Temporizator stergatoare masina [Propunere]
#1
Posted 19 March 2009 - 04:15
Vreau sa va prezint in cele ce urmeaza o schema pentru un temporizator de stergatoare.
Pus in situatia inevitabila de a conduce pe timp de ploaie fara temporizator la bord si din pasiune pentru electronica si mai ales fata de masinuta mea :P , mi-a venit ideea sa concep un temporizator. Desi la inceput eram cu gandul mai degraba spre un amarat de astabil cu un releu, pe parcurs m-a luat valul si mi-a iesit un temporizator digital, cu zece perioade de timp si afisare pe afisaj LED a pozitiei curente. Schema etajului de temporizare NU este proiectata de mine, prima data mi-a venit ideea folosirii unui numarator decadic si din comoditate am preferat sa caut o schema deja "facuta". :notangel: Scurta descriere: In prima faza se foloseste un monostabil realizat cu primul 555 din stanga. La apasarea butonului S1 (buton cu revenire), pe iesirea 3 a 555-ului iese un puls cam de o secunda (ceva mai scurt), care comanda mai departe 4017, care avanseaza o pozitie. Deci la fiecare apasare a butonului, integratul 4017 avanseaza cate o pozitie. Durata de aproximativ o secunda a pulsului de comanda este pusa pentru evitarea comenzilor gresite, de exemplu daca vrei sa avansezi de la pozitia 2 la 3, si apesi din greseala de 2 ori repede, iti tremura mana sau ceva, sa nu te trezesti pe pozitia 4. Fiecare iesire a lui 4017 are inseriat cate un semireglabil (reglare a timpului pentru fiecare pozitie) si cate o dioda. Dupa 4017 urmeaza un al doilea 555, de data asta in configuratie de oscilator (astabil). Ideea este simpla: la fiecare avansare a lui 4017, acesta inseriaza urmatorul rezistor in circuitul de oscilatie a 555-ului. Numai cate un singur semireglabil este conectat la un moment dat la 555-ul din dreapta, tocmai pentru ca numai cate o singura iesire a lui 4017 este ridicata la un moment dat, de aici si posibilitatea de a folosi 10 timpi diferiti de oscilare cu acelasi astabil. La iesirea celui de al doilea oscilator 555, avem doua tranzistoare in conexiune Darlington, pentru a putea comanda eficient si fara probleme ori direct motorul stergatoarelor, ori un releu. [ http://i263.photobucket.com/albums/ii128/SINEKT/2-2.gif - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] Ok, asta e descrierea originala, acuma sa spun ce am modificat eu, ca sunt o gramada de modificari, cel putin in cazul meu si pentru masina mea: 1. Mi-am facut moftul de a imi cumpara un buton foarte aratos, metalic, cu un inel exterior transparent luminat cu led albastru, arata foarte fain. Se gaseste prin magazinele de pe str. Maica Domnului, in Bucuresti. Eu l-am luat de la Conex cu 20 RON. Da stiu, sunt nebun. :lol: 2. Am lasat doar jumatate din semireglabile, pentru perioade scurte, restul le-am scos si le-am inlocuit cu rezistoare de valori obtinute prin tatonari experimentale, pentru ca perioadele alese de ei sunt stupide. Sau cel putin asa mi se pare mie, mai mult de 12 secunde nu am obtinut. In plus, R4 de 56K a zburat, si i-a luat locul un rezistor de 30K. 3. Nu am vazut de ce sa ma leg direct la motorul de stergatoare. Am pus releu, pe care il voi monta pe prima viteza a manetei (scos firele din maneta, folosit prima treapta a manetei pe post de intrerupator on/off pentru temporizator si legat releul din temporizator la firele scoase din maneta). 4. Adaugat siguranta fuzibila in serie cu alimentarea. Niciodata nu stii ce se poate intampla. Ieri mi-am lipit degetele pe niste fire care s-au pus in scurt pe baterie. Mi s-au topit in mana. 5. Adaugat numarator cu un digit cu afisaj LED pe primul 555 (monostabilul). Destul de simplu, nu trebuie decat 2 integrate (numaratorul - 4518, decodorul -4511) si un afisaj 1 digit, catod-comun. La fiecare apasare a butonului, afisajul aduna 1 la cifra deja existenta, pentru indicarea pozitiei curente. Perioadele de timp pe care le-am ales, cel putin momentan, sunt asa (pozitie - timp) : 0 - 1 secunda (sau timpul normal de actionare, se tatoneaza la masina) 1 - 5 secunde 2 - 10 secunde 3 - 20 secunde 4 - 30 secunde 5 - 40 secunde 6 - 50 secunde 7 - 1 minut 8 - 2 minute 9 - 3 minute Masina in cauza este un Matiz. Afisajul l-am pus in spatele mastii de la ceasuri, am taiat deasupra acului de temperatura o gaura patrata, am acoperit-o cu un film foto (in lipsa de altceva), si am lipit afisajul prin spate cu silicon. Maine urmeaza montarea, schema finala si mai multe detalii, acum sunt obosit. Edited by SINEKT, 19 March 2009 - 04:23. |
#2
Posted 19 March 2009 - 11:11
SINEKT, on Mar 19 2009, 04:15, said: 0 - 1 secunda (sau timpul normal de actionare, se tatoneaza la masina) Attached FilesEdited by miron1947, 19 March 2009 - 11:12. |
#3
Posted 19 March 2009 - 15:50
Off topic. Felicitari pt realizare. Ma bucur ca mai exista si oameni care mai si "sarmesc".
On topic. Daca imi aduc aminte bine, pe vremuri, hi, hi, la IPRS Baneasa se fabrica un temporizator auto specializat pt stersul parbrizului numit TDA315. Mergea si la 12 si la 24V, evident alimentat la pini diferiti. Parca avea si un curent de iesire suficient de mare ca sa comande direct motorul... Schema si aplicatiile erau descrise in volumul al III-lea de circuite integrate analogice, cel cu 555-ul, celebrul temporizator, hi, hi... Eu l-am folosit pe 315 ca astabil de foarte joasa frecventa, pt ca acolo 555 se sufoca (cerea condensatoarea prea maricare aveau curentii de pierderi exagerati..) O sa ma uit pe acasa, pt ca pe net nu i-am mai gasit data sheetul.. |
#4
Posted 19 March 2009 - 16:22
#6
Posted 19 March 2009 - 17:25
miron1947, on Mar 19 2009, 11:11, said: Cu acest timp,functioneaza permanent(sau aproape)intr-o secunda,nu stiu daca reuseste sa parcurga toata cursa,cel care este in dotarea standard,are cca 3sec.(in practica este suficient,cand ploua slab),Dvs nu ati inclus in schema, contactul pentru franare dinamic si oprire in pozitia de start,stergatorulul poate fi oprit si pe mijlocul parbrizului fara aceasta conditionare si nu-mi pare foarte convenabil.Atasez schema de legare a unui temporizator dedicat,unde poate fi vazut contactul actionat de motor. Ai inteles gresit, eram prea obosit ca sa mai continui si o sa atasez azi-maine si restul detaliilor. Contactul de franare este inclus la mine in motorul de stergatoare si are firele la mufa de la maneta. Asta era si ideea, in prima pozitie sa functioneze permanent, pentru ca prima treapta originala a manetei am scos-o din uz. Si acum o MARE problema, se pare ca la fiecare alimentare a circuitului, 4017-le imi pleaca de unde are el chef, nu de pe pozitia 0. Oare ce sa ii fac ? :huh: Edited by SINEKT, 19 March 2009 - 17:26. |
#7
Posted 19 March 2009 - 17:35
SINEKT, on Mar 19 2009, 17:25, said: Si acum o MARE problema, se pare ca la fiecare alimentare a circuitului, 4017-le imi pleaca de unde are el chef, nu de pe pozitia 0. Oare ce sa ii fac ? :huh: Edited by miron1947, 19 March 2009 - 17:37. |
#8
Posted 19 March 2009 - 19:17
miron1947, on Mar 19 2009, 17:35, said: Dvs scrieti ca l-ati inclus in schema,dar eu vad actionarea direct pe motor(fara conditionare). Mentionez a paispea oara ca schema nu e exact ce am facut eu pentru ca era prea obosit ca s-o mai modific. :lol: Te asigur ca acel contact se afla acolo inca din fabrica, au avut grija cei de la Daewoo sa il puna acolo. :P |
#9
Posted 19 March 2009 - 19:27
SINEKT, on Mar 19 2009, 19:17, said: Mentionez a paispea oara ca schema nu e exact ce am facut eu pentru ca era prea obosit ca s-o mai modific. Quote Te asigur ca acel contact se afla acolo inca din fabrica, Edited by miron1947, 19 March 2009 - 19:43. |
#10
Posted 19 March 2009 - 20:36
SINEKT, on Mar 19 2009, 17:25, said: Si acum o MARE problema, se pare ca la fiecare alimentare a circuitului, 4017-le imi pleaca de unde are el chef, nu de pe pozitia 0. Cu un circuit RC poti obtine un reset mai "lung". Deci il tii mai mult in "1" si dupa incarcarea condensatorului o sa fie mai la nivelul "0" si abia atunci o sa fie capabil sa numere impulsurile pe intrare. De asemenea poti jongla cu pinul 13 care valideaza intrarea de clock. Tot cu un RC. |
|
#11
Posted 19 March 2009 - 22:50
miron1947, on Mar 19 2009, 19:27, said: Atunci de ce nu se opreste in pozitia 0,daca este inclus contactul,in montajul Dvs?Daca refaceti schema,putem discuta pe ea. Cred ca ne intelegem gresit. Eu prin pozitia 0 m-am referit la numaratorul decadic 4017, nu la pozitia de repaus a stergatoarelor. Bit61, mersi de sfat, o sa ma mai joc. |
#12
Posted 19 March 2009 - 22:53
#13
Posted 20 March 2009 - 11:58
#14
Posted 20 March 2009 - 14:08
am incercat si cu un condensator de 0,1 uF intre +Vcc si pinul de RESET, porneste de la 0, dar se reseteaza singur de nebun in timpul functionarii. Nu am incercat, dar o sa incerc mai tarziu, sa pun niste condensatoare in paralel pe alimentarile integratelor, nu stiu de ce am eu impresia ca asta va rezolva problema.
Promit ca mai tarziu un pic azi revin cu o schema completa si cu toate detaliile. ;) |
#15
Posted 20 March 2009 - 14:15
SINEKT, on Mar 20 2009, 14:08, said: pinul de RESET, porneste de la 0, dar se reseteaza singur de nebun in timpul functionarii Edited by miron1947, 20 March 2009 - 14:16. |
|
#16
Posted 20 March 2009 - 15:37
#17
Posted 21 March 2009 - 00:00
Merge, merge, am incercat. Maine iau letconul si fac ultimele modificari. Iar v-am aburit cu schema si detaliile, dar din nou sunt f. obosit si din nou va spun ca revin maine :lol:
Intrebare : un condensator electrolitic poate bubui de la polarizare inversa ? :blush: Raspuns: DA. Edited by mister_rf, 21 March 2009 - 02:44. |
#18
Posted 21 March 2009 - 02:29
Da, poate plezni.
Anyway, laudabil ce faci tu, dar nu e cam 'peste mana'? Personal mi s-ar parea mult mai util ceva cu un potentiometru. Nu dpdvd al pretului/designului/muncii sau ca-l gasesti gata facut, dar sa apesi pe +/- pana cand ajungi la valoarea dorita mi se pare peste mana. Eu unul invart destul de mult de potentiometrul ala cand e o ploaie mai slabuta, in functie de 'cum merge' traficul, cel putin in oras. Sa apas pe un buton, mai ales cu pauza de 1 secunda, mi s-ar parea obositor. |
Anunturi
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users