Neurochirurgie minim invazivă
"Primum non nocere" este ideea ce a deschis drumul medicinei spre minim invaziv. Avansul tehnologic extraordinar din ultimele decenii a permis dezvoltarea tuturor domeniilor medicinei. Microscopul operator, neuronavigația, tehnicile anestezice avansate permit intervenții chirurgicale tot mai precise, tot mai sigure. Neurochirurgia minim invazivă, sau prin "gaura cheii", oferă pacienților posibilitatea de a se opera cu riscuri minime, fie ele neurologice, infecțioase, medicale sau estetice. www.neurohope.ro |
Mato Davo Geto, Studiu asupra plăcilor dacice de plumb.
#289
Posted 10 January 2015 - 13:16
Boshaft_Sylvester, on 10 ianuarie 2015 - 12:21, said:
De ce sa-l las? E unul dintre putinele cuvinte identificabile fara dubiu pe placute. Daca pentru greci/romani ar fi de inteles ca nu reuseau sa scrie corect un nume date fiind limitarile fonetice si de alfabet [presupuse], ar fi de asteptat de la daci [sau ce or fi fost ei] sa stie si sa fie consecventi. Habar n-am daca dacii foloseau sau nu sunetele respective, habar n-am ce conventii de scriere foloseau daca le scriau. Nici tu n-ai habar, poti sa banuiesti, poti sa speculezi. Tocmai de aceea zic sa ne limitam la lucrurile ferme, cum este numele lui Burebista. Placutele, daca sunt autentice, daca sunt placute votive asa cum zici, nu erau facute de daci in sopronul din spatele curtii, individual. Era probabil un atelier [oficial] unde mesterii le creau la comanda. Se zice ca erau 500. Banuiesc ca toate au fost "gasite" in acelasi loc ca doar nu le-au colectat la manastire de-a lungul generatiilor pe masura ce erau gasite in toata tara. Cine ar fi facut asa ceva? Chiar n-ar fi consemnat nimeni ca s-au gasit 2 acolo si-nca 22 dincolo? Singura sansa de autenticitate ar fi sa fi fost descoperite chiar la atelierul care le producea sau la templu/locul sacru unde erau inchinate. Or, astea imi spune ca ar fi trebuit sa fie uniforme ca stil [ceea ce si sunt!] dar si uniforme ca sistem de scriere. Ehei, fetii mosului, aici avem o problema! In conditiile in care cei care scriu nu au fost scolarizati metodic astfel de aberatii scriptice sunt absolut firești. Nu inteleg ce ti se pare tie c-ar fi variatii grafice ”problematice” de-a lungul unei perioade presupuse la aprox. 400 de ani. Acum 400 de ani adica pe la 1614 toamna uite cam cum scriau stramoshii nostri: [ https://i.imgur.com/Ey39Gz7.jpg - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] Sper ca reusesti sa intelegi textul si singur, e o romaneasca arhaica foarte frumoasa. marcuzzzo, on 10 ianuarie 2015 - 13:07, said:
Al limbistului, la fel. |
#290
Posted 10 January 2015 - 13:16
Dar nu spuneai că limba română nu s-a schimbat niciodată?
|
#291
Posted 10 January 2015 - 13:32
#292
Posted 10 January 2015 - 13:41
da' din ce limbă s-a născut idiomul dac?
vreau să zic: îşi trage originea de la altundeva sau s-a născut gata făcută într-un loc geografic anume? |
#293
Posted 10 January 2015 - 13:55
marcuzzzo, on 10 ianuarie 2015 - 13:41, said:
da' din ce limbă s-a născut idiomul dac? vreau să zic: îşi trage originea de la altundeva sau s-a născut gata făcută într-un loc geografic anume? mai bine coloreaza niste planse frumos cu carioca, sa se vada cat de erudit esti si cum dai eruditie la tot cartieru. revenind la cestiune. o demonstratie eleganta a aurorei petan despre o potrivire intre textul placilor si o realitate necunoscuta in sec. 19. http://casanoastra-r...atii-helis.html Quote
La dosarul atât de gros al localizării cetăţii Helis se mai adaugă o ipoteză, cea mai recentă dar, paradoxal, cea mai veche. Autorul textelor pe plumb [21] considerate de majoritatea istoricilor nişte falsuri ordinare, asociază Helis cu Carsium. În placa nr. 120 sunt enumeraţi hiliarhii (generalii) lui Burebista împreună cu cetăţile pe care le stăpâneau. Orolio, unul dintre cei trei hiliarhi principali (alături de Dapygeo şi Zoraseo), este stăpân la Elya Carseu: poate cetate cu nume dublu – unul mai vechi, altul mai nou, poate două cetăţi, una pe malul stâng, alta pe malul drept al Dunării. Toponimul Elya este asociat într-o altă placă cu numele lui Dromichete, de unde presupunerea noastră că este vorba de Helis. La două secole după Dromichete, Helis este în stăpânirea lui Orolio. Totuşi, până acum săpăturile de la Carsium nu au scos la iveală urmele unei cetăţi dacice (cf. ear i s.v.Carsium). Pe de altă parte, e dificil de admis că este vorba de o singură cetate cu două nume, mai degrabă e vorba de două cetăţi apropiate, ambele cârmuite de Orolio. “Imaginând” acest amplasament, falsificatorul demonstrează că: 1) l-a interpretat corect pe Strabon, spre deosebire de toţi cei care au venit după el, până la Ursulescu: el a înţeles că armata lui Lysimach nu a trecut Dunărea şi că lupta s-a dat în dreapta Dunării; 2) a respectat textul lui Trogus Pompeius-Iustinus, care spune că Lysimach a fost prins şi eliberat in Ponto; 3) a respectat textele lui Suidas, Diodorus Siculus, Polybios şi acelaşi Trogus Pompeius, care îl consideră – primii trei rege al odrisilor, ultimul rege trac: dacă lupta s-a dat undeva în centrul Dobrogei, stăpânirea sa şi asupra sudului Dobrogei este foarte plauzibilă; 4) la fel ca H. Mihaescu mai târziu, a "intuit" o legătură etimologică între Helis şi Helibakia (=Ialomiţa), care se varsă în Dunăre exact la Carsium; 5) capătă sens textul lui Pausanias I, 9, 7 care spune că diadohul i-a cedat lui Dromichete cetăţile de dincolo de Istru, probabil de la Carsium spre sud, cum presupunea Pârvan. Puse cap la cap, informaţiile din cei 10 autori nu îngăduie o amplasare mai potrivită decât cea imaginată de autorul textelor considerate apocrife, chiar dacă aceasta nu este confirmată arheologic. Locul de vărsare a Ialomiţei în Dunăre a fost un punct strategic în antichitate şi este plauzibil ca acolo să se fi aflat reşedinţa regelui get. Această interpretare poate constitui un argument important în favoarea autenticităţii textelor de pe plăcile de plumb. |
#294
Posted 10 January 2015 - 15:16
Boshaft_Sylvester, on 10 ianuarie 2015 - 01:18, said:
Lasa-ma cu prostiile astea. Eu vorbesc de numele lui Burebista, de exemplu. Soția mea este nemțoaică și se numește Ilona. Acest prenume nu este german. E trecută în acte Elona pt că mama ei atunci cînd a declarat-o era convinsă că așa e numele , cu e...Elona. Asta ca să știi și tu de ce ..Boerbista, Boerbuseto etc. Te rog să reții și să nu mai întrebi. leogoto, on 10 ianuarie 2015 - 13:55, said:
revenind la cestiune. o demonstratie eleganta a aurorei petan despre o potrivire intre textul placilor si o realitate necunoscuta in sec. 19. http://casanoastra-r...atii-helis.html da, demonstrația este elegantă, însă e eronată. Eu te-am creditat pe tine cu o mare inteligență. Fă un efort și analizează ceea ce spune D-ra Pățan în comparație cu ce săun eu.Placa aceea 120 o găsești și la ea și la mine: http://limbatracaant....com/placa-120/ leogoto, on 10 ianuarie 2015 - 13:55, said:
revenind la cestiune. o demonstratie eleganta a aurorei petan despre o potrivire intre textul placilor si o realitate necunoscuta in sec. 19. http://casanoastra-r...atii-helis.html Edited by sarmigetausa, 10 January 2015 - 14:54. |
#295
Posted 10 January 2015 - 16:11
sarmigetausa, on 10 ianuarie 2015 - 15:16, said:
Placa 120 am lucrat-o și eu. Nici pe departe nu este un text așa de important. Nu sint nume de generali acolo și nici nume de cetăți. Sunt nume obișnuite atunci, de tipul popular, adică X lu Y, de ex Mitu lu Opriș. da, demonstrația este elegantă, însă e eronată. Eu te-am creditat pe tine cu o mare inteligență. Fă un efort și analizează ceea ce spune D-ra Pățan în comparație cu ce săun eu.Placa aceea 120 o găsești și la ea și la mine: http://limbatracaant....com/placa-120/ Demonstrația Aurorei Pățan nu este despre texul de pe Plaka 120. In transcrierea lui Razvan Anghel, textele relevante pentru determinarea amplasarii sale sunt 23: LISIMAXO BREBIRO KOPONO ELIAU 80: SOLUE LO CENEO ELIO AZEZO PORTUE GENUKLOE 120: Q. E. OROLIEO LO ELIA KARSEOI Le consider relevante si utile argumentului lui Petan fiindca din aceste texte reiese ca Elia a. e asociata cu Lisimach b. e asociata cu Genucla, presupusa a fi fost localizata tot in Dobrogea c. e asociata cu Carsium, in Dobrogea. Ar trebui desigur examinata si posibilitatea ca acest argument sa fie gresit, adica sa fie contrazis de alte juxtapuneri, contexte si coroborari din textele de pe placi. Deocamdata, eu unul n-am avut timpul necesar in sensul asta. |
#296
Posted 10 January 2015 - 16:24
leogoto, on 10 ianuarie 2015 - 16:11, said:
Denumirea Eli(a) se gaseste pe mai multe placi. In transcrierea lui Razvan Anghel, textele relevante pentru determinarea amplasarii sale sunt 23: LISIMAXO BREBIRO KOPONO ELIAU 80: SOLUE LO CENEO ELIO AZEZO PORTUE GENUKLOE 120: Q. E. OROLIEO LO ELIA KARSEOI Le consider relevante si utile argumentului lui Petan fiindca din aceste texte reiese ca Elia a. e asociata cu Lisimach b. e asociata cu Genucla, presupusa a fi fost localizata tot in Dobrogea c. e asociata cu Carsium, in Dobrogea. Ar trebui desigur examinata si posibilitatea ca acest argument sa fie gresit, adica sa fie contrazis de alte juxtapuneri, contexte si coroborari din textele de pe placi. Deocamdata, eu unul n-am avut timpul necesar in sensul asta. Eliau mai apare și în expresiile „ELIEO BOEROBSETO”, de pe placa 62, „CENEO ELIO” și „ELIO CENEO”, de pe placa 80, și „MAIQO ELIASO”, de pe placa 108. Aici pare a fi un atribut al personajelor indicate. Interpretarea pe care o dau în lucrare este că Eliau ar fi putut fi numele regatului antic care a produs aceste plăci. Eliau este de foarte multe ori prezent în peceți și conține un caracter special pentru gruparea AU (AV), ca și în cazul numelui regelui Boerobisto, unde se folosea un caracter special pentru gruparea ST, sau pentru numele lui Zeioio, pentru care se folosea un Ж cu valoare Z (ЖEOIO). Identificarea a fost făcută cu două grupări similare care apar pe plăci diferite, în prima se folosește Z iar în a doua Ж. Această utilizare a unui caracter special spune că numele ELIAU era foarte important, oricare ar fi fost semnificația lui. Pe plăcile pe care apare și Dacebalo, Duro sau Kotizonio, Eliau nu mai apare. O altă interpretare posibilă ar fi că Eliau era numele dat pentru Grecia sau poporul grec, utilizată pentru a denumi originea orașele pontice grecesti. Cum vi se pare interpretarea asta? Edited by Razvan_Anghel, 10 January 2015 - 16:47. |
#297
Posted 10 January 2015 - 17:33
leogoto, on 10 ianuarie 2015 - 16:11, said:
Denumirea Eli(a) se gaseste pe mai multe placi. In transcrierea lui Razvan Anghel, textele relevante pentru determinarea amplasarii sale sunt 23: LISIMAXO BREBIRO KOPONO ELIAU 80: SOLUE LO CENEO ELIO AZEZO PORTUE GENUKLOE 120: Q. E. OROLIEO LO ELIA KARSEOI Le consider relevante si utile argumentului lui Petan fiindca din aceste texte reiese ca Elia a. e asociata cu Lisimach b. e asociata cu Genucla, presupusa a fi fost localizata tot in Dobrogea c. e asociata cu Carsium, in Dobrogea. Ar trebui desigur examinata si posibilitatea ca acest argument sa fie gresit, adica sa fie contrazis de alte juxtapuneri, contexte si coroborari din textele de pe placi. Deocamdata, eu unul n-am avut timpul necesar in sensul asta. De inde scoți și scoateți că e vorba de cettatea Genucla? Sunt simple nume de persoană. Păi, ca să-mi spui că...asociată cu Lisimach îmi arăți pe text. Din textul despărțit de mine nu rezultă așa ceva. Areată-mi textul tău și îmi arăți asta pe text, nu îmi spui povești. Razvan_Anghel, on 10 ianuarie 2015 - 16:24, said:
Expresiile „KOPONO ELIAU”, de pe placa 23, „KOMPONO ELIAU”, de pe placa 115, și „KOPONOI ELIAU”, de pe placa 127, sugerează că Eliau era o cetate situată în provincia Kopono, dar expresiile de pe plăcile 108, „SARMIGETOIZO ELIAU”, și 120, „ELIA KARSEOI”, nu pot fi explicate cu același raționament. Considerând toate aceste expresii, Eliau pare a fi un atribut al celor trei orașe antice. Eliau mai apare și în expresiile „ELIEO BOEROBSETO”, de pe placa 62, „CENEO ELIO” și „ELIO CENEO”, de pe placa 80, și „MAIQO ELIASO”, de pe placa 108. Aici pare a fi un atribut al personajelor indicate. Interpretarea pe care o dau în lucrare este că Eliau ar fi putut fi numele regatului antic care a produs aceste plăci. Eliau este de foarte multe ori prezent în peceți și conține un caracter special pentru gruparea AU (AV), ca și în cazul numelui regelui Boerobisto, unde se folosea un caracter special pentru gruparea ST, sau pentru numele lui Zeioio, pentru care se folosea un Ж cu valoare Z (ЖEOIO). Identificarea a fost făcută cu două grupări similare care apar pe plăci diferite, în prima se folosește Z iar în a doua Ж. Această utilizare a unui caracter special spune că numele ELIAU era foarte important, oricare ar fi fost semnificația lui. Pe plăcile pe care apare și Dacebalo, Duro sau Kotizonio, Eliau nu mai apare. O altă interpretare posibilă ar fi că Eliau era numele dat pentru Grecia sau poporul grec, utilizată pentru a denumi originea orașele pontice grecesti. Cum vi se pare interpretarea asta? Unde vezi tu ELIAU pe placa 120? leogoto, on 10 ianuarie 2015 - 16:11, said:
Ar trebui desigur examinata si posibilitatea ca acest argument sa fie gresit, adica sa fie contrazis de alte juxtapuneri, contexte si coroborari din textele de pe placi. Deocamdata, eu unul n-am avut timpul necesar in sensul asta. |
#298
Posted 10 January 2015 - 18:04
Razvan_Anghel, on 10 ianuarie 2015 - 16:24, said:
Expresiile „KOPONO ELIAU”, de pe placa 23, Attached FilesEdited by sarmigetausa, 10 January 2015 - 18:04. |
|
#299
Posted 10 January 2015 - 19:03
leogoto, on 10 ianuarie 2015 - 13:55, said:
o demonstratie eleganta a aurorei petan despre o potrivire intre textul placilor si o realitate necunoscuta in sec. 19. Nu demonstreaza nimic domnisoara. ELYA KARSEU nu inseamna neaparat doua cetati HELIOS + CARSIUM Poate fi un nume compus, poate ELYA inseamna cu totul altceva, etc... Ca ipoteza sa se transforme intr-o demonstratie ar trebui intai sa descifreze limba alora. leogoto, on 10 ianuarie 2015 - 13:16, said:
Nu inteleg ce ti se pare tie c-ar fi variatii grafice ”problematice” de-a lungul unei perioade presupuse la aprox. 400 de ani. Deci, placutele, 500 la numar, stateau intr-o pivnita la Sinaia si o parte au ajuns intr-o pivinita la Parvan. Ca sa ajunga la Sinaia cineva trebuie sa le fi gasit pe toate odata, in acelasi loc, more or less. Existenta unei colectii atat de ample care s-ar intinde pe sute de ani de productie nu este rezonabila. Daca revenim la BUREBISTA, ei bine, mesterii aia care le-ar fi produs nu le-au produs timp de 400 de ani ci, probabil, intr-un interval mult mai scurt, grosso modo cat timp a domnit Burebista. Iar individul le era rege, Iar ei erau mesteri ai unui atelier care cu asa ceva se inteletnicea. Adica the best next thing fata de o scolarizare metodica. |
#300
Posted 10 January 2015 - 19:12
Boshaft_Sylvester, on 10 ianuarie 2015 - 19:03, said:
Existenta unei colectii atat de ample care s-ar intinde pe sute de ani de productie nu este rezonabila. Daca revenim la BUREBISTA, ei bine, mesterii aia care le-ar fi produs nu le-au produs timp de 400 de ani ci, probabil, intr-un interval mult mai scurt, grosso modo cat timp a domnit Burebista. asa incat anumite variatiuni ortografice sunt mai mult decat rezonabile. iar o *colectie* n-ar fi colectie daca n-ar fi cat de cat ampla. permite-mi deci sa repetez caci repetitiunea e insasi muma invataturii, si poate n-ai fost atent sau n-ai reusit sa intelegi de prima data: Quote
in the culture of ancient Greece and Magna Graecia, a pinax (πίναξ) (plural pinakes - πίνακες) or a "board",[1] denotes a votive tablet of painted wood,[2] terracotta, marble or bronze that served as a votive object deposited in a sanctuary or as a memorial affixed within a burial chamber. In daily life pinax might equally denote a wax-covered writing tablet. In Christian contexts, painted icons ("images") are pinakes. In the theatre of ancient Greece, they were colored images either carved out of stone or wood or even made of cloth that were hung in the scene as background. (The term pinacotheca for a picture gallery derives from such usages.) Marble pinakes were individually carved, but terracotta ones were impressed in molds, and bronze ones might be repeatedly cast from a model from which wax and resin impressions were made, in the technique called lost wax casting. At Locri thousands of carefully buried pinakes have been recovered, most of them from the sanctuary of Persephone or that of Aphrodite. |
#301
Posted 10 January 2015 - 19:25
Boshaft_Sylvester, on 10 ianuarie 2015 - 19:03, said:
Poate fi un nume compus, poate ELYA inseamna cu totul altceva, etc... Ca ipoteza sa se transforme intr-o demonstratie ar trebui intai sa descifreze limba alora. Daca revenim la BUREBISTA, ei bine, mesterii aia care le-ar fi produs nu le-au produs timp de 400 de ani ci, probabil, intr-un interval mult mai scurt, grosso modo cat timp a domnit Burebista. Iar individul le era rege, Iar ei erau mesteri ai unui atelier care cu asa ceva se inteletnicea. Adica the best next thing fata de o scolarizare metodica. BOERIBISTA puteau fi și alții nu numai acel rege pe care îl știm. dacă se găsește un text vechi cu MIHAI crezi că e sigur Mihai Viteazu? leogoto, on 10 ianuarie 2015 - 16:11, said:
Denumirea Eli(a) se gaseste pe mai multe placi. In transcrierea lui Razvan Anghel, textele relevante pentru determinarea amplasarii sale sunt 23: LISIMAXO BREBIRO KOPONO ELIAU |
#302
Posted 10 January 2015 - 19:30
#303
Posted 10 January 2015 - 19:49
haha....nu ești nici tu în stare să discuți la obiect!! Cum vă pun în față ceva precis cum o dați în altceva! .Ai băgat la cap ce ți-am spus despre texte în general, că nu se pot despărți în vreo limbă dacă nu aceea este limba în care au fost scrise.?
Pe ce să îți spun cum au ajuns la Mînăstirea Sinaia. E vreo dovadă că au fost acolo?E vreo dovadă că au fost 500 de bucăți? E dovadă că au fost vreo 100. E dovadă că au fost în acel subsol.Nu știu și nu se știe unde au fost găsite și nici cine le-a adus la Muzeul de Arheologie. Leogoto și Anghel au amuțit? Poftim textul transcris de Dan Romalo, aici în poză. Nu scrie ELIAU ci ELIXL !!! Attached Files |
|
#304
Posted 10 January 2015 - 21:47
Boshaft_Sylvester, on 10 ianuarie 2015 - 19:30, said:
Prostii, ca de obicei. Iar domnii leogoto și Anghel să se grăbeascuă cu răspunsul, că au trecut 5 ore de la întrebarea mea și nu văd vreun răspuns. Repet întrebarea unde scrie pe placa 23 ELIAU. Am pus aici poza plăcii și poza textului de pe placa 23 despărțit de ing dan Romalo, deci e deosebit de clar acel text. |
#305
Posted 10 January 2015 - 22:28
Mai există greşeli în transliterarea făcută de Răzvan Anghel. E clar că trebuie un corector, adică altcineva decît autorul trebuie să ia placă cu placă şi să verifice corectitudinea transliterării. Şi la Dan Romalo există cîteva greşeli, pur şi simplu se mai întîmplă.
Eu am descoperit din întîmplare 3 greşeli în placa 002 transliterată de Răzvan Anghel (pag. 181 din cartea lui). Lipseşte un F în rîndul 2 al plăcuţei de plumb (DILIO IO ar trebui să fie DILIO FIO). Apoi un D este transformat în L (SOLIE ar trebui să fie SODIE). Mai jos lipseşte un L (INDO LOIAII ar trebui să fie INDOL LOIAII). Edited by Crugasic, 10 January 2015 - 22:28. |
#306
Posted 10 January 2015 - 23:42
Crugasic, on 10 ianuarie 2015 - 22:28, said:
Mai există greşeli în transliterarea făcută de Răzvan Anghel. E clar că trebuie un corector, adică altcineva decît autorul trebuie să ia placă cu placă şi să verifice corectitudinea transliterării. Şi la Dan Romalo există cîteva greşeli, pur şi simplu se mai întîmplă. Eu am descoperit din întîmplare 3 greşeli în placa 002 transliterată de Răzvan Anghel (pag. 181 din cartea lui). Lipseşte un F în rîndul 2 al plăcuţei de plumb (DILIO IO ar trebui să fie DILIO FIO). Apoi un D este transformat în L (SOLIE ar trebui să fie SODIE). Mai jos lipseşte un L (INDO LOIAII ar trebui să fie INDOL LOIAII). |
Anunturi
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users