Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Sfat achizitie sistem audio pentr...

tavan fals rigips

Ce preferați: produse mai scumpe ...

Demagnetizare (minimala) ori ba?
 Cum pot sa vad pe un proiector pr...

Joc Drone

Dropshipping

Sfat achizitie AC Gree Fairy vs P...
 MONITOR LG fara sonor !

Batalia pentru Bucuresti - ND, Fi...

Identificare font

problema ping in jocuri online
 Problema calculator

Samsung Galaxy A35

Sfat pentru aprinderea automata a...

Rfg crescut
 

Exploatare diesel !

- - - - -
  • This topic is locked This topic is locked
No replies to this topic

#1
MAK

MAK

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,882
  • Înscris: 26.02.2005
Trepte de viteza, turatii, etc.

Treptele 1-2  =  nu conteaza, poti sa mergi si in ralanti
Treapta 3-a = minim 1500 rpm, acceperatie usoara pina la 1900 rpm( turatia de cuplu maxim ).
Treapta a 4-a = minim 1800 rpm, acceleratie usoara pina la 1900 rpm.
Treptele 5 - 6 =  numai in cuplu, adica minim 1900 rpm.
Mentionez ca astea sint turatile minime la care trebuie sa ramii dupa ce ai schimbat treapta.
De preferat a nu se tura mai mult de turatia de putere maxima, adica 4000 rpm in cazul de fata.
Important ! Sa stiti ca si dieselul se poate tura pina la 4.000 rpm, chiar este indicat dupa rodaj sa se urce in turatia pt curatire turbo, tobe, catalizator.
A nu se tura peste 2400 rpm inainte de a urca temperetura lichidului de racire, undeva 50-60 gr C, dupa ce a ajuns la aceasta temperatura va puteti duce pina la 3.000 rpm.
Numai dupa ce a ajuns la 90 gr C puteti tura pina la 4.000 rpm.
Ce am scris mai sus este pt mers la consum si sanatos.
Nu va luati dupa birfele din fata blocului, dieselul se simte bine la turatie, cel mai mult ii place intre 2000 si 3000 rpm.
Odata ajuns in turatia de cuplu ( cazul de fata, 1900 rpm ) puteti accelera brutal daca este nevoie, nu se intimpla nimic, dar nu mai mult de turatia de putere maxima.
Valabil pt orice tip de diesel, se schimba numai datele motorului si de aici se aplica formula.


Generalitati :
Din ce in ce mai multa lume isi doreste sa cumpere masini cu motor diesel, si de aici intrebarea :
Cum sa merg ca sa-mi protejez investitia ?
In primul rind, am ajuns sa ne cumparam masina cu motor diesel, acum ce trebuie sa stim imediat.
- puterea maxima, la ce turatie ?   ex.  130Cp/4000 rot/min  ,  sau  70Cp/4600rot/min
    -de ce ne trebuie sa stim turatia ?     pt ca e bine sa nu sarim de aceasta turatie
-cuplul maxim, la ce turatie ?    ex.     310/1900rot/min    ,    sau   122/2200rot/min
    -de ce trebuie sa stim la ce turatie am cuplul maxim ?  pt ca in cuplu, avem cel mai mic consum si cea mai mare forta, si de stiut ca in treptele superioare (3,4,5,6)  e bine sa acceleram mai promt numai dupa ce motorul a ajuns in turatia de cuplu.
-Pornirea si mersul cu motorul rece !
     -se pune contactul, urmarim becul ce ne arata o rezistenta, dupa ce se stinge dam la demaror si mot. porneste.
-De fapt ce urmarim cind privim la becul respectiv ? becul respectiv ne indica ca bujiile functioneaza.
-Ce sint bujiile icandescente ? sint niste rezistente care se inrosesc si incalzesc aerul din camera de ardere pt a pornii motorul repede.
-Cat timp functioneaza bujiile ? mai functioneaza si dupa ce motorul a pornit citeva secunde, iar la motoarele moderne sint controlate de calculatorul motorului si pot functiona intermitent pina ce mot s-a incalzit.
     -Buun, am pornit motorul, acum ce fac ? stau sa se incalzeasca, sau pot sa plec imediat ?
-Depinde de calitatea motorului si de calitatea uleiului.  La motoarele mai vechi e bine sa stai un min/doua, la motoarele noi (generatie noua), min 30 sec.
      -Cum ma comport cu masina pina se incalzeste motorul ?
  -Pina ajunge apa la temp optima de functionare a motorului, e bine sa nu turam peste 2400 rot ( pina la aceasta turatie lucreaza bujiile incandescente ) si asta treptat, nu dintr-o data, adica imaginati-va ca intre picior si pedala de acceleratie aveti un ou, si apasati usor sa nu se sparga oul.
----Foarte Important----
Motoarele turbo contin o turbosuflanta care lucreaza la parametri optimi numai in cuplu, de aceea nu se accelereaza brutal sub cuplu, in treptele superioare .
     -Oprirea motorului !!!
-Si oprirea motorului nu se face usor asa cum am crede, deci :
-ex.  Mergem pe un drum bun sa zicem autostrada, cu viteza si ne apuca stomacul, ce facem ?
-Pai simplu, oprim masina, oprim motorul si fugim in buruieni---TOTAL gresit
-Turbo este actionat de gazele arse, care au temperaturi colosale la forje, si oprind motorul imediat dupa forje riscam sa indoim axul turbinei, sau sa-l intepenim si de aici   :worthy:   s-a dus turbo.
- Deci : cind ne hotarim sa oprim dupa o forje, lasam masina in frina de motor (in treapta superioara) si o lasam sa mearga pina tinde sa se opreasca, sau oprim masina, dar nu oprim motorul. Gazele arse care actioneaza turbo sint mult mai reci in frina de motor sau in ralanti decit in forje, si automat vor raci si turbo. Acest lucru e valabil si pt masinile care au turbo racite cu apa.
Aceste lucruri sint bine de stiut cind plecam cu un diesel la drum.

RODAJ
Dupa luni de asteptare    :angry:    si nervi intinsi la maxim, hop ca apare si dieseluta   :wub:  mult asteptata.
Dar acum probleme   :unsure:   este primul diesel, sau prima masina, sau prima masina noua, cum sa mergem sa nu stricam iubitica noastra   :inlove:
Nu va speriati, nu este asa sensibila, trebuie sa stiti citeva date :
Turatia la puterea maxima ex. 116/4.000 rpm
Cuplu la ce turatie ex 285/1900 rpm
Temperatura constanta ex 90 gr C
De ce trebuie sa stim ?
In rodaj, sau primele 2-3.000 km nu trebuie sa ajungem la turatia de putere maxima, adica mergem pina la maxim 3.000 rpm daca masina noastra are turatia de 4.000 la put. maxima.
Trebuie stiuta turatia de cuplu, sa nu mergem subturat in treptele mari ( 4-5-6 )
Temperatura trebuie stiuta pt ca numai la temp normala (data de producator ) toate componentele motorului sint dilatate normal si nu apar uzuri premature.
De ex. inainte de temp normala, daca fortati motorul vor aparea forte mult mai mari in motor, si anume :
cilindru se dilata si pe interior, iar pistonul numai in exterior, si de aici frecarea este f. mare daca dati forje inainte de temp nominala de mers.
Nu va sfiiti sa saltati capota (nu musca ), chiar daca va uitati sub capota ca la o icoana. Va uitati de eventuale pete de ulei, pierderi de motorina, pierderi de lichid de racire, si neaparat controlati uleiul.
Se stie ca in rodaj consumul de ulei este mai mare si nu asteptati sa va spuna masina ca nu mai are ulei, ca poate va anunta duminica noaptea prin virf de munte si dati din colt in colt ca nu aveti de unde sa luati si nici de care sa luati.
In rodaj sa aveti neaparat un litru de ulei in portbagaj (nu stiti cind va trebuie )

Am spicuit citeva date din topicul cu dieselul, cind voi avea mai mult timp, o sa mai caut date sa fie toata lumea multumita.

Cum trebuie exploatat un diesel turbo
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/fbbTnfJUPXg?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/9z6C-PJnuQU?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

Si un filmulet cu un motor diesel TDI 131 Cp, exploatat cum trebuie.
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/aivfe48KsWA?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]


Cate ceva despre intretinere :
Bun, acum sa vorbim de efectele negative pe care praful le creaza motoarelor noastre si implicit banilor nostri.
Acum sa vedem din ce este facut un filru de aer, cit tine el pe masina, daca se poate sufla/aspira.
La ora actuala filtrele nu sint facute din hirtie simpla ca pe vremuri, ci contin fibre de celuloza,dar si fibre textile sintetice precum si matase, deci filtrele ar fi mai bune ca pe vremuri, dar acest continut face elementul filtrant mai elastic, adica daca fortam filtrul cu un jet de aer, pori filtrului se vor mari, dar dupa aceea vor reveni la forma initiala.
Bun, ce se intimpla daca filtrul de aer este imbicsit ?
In afara de faptul ca se simte ca masina nu mai trage ca inainte ( si alte efecte ) vom forta prin acceleratie, deci prin turatie sa invingem acest incovenient. Automat porii filtrului de aer sint nevoiti sa se mareasca pt a da drumul la aer sa circule si asta inseamna praf in motor.
Bun, praful ajunge sa treaca de elementul filtrant, prima data va ajunge la debitmetru, la turbo, la intercooler, trece prin supapa EGR, prin partea finala a admisiei si pe urma in motor ( in capul pistoanelor )
Ce este praful ?
Este un fel de smirghel fin, ceva care pe traseu daca da de vapori de ulei, se face namol, se depune, freaca, provocind uzuri si depuneri cu orice intra in contact.
Deci, un criminal de motoare si orice sistem auxiliar cu care intra in contact.
Cine a desfacut o supapa EGR, cine a demontat o admisie, o turbosuflanta, stie ce gasim acolo, ne crucim cind stratul pietrificat de mizerie aproape ca stranguleaza circulatia libera a aerului.
Bun. cum facem sa nu ajungem ca acest praf sa ne usuce buzunarele ?
Se stie din orice afacere ca nu se poate face profit fara sa investesti, deci si aici este tot asa.
Dar noi trebuie sa investim in ceva ( care la prima vedere pare bani pierduti ) care nu se va face simtit, pt ca schimbarea filtrului de aer, nu ne aduce la prima vedere nimic nou, deci pt un necunoscator in materie va zice ca sint bani aruncati pe geam.
Cind schimbam filtrul de aer ?
De cite ori este nevoie, se poate schimba filtrul de aer si de doua ori la un schimb de ulei, totul conteaza pe ce drumuri mergem.
Suflam/aspiram filtrul de aer ?
Eu unul sint impotriva acestei metode de a scapa de praful din filtru, dar daca ar fi sa fac asa ceva, as aspira filtrul de aer, in nici un caz nu l-as sufla.
Mai bine il aspir cu aspiratorul din casa, pt ca la aspiratie nu maresc porii, dar la o suflare cu un compresor, porii se pot mari si nu se stie daca isi mai revin.
Daca facem un mic calcul, e de-ajuns o singura data la 50.000 km sa curatam turbosuflanta, supapa AGR,admisia, si banii pe care ii vom da pt aceasta operatie sa ne cumparam filtre de aer, pt 100.000 km.
Sa nu mai vorbesc de uzura in turbo ( axul turbosuflantei ), de cilindri, de segmenti, de supape.
Bun, sa vedem ce se intimpla daca Debitmetru se va umple de praf ( nu vorbim de inlocuire, ca asta inseamna bani seriosi ), acesta nu va mai citi cum trebuie, va trimite date eronate la ECU, ECU va fi obligat sa forteze turbo pt a face fata cereri de acceleratie a soferului, si de aici motorul va merge defectuos, va consuma mai mult, va scoate fum negru.
Iar fumul negru ne streseaza, incepem sa ne facem calcule ce se intimpla, bani aruncati pe diagnoze, poluam atmosfera, etc.

Filtru de polen, este un filtru care nu da voie prafului,mirosului si orice impuritate in cabina masini.
Si aici nu trebuie sa ne zgarcim, exista filtre de polen din hirtie normala si filtre de carbon.
Cel de carbon, are in constructie si ceva care nu da voie unei bacterii sa se cuibareasca in sistemul de ventilatie a interiorului masini.
Filtrul de carbon este confectionat dintr-un material ce contine fibre sintetice si fibre de carbon, dar atentie, este foarte fragil si nu se poate sufla/aspira deoarece il vom distruge.
Bun, cu totii am trecut prin mirosuri neplacute in masina cind dam drumul la aer, fie condtionat fie normal.
Acest miros neplacut este de fapt o bacterie care se cuibareste si creste in sistemul de ventilatie.
Cum ajunge acolo ?
Ea se face singura din cauza umiditatii, stim ca aerul rece care trece prin tubulatura provoaca umezeala cind afara este foarte cald si dam drumul la AC.
Cum facem sa nu ajungem la aceasta problema ?
Ori schimbam filtrul de polen mai des si punem numai filtru de carbon, ori inainte de a opri masina, oprim AC-ul si lasam doar ventilatia pt a usca tubulatura inainte de a opri masina.
Iar stim ca daca oprim masina cu AC dat drumul, pe timp de vara si pornim masina dupa 5 minute ( sa zicem ) vom simti in masina un aer umed, e, aerul ala este propice pt a se naste acea bacterie care ne face aerul sa miroasa a ciorapi nespalati.

Edited by MAK, 24 February 2008 - 22:53.


Anunturi

Bun venit pe Forumul Softpedia!

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate