Casa aproape pasiva in Hunedoara
Last Updated: Dec 23 2020 14:05, Started by
addysoftware
, Jan 04 2015 00:11
·
0
#1
Posted 04 January 2015 - 00:11
Si eu vreau sa-mi fac o casa aproape pasiva. Studiez problemutele de vreo 6 ani. Am "facut" deja mai multe variante, pe hartie, de obtinere a energiei necesare pe durata iernii. Am luat in considerare in urma cu cca 3 ani varianta "seasonal thermal storage" in rezervor de apa si devine prea costisitoare pentru a atinge performantele necesare.
Pana la urma m-am oprit la urmatoarea varianta (extrem de pe scurt):
|
#3
Posted 04 January 2015 - 00:34
Pe partea dealului bag sigur beton, ca altfel nu tine si se prabuseste peste casa.
Dar betonul va fi pentru deal, nu pentru casa. As vrea sa o mentin la statutul de "constructie usoara" Edited by addysoftware, 04 January 2015 - 00:36. |
#5
Posted 04 January 2015 - 01:05
addysoftware, on 04 ianuarie 2015 - 00:11, said: Ventilatie cu recuperare de caldura pe principiu pasiv (orientata pe directia vanturilor dominante care din pacate sunt foarte slabe) ajutata cu ventilatoare daca este necesar. Folosesti palarie rotativa sau solar chimney?ai putea sa le combini,pui palaria in varful cosului,si recuperarea o faci pipe-in-pipe,iar pt vara inchizi admisia din turn si faci un separata trecuta printr-un turn de racire(solar cool tower),desi in Hunedoara in zona montana nu e asa cald,mai ales daca ai ceva masa termica. Edited by victor_tree, 04 January 2015 - 01:07. |
#6
Posted 04 January 2015 - 01:13
Tu lucrezi in constructii?
Asta vreau sa stiu n primul rand. Vezi ca o constructie de genu//// bagata sub deal/////poate sa fie mai scumpa ca una clasica... Asta depinde de deal. |
#7
Posted 04 January 2015 - 01:16
addysoftware, on 04 ianuarie 2015 - 00:11, said: .
Circulatia prin termosifon e capabila sa faca o racire fortata la nevoie?cum controlezi modul de producere al caldurii in compost?alimentare continua sau la inceput de sezon? Eu as merge pe panouri solare pe tot acoperisul DIY cu agent care nu ingheata(apa+glicol),preluata caldura din el apoi trecuta prin compost si apoi in instalatia de incalzire. Asa cred ca scapi complet de soba,dar nu stiu daca e suficient de calda apa pt dus. In varianta mea e nevoie de cel putin 2 pompe si ceva senzori+electovalve pt automatizare. |
#8
Posted 04 January 2015 - 01:35
Victor, in zona mea e mai degraba frig, sunt la ~700m altitudine, si chiar vara nu e nici o sansa sa se faca prea cald in casa. Admitand totusi ca s-ar face, daca deschid doua ferestre noaptea pun pariu ca racesc toata casa cu minim 4 grade (si va avea o inertie termica considerabila la izolatia preconizata, am calculat mai demult pentru varianta de beton o inertie de 5 zile/grad celsius in luna februarie; pe varianta aceasta fara beton voi avea masa termica doar in planseu si podea, si in peretele central si mobilier, dar tot va atinge probabil 2 zile/grad celsius iarna, vara inertia cred ca va fi completa (adica fara schimbari) deoarece vara temperatura medie exterioara in zona este de cca 20-21 grd (12-13 noaptea, 28-30 ziua) ).
Pentru iarna ma gandeam mai degraba la folosirea vantului, care probabil (cu toate ca in vale e relativ adapost) o sa sufle macar din cand in cand cu 3-5km/h. Acest vant va sufla pur si simplu prin gura de admisie de aer, va intra in casa in tubulatura, va trece prin schimbator si se va duce printr-un tub intr-o camera din partea opusa; dupa ce va circula prin etajul respectiv, acest aer, acum cald dar cu continut de CO2 si apa, va fi preluat de o alta fanta in alta camera si va trece prin schimbator in sens opus, urmand a fi evacuat printr-o gura de ventilatie aflata in partea opusa a casei. Din cate am aflat vantul din zona, desi slab este mai mult decat suficient pentru a-mi asigura debitele necesare (inca n-am facut si aceste calcule dar daca doua ventilatoare de computer a 1.5-2W sunt suficiente pentru un schimbator... ). Compostul va fi cu alimentare aproximativ la fiecare luna; da, m-am gandit si la necesitatea controlului, nici o grija. Nu pentru a elimina banii am considerat circulatia prin termosifon (o pompa grundfos sau wilo e cca 250 euro) ci pentru a elimina necesarul de energie electrica pentru ele. Am calculat termosifonul si e capabil sa asigure o circulatie naturala suficienta pentru a disipa 3.5kW la un dt de doar 3 grd celsius, deci in intervalul de temperatura tur-retur 26...29 grd. Bineinteles, mai trebuie luat la mana si puricat, caci nu vreau sa am surprize; e o investitie pe care o faci o singura data, si daca nu functioneaza conform proiectului e nasol rau de tot. Dar voi incerca sa ma asigur din toate punctele de vedere ca va functiona impecabil da, o sa am circuit de amestecare, electrovalve cu reglare (ca robinetele cu motoras, nu stiu precis ce denumire au), etc. Si trebuie sa prevad si posibilitatea necesitatii cresterii fluxului de apa prin compost, pentru racirea acestuia. E prevazuta de fapt, dar nu am calculat-o inca "la precizie". Multe din calculele legate de hidrodinamica de fapt le voi relua aici pe softpedia in curand, pe topicul de IPAT peste cateva saptamani. |
#9
Posted 04 January 2015 - 01:36
addysoftware, on 04 ianuarie 2015 - 01:24, said:
Pentru iarna ma gandeam mai degraba la folosirea vantului, care probabil (cu toate ca in vale e relativ adapost) Din cate am aflat vantul din zona, desi slab este mai mult decat suficient pentru a-mi asigura debitele necesare (inca n-am facut si aceste calcule dar daca doua ventilatoare de computer a 1.5-2W sunt suficiente pentru un schimbator... ). |
#10
Posted 04 January 2015 - 01:59
PPR-ul nu are conductivitatea cam mica?ma gandesc la tevi de cupru,asa te asiguri ca cedezi si preiei caldura la un maxim posibil al tevilor disponibile si accesibile ca pret.
|
|
#11
Posted 04 January 2015 - 02:06
nu m-am gandit la palaria rotativa, ci mai degraba la un sistem complet pasiv: un simplu tub de aer.
schita sistem de ventilatie cu recuperare de caldura.jpg 25.29K
78 downloads
In figura este intreaga casa Cu cyan este figurat aerul rece; cu rosu cel cald, cu violet este aerul din interiorul schimbatorului de caldura. Culoarea caramiziu deschis reprezinta izolatia tubulaturii de aer rece. Albastru sunt peretii si usile. Dar o sa iau in considerare si varianta cu palarie rotativa propusa de tine. S-ar putea sa faca economie de tubulatura. Da-mi un link sa vad daca e acelasi lucru la care ma gandesc eu... Ar fi inutil si extrem de scump sa folosesc cuprul, PPRul are conductiviatea apropiata de a materialului in care va fi inglobat asa ca... in plus de asta peretii sunt foarte subtiri, doar 2mm. Si fluxul meu termic este infim, doar 1.5-2kW pentru toata casa. In compostor nu stiu, s-ar putea sa fie mai eficient cuprul dar mediul de acolo nu va fi okay nici ptr cupru nici ptr bacterii. |
#12
Posted 04 January 2015 - 02:11
addysoftware, on 04 ianuarie 2015 - 02:06, said:
Ar fi inutil si extrem de scump sa folosesc cuprul, PPRul are conductiviatea apropiata de a materialului in care va fi inglobat asa ca... in plus de asta peretii sunt foarte subtiri, doar 2mm. Si fluxul meu termic este infim, doar 1.5-2kW pentru toata casa. In compostor nu stiu, s-ar putea sa fie mai eficient cuprul dar mediul de acolo nu va fi okay nici ptr cupru nici ptr bacterii. In compostor poate merge teava de fier banala vopsita,nu stiu exact cat rezista vopseaua. Uite palaria https://www.google.r...ROTI200;410;441 Cat despre ventilatie cred ca sti deja ca se recomanda introducerea in dormitoare si spatiul de lucru/sufragerie,si extragerea prin baie si bucatarie,daca dormitoarele sunt la mansarda nu stiu in ce fel afecteaza curgerea aerului. Edited by victor_tree, 04 January 2015 - 02:15. |
#13
Posted 04 January 2015 - 02:18
Dan, nu, nu lucrez in constructii, sunt inginer in electrica si am ceva cunostinte in domeniul caselor pasive din studiu propriu.
vopseaua e organica nu va rezista mai deloc; dar poate ar merge teava de inox, o sa calculez pretul si coeficientii de transfer la ambele variante, cred totusi ca nici in compost nu e nevoie de un coeficient de transfer prea grozav ci doar de o suprafata de contact considerabila, deoarece compostul insusi este un material organic rarefiat, cu umiditate asa-si-asa, si cred ca coeficientul lui de transfer termic e apropiat de al solului semi-umed, deci un lambda de cca 0.5-0.9 W/mK |
#14
Posted 04 January 2015 - 02:20
Addy,in cazul in care folosesti colectoare solare DIY poate ar fi o chestie sa treci teava de admisie aer proaspa printr-un colector pt preincalzire,practic e un mic solar,o sa pierzi din capacitatea acelui colector dar poate iarna e mai important si probabil sa ai aerul preincalzit decat sa extragi caldura din colector.
Edited by victor_tree, 04 January 2015 - 02:23. |
#15
Posted 04 January 2015 - 02:21
Addy,tu trebuie sa vezi cum stai cu stabilitatea solului in viitoarea locatie.
Daca o sa fie necesar sa forezi, te lasi pagubas. |
|
#16
Posted 04 January 2015 - 02:41
S-ar putea sa nu folosesc colectoare solare, deoarece iarna sunt ineficiente. Am calculat totul astfel incat sa imi fie de ajuns energia termica produsa prin compostare, inclusiv pentru dusul zilnic la 2 persoane (nu am copii). Pentru electricitate voi avea 6 fotovoltaice, deci pe soare 1.5kW, iar iarna pe nor cca 75W (doar 300 Wh pe zi).
Daca voi folosi totusi colectoare solare pe sud, iarna, vor fi de tipul panouri cu aer - deoarece sunt mult mai ieftine. Le-as folosi mai mult pentru aport la incalzire, deoarece ar reduce intrucatva necesarul de compost, deoarece se apropie batranetile si nu stiu cat de mult o sa mai fiu capabil sa strang o tona de materiale pe vara pentru bagat iarna pe foc/compost. Tot pentru electricitate, daca am norocul si micro paraiasul care imi trece pe teren este suficient iarna, voi face si o pico-pico-hidro. Chiar 20-30W electricitate in mod constant nu sunt de lepadat cand nu e soare deloc cu saptamanile. Necesarul meu de curent iarna este de cca 4-600Wh/zi ddaannii, on 04 ianuarie 2015 - 02:21, said:
Addy,tu trebuie sa vezi cum stai cu stabilitatea solului in viitoarea locatie. Daca o sa fie necesar sa forezi, te lasi pagubas. solul e stabil. Sunt case in zona. Dealurile sunt line si nu sunt nicaieri pe o raza de vreo 2-5km alunecari de teren. Si zona e impadurita, de exemplu terenul meu e 3/4 padure (in sus pe deal). nu inteleg, pentru ce sa forez? Poate ptr apa, o gaura, la aia te referi? M-am gandit la stocarea caldurii in sol dar nu iese rentabil. ref la dormitoare la mansarda: ventilatia va fi independenta pe cele doua etaje; la mansarda nu va fi nimic altceva decat un atelier gigantic . Toate camerele (bucatarie, dormitor, salon/entrance) sunt la parter. |
#17
Posted 04 January 2015 - 02:41
Sa forezi pentru a turna stalpi.
Eu personal nu m/as baga in asa ceva doar de e stanca/roca desi si acolo e risc. O intrebare..lucrezi in Algarve? |
#18
Posted 04 January 2015 - 02:47
addysoftware, on 04 ianuarie 2015 - 02:32, said: . Pentru electricitate voi avea 6 fotovoltaice Tot pentru electricitate, daca am norocul si micro paraiasul care imi trece pe teren este suficient iarna Sa inteleg ca esti total off grid prin pozitia locatiei sau nu doresti sa te conectezi la retea? Daca locatia este cumva in Tinutul Padurenilor,atunci te invidiez |
Anunturi
Bun venit pe Forumul Softpedia!
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users