Chirurgia endoscopică a hipofizei
"Standardul de aur" în chirurgia hipofizară îl reprezintă endoscopia transnazală transsfenoidală. Echipa NeuroHope este antrenată în unul din cele mai mari centre de chirurgie a hipofizei din Europa, Spitalul Foch din Paris, centrul în care a fost introdus pentru prima dată endoscopul în chirurgia transnazală a hipofizei, de către neurochirurgul francez Guiot. Pe lângă tumorile cu origine hipofizară, prin tehnicile endoscopice transnazale pot fi abordate numeroase alte patologii neurochirurgicale. www.neurohope.ro |
informatii utile pentru începători
#1
Posted 26 November 2014 - 07:47
Digital vs Analogic
------------------------------- N-ar fi rau sa clarificam ca mufele si cablurile sunt folosite atat pentru semnal DIGITAL, cat si pentru semnal ANALOGIC. Semnalul analogic la randul lui poate fi "semnal mic" (adica neamplificat) sau "semnal mare" (adica amplificat). De exemplu, in postul #4 am vorbit strict despre semnal analogic, amplificat. In linii mari: - Semnalul ANALOGIC inseamna tot ce in trecut ascultam pe casete (cantate pe casetofoane sau deck-uri), benzi (cantate pe magnetofoane), discuri (cantate pe pickup-uri) si vechile cilindre (cantate pe fonografe) de la care a inceput totul cassette-tape.jpg 55.23K 51 downloads Open_reel_audio_tape.jpg 237.72K 48 downloads vinyl disc.jpg 110.51K 43 downloads phonograph wax cylinder.jpg 79.19K 41 downloads Acum e definit clar ca analogic, pentru a-l separa de cel digital. Semnal analogic inseamna tot ce e unda sonora propagata prin aer, fie ca vine de la corzile unei chitari (unui pian), fie ca vine dintr-o trompeta, fie ca vine din vocea umana. Acestea sunt captate prin microfon (care are o membrana similara timpanului urechii umane), mai sunt captate prin doze (la chitari) si sunt convertite in semnal electric. Mai apoi semnalul analogic este stocat fie magnetic, fie in "santurile" unui vinyl. - Semnalul DIGITAL inseamna tot ce astazi ascultam pe CD-uri (cantate initial pe CD Playere), FDD-uri si HDD-uri (cantate de pe calculatoare), card-uri (cantate de pe telefoane) s.a.m.d.... compact disc.jpg 70.69K 40 downloads Floppy_disks.jpg 98K 45 downloads hard disk drive.jpg 86.36K 57 downloads microSD card.jpg 169.18K 143 downloads Nu intru in mai multe detalii, acestea sunt doar mediile de stocare a muzicii, in linii mari. Semnalul digital inseamna, prin definitie, 1 si 0. Totul se rezuma la encodare, criptare daca vreti, in 1 si 0 - biti. De conversia intre analog si digital se ocupa converterele, binecunoscutele ADC si DAC. Un exemplu simplist despre munca acestor convertoare, ADC si DAC: analog-digital-analog2.png 308.96K 165 downloads Edited by motanu44, 26 November 2014 - 07:47. |
#2
Posted 10 December 2014 - 20:45
topic cu tutoriale și explicații pe înțelesul tuturor
Ce este un difuzor și cum reproduce el muzica ? (excelent ilustrat în animațiile de mai jos) http://animagraffs.com/loudspeaker/ Edited by bibiaudiofil, 10 December 2014 - 20:46. |
#3
Posted 10 December 2014 - 21:59
Ce inseamna ca se aude tare? Masuram in dB sau W ?
http://www.sengpiela...ssureLevels.htm ___________________________________________ Cum asezam boxele in camera ? http://www.soundfoun...mb/speaker.html Si mai complicat putin: http://www.jfstudiod... de auditie.pdf Derulati pana la sfarsit, au si poze! ___________________________________________ Buna initiativa de a deschide topicul, multe lucruri le-am invatat aprofundand informatiile de pe site-urile de mai sus. Ba chiar, de frica sa nu dispara, le-am si salvat ca mht, ceea ce va recomand si voua. Edited by motanu44, 10 December 2014 - 22:09. |
#4
Posted 11 December 2014 - 23:48
Bun.
Avem deja un amplificator. Acum vrem sa cumparam niste boxe pasive pentru el. Desi lumea le zice boxe, tehnic ele se numesc incinte = [difuzoare + cutie + filtre + cabluri interne]. Ne uitam la specificatiile boxelor (incintelor). Vedem nr de W suportati, dar si notiunea de sensibilitate (eficienta): dB/W/m http://www.sengpiela...-efficiency.htm - dB/W/m ne spune cat de tare se aude boxa - W ne spune care e numarul maxim de W suportati pana se ard difizoarele ______________________________________ Exemplu (scenariu exemplificativ): Incinta1: 88 dB/W/m, 200 W maxim suportati Incinta2: 91 dB/W/m, 150 W maxim suportati Incinta3: 91 dB/W/m, 300 W maxim suportati
Bine, mai intra si alte elemente in ecuatie, impedanta, distorsiunile, ...si poate era mai bine sa dau exemplele Difuzor1 - Difuzor2 - Difuzor3 in loc de Incinta1 - Incinta2 - Incinta3. Dar am vrut doar sa exemplific simplu corelatia dintre dB, W si dm/W/m. Ca asta ne intereseaza cand cumparam incinte (boxe), nu difuzoare. Pun aici cu citat o explicatie clara si concisa a lui antinari, om de la care am invatat atat de multe pe aria asta. antinari, pe 22 mai 2008 - 13:55, a scris:
PLAJA DE FRECVENȚE, adică Hz: de la 35-40 în sus e ok. Dacă e sub 35 e şi mai bine. Dar nu e un capăt de ţară dacă nu e... Cât despre limita superioară, la 22 kHz aude (poate) nou-născutul. Pe măsură ce înaintăm în vârstă valoarea asta coboară. Acu e o întreagă teorie cu armonici superioare peste limita audibilă, care influenţează sunetul, şi cică boxele (şi ampul, da aici nu e o problemă pentru el, eventual e o problemă pentru difuzorul de înalte...) ar trebui să redea până pe la 40 kHz, bla bla bla. Dacă înţeleg până la un punct "ştiinţa audiofiliei", sunt totuşi unele chestii pe care nu reuşesc să le înţeleg, poate sunt eu mai limitat. Oricum, în opinia mea dacă boxa redă până la 20 kHz în condiţii decente e foarte bine. Mult mai important e nu de unde şi până unde redă, ci cum redă între aceste limite. Din punctul ăsta de vedere sunetul e o chestie subiectivă, şi nici un grafic nu-ţi va spune mai mult sau mai bine decât urechea ta. Referitor la IMPEDANȚÂ, adică ohmi: Valorile cel mai des întâlnite sunt 8 sau 4 ohmi. De regulă boxele pentru ascultat acasă = 8 ohmi. Sunt şi cazuri (sisteme audio, combine sau alte jucării care vin cu totul - boxe+amplificare) când boxele au 6 ohmi. Această valoare interesează însă din punctul de vedere al amplificatorului, pentru că sub o anumită valoare, specificată de producător, el poate să se ardă. Lângă conectorii pentru boxe ar trebui să fie scrisă această valoare, ceva de genul MIN x Ω sau doar x Ω. Se pot folosi fără probleme pentru amplificator boxe cu valori ale impedanţei mai mari. În funcţie de impedanţa boxelor este şi puterea livrată de amplificator, dacă impedanţa e mai mică puterea e mai mare şi invers. Atenţie, dacă se conectează două (sau mai multe) boxe în paralel, impedanţa totală scade (inversul impedanţei totale este egal cu suma inverselor impedanţelor fiecărei boxe). Dacă aceleaşi boxe se conectează în serie impedanţa totală este egală cu suma impedanţelor. De (cele mai) multe ori puterea unui amplificator, dacă nu este specificată impedanţa, este dată la valoarea minimă a impedanţei suportată de amplificator. Toate aceste valori sunt însă nişte valori medii sau măsurate în anumite condiţii, în funcţionare apar variaţii relativ mari ale acestor valori. În ce priveşte PUTEREA, adică W: Boxele nu au x waţi, ci suportă până la x waţi în condiţii normale de funcţionare şi fără să se deterioreze sunetul redat sau difuzoarele/filtrele. Waţii vin din amplificator. O boxă de 100 W care primeşte 10 W se va auzi la fel de tare ca una de 10 W, dacă au aceeaşi sensibilitate (dB la 1W/1 metru). Despre corelarea boxe-amplificator din punct de vedere al puterii ar fi mai multe de spus, sunt păreri şi păreri. În condiţiile în care utilizatorul ştie ce face şi valorile sunt date pe bune, opinia mea este că pentru o boxă de 100 W ar trebui un amplificator de 130-150 W. Repet, dacă utilizatorul ştie ce face. În alte situaţii cred că e bine exact invers, adică o rezervă de 30-50% la boxe. Discuţia asta însă e mult mai largă, sunt standarde diferite, producători de difuzoare/boxe sau amplificatoare diferiţi, deci sunt cazuri şi cazuri. Am mai întâlnit opinii (de la utilizatori obişnuiţi) cum că un difuzor de putere mare nu se poate arde cu un amplificator de putere mică, ceea ce e total fals. Un difuzor de 400 W poate fi ars cu un amplificator de 20-40 W în condiţii de utilizare neadecvată (şi de cele mai multe ori se va arde, pentru că având un difuzor de putere mare te aştepţi să sune tare, dacă amplificatorul e mic toate volumele se vor duce automat în maxim, şi de cele mai multe ori sunetul va veni distorsionat deja din eq-ul winampului, al plăcii de sunet sau de la placa de sunet în sine, sau se va lua semnal de la ieşirea de căşti şi nu de la line out-ul cd playerului, că se aude mai tare una peste alta se va merge în distorsiuni, astea fiind motivul principal pentru care se ard difuzoarele...). O chestie de luat în seamă este şi sensibilitatea sau eficienţa (care ne spune cât de tare se va auzi o boxă la un metru în faţa ei, la puterea de 1 W). O diferenţă de 3 decibeli e relevantă, ca senzaţie se va auzi de două ori mai tare la aceeaşi putere (şi aici e însă o întreagă teorie...). Sper că e destul de complet... Edited by motanu44, 12 December 2014 - 00:18. |
#5
Posted 12 December 2014 - 01:15
Acum.
Vrem sa ne luam un amplificator (stereo sau multicanal). Citim pe site-uri ca un amplificator "de 50W", iar altul "de 100W". Care se aude mai tare? Pe care il alegem? Aparent pe cel de 100W, nu? Ei, lucrurile nu sunt asa de simple, iar felul in care acea putere in W livrata catre boxe e masurata e mai complex. Ca sa exempific, sa luam 2 receivere multicanal, un Yamaha si un NAD, si ne uitam la partea de amplificare (puterea - nr de W si cum sunt masurati): - Exemplu1 > un receiver Yamaha. In linii mari retinem ca e "de 500W". La specificatii are trecut asa: Citat Rated Output Power (1kHz, 1ch driven) 100W (6ohms, 0.9% THD) Maximum Effective Output Power (1kHz, 1ch driven) 135W (6ohms, 10% THD) - Exemplu2 > un receiver NAD. In linii mari retinem ca e "de 400W". La specificatii are trecut asa: Citat Simultaneous Continuous Output Power into 4/8 ohms: 5 x 80W (19dBW) (Min. power per channel, 20Hz - 20kHz with no more than 0.08% THD rated distortion.) Diferentele sunt clare:
Deci totul tine de niste conditii indeplinite la masurare inainte de a pune o eticheta cu sute de W pe ambalaj, acei W sa fie masurati:
Desigur, e mai complex putin, dar ramane totusi un topic pentru incepatori - ca si mine - care nu au terminat facultatea de electronica. Macar atat mai stiu... puterea se masoara in watti, tensiunea se masoara in volti, curentul se masoara in amperi, impedanta se masoara in ohmi. PS: N-am nimic cu Yamaha sau NAD ... am ales doua exemple oarecare pentru felul in care anumite brand-uri dau puterile. Si Marantz, Denon, Harman Kardon dau specificatiile cinstit, adica specifica foarte clar cum sunt masurati acei W pe care ii pompeaza amplificatorul in boxe, fara trucuri si omisiuni cu intentia de a vraji clientul. Edited by motanu44, 12 December 2014 - 01:34. |
#6
Posted 13 December 2014 - 03:50
Bine, la amplificatoare mai se ia in calcul si puterea trasa de la priza - in acest scop ne poate fi utila o priza cu display, cum ar fi asta. Se gasesc acum, chiar si in hypermarket-uri.
Deci, puterea trasa de la priza. Exemple: - La un amplificator stereo simplu clasa AB, de obicei transformatorul are o eficienta de 75-80%. Daca amplificatorul trage de la priza 150W, atunci putin peste 100W merg catre boxe (sa zicem 2 x 50W). Dar poate avea si peak-uri mari dar scurte, asa numitul IHF dynamic power (toba premier sau alte surse de bass, deci frecvente joase, care consuma) - La un receiver multicanal, transformatorul poate avea aceeasi eficienta, dar mai are si alti consumatori, nu toata puterea trasa de la priza e folosita pentru amplificare. Parte din ea e folosita de DAC-uri, chipset-uri, decodari s.a.m.d. Pentru ca daca pe eticheta scrie ca "poate 500W" (sa zicem 5x100W) iar el trage de la priza 350W, e ceva dubios. Ar trebui sa traga MINIM 500, se ia in calcul si eficienta transformatorului si ce mai consuma, iese undeva la 800W trasi de la priza. Cu peak-uri cu tot (IHF dynamic power), poate sa sara spre 1000W pe termen scurt, pentru acei 5x100W. Deci dublu. Din pacate, cu toate ca legislatia UE le-a impus recent sa treaca pe orice aparat electrocasnic puterea in W trasa de la priza, NU toti producatorii o trec. Din pacate. Dar sunt si surprize, am vazut un Pioneer de 5x75W, si pe spate pe eticheta scria power consumption 250W (adica, daca reusea sa livreze 35W "chinuiti" pe canal, era bine...) Din fericire, producatorii care se respecta (am enumerat cativa postul anterior) de obicei trec asta in manualul cu care vine in cutie. Si un indiciu poate fi si marimea / greutatea amplificatorului, dar asta e doar un indiciu ca "ar putea" sau "n-ar putea", nu trebuie luat drept criteriu de referinta. Pentru ca amplificatoarele in clasa D (de sonorizari) au o eficienta a transformatorului de vreo 95%, si de obicei sunt mici si pompeaza W multi. Dar nu sunt potrivite pentru auditie acasa, la clasa D de obicei e cantitate in detrimetrul calitatii. PS: Si daca tot am pomenit de clasa D de amplificare, nu vreau sa supar pe nimeni dar multe Logitech-uri, Microlab-uri, Genius-uri si altele asemenea au inauntru amplificatoare in clasa D. De aceea audiofilii sar mereu in sus cu replica binecunoscuta deja: "un amp stereo SH + doua boxe pasive" Celebrul Logitech Z5500 are trecut mare si clar ca poate 500W, dar m-as mira sa traga macar atat de la priza. Cu consola si tot, ar trebui sa traga 600W, MINIM. Si cu asta nu vreau sa pornesc un flame, e doar logica elementara. Edited by motanu44, 13 December 2014 - 04:08. |
#7
Posted 13 December 2014 - 10:39
motanu44, ai speriat lumea cu atentionarea asupra amplificatoarelor clasa D !
Hai sa fim rezonabili si sa afirmam ca, probabil, amplificatoarele clasa D reprezinta viitorul, iar cat priveste integrarea lor in scule hifi, ei bine, in ziua de azi o gramada de producatori au in oferta astfel de amplificari, integrate in receivere, amplificatoare, sub-uri (mai ales), etc. Ele nu sunt cu nimic mai prejos decat alte tipuri de amplificatoare. In plus, e necesar sa pomenim de "monstri" precum Bang & Olufsen, Meridian, Devialet ?! Z5500 trage 345w (230V x 1,5A) de la priza, scrie pe el (ca de altfel pe 99% din aparatura ce consuma energie electrica). ------------------------------------------------ In alta ordine de idei, daca cineva tot a avut initiativa sa realizeze acest topic, eu propun sa fie realizat si urmarit un fir al discutiilor si asta inca de la bun inceput, pentru ca, daca fiecare postam pe-aici diverse lucruri, in functie de cum ni le aducem noi aminte si de cum credem noi de cuviinta ca ar fi importante, acei incepatori care vin sa citeasca nu vor intelege nimic, la final. Am putea sa structuram acest topic in cateva capitole cat se poate de clare si logice ca si continuitate (discutate in paralel atat in ceea ce priveste sistemele stereo cat si cele multichannel), cum ar fi: 1. Camera de auditie. Iar aici sa aducem in vedere toate cele necesare de stiut in ceea ce priveste transformarea unei banale camere, intr-o camera optima pentru nevoile noastre si ale sistemului nostru audio. 2. Formatele audio. Aici, evident, aducem in vedere formatele audio pe care le avem la dispozitie si pe care se merita sa le ascultam; locuri de unde putem descarca muzica de calitate (albume sau melodii individuale, platite sau free, streamere online, etc.). 3. Sursele audio. Aici putem discuta pe-ndelete despre sursele pe care le avem la dispozitie si, foarte important, cum putem optimiza in acest scop sursele ce au devenit deja predominante, si anume pc-ul si laptop-ul. 4. DAC-urile. Care este rolul lor, pe unde le gasim implementate, cum recunoastem sculele ce le contin, sumele de bani ce se merita investite in raport cu restul sistemului, s.a.m.d. 5. Amplificarea. Aici putem discuta multe si marunte. 6. Incintele audio. Idem. Pe de alta parte, nu este indicat sa se aduca un volum imens de informatie fiindca in ziua de azi NIMENI nu va sta sa citeasca acel volum imens de informatii, eventual si link-uri catre gramezi intregi de pagini (scrise si-n engleza) cu informatii pe care, in unele cazuri, doar un absolvent de facultate de profil le intelege, in conditiile in care, eu pun pariu ca 99% din cei care vin pe aceasta arie nu-si mai aduc aminte nici banala lege a lui Ohm. Din acest motiv si pentru ca munca bine intentionata a tuturor celor care postati aici, sa nu fie in van, eu propun sa incercati sa rezumati in cuvinte proprii, cat mai succint cu putinta informatiile pe care doriti sa le oferiti, eventual cu link-uri catre pagini scrise in limba romana. Nu e nevoie sa strangem 100 de pagini in cadrul acestui topic, intrucat, cu cat se inmultesc paginile, cu atat scade eficienta impactului informatiilor oferite. E nevoie doar de cateva postari foarte bine structurate si atat. Important este ca aceste informatii sa fie adaugate/lipite de catre colegii moderatori, in cadrul "capitolului" unde se incadreaza pentru ca nu cumva o informatie foarte importanat sa se piarda pe nu stiu ce pagina, ci acea informatie sa fie la dispozitia cititorului inca de pe primele randuri citite si in interiorul capitolului unde se incadreaza. Edited by Protopopeus, 13 December 2014 - 10:51. |
#8
Posted 13 December 2014 - 12:01
motanu44, informatiile sunt bune si in cea mai mare parte corect prezentate (eu sunt absolvent de electronica ). As avea in acest moment doua adaugiri importante de facut.
1. Impedanta boxei (a sistemului de difuzoare montate in incinta, la care se adauga partea de separare a gamelor de frecventa prin filtrare) nu este catusi de putin constanta in frecventa; ceea ce scrie pe boxa si in specificatii este o valoare medie. In special din cauza filtrarii, impedanta poate sa scada la anumite frecvente foarte mult, moment in care vom chinui etajul final si vom pierde mult din putere la acea frecventa (se pierde pe rezistenta de iesire a amplificatorului si pe rezistenta cablului - singura situatie in care conteaza cu adevarat cat de gros e cablul si monstrii de mii de dolari perechea ar putea aduce vreun beneficiu), distorsionand si sunetul per ansamblu, pentru ca se debalanseaza in frecventa. De aceea este foarte importanta curba de variatie a impedantei cu frecventa, care nu trebuie sa prezinte variatii mari si abrupte, si mai conteaza si natura acestei impedante, care poate oscila intre rezistiva, inductiva si capacitiva, tot din cauza nenorocitelor de retele de filtrare. Sunt situatii in care comandarea boxelor in configuratie bi-amp este cat se poate de binevenita. Bi-amp este atunci cand separi calea de joasa sau medie frecventa a boxei de cea de inalta frecventa (exista niste calareti - "jumper-i" - care permit asta si doua perechi de borne) si comanzi cele doua sectiuni prin canale de amplificare separate. 2. Puterea maxim suportata de boxa este si ea legata de frecventa, iar valoarea indicata este una per ansamblu, care presupune o anumita compozitie spectrala (distributie in frecventa) a semnalului aplicat. Poti distruge cu mare succes o boxa de de 100 W cu un semnal de 80 W sau mai putin, daca acel semnal e o sinusoida de 20 kHz. Intr-o boxa de 100 W, difuzorul de inalte, "tweeter-ul", niciodata nu va duce 100 W de unul singur. Aveti mare grija cum si cu ce va comandati boxele, in special daca va trece prin cap sa verificati daca (mai) auziti 20 kHz sau nu. 3. Pana sa se arda, difuzorul poate suferi supraincalzirea bobinei, urmata de deformarea ei mecanica, sau deformari neelastice ale suspensiei membranei, motiv pentru care un difuzor chiar nears poate avea caracteristici acustice degradate de utilizare neadecvata; aviz amatorilor de second hand. Edited by Jean-Luc_Picard, 13 December 2014 - 12:26. |
#9
Posted 13 December 2014 - 12:45
4. Un etaj final de amplificare are doua caracteristici foarte importante, tensiunea maxima (de varf) pe care o poate furniza, care depinde de felul in care este alimentat intern si care duce la scaderea puterii disponibile atunci cand impedanta pe care o comanda creste, si curentul maxim pe care il poate furniza, care limiteaza capabilitatea de a comanda impedante mici (chiar si numai de alocuri, la anumite frecvente). Puterea furnizata depinde si ea de frecventa, capabilitatea scazand la capetele extreme ale benzii. O specificatie corecta (Marantz-ul meu) spune asa: putere maxima cu un singur canal comandat, pentru o anumita frecventa de semnal, o anumita impedanta a sarcinii si un anumit nivel de distorsiuni = 180 W; putere maxima cu doua canale comandate, pentru o anumita frecventa de semnal, o anumita impedanta a sarcinii si un anumit nivel de distorsiuni = 140 W; putere maxima cu doua canale comandate, pe toata gama de frecvente (probabil zgomot roz, nu se specifica) si cu un anumit nivel de distorsiuni = 100 W; garantie de 70% = da (adica se garanteaza 70 W pe canal in aceleasi conditii cu toate cele 7 canale comandate simultan); precizez ca se specifica o putere absorbita de la retea de 650 W.
|
#10
Posted 13 December 2014 - 14:54
Protopopeus, pe 13 decembrie 2014 - 10:39, a scris: 1. Camera de auditie. Iar aici sa aducem in vedere toate cele necesare de stiut in ceea ce priveste transformarea unei banale camere, intr-o camera optima pentru nevoile noastre si ale sistemului nostru audio. Protopopeus, pe 13 decembrie 2014 - 10:39, a scris: 2. Formatele audio. Aici, evident, aducem in vedere formatele audio pe care le avem la dispozitie si pe care se merita sa le ascultam; locuri de unde putem descarca muzica de calitate (albume sau melodii individuale, platite sau free, streamere online, etc.). Protopopeus, pe 13 decembrie 2014 - 10:39, a scris: 3. Sursele audio. Aici putem discuta pe-ndelete despre sursele pe care le avem la dispozitie si, foarte important, cum putem optimiza in acest scop sursele ce au devenit deja predominante, si anume pc-ul si laptop-ul. Protopopeus, pe 13 decembrie 2014 - 10:39, a scris: 4. DAC-urile. Care este rolul lor, pe unde le gasim implementate, cum recunoastem sculele ce le contin, sumele de bani ce se merita investite in raport cu restul sistemului, s.a.m.d. Protopopeus, pe 13 decembrie 2014 - 10:39, a scris: 5. Amplificarea. Aici putem discuta multe si marunte. Protopopeus, pe 13 decembrie 2014 - 10:39, a scris: 6. Incintele audio. Idem. |
|
#11
Posted 20 December 2014 - 11:53
motanu44, pe 26 noiembrie 2014 - 07:47, a scris:
N-ar fi rau sa clarificam ca mufele si cablurile sunt folosite atat pentru semnal DIGITAL, cat si pentru semnal ANALOGIC. motanu44, pe 26 noiembrie 2014 - 07:47, a scris:
Semnalul analogic la randul lui poate fi "semnal mic" (adica neamplificat) sau "semnal mare" (adica amplificat). Edited by Jean-Luc_Picard, 20 December 2014 - 11:57. |
#12
Posted 20 December 2014 - 12:35
Toata povestea cu digitalul si analogicul se rezuma la urmatoarele.
Lumea reala este eminamente analogica. Intre orice doua extreme exista un numar foarte mare (teoretic infinit) de gradatii, intensitati luminoase (intunecat - deschis), nuante de culoare, intensitati sonore, tonalitati, timbre (ma rezum aici la audio-video). O vreme am incercat sa transmitem la distanta (punem la dispozitie unei audiente mai largi, nu doar cea dintr-o sala de spectacole) sau sa stocam pentru redare ulterioara (imortalizam) aceste gradatii prin convertire intr-un semnal electro-magnetic corespunzator sau o configuratie mecanica corespunzatoare, avand un numar similar de niveluri de marime a campului electromagnetic, valori ale tensiunii electrice ori ale campului magnetic remanent, abateri de la o pozitie centrala in adancime si in lateral a unui sant sapat intr-o bucata de metal sau o felie de plastic. La un moment dat, suparati pe limitarile impuse fidelitatii materialului reprodus, distantei de transmisie, duratei de stocare si ajutati de o celebra teorema matematica a esantionarii, a unor tipi destepti numiti Shannon si Nyquist, am decis sa nu mai reproducem o infinitate de gradatii ale intensitatii unui fenomen, ci un numar limitat de posibilitati (cuantizare; o cuanta este ceva care nu mai poate fi divizat, a carei fractiune nu mai produce un efect discernabil in mod practic sau pe care din ratiuni economice nu dorim sa o divizam mai mult) si sa nu mai reproducem orice forma de unda (luminoasa sau sonora), ci doar pe cele care nu depasesc o anumita viteza de variatie (esantionare). In acest mod, am redus infinitatea anterioara de valori de semnal la doar doua, care sa reprezinte 0 si 1. Tot bazat pe multa matematica, am procedat la a adauga canalului de transmisie/stocare informatie peste cea rezultata din reducerea initiala (cuantizare si esantionare), pentru a face fata unor conditii vitrege (coduri de detectie sau corectare de erori). Prin toata istorioara asta nu mi-am propus sa va fac ingineri, as dori doar sa ramaneti intr-un colt de memorie cu ideea ca tot ceea ce tranziteaza sisteme "digitale" sunt tot marimi analogice, de unde raman o serie de limitari, probleme, lucruri de care trebuie sa avem grija pentru a indeplini anumite exigente. Edited by Jean-Luc_Picard, 20 December 2014 - 12:35. |
#13
Posted 20 December 2014 - 19:55
Jean-Luc_Picard, pe 20 decembrie 2014 - 12:35, a scris:
as dori doar sa ramaneti intr-un colt de memorie cu ideea ca tot ceea ce tranziteaza sisteme "digitale" sunt tot marimi analogice, de unde raman o serie de limitari, probleme, lucruri de care trebuie sa avem grija pentru a indeplini anumite exigente. O postare foarte bună ! Poate se mai lămurește lumea de ce citirea și copierea unui CD-Audio este supusa unor "termeni și condiții" Edited by bibiaudiofil, 06 January 2015 - 22:42. |
#14
Posted 21 December 2014 - 03:21
bibiaudiofil, pe 20 decembrie 2014 - 19:55, a scris:
O postare foarte bună ! Poate se mai lămurește lumea de ce citirea și copierea unui CD-Audio este supusa unor "termene și condiții" Nu orice doua player-e sunt egale, chiar daca folosesti numai iesirea digitala. In domeniul audio-video, situatia este mai complexa decat intr-un calculator, unde produsul final este informatia binara, deoarece mai trebuie sa treci printr-un convertor digital-analogic, care nu poate fi atacat cu orice fel de semnal. Intr-un calculator, cata vreme informatia se pastreaza, nu ai probleme si faptul ca forma de unda nu e foarte buna sau rata de transfer nu e constanta ori nu are o valoare precisa nu te afecteaza. Situatia se schimba cand informatia trebuie convertita in timp real intr-o marime analogica. Atunci incepe sa conteze si forma de unda si constanta debitului de informatie si viteza exacta cu care se livreaza datele. Edited by Jean-Luc_Picard, 21 December 2014 - 03:36. |
#15
Posted 09 January 2015 - 14:47
|
#16
Posted 23 January 2015 - 19:21
Protopopeus, pe 13 decembrie 2014 - 10:39, a scris: 3. Sursele audio. Aici putem discuta pe-ndelete despre sursele pe care le avem la dispozitie si, foarte important, cum putem optimiza in acest scop sursele ce au devenit deja predominante, si anume pc-ul si laptop-ul. Protopopeus, pe 13 decembrie 2014 - 10:39, a scris: 4. DAC-urile. Care este rolul lor, pe unde le gasim implementate, cum recunoastem sculele ce le contin, sumele de bani ce se merita investite in raport cu restul sistemului, s.a.m.d. _________________________________ O sa incep sa ating subiectele astea doua. Le-am ales pe ambele pentru ca se intersecteaza. Si anume: Placa de sunet vs DAC extern (numit simplu "DAC") Plecam iar de la pozele astea: analogue signal vs digital signal.jpg 4.37K 20 downloads analog-digital-analog2.png 308.96K 26 downloads Orice placa de sunet are ADC si DAC incorporat. Audigy SE (2).jpg 17.61K 27 downloads asus_xonar_d2_01.jpg 18.9K 24 downloads Creative USB 5.1.jpg 30.24K 25 downloads asus-xonar-u1-usb-audio-layout.jpg 15.25K 22 downloads Asta e in esenta placa de sunet = un DAC intern cu drivere si interfata software pentru OS (Windows), care se conecteaza pe PCI. Placile de sunet externe se conecteaza pe USB, dar tot au drivere si interfata grafica pentru OS (Windows). DAC-ul incorporat se ocupa de iesiri (stereo, multicanal, sub, casti...) ADC-ul incorporat se ocupa de intrari (Mic, Line-In, Aux In...) Amp-ul de casti incorporat se ocupa de ... amplificarea castilor, de obicei a celor pretentioase, mai scumpe, sau cu impedante mari. Mai sunt si efecte in interfata software, egalizare, normalizare activa, noise-cancellation si altele similare. Rega_DAC_rear.jpg 46.3K 18 downloads dac-audioquest-dragonfly-v-1-2.png 184.18K 17 downloads DAC extern display.JPG 9.38K 19 downloads Rockna-RD2-DAC2.jpg 33.48K 19 downloads DAC-ul extern (sau simplu "DAC") se numeste asa pentru ca nu are ADC-uri, se conecteaza pe USB sau SPDIF optic/coaxial si nu are interfata grafica (poate doar led-uri sau... unele scumpe au un display LCD). Nu are alte efecte (egalizare etc). In general are amp de casti incorporat (uneori pe iesire separata). Observam ca atat placile de sunet (interne/externe) cat si DAC-urile au si un SPDIF I/O "de rezerva" (care face bypass la DAC si scoate direct semnalul digital) pentru a fi decodat de alt aparat, daca vrem. De ex: putem sa iesim pe SPDIF out dintr-o placa interna sau dintr-un DAC extern, --> intr-un receiver multicanal, care face el toate decodarile (= are DAC-uri proprii). Asta daca vrem sa-l lasam pe el sa faca asta, si de obicei e bine sa-l lasam. Asta la multicanal. La amp stereo analogic, nu iesim prin SPDIF ci pe iesirea stereo decodata. (Line-Out) ========== CUM SE TIN VOLUMELE IN WINDOWS la placile audio si ALTE SFATURI: Eu le tin asa: - toate volumele digitale software in 100% (foobar/winamp/mediaplayer/youtube/etc) - adica tot ce e inainte de DAC - masterul placii in 33% - adica tot ce e dupa DAC - amplificatorul pe la ora 7-8-9 (la ora 9 e deja galagie, la ora 10 dau chef, la ora 11 ma dor urechile)* Asta a fost filosofia mea mereu, masterul placii NU se tine in maxim, ala e deja convertit in analogic si pleaca direct in amp. Spre deosebire de volumele software, care sunt mixate digital in mixerul de Windows si ajung in master. Daca masterul placii e tinut in maxim, apar distorsiuni pentru ca stresezi OP-AMPii (pana ii arzi) si sunetul are de suferit - intra in compresie de dinamica. Am avut si Xonar D1/D2X si multe alte placi (Audigy, seriile X-Fi, Audiotrak, M-Audio), toate intrau in compresie de dinamica cu masterul peste 75-80%. Asta se aude, nu se vede. La Xonar apare compresie de dinamica chiar mai devreme, cu masterul peste 50-60%. "Dinamica" = diferenta intre un pasaj incet si unul tare. "Atac" = viteza cu care e redata dinamica. Astea sunt denumiri subiective pentru ca sunt percepute de urechile noastre, si gusturile difera. Compresia de dinamica poate fi vazuta ca loudness war (a nu se confunda cu clipping). E ca un fel de normalizare activa, sau ca infamul buton "Loudness On/Off" de pe amplificatoarele ...lautaresti. Bine, daca utilizatorul are fisiere digitale la volume distorsionate (mp3-uri care depasesc 0db in peak meter / sar pe rosu), atunci nu e bine, si trebuie eliminate fisierele sau instalat un peak limiter digital ceva, ca sa nu sara de 0db)** _______ * pentru cei ce nu inteleg, uitati-va la un ceas si vedeti unde pica ora 9 (21:00). De ce zicem ora 9 si nu 25%? Pentru ca potentiometrul de volum nu e liniar, ci logaritmic. Asta inseamna ca la ora 12 (50%) nu se aude de 2x mai tare ca la ora 9 (25%), s.a.m.d. ** ca o analogie: isi depasesc bandwith-ul, ca la retea - adica nu poti avea 110Mbps pe un abonament de 100Mbps. 0db inseamna maximul (100°C daca vreti), de aia mai incet se noteaza ca ...-24db sa zicem. De aia nu-mi place mie sa fac egalizari prin adaugare. Sfatul meu e ca egalizarea (corectiile de ton) sa se faca prin scadere. (bine, personal nu mai fac egalizari deloc, ci rezolv prin pozitionarea sistemului + amenajare acustica. ) ======== Upsampling. Am vazut la multi utilizatori ca tin sampling rate in placa de sunet la alte valori in afara de 44.1 KHz. TOATA muzica e in 16bit / 44.1 KHz. (cu mici exceptii). Mutati pe 44.1KHz si nu mai schimbati. Pentru filme mutati la 48KHz -- si nu ma refer la avi-uri de 700MB, ci la mkv-uri de peste 8GB daca ma intelegeti...). Altfel faceti upsampling inutil, ca si cum ai face un .wav din .mp3, sau un .bmp din .jpg. Chiar daca nu se aude foarte clar pe unele din sistemele noastre, daca bifam sa zicem 96KHz, upsampling-ul tot se face. Si e nenecesar. = INUTIL. Sper ca am fost clar, astept intrebari. Edited by motanu44, 23 January 2015 - 19:49. |
#17
Posted 23 January 2015 - 19:53
Aruncati un ochi si aici: Tipuri de mufe, adaptoare şi cabluri folosite în audio Ce-am scris NU e perfect, definitiv si absolut. Astept cu placere comentarii, completari si corectari. |
#18
Posted 23 January 2015 - 20:30
CASTILE - clasificare:
=============== Asa, in linii mari, exemplificativ, o sa pun niste poze cu tipurile de casti 1. Intra-aurale: MX370.jpg 31.55K 12 downloads CX175.jpg 28.48K 14 downloads 2. Supra-aurale: PX100-II.jpg 23.54K 14 downloads HD219.jpg 33.26K 16 downloads 3. Circum-aurale: HD419.jpg 43.9K 17 downloads HD600.jpg 78.51K 15 downloads Fiecare din cele mai sus pot fi inchise / deschise (mai putin doapele, am impresia) La circumaurale se vede clar cum o casca e inchisa si deschisa. Cele deschise sunt gandite pentru muzica, se aud in camera, au un sunet mai aerisit, mai spatios, soundstage mai bine definit, si restul de calitati inerente. Cele inchise sunt gandite pentru DJ, sa izoleze atat zgomotul de afara cat si zgomotul catre afara. Nu suna atat de natural pe muzica. Ai nevoie de ele daca ai nevoie sa izolezi zgomotul, altfel nu. In rest, dimensiunile sunt pentru destinatie, daca le vrei mici - le iei mici, daca le vrei mari - le iei mari. Mie de exemplu nu mi-ar placea sa merg pe strada cu circumaurale, dar acasa nu vad rostul pentru casti mai mici si mai limitate. Mai sunt si casti cu microfon, casti wireless, etc. In linii mari la producatorii care se respecta, destinatia pentru care vor fi folosite e precizata (Hi-Fi, Pro/DJ, Gaming, inchise sau deschise, etc...) In fine... Ar fi de vorbit pagini intregi, am incercat sa rezum in cateva randuri si poze ilustrative (scuze ca am ales pozele de la un singur producator, nu vreau sa se considere reclama, asa mi-a picat mai la indemana) PS: "aurale", "auriculare"... li se zice in ambele feluri, primul e neologism, al doilea e in dex |
Anunturi
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users