la DX Favorites si acolo intri in Organize. Acolo daca dai un click pe folderul All - ti se vor afisa toate plugins-urile instalate in calculatorul tau pe care le recunoaste SoundForge-ul. De acolo alegi urmatoarele plugins-uri pe care le tragi efectiv in folderul DX Favorites (de sub folderul All): Waves X-Noise, Waves TrueVerb, Waves RAxx, Waves Q10-Paragraphic EQ, Waves L3 UltraMaximizer, Waves DeEsser, Waves C4. Dupa ce ati tras aceste plugins-uri in folderul DX Favorites inchideti fereastra.
Inregistrati-va acum spunand ceva, cateva cuvinte, cu microfonul pe care il aveti in dotare. Orice microfon trebuie tinut la minim 10 cm de gura. Dupa ce ati terminat inregistrarea mergeti sus pe bara despre care am spus la inceput, la grupul DX Favorites si dati un click. In momentul asta va afiseaza toate plugins-urile pe care le-ati bagat acolo. Prima operatiune din cadrul procesarii este curatarea.Prin curatare se intelege eliminarea portiunilor nevorbite (sau nedorite) dintre cuvinte prin selectare si aplicarea procesului "Mute" din grupul Process de pe bara de sus.
      O sa continui zilele urmatoare cu partea a doua, la fel de amanuntita, pas cu pas in fiecare plugins ce e de facut.

Edited by antinari, 15 March 2008 - 00:43.
puțină masterizare


#2
buncar

buncar

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,725
  • Înscris: 15.04.2005
Dupa ce ai terminat etapa de curatare treci la egalizare. Egalizarea o efectuezi pentru a aduce bucata audio la un sound cat mai placut, sa nu fie intepator sau prea basat. Evident ca ideal pentru tot acest proces ar fi o pereche de boxe monitoare(liniare), ca sa nu mai spun ca si un microfon condensator insotit de un preamplificator pe lampa ar fi ideal. Dar presupunand ca nu le aveti pe nicicare din astea va trebuii sa "aduceti" bucatii audio imbunatatiri. Daca lasi inregistrarea in starea naturala, nemodificata, aceasta va suna comun, oricine va sesiza repede ca e o inregistrare efectuata acasa la calculator cu un microfon ieftin. Aceste aspecte se pot "masca" printr-un mastering bun. Evident ca fara conditii nici nu poate fi vorba de un mastering bun dar chiar si asa, cu conditii subminime acea inregistrare va suna mult diferit, mult mai bine decat inaintea masterizarii.

Sa revenim la operatia de egalizare. Ai inregistrarea deschisa in SoundForge. Te duci la DX Favorites de unde alegi Waves Q10-Paragraphic EQ. In momentul in care il deschizi prima data el este pe reset adica la punctul 0, adica nu influenteaza cu nimic inregistrarea. Asculti bine inregistrarea si auzi ce frecvente sunt prea slabe si ce frecvente sunt prea pronuntate. In Waves Q10-Paragraphic EQ ai 10 puncte de actiune de la frecventele joase (in stanga) pana la frecventele inalte(in dreapta). Presupunem ca inregistrarea efectuata de tine are prea mult bas, mediile sunt prea stridente iar inaltele cam lipsesc. In cazul asta ai de lucru la punctele 1-2-3-4 (pentru atenuarea frecventelor joase), 5-6-7(pentru atenuarea frecventelor medii) si 8-9-0(pentru accentuarea frecventelor inalte). Tragi in jos de cele 4 punte pana ai senzatia ca suna mai placut decat inainte si nu in ultimul rand, daca e vorba de voce, mai inteligibil (dupa fiecare modificare apesi butonul de Preview din dreapta pluginsului pentru a putea asculta modificarea). Le modifici dupa bunul plac. Acum treci la frecventele medii. Tragi in jos de punctele 5-6-7 pana obtii o noua imbunatatire a inregistrarii apoi treci la frecventele inalte pe care le ridici pana la obtinerea unui sound mai placut si mai curat. Ridicarea sau coborarea punctelor nu trebuie sa fie prea pronuntata adica sa nu depaseasca +/- 6dB (vezi pe graficul egalizatorului, are de la -21 pana la +21dB) ce este deasupra de 0 se considera + ce e sub se considera - . Dupa ce ai terminat de egalizat dai ok si se aplica noua egalizare efectuata de tine dupa cum iti suna tie bine.

Dupa Egalizare trebuie sa-i dai putina dinamica si te duci la DX Favorites de unde alegi Waves RAxx. Acest plugin este foarte usor de utilizat iar efectele sunt majore. Dupa ce deschizi plugins-ul te duci la preset de unde alegi presetul Moderate sau faci manual setarile ducand threshul la -9, attackul la 5 milisecunde iar gainul la 0dB. In cazul in care aplici presetul, gainul trebuie dus manual la 0 fiindca in preset e la -4,5. Apoi dai ok.

Mai departe aplici putin reverb pentru o mai multa consistenta. Te duci la DX Favorites si alegi TrueVerb. Acesta este un plugins Reverb de foarte buna calitate. Cu ajutorul lui poti da inregistrarii senzatia de prezenta in diverse medii (spatiu foarte mic...spatiu foarte mare...beci...butoi...casa scarii...diverse sali ETC) Noi dorim momentan doar sa dam senzatia de prezenta, de umplere si prin urmare afectul nu va fi aplicat accentuat. Deci deschizi pluginsul. De la butonul load alegi presetul New York plate. Alegem acest preset pentru ca ne scuteste de ceva munca insa nu-l lasam asa ci ii mai aducem cateva modificari. Pe acest plugins avem 2 ecrane. Primul este ecranul cu timpul de raspuns (time response) iar al doilea este cu raspunsul in frecventa (Frecquency Response). Timpul de raspuns inseamna printre altele timpul de prelungire al efectului si intensitatea cu care va actiona iar raspunsul in frecventa in acest caz se refera la frecventele asupra carora va actiona efectul. Avem acolo un buton deasupra caruia scrie Freq. Dam dublu click pe el si scriem 4504 apoi dam ok. Pe butonul de sub el dam dublu click si scriem 15498. In partea stanga avem un buton deasupra catuia scrie ERLowcut. Sub acest buton avem alt buton pe care dam dublu click si scriem 193. In dreapta lui avem alt buton pe care dam cdublu click si scriem 0.19x Pe butonul deasupra caruia scrie Balance dam dublu click si scriem -8.0 Pe butonul din dreapta lui deasupra caruia scrie Decay Time dam dublu click si scriem 3.2 apoi dam ok.

In acest moment avem o inregistrare masterizata la cel mai mic nivel pe care o putem salava astfel: File...Save As (aici dai calea spre folderul unde doresti sa o salvezi). La File name dai un nume inregistrarii, care vrei tu. La Save as type alegi Wave (Microsoft).La Template alegi Default Template apoi dai Save.
      
Mai departe o sa raspund la intrebari legate de ceea ce am scris pana acum.Nu raspund la intrebari rautacioase sau jignitoare.

Edited by antinari, 15 March 2008 - 00:43.
idem


#3
antinari

antinari

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 21,422
  • Înscris: 08.12.2006

 buncar, on Jan 5 2008, 01:35, said:

Daca lasi inregistrarea in starea naturala, nemodificata, aceasta va suna comun, oricine va sesiza repede ca e o inregistrare efectuata acasa la calculator cu un microfon ieftin.
.........
       Mai departe o sa raspund la intrebari legate de ceea ce am scris pana acum.Nu raspund la intrebari rautacioase sau jignitoare.
Fiind vorba de home recording (microfon+placă de sunet la standard de home user) nu ar trebui aplicat înainte de toate un remove DC offset și o curățare, cu xNoise sau în orice alt fel? Curățarea cu mute pe zonele necântate/nevorbite sau cu un gate nu lasă pe zona cântată zgomot, de multe ori la un nivel destul de mare când e vorba de scule mai slabe calitativ, zgomot amplificat ulterior în diverse etape ale masterizării?

#4
buncar

buncar

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,725
  • Înscris: 15.04.2005

 antinari, on Jan 10 2008, 02:35, said:

Fiind vorba de home recording (microfon+placă de sunet la standard de home user) nu ar trebui aplicat înainte de toate un remove DC offset și o curățare, cu xNoise sau în orice alt fel? Curățarea cu mute pe zonele necântate/nevorbite sau cu un gate nu lasă pe zona cântată zgomot, de multe ori la un nivel destul de mare când e vorba de scule mai slabe calitativ, zgomot amplificat ulterior în diverse etape ale masterizării?
Un remove DC offset se poate aplica, mai ales in cazul (pseudo)placilor onbord, iar legat de curatare am scris la sfarsitul primului post.Sunt atatea care trebuiesc facute insa asteptam sa vina intrebarile...asteptam sa ma intrebe cineva cum sa faca aia sau ailalta sau de ce am pus la DX Favorites mai multe pluginsuri decat am folosit in explicatia de mai sus dar vad ca in afara de tine nimeni nu e interesat de subiect si culmea e ca pe toate forumurile pe care am mai navigat toata lumea sustine ca ceea ce au facut nu suna chiar bine din cauza masterizarii ca nu prea stiu in ce consta etc si am crezut ca va fi ceva mai interactiv...asa speram.despre xNoise, noise reduction, noise gate si in general despre orice legat de procesare mi-ar fi placut sa dau un raspuns in urma unei intrebari care sa vina din partea cuiva lipsit de experienta ca dupa explicatiile "pas cu pas" pe care le-am dat mai sus e clar ca ma adresez incepatorilor si celor cu putina experienta.Ma bucur oricum ca ai facut o resuscitare la topic :)

Edited by buncar, 10 January 2008 - 04:50.


#5
mrjuice

mrjuice

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 219
  • Înscris: 24.01.2007
Salutare tuturor, sau mai bine zis celor 2 insi care au avut curaj sa intre in acest domeniu interesant.
buncar , eu cred ca topicul nu a fost abordat de unii-altii , pentru ca si eu personal am dat de el din intamplare si cam greu :) dupa multe multe cautari de tutoriale in acest domeniu.
Admir foarte mult tutorialul scris de tine si tzin sa multumesc pentru ce ai postat , imi ajuta foarte mult.
Personal , am un preamp behringer mic100 tube pe lampa , si un microfon condenser Behringer C-1 , se descurca destul de bine sculele :) scot o voce calitativ buna cu ele.
Oricum as avea nevoie de o masterizare chiar daca sculele prezente, nu scot zgomot sau alte perturbatii, iese o voce foarte clara(totusi poate poate putzina modelare nu ar strica - ce creez ascult si monitorizez la un hercules 2.1 destul de fin sau alte cazuri la o pereche de casti PHILIPS SHP 2500, bunicele zic eu)..problema e cu prezenta vocii (explicai ceva putin)
Daca se poate si ai timp/chef un mic tutorial sau o explicare detaliata a reglarii prezentei vocii, a tehnicilor de inregistrare(cum e cel mai indicat ? pe 2 voci(dubla) pe 3 voci ? sa se lucreze cu pan/expand din soundforge - despre astea stiu doar vag, le-am folosit intr-un mod prea putin profesional si serios)
Si ..acolo in pachetul wave mercury bundle vad cam multe pluginuri :) cam la ce folosesc celelalte ? scopuri uzuale si practice ma intereseaza:) ca de obicei exista multe programe care doar teoria e de ele si functii nejustificate sau concepute incorent.
Multumesc inca odata pt cele postate, daca o sa ai timp, astept un raspuns/tutorial/indicatii/exemple/mic ajutor.
Am uitat sa specific ca am o placa de sunet onboard
http://152.104.125.4...e...4&ProdID=59
Audio Output: Sound card

Audio Codec: Realtek ALC850

Sound Output Mode: 7.1 channel surround

Compliant Standards: AC '97
Numa' bine.

Edited by mrjuice, 18 February 2008 - 10:38.


#6
xnick

xnick

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 601
  • Înscris: 05.12.2001
Buncar - textul tau este foarte greu citibil - lipseste chiar ... masterizarea lui (o minima editare pe paragrafe, titluri, aldine...).

#7
buncar

buncar

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,725
  • Înscris: 15.04.2005

 xnick, on Feb 21 2008, 20:49, said:

Buncar - textul tau este foarte greu citibil - lipseste chiar ... masterizarea lui (o minima editare pe paragrafe, titluri, aldine...).

Ce mult mi-as fi dorit sa fiu un bun scriitor sau macar un bun orator dar nu-s...nu am calitatea de dascal deci ma exprim destul de greu si am senzatia ca nu sunt inteles.Nu neg faptul ca am greseli in textul de mai sus dar nu am prea inteles ce vrei sa spui...ca sa si intelegi ceva din el trebuie sa sti macar cum se deschide un editor audio, poate ca nu sti nici macar asta si atunci e clar ca nu ai cum sa pricepi prea multe din ce am scris eu mai sus desii m-am straduit sa fiu cat mai amanuntit...repet, nu stiu ce ai vrut sa-mi transmiti.

Edited by buncar, 23 February 2008 - 01:16.


#8
Airwaves

Airwaves

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 798
  • Înscris: 04.12.2004
buncar, cred ca era xnick iti sugera sa mai "aerisesti" putin textul care este foate compactizat si nu foarte usor de urmarit vizual.

Iata o sugestie :  PASUL 1 - EDITARE


prin EDITARE intelegem: aranjarea, mutarea, lipirea sau stergerea unor bucati audio in cadrul unui editor(program) special creeat


PASUL 2- MASTERIZAREA


bla bla bla  etc etc.

O initiativa laudabila, dar sunt convins ca va fi apreciat si mai mult efortul tau daca simplifici procesul de lecturare printr-o minima aranjare vizuala a informatiilor. :)  Ochiul altfel percepe informatiile daca este ajutat.

#9
mrjuice

mrjuice

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 219
  • Înscris: 24.01.2007
Eu unul am inteles foarte bine tot ce a explicat :) , cred ca altii vad subiectul imbacsit pentru ca nici nu-i intereseaza de fapt, doar asa ca fapt divers sau ca si cultura generala

#10
buncar

buncar

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,725
  • Înscris: 15.04.2005
Am sesizat multe intrebari pe multe forumuri legate de "cum suna o voce" si aproape toti pun aceleasi intrebari si anume "ce softuri sa folosesc pentru a-mi suna vocea bine"...raspunsul este simplu si anume, nu softurile sunt cele care fac o voce sa sune bine daca ea e trasa prost.Pentru a inregistra o voce de calitate trebuie sa indeplinesti cateva cerinte minime si anume:
Sa folosesti un microfon de studio (condensator) care, cu cat e mai bun cu atat vocea va fi mai "prezenta" si de calitate mai ridicata. Un alt aspect deosebit de important este preamplificatorul care trebuie sa fie de buna calitate ca sa nu sune vocea "metalic"(presupunand ca microfonul este unul bun, cand spun bun ma refer cel putin la cel mai slab dintre cele bune si anume Audio-Tehnica AT2020) un preamplificator bun costa de la 8 mii de lei in sus. Nu va lasati pacaliti de preamplificatoarele pe lampa foarte ieftine gen Behringer (care daca sunt inseriate cu un microfon prost atunci sunt ok dar daca fac intrarea unui microfon mai ok de fapt strica din calitatea data de microfon).
Presupunand ca vocea a fost imprimata avand cele spuse mai sus, un alt aspect foarte important este procesarea. Pentru a putea executa o procesare buna (aici ma refer la o procesare care imbunatateste inregistrarea si nu o strica mai rau) este nevoie de o pereche de boxe-monitoare care nu inseala auzul asa cum fac mai ales sistemele 5.1 si care sunt cele mai neindicate pentru a asculta ceea ce prelucrezi si a lua de bun ceea ce auzi in ele. O pereche buna de monitoare pleaca de la 6 milioane (aici se incadreaza cele mai ieftine dintre cele acceptabile).
Abia dupa ce detii toate cele enumerate mai sus, abia atunci sa-ti pui intrebarea "ce softuri sa folosesc pentru a suna bine o voce inregistrata acasa". Cu cat sculele folosite sunt mai bune(si din pacate cu cat sunt mai bune sunt si mai scumpe) cu atat mai putin vei avea de lucru cu partea de software (procesarea)... deci ceea ce auziti voi si admirati nu suna bine pentru ca exista vreun super softist care face din nimic ceva extraordinar, da de unde, ci exista cateva scule esentiale de calitate buna, de unde se pleaca si cu putin "retush" ajung sa sune bine. Sunt foarte multe studiouri in romania care sunt formate dintr-un calculator bun, un microfon bun, o placa de sunet buna, un preamplificator bun si o pereche de monitoare acceptabile si o orga-sintetizator (si atat) care fac muzica si care suna foarte bine calitativ pentru romania si toata lumea crede ca te miri pe ce scule s-a tras cand de fapt toate sculele din studiou nu depasesc 5000 de euro.

Edited by antinari, 15 March 2008 - 00:46.


#11
buncar

buncar

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,725
  • Înscris: 15.04.2005

 buncar, on Mar 6 2008, 03:11, said:

Am sesizat multe intrebari pe multe forumuri legate de "cum suna o voce" si aproape toti pun aceleasi intrebari si anume "ce softuri sa folosesc pentru a-mi suna vocea bine"...raspunsul este simplu si anume, nu softurile sunt cele care fac o voce sa sune bine daca ea e trasa prost.Pentru a inregistra o voce de calitate trebuie sa indeplinesti cateva cerinte minime si anume:
am uitat sa specific faptul ca antifonajul camerei in care se executa inregistrarea este obligatoriu, diferenta intre o camera de microfon antifonata si una neantifonata fiind enorma.

Edited by antinari, 08 March 2008 - 01:50.
reducere quote


#12
Izzy-Waan

Izzy-Waan

    Junior Member

  • Grup: Validating
  • Posts: 52
  • Înscris: 28.11.2007
E laudabila ideea asta..... keep up the good work, mai afla lumea ce si cum ..... cele mai multe informatii legate de treaba asta se gasesc doar in engleza si e bine sa fie explicate si in romaneste, atat termenii cat si ce inseamna fiecare procedeu in parte......

Edited by Izzy-Waan, 10 March 2008 - 14:19.


#13
julemany

julemany

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 38
  • Înscris: 11.03.2008
Am o intrebare...Nu cumva trebuie sa platesc aceste programe?? :confuzzled:  :confuzzled:

#14
antinari

antinari

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 21,422
  • Înscris: 08.12.2006

 julemany, on Mar 12 2008, 20:15, said:

Am o intrebare...Nu cumva trebuie sa platesc aceste programe?? :confuzzled:  :confuzzled:
Ai sesizat bine, nu sunt freeware. Asta e...

#15
pooyou

pooyou

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 125
  • Înscris: 13.08.2006
Salut,

Am dat din intamplare peste acest topic si nu am putut sa nu intervin.

Despre scule ce sa spun, cred ca oricine isi permite in ziua de azi un mic cat de cat si un preu sau comp de voce ieftin.
Cred ca cu 6 mil la mana a doua iei ceva cu care poti sa-ti incepi munca.
Fara astea nu putem vorbi de tras voci......asta e clar. Nu poti spune ca tragi voci pe un microfon cu diafragma de 3mm si o bagi direct in placa onboard ca defapt te pacalesti pe tine. Nici macar nu ai cum sa inveti......iti strici mana si urechea.

Mastering fara monitoare nu exista!!! Masteringul este o arta, arta de a face compromisuri. Daca incepi printr-un compromis, incepi prost.

Nu mai ascultati in casti. Castile sunt pentru borcan(camera de voci). Castile pacalesc urechea.

La editare nu poti pune niste valori exacte...in toate cazurile. Valorile difera de la o strofa la alta, de la o piesa la alta, de la un sistem la altul.

Ingineria sunetului presupune o ureche buna si antrenata. Bazati-va pe urechea voastra si antrenati-o. Puteti face asta prin incercarea de a copia piesele preferate si de a le face sa sune cat mai identic, atat partea instrumentala cat mai ales si vocea.

Pentru editare si procesare ar fi bine sa folositi softuri care lucreaza in timp real. (Cakewalk sau de preferat CUBASE sau NUENDO).

Faceti tot posibilul sa va achizitionati scule !!!!! Fara ele urechea voastra nu face 2 lei.

Stima,
PUIU

Edited by antinari, 15 March 2008 - 00:51.
am bolduit o chestie care mi s-a părut importantă


#16
buncar

buncar

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,725
  • Înscris: 15.04.2005
Sunt intru totul deacord cu ceea ce ai scris mai sus, frumos si adevarat ai scris. Cred ca trebuie sa tinem cont ca din cei care-si doresc sa invete ingineria sunetului si intra pe acest forum aproape toti sunt oameni pentru care si un milion e mult pentru ca fie sunt studenti fie elevi. Ideal este sa-ti poti permite un minim de scule dar fiind un efort foarte mare pentru majoritatea aceste scule cred ca e cel mai potrivit sa vina in urma necesitatilor practice.
Un pasionat care nu stie aproape nimic nu poate depune efortul de a investi cateva milioane in scule cu care nu stie sa lucre dar daca "se formeaza" putin cu sculele pe care le are va simti nevoia singur sa-si cumpere un microfon mai bun sau o placa de sunet mai de doamne-ajuta si cand va observa ca tot ceea ce face suna bine doar la el pe sculele pe care a executat procesarea va realiza ca are nevoie de o pereche de monitoare.
Mi-e mi-au trebuit 10-11 ani ca sa imi achizitionez scule bune (scule bune la pret scazut) si nu stiu daca vreodata o sa-mi permit scule foarte bune la preturile la care ajung ele. Cum sa dea 7-8 milioane un elev pe o pereche de boxe monitoare cand el poate are doar 256 MbRAM in sistem...de unde?
Ce trebuie inteles este faptul ca pe scule foarte proaste exista un maxim de calitate la care poti ajunge si ca de la acel maxim urmatorul pas este investitia intr-o scula mai buna pentru un plus de calitate.
Imi amintesc prin `98-99 aveam un prieten care era sunetist la un studiou, imi cumparasem si eu un Pentium MMX la 233 MHz si l-am intrebat ce softuri imi trebuiesc pentru a putea si eu sa fac negative si m-a intrebat ce placa de sunet am, eu aveam placa de sunet on-board care era ceva de genul Crystal (asa ceva scria pe mixerul din windows) si i-am spus, Crystal am, eram chiar mandru ca aveam si o placa de sunet care avea un nume nu doar niste cifre cum erau alte on-board-uri..:))) si el mi-a spus, Aia nu e placa de sunet, ai nevoie de o placa de sunet, cumpara-ti un Creative Live!, de aici incep placile de sunet (Intr-adevar pe atunci de acolo incepeau placile de sunet). Pe atunci un Creative costa vreo 200 de dolari pe la noi, am strans cateva luni si mi-am luat-o dar intre timp imi scapase un nume de soft, ModPlug, am facut rost de el si l-am devorat, am facut in el o gramada de negative, stateam cate 2 saptamani la un negativ (pe care le vindeam ieftin la diverse formatii locale), nu dormeam noptile, fumam alta data si 3 pachete de tigari. Era un soft greu, totul era manual la el(cei care l-au mai prins stiu)... Ma duceam cat de des puteam la el la studiou (el fiind angajat acolo, ca sunetist) ca sa prind una-alta, m-am uitat la el cum lucreaza in Cubase de-l stiam pe de rost dar pe gunoiul meu de MMX nu rula, aveam 64 de RAM:)) ... Cand mi-am luat primul calculator adevarat (era un AMD XP 1900+)...stransesem leu cu leu doi ani sa-l iau, mi-am pus pe el 512 MbRAM, mi-am facut Up-grade la placa de sunet aveam acum Audigy, viata mea era sa strang bani pentru scule, cand am instalat Cubase-ul prima data il stiam pe de rost fara sa fi jonglat eu vreodata pe el practc. Cand pe vremea aia gaseam informatii despre productia de sunet si vedeam ce scule imi trebuiesc ma lua groaza cand ma gandeam cati ani am de adunat, imi doream sa stiu care este maximul si care sunt softurile pe care le pot rula pe ceea ce aveam eu atunci.
Dupa ce progresezi ai tendinta de-a da tuturor sfaturi legate de ceea ce ai tu in clipa aia dar uiti ca si tu te-ai chinuit ani de zile sa aduni ceea ce ai (ma refer la mine aici). Tocmai de aia am deschis topicul "Cum inregistram o voce cat mai buna cu ceea ce avem" la sugestia lui Antinari (care m-a facut sa-mi aduc aminte ca am plecat de la un Pentium MMX/233) Eu cred ca toti cei care sunt intr-adevar pasionati au plecat de jos de tot...cand le ai pe toate pe tava nici pasiuni normale nu ai (parerea mea)

Edited by antinari, 15 March 2008 - 00:53.
idem faza cu boldul


#17
antinari

antinari

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 21,422
  • Înscris: 08.12.2006
Nu poți face ouă umplute cu praf de ouă în loc de ouă :D Cred că toată lumea e de acord că e necesar un minim de scule.
Dar sunt cazuri și cazuri, nu toată lumea se ocupă cu producția audio profesională, unii mai fac și câte o înregistrare pentru o serbare școlară, sau își înregistrează copilul când zice "tata" sau "mama", sau pur și simplu fac karaoke înainte de periniță, sau diverse alte situații când chiar nu se impune cumpărarea unui AKG SolidTube.
Masterizarea se face în funcție de materialul brut, deci diferă pe ici pe colo în cazul unui material tras pe scule bune față de cel tras pe onboard cu microfonul de la cască. Chiar dacă principiile sunt cam aceleași.
Pe de altă parte, cineva care a dat câteva mii de lei pe microfon/monitoare/placa de sunet nu va veni să întrebe cum normalizează o înregistrare (sper). De aceea cred că ambele topicuri au utilitate.

Edited by antinari, 15 March 2008 - 01:10.


#18
buncar

buncar

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,725
  • Înscris: 15.04.2005
postez o bucata dintr-o melodie trasa si masterizata de mrjuice cu care am intrat in legatura dupa ce a postat  postul de mai sus...tot procesul a fost executat in sony vegas si soundforge iar vocile le-a inregistrat pe un microfon Behringer C1 preamplificat de un Mic200(tot behringer).Placa de sunet pe care a folosit-o este cea onboard a calculatorului personal.Camera de microfon in care a tras vocile este camera personala...neantifonata...

Attached Files


Edited by buncar, 03 May 2008 - 22:53.


Anunturi

Chirurgia spinală minim invazivă Chirurgia spinală minim invazivă

Chirurgia spinală minim invazivă oferă pacienților oportunitatea unui tratament eficient, permițându-le o recuperare ultra rapidă și nu în ultimul rând minimizând leziunile induse chirurgical.

Echipa noastră utilizează un spectru larg de tehnici minim invazive, din care enumerăm câteva: endoscopia cu variantele ei (transnazală, transtoracică, transmusculară, etc), microscopul operator, abordurile trans tubulare și nu în ultimul rând infiltrațiile la toate nivelurile coloanei vertebrale.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate